Bout gedeeltelijk afgebroken in cilinder; hulp?

j3roen

Rookie
2 feb 2011
27
0
Amsterdam
De uitlaatbochten van mijn Bandit waren onderop doorgerot. Ik heb een nieuwe set gekocht en ben vol goede moed begonnen aan het verwijderen van de oude. Helaas brak hierbij een bout af. Hij steekt ongeveer een centimeter uit het blok.

Ik kan er nog een moer op draaien, en heb geprobeerd met mijn zeer amateuristische laskennis, deze vast de lassen. Maar dat is steeds mislukt; ik krijg maar geen goede verbinding.

Is er iemand in omgeving Amsterdam die mij hiermee kan assisteren (tegen betaling)? Het liefst iemand met een TIG/MIG lasapparaat. Met mijn elektroden lasapparaat wil het (mij iig) niet lukken.

Ik kan er nu niet mee rijden, dus het zal ter plaatsen moeten plaatsvinden. De motorzaken in de buurt hebben pas over een aantal weken tijd.

Ook ander advies is meer dan welkom!

IMG_6661_klein.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met een gasbrander goed hitte erin brengen en vervolgens een griptang? (evt een dubbele moer als dat past).
Een tik erop helpt soms ook om het schroefdraad los te 'schrikken'.

lasapparaat/lasadvies kan ik je helaas niet aan helpen.
 
Ik heb met een gasbrander er al wel wat hitte in gebracht, maar bedoel je de griptang dan op een moer zetten, of op het schroefdraad?

Ik denk dat er wel een dubbele moer op kan, er zal net genoeg ruimte op zitten. Dank voor het advies!
 
Ik heb met een gasbrander er al wel wat hitte in gebracht, maar bedoel je de griptang dan op een moer zetten, of op het schroefdraad?

Ik denk dat er wel een dubbele moer op kan, er zal net genoeg ruimte op zitten. Dank voor het advies!

Echt een volle 2 min gasbrander zou al moeten helpen.

2 moeren erop en die tegen elkaar vastdraaien. Vervolgens de achterste moer een sleutel op zetten.

Griptang alleen als er geen moer op past of het schroefdraad stuk is.
 
Welke kruipolie is goed :p ook hoop verschil in
Moah, valt wel mee hoor. Elke kruipolie is beter dan wd40.
Imal is bekend en goed te verkrijgen, en niet duur of zo.

Zelf heb ik kruipolie met shockeffect, Die koelt bij inspuiten sterk af.

Verhitten en sterk koelen kan helpen om aan elkaar gerotte delen metaal wat te lossen.
 
Thanks allemaal, helaas lukken 2 moeren niet. Een kan er nog wel op.

Nu op weg naar speciaalzaak. Eens kijken of ze dat schrikspul hebben, en een goede tang. Mijn griptang is wat brakkig.

Kruipolie had ik al een paar keer ingespoten.
 
Thanks allemaal, helaas lukken 2 moeren niet. Een kan er nog wel op.

Nu op weg naar speciaalzaak. Eens kijken of ze dat schrikspul hebben, en een goede tang. Mijn griptang is wat brakkig.

Kruipolie had ik al een paar keer ingespoten.
Als je t draad niet meer nodig hebt, kun je ook voorzichtig twee vlakke kantjes aan het draadeind slijpen. Prop in uitlaatpoort.

Dan heb je meer grip dan op enkel rond.
 
Heb je niet een lasapparaatje. Moertje erop draaien en vastlassen.

Gelijk ff flink laten schrikken door het af te koelen.

Edit: OP lezen :+
 
Laatst bewerkt:
Een paar maanden geleden heb ik hetzelfde probleem gehad met m'n NX. Tip: Als je met tangen aan de slag gaat en je hebt de ruimte, gebruik dan een pijptang.

Ik heb het tapeind uiteindelijk moeten uitboren (geen lasapparaat beschikbaar). Da's gelukt, maar het was echt geen leuke klus :N .
 
Waarom lukt het niet? Plakt je elektrode? Wss zit er dan vocht in, even nieuwe kopen en het apparaat op t juiste A afstellen

Ja, hij plakt idd, maar de elektodes zijn nieuw uit de verpakking (ik ben echt helemaal nieuw met lassen). Heb een simpel apparaat gekocht wat tot 100a gaat. Ik heb 2.5mm gebruikt. Is het misschien beter om lager te gaan?

Ik vind het ook lastig om "in" de moer te gaan, en dan nog de juiste hoek te krijgen. Misschien anders gewoon er helemaal op draaien, en dan lassen?
 
Laatst bewerkt:
En koop dan meteen dunne elektroden, moet gewoon goed kunnen lukken. Voordeel is dat je dat stuk tapeind roodgloeiend stookt waardoor het uitzet en bij het afkoelen weer krimpt. Wel voorzichtig zijn met losdraaien want als hij weer breekt wordt het een stuk moeilijker.

Veel Imal kruipolie gebruiken en niet in een keer er uit draaien, maar stukjes heen en weer met telkens kruipolie om te voorkomen dat de draad zich vastvreet in het aluminium.
 
Terug
Bovenaan Onderaan