Cagiva X raptor 1000 valt uit, nu ook stationair

6 okt 2016
17
9
Hoorn
Goedemiddag.

Betreft eenX raptor 1000 van 2004 met een Suzuki blok.

De motor stopte er mee onder het rijden, wel starten niet aanslaan.
3 dagen later starten en lopen.

Nu met starten soms een plof in de uitlaat ( niet altijd) en valt in 1 keer uit met ongeveer 55 graden op de temp meter. ( dus geen pruttel pruttel uit )
De benzine pomp gaat aan met de contact sleutel, start dan zeer moeizaam en de toerenteller doet nu raar ( slingert wat tussen de 1000 en 3500 rpm ) zit dus te denken aan de ontsteking.
Alle stekkers nagelopen en nwe bougies erin, geen oplossing.
Wel zit er op de achterste cil een nokkenas sensor, stuurt die de electronica aan ?
Ben al wezen neuzen bij de Suzuki dealer hier ( Niwa ) maar die kan het ding niet uitlezen ( geen passende stekker )
Wel hier gelezen dat met een draadje je het 1 en ander kan aflezen op het dashbord geeft code C 00 aan, echter op internet lijkt dat wel een alles is oke code.
Wie heeft raad ?
Groetjes, Niels.
 
Laatst bewerkt:
Heel stom iets, probeer eens een andere accu, jouw probleem klinkt zoals een maatje van me het laatst had mijn zijn r6. Accu vervangen en probleem was weg.
Je hoefd niet meteen een nieuwe te kopen, kan ook eentje lenen van iemand mits die onder het zadel past
 
Ontluchting tank in orde?

Volgens mij wel, toen het ding ermee stopte heb ik eerst gekeken of er wel benzine in de tank zat, en dat klotste er uit met licht schudden, en toen ik de tankdop open deed is me ook niets opgevallen dat je vacuum hoorde.
Ook daarna wel starten ( benzine pomp hoorde je normaal lopen ) maar niet aanslaan.
 
Heel stom iets, probeer eens een andere accu, jouw probleem klinkt zoals een maatje van me het laatst had mijn zijn r6. Accu vervangen en probleem was weg.
Je hoefd niet meteen een nieuwe te kopen, kan ook eentje lenen van iemand mits die onder het zadel past

Ik had het toen ook al geprobeerd met een accu erbij met startkabels , startmotor gaat vlot in de rondte maar aanslaan ho maar.
 
De tps is de gasklepsensor ?

Maar als ik de motor nu start doet hij het , en kan ook gewoon gasgeven.
Alleen hij stopte ermee onder het rijden, liep ook niet meer stationair.

Het ding stop gewoon zo af en toe, en doet dan raar.
Een dag later is het zomaar weer over.
 
Goedemiddag.

Betreft eenX raptor 1000 van 2004 met een Suzuki blok.

De motor stopte er mee onder het rijden, wel starten niet aanslaan.
3 dagen later starten en lopen.

Nu met starten soms een plof in de uitlaat ( niet altijd) en valt in 1 keer uit met ongeveer 55 graden op de temp meter. ( dus geen pruttel pruttel uit )
De benzine pomp gaat aan met de contact sleutel, start dan zeer moeizaam en de toerenteller doet nu raar ( slingert wat tussen de 1000 en 3500 rpm ) zit dus te denken aan de ontsteking.
Alle stekkers nagelopen en nwe bougies erin, geen oplossing.
Wel zit er op de achterste cil een nokkenas sensor, stuurt die de electronica aan ?
Ben al wezen neuzen bij de Suzuki dealer hier ( Niwa ) maar die kan het ding niet uitlezen ( geen passende stekker )
Wel hier gelezen dat met een draadje je het 1 en ander kan aflezen op het dashbord geeft code C 00 aan, echter op internet lijkt dat wel een alles is oke code.
Wie heeft raad ?
Groetjes, Niels.

Misschien dat de spanning aan de lage kant is? En de ontsteking niet genoeg krijgt om een goeie vonk te maken.
Of de elektronische ontsteking is kapot? Maar dan slaat de toerenteller waarschijnlijk meer naar de max.
 
Hallo,

Vandaag weer wat moed verzameld en weer een paar stekkers bekeken.
Bij de bobine's zat een stekker met 3 draden waarvan 1 ampi niet goed in het slotje zat ( ik kon dus de draad met het stekkertje gewoon uit het stekkerhuis trekken )
Het weerhaakje van het ampischoentje wat in de stekker klikt klikte niet vast in de stekker.
En bij de achterste cilinder hing een kabeltje van de dynamo naar de spanningsregelaar erg dicht tegen de uitlaat bocht aan.
Isolatie weggesmolten en 2 draden aan elkaar versmolten.
Dit geeft de burger weer moed.
 
Bij de Cagiva Raptor 1000 zit de pomp in de brandstof tank. In de aanzuig van de pomp is een gaasfilter opgenomen welke nog wel eens dicht wil gaan zitten. Lastig klusje om schoon te maken, maar wel te doen.
 
Hallo Dutchy,

Ja dat hoorde ik ook via hier.
Ik ga er wel naar kijken maar denk niet dat het hier in zit omdat de motor er in 1 keer mee uit schee .
Dus net of je de contactsleutel om draaide, dus geen pruttel pruttel pruttel.

En de benzine golft eruit als ik de slang los haal en het contact aanzet.
 
Ik moest gelijk aan het probleem denken, omdat het herkenbaar was.. Drie maal toe de boel los gehad. 1ste keer de pomp compleet vervangen, daar ik dacht dat deze defect was. Opvolgende keren gewoon de boel gereinigd... De pomp zit in een grote hoes, als de hoes verwijdert is zie je een aanzuigfiltertje (weet alleen niet meer of er nog een tweede filter in zit)

Het probleem... Niet willen starten, of met horten en stoten lopen..

Als het filter langzaam doorsijpelt, staat uiteindelijk de pomp en de rest wel weer vol en doet hij het weer even. Totdat er niet genoeg voorradig is en dan nokt ie ermee.. Symptomen komen langzaam.. Bij volle tank nog geen probleem, als de tank richting kwart vol gaat begint het gesputter.. Uiteindelijk begint ie op een halve tank al beroerd te lopen.. Later stadium nokt ie er gelijk al mee..
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik heb de benzine pomp doorverbonden om de tank af te tappen.
De tank was aardig vol ( 15 ltr ) en was met 2 minuten leeg met de benzinepomp, meteen de tankdop open en geen onderdruk/vacuum dus de ontluchting moet ook goed zijn.
Toch even de pomp eruit geschroefd, geen vuil in de tank of in de afgetapte benzine.
Benzine filter losgeschroefd en met de mond even doorgeblazen.
Toch even een nw filter besteld maar volgens mij is het onnodig omdat de tank leeg is met een kleine 2 minuten.
Maar heb het nu toch los, dus kleine moeite.
Wordt vervolgt .
 
Terug
Bovenaan Onderaan