Bout gedeeltelijk afgebroken in cilinder; hulp?

j3roen

Rookie
2 feb 2011
27
0
Amsterdam
De uitlaatbochten van mijn Bandit waren onderop doorgerot. Ik heb een nieuwe set gekocht en ben vol goede moed begonnen aan het verwijderen van de oude. Helaas brak hierbij een bout af. Hij steekt ongeveer een centimeter uit het blok.

Ik kan er nog een moer op draaien, en heb geprobeerd met mijn zeer amateuristische laskennis, deze vast de lassen. Maar dat is steeds mislukt; ik krijg maar geen goede verbinding.

Is er iemand in omgeving Amsterdam die mij hiermee kan assisteren (tegen betaling)? Het liefst iemand met een TIG/MIG lasapparaat. Met mijn elektroden lasapparaat wil het (mij iig) niet lukken.

Ik kan er nu niet mee rijden, dus het zal ter plaatsen moeten plaatsvinden. De motorzaken in de buurt hebben pas over een aantal weken tijd.

Ook ander advies is meer dan welkom!

IMG_6661_klein.jpg
 
Laatst bewerkt:
2,5mm electrode is dun zat, amperage op 80/90A zetten en eerst de electrode half op lassen op een stukje hoeklijn of strip, het is makkelijker starten met een gebruikte en kort stukje electrode.
Ook kun je met een kort stukje beter de weg naar het draadeindje vinden, vooral met die donkere laskap voor je giegel.
 
100 Amp houd niet over met 2,5 mm elektrodes. Denk dat richting de 110Amp beter is.
Met een hoge amperage start de elektrode ook beter.
Je moet alleen zorgen dat je gelijk op het goeie punt last.

Probeer anders even de elektrode eerst op te warmen door eerst op een stukje afval ijzer te lassen. Hierna start de elektrode beter.
 
Er zijn trouwens ook veel verschillende soorten elektrodes. Langzaam stollend voor onder de hand en snelstollend voor alle standjes.
En de verschillende merken onderling daar zit nogal verschil in hoe fijn een elektrode start en last.
 
Rutiel, ik zal kijken of ze dat verkopen bij de Praxis, maar ik vermoed van niet.

Overigens heb ik wel geoefend met lassen van wat test bouten en moeren, dat ging redelijk. Alleen op motorfiets zelf was het toch andere koek. Mede vanwege de beperkte ruimte denk ik.

Morgen weer een dag, ik ga nog een poging wagen :)
 
Rutiel, ik zal kijken of ze dat verkopen bij de Praxis, maar ik vermoed van niet.

Overigens heb ik wel geoefend met lassen van wat test bouten en moeren, dat ging redelijk. Alleen op motorfiets zelf was het toch andere koek. Mede vanwege de beperkte ruimte denk ik.

Morgen weer een dag, ik ga nog een poging wagen :)


Als de Praxis elektrodes verkoopt zijn dat hoogstwaarschijnlijk rutiel exemplaren.
Rutiel is zeg maar, de standaard elektrode.
 
Rutiel, ik zal kijken of ze dat verkopen bij de Praxis, maar ik vermoed van niet.

Overigens heb ik wel geoefend met lassen van wat test bouten en moeren, dat ging redelijk. Alleen op motorfiets zelf was het toch andere koek. Mede vanwege de beperkte ruimte denk ik.

Morgen weer een dag, ik ga nog een poging wagen :)

Bij de Karwei waren wel "doe het zelf" (rutiel) electrodes, ik vermoed dat die van de Praxis dat ook zijn.
Voor alle andere soorten moet je vaak al bij een speciaalzaak zijn.
 
als alternatieve optie om de moer vast te zetten op de restanten van de bout kan je ook een bijtel of centerpunt gebruiken of zelfs een drevel. een heel klein stukje van de boutrest laten doorsteken door de moer en dan het doorstekende deel zo goed mogelijk vernaggelen met hamer en bijtel. (heetstoken helpt) hierdoor vervorm je het schroefdraad en wil de moer er niet meer af. het zit niet zo vast als een goede las maar je kan er wel behoorlijk kracht op zetten. en als het niet goed houd snij je met de moer meestal het schroefdraad weer bruikbaar en kan je het dus nog een keer proberen.

P.S. je titel klopt niet de bout is volledig afgebroken niet gedeeltelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag weer aan de slag geweest, maar ik krijg het echt niet voor elkaar. Meerdere van de adviezen opgevolgd, maar niet gelukt.

Het lassen is in mijn ogen toch echt wel goed gelukt, maar elke keer is dat toch wel de zwakste schakel bij het losdraaien.

Ik heb tegen beter weten in ook nog met mijn dremel een gleuf erin geslepen, warm gestookt, koud gemaakt (Motip freezer), en proberen los te schroeven. Helaas, niet gelukt.

Zelf boren vind ik te riskant, dus ik ga hem toch maar door de motorzaak laten ophalen.
 
Sleufje in slijpen en de slagschroevendraaier erop zetten, dan loop je ook niet het risico dat het draadeind strak op het blok afbreekt, want dan ben je nog veel verder van huis.
 
Ik ben vandaag weer aan de slag geweest, maar ik krijg het echt niet voor elkaar. Meerdere van de adviezen opgevolgd, maar niet gelukt.

Het lassen is in mijn ogen toch echt wel goed gelukt, maar elke keer is dat toch wel de zwakste schakel bij het losdraaien.

Ik heb tegen beter weten in ook nog met mijn dremel een gleuf erin geslepen, warm gestookt, koud gemaakt (Motip freezer), en proberen los te schroeven. Helaas, niet gelukt.

Zelf boren vind ik te riskant, dus ik ga hem toch maar door de motorzaak laten ophalen.

Een verstandig besluit. Wel ben ik benieuwt hoe de motorzaak het draadeind los gaat maken.
 
Dit kan je ook nog even proberen:

Vanmorgen heb ik deze methode ook nog toegepast. Dit voor een uitlaatbocht.
Het was met geen mogelijkheid om met een normale manier los te krijgen. Beetje warm maken en kaarsenvet ertussen laten lopen.
Niet laten afkoelen en gelijk beginnen met losdraaien. Daarna kwam hij met wat moeite wel los. Je zag dat het kaarsenvet zich helemaal over de gehele schroefdraai had verspreid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan