Voorvork slaat door na installeren progressieve vering

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Hallo,

Ik heb net progressieve voorvork veren geïnstalleerd met SEA 7.5 olie en 160mm luchtkamer. Volgens de Wilbert manual.

Bij het remmen slaat/zakt de voorvork erg door.

Ik heb de "sag" gemeten; motor op de lift, vering onbelast en belast op de grond met rijder er op.

Verschil ballast een onbelast is 70mm.
De totale veerweg van de voorvork is 210mm. Ik heb dus een sag van 30%, wat volgens de manual goed hoort te zijn.


Wat kan ik het beste doen tegen het doorzakken bij het remmen?

Meer SEA 7.5 toevoegen en de luchtkamer kleiner maken?
7.5 vervangen voor een dikkere olie?
Deel olie aftappen een aanvullen met dikkere olie?
Vullbussen om de preload te verhogen?

Alvast bedankt

Motor; xtz660 bj 1991, standaard voorvork systeem zonder rebound of preload adjustment.
 
persoonlijk denk ik dat je je hebt blind gestaard op "progressief" zonder precies te weten wat er nodig was en zonder info de veerconstante van de nieuwe en de oude veren. het veer effect wat jij wilt bereiken (verbeterde wegligging met lange vorkpoten voor de show) kan je inderdaad ook krijgen uit progressieve veren door het eerste stuk even stijf te maken als je lineaire veer en dan vanaf daar alleen stijver. feitelijk schakel de daarmee gewoon een stuk veer uit omdat tijdens normaal gebruik de krachten nooit hoog genoeg worden om het stijvere stuk aan te spreken. en dan duikt hij inderdaad minder. ik denk dat je nu een offroad set hebt wand de dingen die jij beschrijft zijn de standaard dingen die je graag hebt bij offroad rijden. grote negatieve veerweg en veren die heel goed kleine (relatief) oneffenheden opzuigen en de wielen goed aan de grond houden voor de grip maar niet zo soepel dat ze makkelijk doorslaan als de bulten of sprongen groter worden.
 
Luchtkamer meet je zonder veer, puur om de juiste hoeveelheid olie in de vork te hebben.
Die hoeveelheid wijzigt niet door het aantal windingen onder of boven de olie :)

Maar kan dan wel van invloed zijn als de boel compleet gemonteerd is,
met meer windingen in de olie komt het niveau hoger te staan, met minder windingen lager.
M.a.w. mocht de veer aan 1 kant meer windingen hebben en dat zit boven gemonteerd zal het nivo lager staan.

Maar in de wp-boeken die ik gelezen heb staat vaak taperend end boven, bij die van Hyperpro ook.

Anyway, eerst Wilbers maar eens afwachten.
 
Maar kan dan wel van invloed zijn als de boel compleet gemonteerd is,
met meer windingen in de olie komt het niveau hoger te staan, met minder windingen lager.
M.a.w. mocht de veer aan 1 kant meer windingen hebben en dat zit boven gemonteerd zal het nivo lager staan.

Maar in de wp-boeken die ik gelezen heb staat vaak taperend end boven, bij die van Hyperpro ook.

Anyway, eerst Wilbers maar eens afwachten.
Je poot heeft een volume en de veer heeft een volume. Als je deze van elkaar aftrekt houd je het volume van de luchtkamer over. het maakt daarbij niet uit of de veer onderste boven zit.
 
Je poot heeft een volume en de veer heeft een volume. Als je deze van elkaar aftrekt houd je het volume van de luchtkamer over. het maakt daarbij niet uit of de veer onderste boven zit.


Meer windingen geeft toch meer volume?

Edit, de poot zit tot een bepaald volume gevuld, als je daar meer volume van de veer in laat zakken stijgt het niveau meer.
als je de veer met minder windingen naar beneden monteerd is het volume van de veer minder en komt het olieniveau minder hoog.
 
Laatst bewerkt:
Meer windingen geeft toch meer volume?

Edit, de poot zit tot een bepaald volume gevuld, als je daar meer volume van de veer in laat zakken stijgt het niveau meer.
als je de veer met minder windingen naar beneden monteerd is het volume van de veer minder en komt het olieniveau minder hoog.

Je meet de luchtkamer zonder de veer erin. Daarna stop je de veer erin en zitten er drie dingen in de poot, lucht, veer en vloeistof. De hoeveelheid licht wordt niet meer of minder.
 
maar het volume van de veer boven het olieniveau is dan weer groter, ergo het maakt niets uit ;)

alleen wat Tommy zegt telt.

Dat is een goeie,
Maar wat jij zegt gaat naar mijn idee alleen op als de veer zou drijven, en dat doet ie niet.
hoe meer windingen er in de olie gedompeld zijn hoe minder ruimte er is voor de olie, dat nivo kan dan alleen nog maar omhoog.
 
maar het volume van de veer boven het olieniveau is dan weer groter, ergo het maakt niets uit ;)

alleen wat Tommy zegt telt.
De volgorde van monteren: Olie, meten, veer er in, dop.

Met kant met de dicht op elkaar liggende windingen naar beneden is de luchtkamer kleiner, omdat de veer op die manier het olieniveau verder laat stijgen. Dan gaat de dop erop en heb je een kleinere luchtkamer dan andersom. En dus meer progressie bij inveren, want de lucht is makkelijker te comprimeren dan de olie.

Ik heb ook altijd de kant met de dicht op elkaar liggende windingen boven gedaan, m.u.z. mijn VFR, waar het in de manual expliciet benoemd staat dat het andersom moet.
 
De volgorde van monteren: Olie, meten, veer er in, dop.

Met kant met de dicht op elkaar liggende windingen naar beneden is de luchtkamer kleiner, omdat de veer op die manier het olieniveau verder laat stijgen. Dan gaat de dop erop en heb je een kleinere luchtkamer dan andersom. En dus meer progressie bij inveren, want de lucht is makkelijker te comprimeren dan de olie.

Ik heb ook altijd de kant met de dicht op elkaar liggende windingen boven gedaan, m.u.z. mijn VFR, waar het in de manual expliciet benoemd staat dat het andersom moet.

:Y
 
De volgorde van monteren: Olie, meten, veer er in, dop.

Met kant met de dicht op elkaar liggende windingen naar beneden is de luchtkamer kleiner, omdat de veer op die manier het olieniveau verder laat stijgen. Dan gaat de dop erop en heb je een kleinere luchtkamer dan andersom. En dus meer progressie bij inveren, want de lucht is makkelijker te comprimeren dan de olie.

Ik heb ook altijd de kant met de dicht op elkaar liggende windingen boven gedaan, m.u.z. mijn VFR, waar het in de manual expliciet benoemd staat dat het andersom moet.

Het volume van de luchtkamer is in beide gevallen exact gelijk.
 
Het volume van de luchtkamer is in beide gevallen exact gelijk.

Klopt. Met de dicht op elkaar liggende windingen naar beneden is het olieniveau weliswaar hoger, maar de windingen in de luchtkamer nemen minder ruimte in dan wanneer ze andersom zouden zitten...
Het volume van de vorkpoot is een vast gegeven, net zoals dat van een bepaalde hoeveelheid olie en van de veer. Het volume van de vorkpoot min het volume van de olie en min het volume van de veer is het volume van de luchtkamer. Of het volume van de veer gelijk verdeeld is of niet maakt dus helemaal niets uit.
 
met de meeste windingen stijgt het olieniveau, met de minste windingen is hij dus echt lager.

helaas maakt het geen zak uit want wanneer het niveau hoger is betekend het ook dat er minder volume veer in de luchtkamer zit. de hoogte van de luchtkamer is dan wel kleiner maar doordat er minder veer in zit en er dus minder volume staal in de ruimte blijft er in die hoogte meer ruimte voor lucht.

enkel het onafgeveerde gewicht is dan denk ik de enige factor
 
met de meeste windingen stijgt het olieniveau, met de minste windingen is hij dus echt lager.

helaas maakt het geen zak uit want wanneer het niveau hoger is betekend het ook dat er minder volume veer in de luchtkamer zit. de hoogte van de luchtkamer is dan wel kleiner maar doordat er minder veer in zit en er dus minder volume staal in de ruimte blijft er in die hoogte meer ruimte voor lucht.

enkel het onafgeveerde gewicht is dan denk ik de enige factor

Ok, op die manier, Edit:zo had ik het nog niet bekeken.
Het meest belangrijk is dus het gewicht.?
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag contact opgenomen met de leverancier... En wat blijkt; de verkeerde veren toegestuurd...

De veren zijn bedoeld voor een honda of kawasaki.

Nu dat opgelost is; wat is nu de beste oplossing mtb. Garantie en montage vergoeding?

De veren zijn gebruikt en geïnstalleerd, maar het is hun fout. Ze moeten dezen terug nemen. Hoe zit het dan met arbeid tijd?
 
Heb vandaag contact opgenomen met de leverancier... En wat blijkt; de verkeerde veren toegestuurd...

De veren zijn bedoeld voor een honda of kawasaki.

Nu dat opgelost is; wat is nu de beste oplossing mtb. Garantie en montage vergoeding?

De veren zijn gebruikt en geïnstalleerd, maar het is hun fout. Ze moeten dezen terug nemen. Hoe zit het dan met arbeid tijd?
Welke arbeidstijd? het vervangen van die veren neemt hooguit 10 minuten in beslag.
 
Heb vandaag contact opgenomen met de leverancier... En wat blijkt; de verkeerde veren toegestuurd...

De veren zijn bedoeld voor een honda of kawasaki.

Nu dat opgelost is; wat is nu de beste oplossing mtb. Garantie en montage vergoeding?

De veren zijn gebruikt en geïnstalleerd, maar het is hun fout. Ze moeten dezen terug nemen. Hoe zit het dan met arbeid tijd?

eigenlijk best wel slordig.
 
Welke arbeidstijd? het vervangen van die veren neemt hooguit 10 minuten in beslag.

Is dat zo?

De motor moet op een lift, die ik niet heb. Dus op en bierkrat met enkele platen hout. Met een motor van 200kg gaat dat niet zo makkelijk. Bovendien zijn mijn voorpoten verlengd wat het niet makkelijker maakt.

En als je het in de winkel laat doen rekenen ze 1 uur. Kost 45 euro in Amsterdam
 
Is dat zo?

De motor moet op een lift, die ik niet heb. Dus op en bierkrat met enkele platen hout. Met een motor van 200kg gaat dat niet zo makkelijk. Bovendien zijn mijn voorpoten verlengd wat het niet makkelijker maakt.

En als je het in de winkel laat doen rekenen ze 1 uur. Kost 45 euro in Amsterdam

Kun je het niet bij Wilbers zelf laten doen, of zijn die geen leverancier?
 
Is dat zo?

De motor moet op een lift, die ik niet heb. Dus op en bierkrat met enkele platen hout. Met een motor van 200kg gaat dat niet zo makkelijk. Bovendien zijn mijn voorpoten verlengd wat het niet makkelijker maakt.

En als je het in de winkel laat doen rekenen ze 1 uur. Kost 45 euro in Amsterdam
Hoe zijn die poten verlengt? Zet een krik onder het blok.
Je zet de poot los in de kroonplaat en draait de dop uit de poot. Je pakt de veer er uit en de nieuwe er in en dan de dop weer er op. Daarna doe je hetzelfde met de andere kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan