Accu laadt niet bij tijdens rijden

jabro

Rookie
25 dec 2010
10
0
hallo,

Ik heb een omgebouwde yamaha XJ700 uit 1986, deze is geheel geshopped en alle niet noodzakelijke zaken zijn er van verwijdert. De motor start goed en rijdt lekker, het probleem alleen is dat de accu niet bijgeladen wordt zodat het na ci. 1 uur over is met de pret en hij er mee stopt.

De volgende zaken zijn al door mij onderzocht en vervangen:
- De dynamo is door mij en door een expert doorgemeten en goed bevonden
- De rectifier/regulator is door mij doorgemeten en was/is volgens mij goed, maar deze toch vervangen voor een 2de hands die na meting beide dezelfde waardes hadden.
- De accu had in rust een voltage van 13,8V wat aan de hoge kant is dus deze ook vervangen door een nieuwe

De motor weer gestart en het toerental van stationair opgevoerd naar ci. 5000T maar de spanning gemeten op de accu blijft 12,4V dus ladt mijn inziens niet bij.

Weet iemand of er ergens in de bedrading weerstanden, diodes, relais moeten zitten want die zitten er nu niet in op de regulator na.

Wellicht is er iemand in de omgeving van Rotterdam met meer kennis die hier wellicht naar zou willen kijken, dit hoeft uiteraard niet voor niets.

Alvast bedankt voor al de nuttige informatie die hopelijk komen gaat.

jan
 
hoe goed is je meter. het zou een treu RMS meter moeten zijn want die heeft geen problemen met de rimpelspanning. een goedkope van de gamma kan door de rimpel van de gelijkrichter van slag raken en dan een aantal volten verkeerd aangeven.
wat is de spanning voor de gelijkrichter/spanningsregelaar en wat die er na.
wat voor draaddikte heb je gebruikt een te dunne geeft een te hoge weerstand waardoor spanningsval ontstaat.
heb je de weerstand van de massapool naar de dynamobehuizing al eens gemeten en hoeveel was die. nul ohm is goed, minder als 10 Ohm kan er ook mee door wordt het meer kan je problemen verwachten.
 
Wat mijn voorganger zegt.. ik had eens hetzelfde euvel tot... ik nieuwe batterijtjes in de multimeter deed..
Als er een massaverbinding aan de regelaar zit, is deze goed? Massaverbinding van de accu ook?
 
hoe goed is je meter. het zou een treu RMS meter moeten zijn want die heeft geen problemen met de rimpelspanning. een goedkope van de gamma kan door de rimpel van de gelijkrichter van slag raken en dan een aantal volten verkeerd aangeven.
wat is de spanning voor de gelijkrichter/spanningsregelaar en wat die er na.
wat voor draaddikte heb je gebruikt een te dunne geeft een te hoge weerstand waardoor spanningsval ontstaat.
heb je de weerstand van de massapool naar de dynamobehuizing al eens gemeten en hoeveel was die. nul ohm is goed, minder als 10 Ohm kan er ook mee door wordt het meer kan je problemen verwachten.
Daar heb je helemaal geen true rms meter voor nodig. het verschil dat je meet met een goede multimeter t.o.v. een true rms is bij deze meting verwaarloosbaar. Overgangsweerstanden meet je niet met een weerstandmeter maar door de spanning erover te meten. Die weerstanden zeggen helemaal niks zolang er geen stroom loopt. Als je 1 ohm meet houd dat in dat je maar liefst 10 volt verliest als er 10A loopt.
 
v.d.v. dat ben ik niet met je eens. ik heb zelf een keer de proef op de som genomen omdat ik ook niet geloofde dat treu RMS (duur) zoveel verschil kon maken en dat het verwaarloosbaar was maar tijdens motor uit gaven ze alle bij het zelfde aan bij meting op de accu. maar nadat de motor gestart was zat er zo'n 1,5V verschil tussen de 2 en dan wordt meten toch echt gokken als je meer als 10% afwijking hebt. en het vergelijk was ook geen goedkope prut meter.
en over weerstand meten ja dat gebeurt met stroom en hoe denk je dat een multimeter dat doet. waarom ik zeg tot de 10 Ohm dan redelijk is omdat er in goedkope meters vaak geen optie zit om de meetsnoeren weg te kalibreren en nog minder mensen weten hoe ze de dat moeten gebruiken als die mogelijkheid er wel op zit. en dan zit je zomaar met een afwijking waardoor mensen gaan denken dat er iets niet goed zit en het niet in de meetmethode of apparatuur zoeken.
 
Laatst bewerkt:
v.d.v. dat ben ik niet met je eens. ik heb zelf een keer de proef op de som genomen omdat ik ook niet geloofde dat treu RMS (duur) zoveel verschil kon maken en dat het verwaarloosbaar was maar tijdens motor uit gaven ze alle bij het zelfde aan bij meting op de accu. maar nadat de motor gestart was zat er zo'n 1,5V verschil tussen de 2 en dan wordt meten toch echt gokken als je meer als 10% afwijking hebt. en het vergelijk was ook geen goedkope prut meter.
en over weerstand meten ja dat gebeurt met stroom en hoe denk je dat een multimeter dat doet. waarom ik zeg tot de 10 Ohm dan redelijk is omdat er in goedkope meters vaak geen optie zit om de meetsnoeren weg te kalibreren en nog minder mensen weten hoe ze de dat moeten gebruiken als die mogelijkheid er wel op zit. en dan zit je zomaar met een afwijking waardoor mensen gaan denken dat er iets niet goed zit en het niet in de meetmethode of apparatuur zoeken.
Als jij zoveel verschil meet tijdens deze meting heb je en prulmeter.
Als je laadspanning 14 volt is is de rimpel bijna nul omdat de accu zal laden tot 14 volt en de dalen in de rimpel tot nagenoeg 14 volt opvullen. Hoe kan je dan zo'n groot verschil meten?
Wat die weerstand meting betreft, je hebt duidelijk te weinig meet ervaring. Jij kan een verschil met een normale meter tussen 0.1 en 0,2 nauwelijks vaststellen. Stel dat er 10A loopt dan valt er 1 volt over die kleine weerstand die je nauwelijks kon meten, maar die 1 volt is zeer goed waarneembaar. Daar komt bij dat een overgangsweerstand er afhankelijk is van de stroom die er loopt. Met spanning meten komt die beter aan het licht.
 
dan heb je dus al 2 meters nodig want spanning zonder stroomreferentie zegt niet veel. 1 volt bij 1 ampère is slecht maar bij 100 ampère stelt het niet zo veel voor. en hoeveel amateurs ken jij die zowel een stroomtang hebben als een redelijk multimeter en er ook nog goed mee kunnen omgaan. ik ken er niet veel.
 
dan heb je dus al 2 meters nodig want spanning zonder stroomreferentie zegt niet veel. 1 volt bij 1 ampère is slecht maar bij 100 ampère stelt het niet zo veel voor. en hoeveel amateurs ken jij die zowel een stroomtang hebben als een redelijk multimeter en er ook nog goed mee kunnen omgaan. ik ken er niet veel.


Vertel mij eens welke verbruiker die 100A trekt behalve de startmotor.
 
Laatst bewerkt:
ook bij 50A stelt 1V niet veel voor dan hebben we het over een totale weerstand van 0,02 Ohm en dat produceert de dynamo makkelijk nadat je net gestart bent.
wat ik wou aangeven was spanning alleen zegt niks zonder dat je weet hoeveel stroom er nodig is om die spanning op te wekken.
 
dan heb je dus al 2 meters nodig want spanning zonder stroomreferentie zegt niet veel. 1 volt bij 1 ampère is slecht maar bij 100 ampère stelt het niet zo veel voor. en hoeveel amateurs ken jij die zowel een stroomtang hebben als een redelijk multimeter en er ook nog goed mee kunnen omgaan. ik ken er niet veel.
Je wilt weten of er een weerstand zit die er niet hoort te zitten.
je kan een inschatting maken van de stroom die er loopt om vast te stellen of je last hebt van een overgangsweerstand of niet.
 
ook bij 50A stelt 1V niet veel voor dan hebben we het over een totale weerstand van 0,02 Ohm en dat produceert de dynamo makkelijk nadat je net gestart bent.
wat ik wou aangeven was spanning alleen zegt niks zonder dat je weet hoeveel stroom er nodig is om die spanning op te wekken.
Het gaat hier niet om een weerstand maar een slechte verbinding.
Welke motordynamo levert 50A, en waar gaat die stroom naar toe?
Ik sta steeds weer versteld van het feit dat mensen gaan vertellen hoe iets moet terwijl ze er de ballen verstand van hebben.
 
Bedankt allen voor de input, maar ik ben bang dat het juiste antwoord er nog niet tussen zit want:
- de meter is een Fluke 83III multimeter, dus redelijk professioneel
- de massa is ook het probleem niet want alle frame en motordelen heb ik bekabeld, dus waar ik ook meet heb ik 0 ohm
- massa verbinding van de regelaar heb ik nog niet gemeten maar moet goed zijn want deze zit regel recht op de accu
- de bedrading van de dynamo is de originele dit moet dus goed zijn, en die van de regelaar is 2,5mm2 dit is vergelijkbaar met bedrading die aan de regelaar zit

Voor alle zekerheid ga ik morgen nog een keer alle massa punten checken, dus wordt vervolgd
 
Wat ik nog niet begrijp is dat of ik nu goed of verkeerd meet met een nauwkeurige of onnauwkeurige meter ik na ci 60 min stil staat met een lege accu.
 
Volgens het internet ( was nieuwsgierig )
kijk eens naar de koolborstels van je dynamo, bekend euvel bij de xj700

Er zit ook ergens in je bedrading een diode..
Die met het knippen en plakken niet toevallig verkeerd om er in terug gezet ?



The generator brushes wear down over time, change their electrical characteristics as they age, and need periodic replacement. They are available as complete brushes with holder assemblies, or brushes only. By the way, in a technical sense, your bike is really equipped with an Alternator, not a Generator (as Yamaha calls it), since the output of that electrical-generating device is an alternating (AC) electrical current, which is then rectified into a direct (DC) current via---you guessed it---the rectifier section of your Regulator box......

NOTE: for some odd reason, the wire colors on the main harness side of the connector shell may not always match the wire colors on the diode black side of the connector shell, where the diode black "pigtail" wires are joined to the main wiring harness wires. This is most probably due to the diode block being a somewhat "universal" part, used across many different model lines, and functional interchange was deemed more important, by the electrical engineers at Yamaha, than was the wire-lead color compatibility!


Diodes:
- due to many variations in design and the need for visual reference, you should check your service manual for the proper testing procedures. Basically, a diode allows current to flow through a circuit in one direction only; therefore, when tested with a continuity meter, should show continuity when checked with the probes placed in one orientation, and then when the orientation of the probe leads are reversed, no continuity (no circuit).
 
Laatst bewerkt:
Ik wil toch even de ervaring delen met mijn Aprilia Tuono.
Deze hebben een vergelijkbare kwaal ondanks dat ze nieuwer zijn en een totaal andere motor.

Wel eerst de vraag, wat meet je op de accu met motor uit en daarna met motor aan.
Komt er wel iets door of blijft het vanaf de dynamo angstvallig stil?

Als de dynamo wel iets doorgeeft kan onderstaande van toepassing zijn.
Wij meten >13v op de accu als de motor draait, toch is dit niet voldoende om de accu goed bij te laden en uiteindelijk is het uit met de pret.
Wij willen >14v hebben bij 4000Rpm.

Hoe komt dit?
Aprila gebruikt connectors in het stroom systeem die zorgen voor veel weerstand (worden ook erg heet), hiervoor zijn bekende mods waarbij deze 'brown connectors' vervangen worden.
Los daarvan worden er ook extra draden getrokken van dynamo naar accu welke apart afgezegd worden.
Nu is er weer mooi 14,4v op de accu en gaat alles goed.

Ik wil er maar mee zeggen dat org bekabeling 1986 misschien aan vervanging toe is, m.i. sloot je dat te snel uit.
 
Goede morgen,

De laatste berichten doorgelezen en hier zit wellicht wat tussen:

Freon, bedankt voor de tekening maar mijn motor is aangesloten volgens deze schets, ik weet alleen niet of het wisselen van de 3 draden welke van de dynamo spoelen afkomen invloed heeft

Stefan666, koolborstels zijn inderdaad nog niet gewisseld maar zien er goed uit wel zit er lengte verschil in. ik weet niet of dit invloed kan hebben, wellicht schaf ik een nieuwe set aan. In de huidige bedrading zit nergens een diode, maar als ik op het originele schema van Yamaha kijk zit er alleen een diode bij de sidestand schakelaar, neutraalschakelaar, olieschakelaar e.d. en die zitten er allemaal niet meer op.

Donkeykong, Zowel in rust als bij 5000T is de spanning op de accu 12,4 V wel heb ik de connectors vervangen en zou hier een te hoge weerstand in kunnen zitten?

Als aanvulling kan ik nog meegeven dat als ik de dynamospoelen loskoppel de motor gewoon blijft lopen en dat ik op de connectors geen spanning meet
 
bedoel je de connector aan de kant van de spanningsregelaar of aan de kant van de dynamo. kant van de spanningsregelaar is normaal dat daar geen spanning uit komt kant van de dynamo moet gewoon spanning uitkomen.
niet toevallig ook het laadstoomlampje weggehaald. ik ken ook een aantal motoren die niet laden met een ledje of zonder lampje.
 
het doormeten van de dynamo met draaiende motor (zoals beschreven in de howto) met goede meetwaarden, is nog steeds geen garantie dat de dynamo goed is.
als de spanningregelaar goed is en de bedrading ook, dan toch de dynamo loshalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan