Slippende koppeling Honda cbr 954rr (wat is oorzaak?)

DutchieDoes

Rookie
5 okt 2016
11
0
Hallo,

Vandaag een stuk gereden en 'ineens' doet zich het volgende voor:
Bij (sportief) accelereren stijgt mijn toerental wel, maar vindt er relatief weinig versnelling van de motor plaats. Mij komt dit over als een slippende koppeling.... Hier heb ik bij de laatste rit ervoor, geen last van gehad.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen :?

Alvast bedankt!
 
Ik ga de k-platen dan eerst eens bekijken en kijken of ik zo al iets kan zien. Ik vervang de veren ook meteen.
Mocht ik ergens tegenaan lopen dan horen jullie van mij!
Bedankt alvast voor jullie hulp!
 
Koppeling compleet doet, dus frictieplaten, tussenplaten en veren. Liefst origineel monteren, anders krijgen we erna een topic met waarom je nieuwe EBC set ook slipt. Controleer het druklager (enige wat ie moet doen is soepel lopen) en draai de bouten van de drukgroep kruislings vast, op moment.
 
Laatst bewerkt:
Koppeling compleet doet, dus frictieplaten, tussenplaten en veren. Liefst origineel monteren, anders krijgen we erna een topic met waarom je nieuwe EBC set ook slipt. Controleer het druklager (enige wat ie moet doen is soepel lopen) en draai de bouten van de drukgroep kruislings vast, op moment.

Dank. Ik zie nl dat EBC regelmatig als geschikt vervangingsset wordt gepromoot.
 
Bij mijn cbr900rr hoefde ik alleen de koppelingsveren te vervangen. Die waren bovendien goedkoper dan de platen.

Bij de genoemde km stand kan ik me voorstellen dat de platen versleten zijn.
En dat wellicht de veren ook hun beste tijd hebben gehad.

Als makkelijke snelle tijdelijke oplossing is eerst het alleen vervangen van de veren best een optie.
Ook als de platen toch al wel aardig versleten zijn kun je dan nog even rijden voor het echt helemaal gebeurd is.

En als je nog erger gaat beunen probeer je natuurlijk eerst plaatjes/ringetjes op de veren te monteren.
 
Zomaar materiaal vervangen..lijkt wel advies van een dealer.

Je kunt natuurlijk het pakket (dikte van alle platen) opmeten, en kijken of dit binnen de slijtagelimiet valt. Maar na 90K denk ik dat de boel "over de helft" is, en TS voor z'n gevoel toch over wil gaan tot vervanging.

Maar je hebt een punt. Voor hetzelfde geld is de kabel nét te strak afgesteld, of verhelpt een oliewissel het probleem toch. Het loont om hier eerst naar te kijken, dan hoeft de boel ook niet open.
 
Bij de genoemde km stand kan ik me voorstellen dat de platen versleten zijn.
En dat wellicht de veren ook hun beste tijd hebben gehad.

Als makkelijke snelle tijdelijke oplossing is eerst het alleen vervangen van de veren best een optie.
Ook als de platen toch al wel aardig versleten zijn kun je dan nog even rijden voor het echt helemaal gebeurd is.

En als je nog erger gaat beunen ...

Je suggereert dat het vervangen van de veren een beun oplossing is.
Je hoeft alleen te vervangen wat versleten is. Je weet niet wat versleten is dus wil je in een keer alles vervangen?
Of wil je hem eerst open maken en opmeten wat er versleten is en daarna nieuwe onderdelen bestellen?
Als je dealer bent is het makkelijk. Tijd = geld en de klant betaalt. Ik doe het onderhoud aan mijn motoren grotendeels zelf en begin met de goedkoopste oplossing.
Dit was 8 jaar geleden en hij doet het nog perfect.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje wat doet de olie eraan?

Heb zelf een CBR 900rr gehad en na een wissel van de olie was het probleem bij mij weg? Vond het wat vreemd maar hij slipte minimaal.

Heb me toen niet meer afgevraagd waarom het nu ineens weg was.
 
Bij mijn cbr900rr hoefde ik alleen de koppelingsveren te vervangen. Die waren bovendien goedkoper dan de platen.
Bij mijn TL1000R ook, uit budget overwegingen ga ik nu hetzelfde doen bij mijn GSX750F.. Barnettt veren erin en testen maar.
Maar de kilometerstand is daar ook nog beneden de 40.000 kilometer.. :)
 
Hallo.
Het is inmidels >14 dgn geleden, maar aangezien jullie allen input hebben gegeven nav mijn vraag over het slippen van de koppeling toch even een korte update.

Ik heb uiteindelijk de frictieplaten en veren vervangen. De stalen platen platen waren 'blauwig' maar omdat ze niet krom waren heb ik het risico genomen ze niet te vervangen. Het werkt allemaal weer perfect dus dank allen voor jullie tips :t . Ik had zelf nooit eerder k-platen gewisseld, dus heb alles gedetailleerd op YT gezet. Bepaal zelf of je het wilt zien (kun je vinden adhv mijn profielnaam).

Nu heb ik wel iets opgevangen waarbij ik mij afvraag of dit broodje-aap is. Ik hoor dat je, wanneer de platen blauw en/of 'verglaasd' zijn, maar niet krom (wat in mijn geval aan orde is) ze met waterproof licht zou moeten kunnen opschuren en dat ze dan weer werken.

Iemand een mening hierover of ervaring hiermee?
 
Nu heb ik wel iets opgevangen waarbij ik mij afvraag of dit broodje-aap is. Ik hoor dat je, wanneer de platen blauw en/of 'verglaasd' zijn, maar niet krom (wat in mijn geval aan orde is) ze met waterproof licht zou moeten kunnen opschuren en dat ze dan weer werken.

Iemand een mening hierover of ervaring hiermee?
de metalen platen kunnen niet verglazen, dat zijn de frictieplaten. Daar wordt door de warmte bij het slippen het materiaal zo hard dat het slippen veroorzaakt. Dat blauwe op de metalen platen komt ook door de warmte maar zal door het normaal gebruiken van de koppeling er af "gepolijst" worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb maandag een bandje laten omleggen (interessant :+ ) bij een klussende (serieuze) circuitrijder. (talent cup, ONK)
Die vertelde bij het slippen van de koppeling (ook) dat je de stalen platen iets kan opschuren.
Even buiten het feit of dit nodig is voor de kleur. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan