Wat te doen met diesel / benzine mix ?

chris 708

MF veteraan
5 jan 2011
1.245
312
Den Dolder
Beste motor liefhebbers ,
Na een vergissing aan de pomp zit ik nu met 15 ltr. Diesel/ benzine mix.
Het is ongeveer 1/1.
Ik vroeg me af of ik dit nog ergens voor kan gebruiken of moet dit afgevoerd worden.
In de auto ( TDci ) ga ik het in ieder geval niet gooien.
Ben benieuwd naar de mogelijkheden.
 
af en toe een paar liter op een volle tank is bij de diesel auto geen probleem.
heb zelf ooit eens 33 liter benzine getankt op een tank van 100 liter diesel.
gaf nul problemen.
een klein beetje benzine door diesel kan geen kwaad in een dieselmotor.
diesel in benzine in een benzinemotor wel.
vroeger werd dat zelfs gedaan in de winter om het vlokken van de diesel te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
yep kun je gewoon in je auto kieperen. Ik zou niet alles in een keer doen maar zeker in de winter kun je zo 10 liter van die mix erin gooien bij volle tank (min 10 liter).
als je een diesel hebt tenminste.......(edit: en die heb je!)
 
Laatst bewerkt:
Benzine in je diesel - hittekanon is vrij grappig maar niet aan te raden

* trust me :) *


gewoon in je diesel pleuren bij het tanken , of de tuin eens opruimen onder het genot
van wat vuurwerk en 15 liter benzine.


Of de tuin van iemand waar je echt een hekel aan hebt ...

Kroon een paar flitspalen tot koning ...


Als je geen leuk doel voor 15 liter licht ontvlambare vloeistof kan vinden word
het tijd om je man-kaart in te leveren :+
 
In de kachel pleuren *O* grote vuurbal!

Heb je een recente diesel zou ik het er niet in gooien. Iets te gevoelig spul allemaal. Wil je het perse toch doen dan zo veel mogelijk verdunnen.
 
af en toe een paar liter op een volle tank is bij de diesel auto geen probleem.
heb zelf ooit eens 33 liter benzine getankt op een tank van 100 liter diesel.
gaf nul problemen.
een klein beetje benzine door diesel kan geen kwaad in een dieselmotor.
diesel in benzine in een benzinemotor wel.- vroeger werd dat zelfs gedaan in de winter om het vlokken van de diesel te voorkomen.

Heb je dat wel goed? Garage vertelde mij dit 20 jaar geleden precies andersom toen ik de tank van de auto perongeluk vol had gegooid met diesel ipv benzine.
Ik kon gewoon rijden en dan wel even eerder tanken dan ik normaal deed.
Was nog wel met carbs en het liep in lage toeren voor geen meter, ik moest wel toeren blijven draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen benzine/diesel mix in een moderne diesel met common rail gooien, dat kan dan nog wel eens een dure tankbeurt worden. In een oude mb 200 d of een oude golf mikken is geen probleem, maar blijf weg bij moderne diesels
 
Zelfs die vinden het niet fijn.

Diesel nu is erg schraal in vergelijking met "vroeger"

Valt wel mee hoeveel last die ervan hebben. Als je dat af en toe een keertje doet is er niets aan het handje en ga je daar geen slijtage van terug vinden.

Echter een hogedruk pomp van tegenwoordig die onder vollast tussen de 1600 - 2200 bar druk leveren zijn er niet zo van gediend.
 
yep kun je gewoon in je auto kieperen. Ik zou niet alles in een keer doen maar zeker in de winter kun je zo 10 liter van die mix erin gooien bij volle tank (min 10 liter).
als je een diesel hebt tenminste.......(edit: en die heb je!)

Ik zou er met de moderne dieselmotoren wel voorzichtig mee zijn, het stikt van de sensoren die alles meten.

misschien kun je iemand met een boot een plezier mee doen, daar staan doorgaans niet van die hele moderne motoren in.
en op een tank van 200 ltr kan het direct geen last.
 
Gewoon beetje bij beetje wegstoken in een benzineauto.

15 jaar terug was ik diesel aan het tanken in de benzineauto. Bemerkte ineens dat ik verkeerd aan het tanken was. Rest afgevuld met benzine. Ongeveer 1/3 deel was diesel. Starten ging iets moeilijker en bij overschakelen zag je even een zwarte pluim. Gewoon tank leeg gereden, niks aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon in de dieseltank.

Ik brand ook schraal geworden benzine erin (TDI 2,0) weg, en na oud&nieuw de (gefilterde) zonnebloemolie van de oliebollen. Een paar liter op een volle tank geeft ie niks om.
 
Ik zou er met de moderne dieselmotoren wel voorzichtig mee zijn, het stikt van de sensoren die alles meten.

misschien kun je iemand met een boot een plezier mee doen, daar staan doorgaans niet van die hele moderne motoren in.
en op een tank van 200 ltr kan het direct geen last.
Ik denk dat ik mijn antwoord moet nuanceren!!! Ik heb me ooit met het tanken vergist en 1/3 benzine getankt in een dieseltje. Was een Astra turbodiesel uit 1997 !
Natuurlijk zijn de diesel inmiddels wel wat anders geworden. Destijds was het geen probleem maar inderdaad weet ik het niet bij de moderne diesels. Ik zou verwachten dat het wel kan maar zou het bij nader inzien toch niet doen!
Sorry voor mijn te snelle en ondoordachte antwoord! :$
 
In het verleden werd benzine toegevoegd aan diesel om er "winterdiesel" van te maken. Bij gebrek aan additief was dat een prima alternatief om te voorkomen dat je diesel ging vlokken. Er werd een maximale mengverhouding van 1 deel benzine op 3 delen diesel aangehouden. Een moderne diesel zou ik het niet meer bij doen, maar een oudere tdi moet een scheut benzine nog wel kunnen hebben.
 
Benzine en diesel mengt niet. Gooi dit in een doorzichtige yerrican en je ziet na een dag duidelijk 2 deling in donker en lichte brandstof.
Weet zo snel niet meer wat op wat drijft maar je kunt het ruiken,bovenste laag afzuigen of gebruiken.
 
Jezus, wat een hoop info !
Bedankt in ieder geval, maar ik denk dat ik een yerrycan houd om mee schoon te maken
En de rest gooi ik bij de buren over de schutting .
Bedankt voor alle tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan