Suzuki LS650 Savage scrambler

Jellegs

MF'er
8 okt 2016
33
0
Eindhoven
Mijn plan is om van een Suzuki Savage een scrambler te gaan bouwen. Een chopper en een scrambler zijn 2 zeer uit elkaar liggende motorfietsen en dat maakt het project wel een hele uitdaging. Ondanks dat zij zover uit elkaar liggen hebben ze eigenlijk ook raak vlakken bij elkaar. Zo hebben beiden motoren veel koppel en de voorkeur voor een wat meer naar voren gestoken voorwiel. En omdat de savage ook nog is voor een betaalbare prijs te koop is heb ik voor deze motor gekozen. En omdat die 1 cilinder wel hele rake klappen kan geven natuurlijk!! :]

Nou heb ik nog geen savage gekocht, ik wacht eigenlijk tot ik de juiste voor de juiste prijs tegen kom. Ik geef niet veel om uiterlijk, want daar blijft toch niks meer van over. Zolang het technisch maar goed zit! Voor een savage dan.. Dus als iemand er een te koop heeft hoor ik het graag!

Het volgende wil ik gaan veranderen aan de motor:

-Achterveren (de kont moet omhoog)
-zadel
-uitlaat (bocht + demper) (die moet iconisch hoog langs de motor lopen en een goed (veel) geluid geven)
-tank (al ben ik er nog niet uit hoe gemakkelijk een tank van een andere motor, bijvoorbeeld Yamaha xs 750, op deze motor is te bouwen.
-stuur (deze wordt breed en ik verwacht iets hoger)
-snelheidsmeter aan het stuur
-velgen + banden
-spatborden
-achterlicht

Over de achterveren heb ik ook meteen wel een vraag. De achterkant van de motor moet flink omhoog gelift worden om het zadel horizontaal te gaan krijgen. Als je op de volgende foto kijkt, dat is ook een savage scrambler, zie je dat het zadel en de tank op een rechte lijn zitten. Dat wil ik ook bereiken.

IMG_5804.jpg


Ik wil dat bereiken met langere achterveren en een stukje in de zadel ophanging. Bij de motor op de foto hebben ze gebruik gemaakt van 320 mm lange veren. Nou weet ik dat het zomaar monteren van langere veren niet gaat vanwege de weg ligging. En daar houd mijn kennis over de schokbrekers eigenlijk wel op. Het internet helpt er ook weinig bij.

Dus nu is mijn vraag: Waar moet ik opletten bij het uitzoeken van de schokbrekers, kunnen alle schokbrekers van andere merken zomaar gemonteerd worden en wat maakt een schokbreker nou geschikt voor offroad en wat is nou de juiste lengte?

Ik hoop dat jullie mij veel bij dit project kunnen helpen, want dat ga ik nodig hebben :P
 
- Houd er wel rekening mee dat de meeste savage scramblers kettingaandrijving hebben, dit zul je dus ook nog moeten modden.
Of je moet een riem+enorm tandwiel op een scrambler kunnen verdragen, wat ik zelf zou doen. Geen rondvliegend kettingsmeer :P

- Qua vering zou ik even wachten, eerst frame aanpakken, tank erop zetten etc. Daarna kijken of de motor voorover of achterover staat, verschil opmeten, en dan voor veren gaan shoppen.

- Houd in de gaten dat je voor het resultaat dat je hierboven neerzet, waarschijnlijk zelf een frame in elkaar moet zetten. Het frame van de savage loopt vrij laag tot voor het achterwiel, ik zie zo 1.2.3. niet of het daarna nog door loopt.
PICT4394.jpg


Zorg er dus voor dat je kunt lassen (of iemand kent) en het frame op kunt bouwen, is wel belangrijk :+

Voor de rest: Respect dat je niet zo'n 13 in een dozijn CB pakt en de uitdaging aan gaat.
Mocht je budget over houden: er schijnt flink wat extra performance in het savage blok te zitten: SuzukiSavage.com - Lancer's Performance Parts
Als je goedkoop een andere carb kunt scoren, lijkt me dat zeker de moeite waard :Y

Langere achterveren monteren zal wel invloed hebben op de wegligging, maar dat hoeft niet catastrofaal anders te zijn.
Ryca levert ombouwsetjes met langere achtervering:
Ryca Motors Motorcycle Kits & Parts | Cafe Racer, Bobber, Scrambler Kits for Suzuki S40/Savage & Harley Sportster

Ik zou zeker bij deze jongens kijken voor wat onderdelen als je zelf de know-how niet hebt, vooral een prefab uitlaatbocht en zit+subframe zijn handig om te hebbe.
Weet alleen niet of ze losse onderdelen doen (staat niet op de site)
 
Bedankt voor jullie reacties!! Ik had de website van ryca al is bekeken en ben niet zo kapot van hun design en daarom wil ik er eigenlijk zo min mogelijk gebruik van maken. Maar voor zoiets als een schokbreker is het misschien nog niet zo`n slecht idee.

- Qua vering zou ik even wachten, eerst frame aanpakken, tank erop zetten etc. Daarna kijken of de motor voorover of achterover staat, verschil opmeten, en dan voor veren gaan shoppen.
Dat is een goede tip! Dankjewel!

Ik ben zelf lasser van beroep en sta dan ook te popelen als een klein kind om dingen als uitlaatbochten, frames en ander mooi las/buigwerk in de machine te gaan stoppen!!! *O* *O*

Ik weet niet of bij de voorbeeld motor gebruik gemaakt is van een subframe of een gezette plaat. Maar als je kijkt naar deze foto zie je dat het frame onwijs ver omhoog is gekomen. Niet vergeten dat die op een brug staat natuurlijk, maar als nog!

IMG_5620.jpg


Het is inderdaad de bedoeling om er een ketting van te maken, niet dat ik een riem er niet mooi uit vind zien, maar ik verwachtte eigenlijk dat die het zand van het crossen niet ging overleven.

Zo`n performance kit klinkt wel heel erg gruwelijk, maar dat lijkt mij meer iets voor het einde van het project. Eerst maar is kijken hoe het rijdt en of ik dan niet al bankroet ben. Maar... eerst is een motor.... wie o wie heeft er een te koop!!
 
Blij dat je ook rekening houdt met zand e.d, de meeste conversies die ik zie zijn alleen scramblers voor de looks. Praktische off-road scramblers vind ik toch een stuk cooler :Y

Momenteel staat er op MF geen savage te koop, dus je zou even een apart topic kunnen maken, "Te koop gevraagd, LS650 o.i.d."

Op MP, Speurders e.d. staan er ook nog wel wat te koop, voor leuke prijsjes ook.
Aangezien de optische staat niet belangrijk is, zou je voor 1.000 eurie klaar moeten zijn :t
 
Na deze week een aantal keer geboden te hebben op een savage mocht ik heb vandaag dan eindelijk op halen! Wat een heerlijke rauwe motor fiets, maar de zithouding vind ik werkelijk vreselijk! En al helemaal boven de 100 kmph. Dus daar moeten we maar vlug iets aan gaan doen!

Eerst maar is een foto van de beauty!

P1020251_zps2kuiavrl.jpg

De savage is uit 92 en heeft bijna 50 000 gelopen.

Ik heb vandaag meteen al de zadels en de tank los gehad om te kijken hoe het allemaal in elkaar zit. Het blijft een lastige keuze welke tank ik ga gebruiken. Misschien moet ik maar gewoon een zadel zoeken dat ik mooi vind, kijken of de tank daarbij past en hoe dat uit komt en dan beslissen welke tank ik wil. Bij Ryca verbouwen ze de orginele tank van Savage, maar waarom is mij eigenlijk duidelijk geworden. Daar wordt die toch ontzettend lelijk van!?

Hoe ik het subframe moet gaan bouwen is mij wel duidelijk geworden. namelijk zo:

IMG_2857_zps030e5255.jpg


Onwijs simpel, maar zeer effectief. Aan de voorkant zit die aan de tank steun en in het midden steunt die op het hoogste punt van het frame.

Dus komende dagen ga ik maar veel internetten en spullen uitzoeken!
 
Laatst bewerkt:
Je afbeelding is niet zichtbaar, probeer hem eens als image neer te zetten:
Rechtsklik op foto -> afbeelding bekijken -> url kopiëren

Dan deze tekst in de reactie plaatsen:

[img*]hier de url~[/img]

En het sterretje weglaten :)


Kan niet wachten om de resultaten van het laswerk te zien!
 
Hee dat is gek! Ik zie hem zelf namelijk wel. Ik heb het ook precies gedaan zoals je het zei. Ik ga er is naar kijken.


edit: ik heb ergens anders de foto geupload, heeft het geholpen?

Het gaat nog wel even duren voordat ik hier kan lassen, ik moet eerst sparen voor een las apparaat..
 
Laatst bewerkt:
Hee dat is gek! Ik zie hem zelf namelijk wel. Ik heb het ook precies gedaan zoals je het zei. Ik ga er is naar kijken.


edit: ik heb ergens anders de foto geupload, heeft het geholpen?

Het gaat nog wel even duren voordat ik hier kan lassen, ik moet eerst sparen voor een las apparaat..

Nu istie wel zichtbaar, ziet er goed uit voor een basis :t

Je zou nog op MF kunnen vragen of je bij iemand een lasapparaat mag gebruiken. En als je lasser bij een bedrijf bent zou ik m'n baas even lief aankijken :Y
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik koop met zeer veel liefde een eigen las apparaat:P Ik doe ook nog las opleidingen en dan kan ik ook mooi thuis oefenen!:) Ik vind het een goed kerst cadeau! Op het werk werken wij alleen maar met aluminium en je mag het zelfde gereedschap niet voor meerdere materiaal soorten gebruiken. Dus daar gaan ze er niet blij van worden als ik met staal aan kom zetten. Het buigen van de uitlaatbocht zal daarin tegen wel weer kunnen :)

Waar bestellen jullie over het algemeen de standaart onderdelen voor de motor? Ik heb door de remkabel van de achterrem heen getrapt (domper!). Maar ik kan geen webshop vinden die zoiets verkoopt!
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik kan vinden zijn universele spullen om zelf een kabel te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? Eigenlijk ben ik wel van plan dat te doen omdat ik nergens, ook op ebay niet, iets vind.

the-gravel-express-gl1000.jpg


Dit is voor mij ook echt een inspiratie motor. Hij heeft een fantastisch brute uitstraling! Had iemand gedacht dat dit een Gold wing is!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag meteen al de zadels en de tank los gehad om te kijken hoe het allemaal in elkaar zit. Het blijft een lastige keuze welke tank ik ga gebruiken. Misschien moet ik maar gewoon een zadel zoeken dat ik mooi vind, kijken of de tank daarbij past en hoe dat uit komt en dan beslissen welke tank ik wil. Bij Ryca verbouwen ze de orginele tank van Savage, maar waarom is mij eigenlijk duidelijk geworden. Daar wordt die toch ontzettend lelijk van!?

Hoe ik het subframe moet gaan bouwen is mij wel duidelijk geworden. namelijk zo:

[afbeelding]

Onwijs simpel, maar zeer effectief. Aan de voorkant zit die aan de tank steun en in het midden steunt die op het hoogste punt van het frame.

Dus komende dagen ga ik maar veel internetten en spullen uitzoeken!

ze verbouwen de savage tank vanwege de ingebouwde teller en omdat het frame zich niet leent voor een andere standard tank.. '(

maar als je de teller en lampjes niet per se op je tank hoeft te hebben kan je iedere tank verbouwen welke je wilt.. je zult een nieuwe bodem moeten moeten maken en lassen...

een tank van een oude xs zou trouwens redelijk moeten passen als je een subframe gebruikt. van voor is de tunnel van zo een tank breed genoeg.

let trouwens HEEL GOED op je olie in een savage!!! net te weinig en je kop loopt in de soep. ze zijn heeeeeel erg gevoelig voor te laag olie nivo. nokkenassen en klepgeleiders kunnen in een paar minuten stukdraaien... ;(
 
let trouwens HEEL GOED op je olie in een savage!!! net te weinig en je kop loopt in de soep. ze zijn heeeeeel erg gevoelig voor te laag olie nivo. nokkenassen en klepgeleiders kunnen in een paar minuten stukdraaien... ;(

Klinkt als een goed excuus om een houder te maken voor een 1L flacon 10w-40.
Jerrycan aan de zijkant vastgespen, en je hebt een echte survival bike *O*
 
Het enige wat ik kan vinden zijn universele spullen om zelf een kabel te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? Eigenlijk ben ik wel van plan dat te doen omdat ik nergens, ook op ebay niet, iets vind.

[afbeelding]

Dit is voor mij ook echt een inspiratie motor. Hij heeft een fantastisch brute uitstraling! Had iemand gedacht dat dit een Gold wing is!!

Ja hoor, gewoon bij de fietsenmaker. Die heeft ook iets dikkere kabels en de juiste nippels die je moet hebben
 
De verkoopster zei ook al dat ik veel naar de olie moest kijken. Hij lekt wel bij de kop, dus er zal nog genoeg olie rond springen daar:P Weer iets voor op het lijstje om te fixen. Haha zo`n leger jerrycan aan de zijkant:P

Ik ga morgen denk ik even naar de lokale brommerzaak, die heeft vast een universele kabel liggen! Maar ik had wel bedacht om de nippels aan de kabel te solderen.

Ik heb ook een zadel uitgezocht dat ik mooi vind! Deze: Motorfiets Accessoires Vintage Cafe Racer Seat Retro Zadel Zwart Voor Honda CB350 CB400 CB500 CB550 CB750 in Motorfiets Accessoires Vintage Cafe Racer Seat Retro Zadel Zwart Voor Honda CB350 CB400 CB500 CB550 CB750 van op AliExpress.com | Alibaba Groep

Ik denk dat ik deze tank ga houden, het is tenslotte een savage en zo komt dat nog een beetje erin terug.
 
olie lekkage bij de kop is een veel voorkomend probleem... dat litertje olie extra mee is een leuk en slim idee :}

kabel solderen... let wel op dat de meeste kabels tegenwoordig geïmpregneerd zijn met een smeermiddel, en dat werkt je tegen als je wilt gaan solderen, dus let op dat je de goede binnenkabel hebt.
beste is hard te solderen trouwens..

een beetje geschikte kabel in de goede lengte is trouwens meestal wel te vinden zolang je maar op kabel lengte zoekt en niet op motorfiets merk..
 
De verkoper van de kabel raadde mij solderen af. Ik was van plan de kabel in vuur te leggen en dan daarna met tin te solderen. Maar hij zei dat solderen niet sterk genoeg zou zijn. De voor gefrabriceerde kabels zijn daarom altijd geperst. Ik heb nu het nippeltje zo hard vast geschroeft als ik kon. en dat is toch best vast hoor. Dus we gaan het zien wat die doet. De kabel die ik uit de motor haalde had de dikte van een fietskabel.. dat verklaarde wel waarom hij brak.
 
De verkoper van de kabel raadde mij solderen af. Ik was van plan de kabel in vuur te leggen en dan daarna met tin te solderen. Maar hij zei dat solderen niet sterk genoeg zou zijn. De voor gefrabriceerde kabels zijn daarom altijd geperst. Ik heb nu het nippeltje zo hard vast geschroeft als ik kon. en dat is toch best vast hoor. Dus we gaan het zien wat die doet. De kabel die ik uit de motor haalde had de dikte van een fietskabel.. dat verklaarde wel waarom hij brak.

met een goede brander het nippeltje goed heet stoken en daarna tin erin laten lopen.. heb je toch net dat beetje extra..

in in een vuurtje word niet heet genoeg... tenzij je er een bladblazer voor zet })

sjah... fietskabeltje houd het niet lang vol nee.. -O-
maar hoe lang moet de kabel nu zijn?
 
Mijn ervaring is dat tin niet lekker hecht op de (harde) staalkabel en dat de kabel na het solderen minder goed kan buigen en daardoor eerder breekt.
Ik zou het dus niet solderen, een schroefnippel moet sterk genoeg zijn.

Nog eerder zou ik kijken of je een stang kunt maken ipv een kabel. Daar heb je geen onderhoud aan en je bent toch aan het verbouwen.
 
Hij zit opzich goed nu met de schroef nippel, zeker dat even tot dat die uit elkaar moet. Maar je kan toch maar een deel met stang doen? En dan houd je toch een deel kabel?

Het zitje is besteld en op gestuurd!! *O* *O* *O* Nu ben ik aan het pijnzen hoe ik het subframpje ga lassen. Wordt het staal of alluminium, ga ik het buigen of ga ik lasbochtjes gebruiken. Ik weet nog niet hoe ik dat wil gaan doen. Heeft iemand ervaring en suggesties hier over?

De bedoeling is het subframe bij de tank en op het frame uit einde onder het orginele zadel vast te zetten. Kan ik dat zo aan het frame vast lassen? Of mag je daar niet aan lassen en moet het geschroeft worden?

Op het achterspatbord van de savage zit wat elektronia geschroeft. Nu dat spatbord verdwijnt moet dat een nieuw plekje krijgen. Mensen die een Bobber of monozit maken moeten dat natuurlijk ook ergens laten. Waar laten jullie dat? :)

Zoals richardus mij tipte ga ik eerst het frame met zadel maken en pas daarna veering, wielen en banden bestellen. Nu ben ik wel een beetje aan het inlezen over offroad rijgedrag en de invloeden van veren en wielen daarop. 99% van de scramblers gebruiken voor en achter even grote wielen, nu las ik dat dat geen goed rijgedrag op zou leveren. (Ik heb overigens niemand gevonden die met zijn eigen gebouwde scrambler ook daadwerkelijk is gaan crossen...) Ik denk dat het over algemeen toch een beetje een showmotor is. Nou heeft die van mij daarin dikke vette pech en gaat die wel zand happen. Dus hoe zit dat met die wiel formaten? En zou de voorvork dat crossen aan kunnen? Ik vind de voork nu eigenlijk heel slecht veren. Als je met 50 door een kuil heen rijdt zwabbert het wiel flink heen en weer..
 
Ik heb een zelfgebouwde scrambler gehad en daarmee kon je inderdaad niet crossen. Nu heb ik er NX650 om mee te crossen...

Een aantal verschillen:
Veel zachter afgegeerd
Veel langere veerwegen
Voorvork is ondanks hetzelfde vermogen en een lager gewicht veel dikker uitgevoerd en heeft een echte stabilisator.
Achtervork is ook veel steviger uitgevoerd.
Let ook op de zithouding/positie, die is voor en cross/offroad machine gewoon heel anders dan voor een scrambler die enkel mooi dient te zijn...
 
Het scheeld misschien wel dat ik het op grind of hardgereden zandwegen wil houden. Ik ben ook van plan van die dual sport banden te nemen inplaats van noppen. Verders zie ik het wel en maak ik er gewoon iets vets van! Waar had je die scrambler van gebouwd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan