gsx-r 750 W2, te hoge laadspanning

12Triple

Rookie
20 mei 2008
28
0
Drunen
mijn gsx-r 750 uit 1995 geeft een te hoge laadspanning.
stationair met licht uit geeft ie al 15,6 volt. Zet ik het licht aan dan gaat het omhoog naar 17,4 volt, bedien ik ook nog de rem dan haalt ie zelfs de 18 volt.

Nu hoor ik iedereen al denken: SPANNINGSREGELAAR!!!
Maar ondertussen ben ik al geruime tijd aan het speuren en proberen. heb er zelfs een identieke motor naast staan.
En de complete dynamo overgezet, geeft helaas geen verbetering. Ook diverse andere onderdelen maar geen resultaat. Metingen komen overeen, behalve de laadspanning!.

ik weet het niet meer, eigenlijk is het een zeer simpele motor TOT NU!.
 
heb je de spanningsregelaar dan ook omgewisseld?Dynamo's gelijkrichter etc kun je uitwisselen wat je wil het gaat toch om de spanningsregelaar? of zit die bij de dynamo geintegreerd oid?
 
meet de spanning eens op de dunne draad op de dynamo.
aan de hand van het voltage op dit draadje, regelt de spanningsregelaar de laadspanning.
als er op dat draadje nu minder spanning staat door bv een overgangsweerstand, dan heb je een te hoge laadspanning.
 
Laatst bewerkt:
beide draadjes zijn schoon (rood en de oranje).



Contact aan heeft oranje 11,4 volt en rood 12,8 volt (accu spanning)
draaiend oranje 14,5 en Rood afhankelijk van de gebruikers 15,6 / 17,6 / 18,2

de andere motor heeft hetzelfde op de oranje.
 
net nog verder gemeten,

contact aan met motor uit, 11,4 volt. Alleen gaat nu er een verbruiker aan (remlicht, claxon of verlichting) dan zakt de oranje spanning drastisch. Met verlichting zelfs naar 8 volt. De accu spanning gaat maar een paar tienden naar beneden.

dit zal de oorzaak zijn. Maar waar moet ik het zoeken?.
 
net nog verder gemeten,

contact aan met motor uit, 11,4 volt. Alleen gaat nu er een verbruiker aan (remlicht, claxon of verlichting) dan zakt de oranje spanning drastisch. Met verlichting zelfs naar 8 volt. De accu spanning gaat maar een paar tienden naar beneden.

dit zal de oorzaak zijn. Maar waar moet ik het zoeken?.
Controleer alle verbindingen tussen de SR en de accu op vervuiling en corrosie.

Verder de accupolen en de massaverbindingen goed schoonmaken. Je hebt ergens een flinke overgangsweerstand.
 
de stekker van de dynamo geeft geen weerstand.

heb ook al zoveel mogelijk los gegooid met draaiende motor, zoals verlichting stekkers en zekeringen.
maar ook nu nog steed nul resultaat.
 
de oranje draad gaat via het contactslot naar de accu.
de spanning op de oranje draad hoort eigenlijk hetzelfde te zijn als de accuspanning omdat deze draad via het contactslot verbonden word met een rode draad.
en deze rode draad gaat via de hoofdzekering naar de accu.
de oranje draad gaat ook naar de zekeringkast en zit daar op diverse zekeringen.
als je in de zekeringkast ook een lage spanning meet en er is niets aan de zekeringkast te zie (groene uitslag bv), dan zou ik het contactslot uit elkaar halen/meten/testen.
dat kun je in dit geval doen door de spanning op de rode draad bij het contactslot, te vergelijken met de spanning op de oranje draad bij het contactslot.
als je het contact aanzet, worden de rode en oranje met elkaar verbonden.
de rode is een constante plus en de oranje is een geschakelde plus.
 
Laatst bewerkt:
Gevonden!!!!!.

De draden van het contactslot naar de stekker. Deze gaven de storing.
Waren een keer onderbroken geweest en met amp aan elkaar gezet. Wel voor de waterdichte variant gekozen om problemen te voorkomen. Maar helaas gaf de wax juist de problemen.

Deze wax trekt ook tussen de koperdraadjes.

Maar goed, gevonden en opgelost.
 
Mooi dat je het opgelost hebt, ik loop tegen hetzelfde probleem aan te hoge laad spanning, 16/17V echter betreft het een CBR900 uit 99. Drie gele draden uit de dynamo en drie gele draden in de spanningsregelaar twee draden uit de spanningsregelaar te weten plus en min richting de accu. Hoe zit het met de dunne draad waar je het over hebt? Die zit hier niet op, hoe regelt deze spanningsregelaar zijn uitgangsspanning?
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je het opgelost hebt, ik loop tegen hetzelfde probleem aan te hoge laad spanning, 16/17V echter betreft het een CBR900 uit 99. Drie gele draden uit de dynamo en drie gele draden in de spanningsregelaar twee draden uit de spanningsregelaar te weten plus en min richting de accu. Hoe zit het met de dunne draad waar je het over hebt? Die zit hier niet op, hoe regelt deze spanningsregelaar zijn uitgangsspanning?
niet vergelijkbaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan