Voorvork slaat door na installeren progressieve vering

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
271
0
Hallo,

Ik heb net progressieve voorvork veren geïnstalleerd met SEA 7.5 olie en 160mm luchtkamer. Volgens de Wilbert manual.

Bij het remmen slaat/zakt de voorvork erg door.

Ik heb de "sag" gemeten; motor op de lift, vering onbelast en belast op de grond met rijder er op.

Verschil ballast een onbelast is 70mm.
De totale veerweg van de voorvork is 210mm. Ik heb dus een sag van 30%, wat volgens de manual goed hoort te zijn.


Wat kan ik het beste doen tegen het doorzakken bij het remmen?

Meer SEA 7.5 toevoegen en de luchtkamer kleiner maken?
7.5 vervangen voor een dikkere olie?
Deel olie aftappen een aanvullen met dikkere olie?
Vullbussen om de preload te verhogen?

Alvast bedankt

Motor; xtz660 bj 1991, standaard voorvork systeem zonder rebound of preload adjustment.
 
Ik zou in eerste instantie eens bellen met Wilbers om dit door te nemen. Je kunt inderdaad bussen installeren, maar een kant-en-klaar product aanpassen, hoort niet. Natuurlijk moet jij er wel 100% van overtuigd zijn dat je daadwerkelijk een XTZ660 voorvork heb en dat alle stappen goed doorlopen zijn!

Succes!
 
Om te beginnen de olie SEA dikte en hoeveelheid aanhouden die in je voorpoten hoort te zitten? En idd Wilbers bellen !!

Heb je niet te dunne veren gekocht welke ongeschikt zijn voor je gewicht ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de verpakking gecontroleerd en het is wel de juiste vering.
Hoe zwaar ben je ?
Ik zal morgen eens contact opnemen met wilbers!

Goed plan je mag idd altijd iets meer olie toevoegen ( luchtkamers kleiner)maar pas doen na advies van Wilbers. Je hebt immers een product gekocht waar je iets van verwachtte wat niet uitkomt ;)

Eerlijk gezegd............ ben zelf geen fan van progressie veren . Heb ze ook maar ze gaan er bij de volgende oliewissel er uit |(
 
Oorspronkelijk zit er in 1 vorkpoot 1 veer van ongeveer 30cm met een vulbus van van 30cm. De luchtkamer is 93mm

Wilberts is 1 lange veer per poot met een luchtkamer van 160mm. Deze dient zonder vulbus of spacer te worden geïnstalleerd.

Als je de luchtkamer kleiner maakt door meer olie toe te voegen, wordt de veerweg (210mm) dan ook korter of verloopt de demping langzamer?

Luchtkamer gemeten zonder veer.

Ik weeg 80kg.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik had veer voorspanning. De veer stak een paar cm. boven de poot uit. Bij de Wilberts veer idem.

@zeroground
Ja het zijn origineel vorkpoten met binnen werk. 30cm was indicatief, heb het exact gemeten, vulbus is 240mm een de veer 400mm.

Maar zoals ik al zei de Wilberts steekt even ben uit boven de voorpoot dan de OEM.

Ik ga de luchtkamer nog even controleren en
Zal morgen even bellen of optitune de juiste vering heeft geleverd.

Bedankt voor de adviezen
 
ik vind het op zich niet vreemd dat progressieve veren meer duiken bij remmen als je vroegere lineaire veren. daar zijn ze namelijk voor gemaakt om het eerste stuk soepeler in te veren om het comfort te verhogen of om oneffenheden makkelijker weg te werken. in het begin is er minder kracht nodig als bij lineair en in het laatste stuk meer. en zeker bij zulke lange veerwegen ga je dan wat meer duiken en ga je dat ook voelen.
maar je hebt het eerst over doorslaan en later over ver inveren wat is het nu. duik je regelmatig tegen de bumpstops aan of veert hij alleen maar verder in als dat je gewend was en kom je niet aan de bumpstops.
met het aanpassen van de olie ga je alleen de snelheid van inveren veranderen maar niet de afstand. met een kleinere luchtkamer ga je de vering nog iets progressiever maken.
 
Ja ik had veer voorspanning. De veer stak een paar cm. boven de poot uit. Bij de Wilberts veer idem.

@zeroground
Ja het zijn origineel vorkpoten met binnen werk. 30cm was indicatief, heb het exact gemeten, vulbus is 240mm een de veer 400mm.

Maar zoals ik al zei de Wilberts steekt even ben uit boven de voorpoot dan de OEM.

Ik ga de luchtkamer nog even controleren en
Zal morgen even bellen of optitune de juiste vering heeft geleverd.

Bedankt voor de adviezen

De originele veer stak net zo ver uit als de wilbers veer? Beide zonder vulstuk? Dan moet dat vulstuk ook weer terug bij de wilbers veren namelijk.
 
@mastertommy

De originele veer met vulbus steekt even ver uit als de progressieve veer. Wilberts heeft juist de progressieve veer langer gemaakt zodat de vulbus van 240mm overbodig is.

@too
Als ik bij 50km rem dan zakt hij zo ver door dat se motor echt een duik maakt. Als je bij hoge snelheid remt moet je zorgen dat je niet over het stuur heen helt.

@smuiger
Veren er uit halen, helemaal induwen en dan opmeten.
 
@mastertommy

De originele veer met vulbus steekt even ver uit als de progressieve veer.

Dan klopt dat dus.

Wilberts heeft juist de progressieve veer langer gemaakt zodat de vulbus van 240mm overbodig is.

Het zal een andere reden hebben, want je gebruikt liever een bus dan een langere veer (gewicht).

Luchtkamer juist gemeten? Dus binnenpoot compleet ingeschoven, geen veren/ringen/bussen er in?
 
@too
Als ik bij 50km rem dan zakt hij zo ver door dat se motor echt een duik maakt. Als je bij hoge snelheid remt moet je zorgen dat je niet over het stuur heen helt.
dat hoort wel een beetje bij motoren met lange veerwegen en zeker als je dan ook nog eens stijvere lineaire veren met vulbus gaat varvangen door progressieve veren die in het begin soepeler inveren.
het is zeer normaal dat je bij remmen 1/2 tot 3/4 van de veerweg indrukt aan de voorkant. en het achterwiel wordt bijna volledig ontlast dus die komt omhoog met de volledige negatieve veerweg. dan duikt je voorvork dus tussen de 100 en 150mm en je achterkant komt 60mm omhoog. leg eens voor de lol een blok hout onder je achterwiel van zo'n 20 cm en ga eens proefzitten. dan zit je behoorlijk voorover.
maar doorslaan is toch echt wat anders. dan kom je op de bumpstops en heb je helemaal geen veerweg meer over.
om het duiken wat tegen te gaan help het met die lange veerwegen ook om de juiste remtechniek toe te passen. dus aanleggen en opbouwen en niet in 1 keer vol er in hakken. met aanleggen en opbouwen zal hij een stuk minder ver duiken als bij er in hakken.
 
@too

Duidelijk verhaal, maar bij mijn andere motoren xtz750 een xt350 had ik ook progressieve voorvork vering een die veerde veel meer als een sport motor. Bij vol in de remmen maar een paar centimeter. Moet wel zeggen dat die door hp waren geïnstalleerd.

Windingen zitten goed. Wilberts heeft een hele uitgebreide idiot proof manual meegeleverd.

Nu ik dit zo schijf begin ik te twijfelen aan de doeleinde van de vering. De xtz660 is een allroad motor. Ik kan me voorstellen dat een zachte vering voor offroad een stuk comfortabeler is dan op het asfalt. Misschien dat een luchtkamer van 160mm
voor het asfalt net iets te veel is.

Maar goed eerst maar eens achterhalen of ik de correcte vering heb ontvangen een daarna de luchtkamer nog maar eens controleren.

Bedankt voor de reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan