Kleppen stellen ER-5

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.160
2.899
Erps-Kwerps
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kleppen stellen van een Kawasaki ER-5?
Ik dacht het vanavond "even" te doen, maar dat valt toch dik tegen. Volgens de manual is het gewoon een kwestie van het kleppendeksel los te schroeven, op te tillen en naar achter te schuiven. Bij de mijne is dat dus onmogelijk. Ik krijg het kleppendeksel niet hoog genoeg opgetild, het raakt het frame voordat het over het tandwiel van de nokkenasketting kan.
Ik heb dus het blok op twee van de drie plaatsen los moeten maken van de steunen zodat het wat naar voor en beneden kan kantelen. Daarbij zat dan de radiator weer in de weg, dus ook die er af. Dan kreeg ik met veel pijn en moeite het kleppendeksel er tussenuit.
Nog erg veel geluk gehad, een van de pasbusjes viel uit het kleppendeksel maar bleef gelukkig boven in de kop liggen. Een centimetertje meer naar rechts rollen en ze was in het blok verdwenen.
 
Geloof me, ik heb alles geprobeerd, maar het was echt onmogelijk zonder het blok te laten zakken. De boel ligt nu uit elkaar anders kon ik er een foto van maken. Ga ik doen als de boel weer in elkaar moet.
 
Ze adviseren om de klepdekselpakking met vloeibare pakking aan het deksel te plakken en tussen de kop en de pakking siliconen dichtingsmiddel te gebruiken. Welke gebruik ik hier best voor? Kan dat dezelfde zijn in beide gevallen?
 
Geloof me, ik heb alles geprobeerd, maar het was echt onmogelijk zonder het blok te laten zakken. De boel ligt nu uit elkaar anders kon ik er een foto van maken. Ga ik doen als de boel weer in elkaar moet.

Het voorste kleppendeksel van mijn SP1 kan er ook af, met veel gepiel, maar terugplaatsen was een nog grotere uitdaging.
Het lijkt soms wel alsof je nergens net niet genoeg ruimte hebt.
 
ZO, zijn we weer...
Kleppen zijn gesteld, blokje zit weer in elkaar. Draait mooi, loopt lekker en klinkt goed. Missie geslaagd dus.

Om even terug te komen op het kleppendeksel, dat ging er dus met geen mogelijkheid af. Ik ben nu niet echt onhandig... De methode met het blok kantelen werkte gewoon en was alles bij elkaar 20 minuutjes meer werk.

Kan je het beste gaan vragen aan de genen die jou " adviseren".

Dat was de servicemanual. Die adviseren vloeibare pakking van Kawasaki zelf. Nou, die van Loctite doet het hier prima!

Ik dacht dus dat het een grapje was in zijn profiel maar dit dorpje bestaat echt. Je verzint het gewoon niet.

De eerste keer dat ik er van hoorde lag ik ook in een deuk, paar jaar later woon ik er gewoon!


Ik zou niets op die rubberen pakking doen (ik zou ook niet proberen om de pakking in de deksel te lijmen)

Eigenwijs gewoon de manual gevolgd en toch gedaan. Werkt prima zo! Boel is ook dicht nu, en dat was toch wel de opzet.

Kom ik bij een volgend probleempje. Om het kleppendeksel er af te krijgen moet je het thermostaathuis er af halen. Die zit met twee pijpjes van boven in de cilinderkop geschoven. De afdichting word hier verzorgd door twee o-ringen, op elk pijpje een. Waar ik al een beetje voor vreesde is dus waarheid geworden, een van de o-ringen lekt nu dus en ik heb dus een klein lek in mijn koelsysteem. Ik kan er nog mee doorrijden, zo erg is het niet, maar ik ga ze toch vervangen. Hoe kom ik nu achter de maat van die o-ringen zonder de boel weer uit elkaar te halen?
Ja ik weet het, ik kan ze waarschijnlijk bij de Kawasaki dealer krijgen en dan kosten die dingen ineens meer als goud, maar iedere hydrauliekboer en de meeste automateriaalzaken hebben ze ook wel voor een fractie van die prijs.
 
ga met het O- ringetje naar een bedrijf dat iets doet met hydrauliek, en als je mazzel hebt geven ze het zo mee, anders kost het een euro

Als je mijn post een beetje had doorgelezen dan had je gezien dat ik de maat graag op voorhand zou willen weten. Als ik vrij heb zijn de meeste bedrijven waar ik terecht kan gesloten en ik heb weinig zin om hier een heel weekend de motor "uit elkaar" te hebben liggen.

Jouw suggestie was mijn tweede optie.
 
ZO, zijn we weer...
Kleppen zijn gesteld, blokje zit weer in elkaar. Draait mooi, loopt lekker en klinkt goed. Missie geslaagd dus.

Om even terug te komen op het kleppendeksel, dat ging er dus met geen mogelijkheid af. Ik ben nu niet echt onhandig... De methode met het blok kantelen werkte gewoon en was alles bij elkaar 20 minuutjes meer werk.Dat was de servicemanual. Die adviseren vloeibare pakking van Kawasaki zelf. Nou, die van Loctite doet het hier prima!De eerste keer dat ik er van hoorde lag ik ook in een deuk, paar jaar later woon ik er gewoon!Eigenwijs gewoon de manual gevolgd en toch gedaan. Werkt prima zo! Boel is ook dicht nu, en dat was toch wel de opzet.

Kom ik bij een volgend probleempje. Om het kleppendeksel er af te krijgen moet je het thermostaathuis er af halen. Die zit met twee pijpjes van boven in de cilinderkop geschoven. De afdichting word hier verzorgd door twee o-ringen, op elk pijpje een. Waar ik al een beetje voor vreesde is dus waarheid geworden, een van de o-ringen lekt nu dus en ik heb dus een klein lek in mijn koelsysteem. Ik kan er nog mee doorrijden, zo erg is het niet, maar ik ga ze toch vervangen. Hoe kom ik nu achter de maat van die o-ringen zonder de boel weer uit elkaar te halen?
Ja ik weet het, ik kan ze waarschijnlijk bij de Kawasaki dealer krijgen en dan kosten die dingen ineens meer als goud, maar iedere hydrauliekboer en de meeste automateriaalzaken hebben ze ook wel voor een fractie van die prijs.

Niet jouw schuld, bij dit blok gaan die er altijd aan.
Een monteur had op voorhand twee nieuwe klaarliggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan