Perslucht installatie

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.823
1.333
Malden
Nog even getwijfeld of dit wel onder "techniek" hoort, maar aangezien hier ook bv. het algemene lastopic en het gereedschaptopic staan, lijkt me wel... Anders laat ik me graag corrigeren.

Ik heb een persluchtinstallatie aangelegd in mijn garage.
Een compressor van 2,5 pk (270L/min) met een 50Liter ketel, netjes weggewerkt in een kastje met rubber tegels bekleed om lawaai wat te dempen. De compressor slaat aan bij 6 bar en bouwt druk op tot 8 bar.

Een buizenstel van 15 mm leidingen en op 3 plekken een outlet met een 1/2" naar 3/8" verloop en standaard snelkoppelingen.
Ik heb zelfs nog gedacht aan een aftapkraantje op het laagste punt om condens te verzamelen en te kunnen aftappen zodat het niet m'n ketel in kan lopen, en heb de lange leidingen onder een hoek gemonteerd zodat condens echt verzamelt waar ik het hebben wil. Of het werkt... het zal moeten blijken.


De 3 outlets zitten op: 1,5 meter van de ketel, 4 meter van de ketel en 9 meter van de ketel.

Nu heb ik de compressor aan het buizenstelsel gekoppeld met een slang die een binnendiameter heeft van maar 6 mm (standaard luchtslang maat).

Welke prestaties kan ik verwachten?
Is die 6 mm slang (die is ongeveer 60 cm lang) een grote belemmering voor het hele systeem?
Mijn boerenverstand zegt dat de stroomsnelheid er wat hoger ligt, maar dat er niet echt een grote drukval of belemmering zit?

En maakt het met verschillend gereedschap nog wat uit welke outlet ik gebruik? Een grote luchtsleutel met een gebruik van 200L/min b.v. op de outlet het dichtst bij de ketel, of juist ver weg (buffer in de leidingen)?

Ik moet nu namelijk gaan besluiten welk gereedschap ik ga kopen, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Zijn er verder nog installatie tips?


Voor de duidelijkheid, het gaat om een hobby-bob garage. Ik knutsel wat aan m'n beide motoren en onderhoud de auto deels zelf.

1k0.jpg


1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je persluchtslang van ketel naar je leidingen moet minstens die doorsnede hebben, liefst het dubbele. Anders is daar je drukval al te hoog. Ook advies om er een waterafscheider er tussen te zetten bij de ketel.
Bekijk het laatste Pneutec nieuws
En meten is weten:
KAESER België – Berekening van de drukval
Die grote luchtsleutel van 200 l/min gaat het niet redden op die installatie van 270 l/min met een 50 l ketel.
Je zou er een ketel tussen kunnen zetten. Zoiets:
http://www.tweedehands.nl/bouw/gere...tvat-luchttank-perslucht-ketel-285132123.html
 
Je persluchtslang van ketel naar je leidingen moet minstens die doorsnede hebben, liefst het dubbele. Anders is daar je drukval al te hoog. Ook advies om er een waterafscheider er tussen te zetten bij de ketel.

Ik zal eens kijken of ik die slang groter kan maken. De snelkoppelingen zijn allemaal 1/4" standaardmaat. Dus een (veel) dikkere slang heeft dan toch ook weinig toegevoegde waarde?
Een waterafscheider zou idd nog kunnen, maar voor mijn bescheiden knutselhok leek het me overkill?


Die grote luchtsleutel van 200 l/min gaat het niet redden op die installatie van 270 l/min met een 50 l ketel.
Waarom niet? Ik wil het graag begrijpen, en lees ervaringen dat mensen zelfs een 320Nm luchtsleutel kunnen gebruiken (zij het kort) met een 24L 6 bar compressor. Mijn installatie heeft een stuk meer capaciteit toch?
Ik vind het niet logisch dat als mijn compressor aanslaat ik 270L/min opbrengst heb bij minimaal 6 bar (de werkdruk van het gereedschap) en 200L/min gebruik. Ik zou denken dat ik dan nog lucht óver heb.


Geen optie. Dit gaat mijn hobby project echt enorm te boven, budget maar nog belangrijker: ruimtegebruik.
 
Waterafscheider kost echt niet veel, gewoon er tussen zetten.

Dunste deel bepaalt de uiteindelijke doorstroom.

Hobby bromtol+luchttol kan, maar houdt niet over. Pak dan wel een goede luchtsleutel.

En bak om compressor niet te dicht maken, het wordt nl erg warm daar.
 

Dit is wel een hele leuke rekentool. Ik ga dus wel degelijk die slang een maatje groter halen. Dat scheelt best wel.

Met 6 bar werkdruk (het minimum wat ik bij de ketel heb) en een nominale leidinglengte van max 15 meter (incl. knietjes) bij een diameter van 6.35 oftewel 1/4", kom ik tot 1.01 Bar drukverlies als ik een gebruiker met een debiet van 200L/min aansluit.

Nou is alleen mijn hele netwerk van 15mm buitendiameter (>13mm binnen) buis. Dus de drukval is een stuk kleiner (nihil met 13mm rekenend). Welke drukval krijg je dan door de 3 'venturies' van van de 1/4" snelkoppelingen? Ik zou zeggen 0,15 bar (verwaarloosbaar).
 
Waterafscheider kost echt niet veel, gewoon er tussen zetten.

Dunste deel bepaalt de uiteindelijke doorstroom.

Hobby bromtol+luchttol kan, maar houdt niet over. Pak dan wel een goede luchtsleutel.

En bak om compressor niet te dicht maken, het wordt nl erg warm daar.

Thanks. Ik zal eens kijken naar een afscheider. Die zijn idd goedkoop.
Bak is inderdaad niet te dicht (en sowieso groot), ik had vooral gedacht dat er wel lucht in moet kunnen omdat de boel anders vacuum trekt. :9
 
Welke prestaties kan ik verwachten?
Is die 6 mm slang (die is ongeveer 60 cm lang) een grote belemmering voor het hele systeem?

Ja, die 6mm vormt letterlijk de bottleneck voor het hele systeem. Zie het maar als een 5 baans snelweg die over een kort stukje over 2 banen moet, dan stroopt ook alles op.

Ik persoonlijk zou er iets met minstens 10mm binnenmaat tussen zetten.


gr
 
Ja, die 6mm vormt letterlijk de bottleneck voor het hele systeem. Zie het maar als een 5 baans snelweg die over een kort stukje over 2 banen moet, dan stroopt ook alles op.

Ik persoonlijk zou er iets met minstens 10mm binnenmaat tussen zetten.


gr

thanks voor het meedenken.

Ik ga voor 8 mm omdat die snelkoppelingen standaard te koop zijn.
6 mm diameter of 8 mm diameter scheelt al bijna een factor 2 in oppervlak van de doorsnede (pi*r^2).
 
Mijn installatie heeft een stuk meer capaciteit toch?
Ik vind het niet logisch dat als mijn compressor aanslaat ik 270L/min opbrengst heb bij minimaal 6 bar (de werkdruk van het gereedschap) en 200L/min gebruik. Ik zou denken dat ik dan nog lucht óver heb.

Rekenen we hier met de netto opbrengst van de compressor, of met de aanzuigcapaciteit? Daar zit een zeer groot verschil tussen.

Bovendien spreken we over verbruik per minuut, maar als je een echt goede slagmoersleutel hebt dan ram je een bout los in 0.1 minuut.

Belangrijk is dat alle fabrikanten enorm overdrijven (of "onderdrijven" als dat ze uit komt) wanneer het aankomt op liters per minuut en decibellen. Ga voor de beste sleutel die je kan betalen, krijg je geen spijt van. Zo gaat er bijvoorbeeld een bak lucht verloren bij het opdraaien van de lamellenmotor in de sleutel, en dat rekenen ze niet mee bij het verbruik per minuut. Een budgetsleutel kan zo 20 liter verspillen tót het slagmechaniek op dreef is, waar een professionele sleutel efficiënter is.
 
Rekenen we hier met de netto opbrengst van de compressor, of met de aanzuigcapaciteit? Daar zit een zeer groot verschil tussen.

Ik heb geen idee. Wellicht dat dat nog in de handleiding van de compressor te vinden is, maar 270L/min is in ieder geval de waarde op de doos.


Bovendien spreken we over verbruik per minuut, maar als je een echt goede slagmoersleutel hebt dan ram je een bout los in 0.1 minuut.

Belangrijk is dat alle fabrikanten enorm overdrijven (of "onderdrijven" als dat ze uit komt) wanneer het aankomt op liters per minuut en decibellen. Ga voor de beste sleutel die je kan betalen, krijg je geen spijt van. Zo gaat er bijvoorbeeld een bak lucht verloren bij het opdraaien van de lamellenmotor in de sleutel, en dat rekenen ze niet mee bij het verbruik per minuut. Een budgetsleutel kan zo 20 liter verspillen tót het slagmechaniek op dreef is, waar een professionele sleutel efficiënter is.

Dank voor de tip. That reminds me: ik PB je even.
 
ga er dan maar van uit dat die 270 liter de aanzuig capaciteit is bij 0 bar meestal houd je dan minder als 200 over op het moment dat je 6-8 bar druk moet leveren.
en even een tip. onder op je ketel zit een vochtaftap. in de ketel verzamelt zich altijd een hoop vocht (ook als het niet terug loopt uit de pijpen. omdat je hem hebt ingebouwd is die aftap waarschijnlijk slecht bereikbaar geworden. haal die aansluiting er uit en verleng die met een stukje pijp en een kogelkraan naar de buitenkant van de kist. dan kan je veel makkelijker het vocht afblazen nadat je gewerkt hebt. tap je dat vocht niet af kan je er op rekenen dat de compressor veel vaker moet aanslaan want kleinere buffer en dat de ketel redelijk snel wegrot.
en als je slim bent laat je dat pijpje uitkomen op een punt waar het niet erg is dat er vlekken ontstaan. meestal is dat water nogal roest bruin en er wil ook wel eens een beetje olie in zitten.
 
Laatst bewerkt:
ga er dan maar van uit dat die 270 liter de aanzuig capaciteit is bij 0 bar meestal houd je dan minder als 200 over op het moment dat je 6-8 bar druk moet leveren.
en even een tip. onder op je ketel zit een vochtaftap. in de ketel verzamelt zich altijd een hoop vocht (ook als het niet terug loopt uit de pijpen. omdat je hem hebt ingebouwd is die aftap waarschijnlijk slecht bereikbaar geworden. haal die aansluiting er uit en verleng die met een stukje pijp en een kogelkraan naar de buitenkant van de kist. dan kan je veel makkelijker het vocht afblazen nadat je gewerkt hebt. tap je dat vocht niet af kan je er op rekenen dat de compressor veel vaker moet aanslaan want kleinere buffer en dat de ketel redelijk snel wegrot.
en als je slim bent laat je dat pijpje uitkomen op een punt waar het niet erg is dat er vlekken ontstaan. meestal is dat water nogal roest bruin en er wil ook wel eens een beetje olie in zitten.

thanks voor de tip.
Qua capaciteit houdt het dan niet over, maar wat Mechanic al aanhaalde, het meeste gereedschap wordt toch gebruikt in pulsen. Ik heb geen spuiterij en ben ook niet van plan om een hele auto te schuren ofzo. Omdat het allemaal maar hobbymatig is, is het ook niet erg als ik soms heel even moet wachten tot de compressor weer wat druk heeft opgebouwd.

Wat wel vervelend zou zijn, is als de hele basisinstallatie te weinig puf heeft om uberhaupt (b.v.) een luchtsleutel te gebruiken (al was het maar om de wielen van de auto te wisselen).


Hij zit trouwens niet zodanig ingebouwd dat ik er niet meer bij kan. Ik dacht dat het wel handig zou zijn om de mogelijkheid te hebben de compressor ook nog te verrijden. Hij staat in een kast met 2 deurtjes die ik aan de binnenkant met rubber heb bekleed (dempt behoorlijk goed moet ik zeggen).
 
Blijft dan toch een lastige keuze, maar ik zou voor specifiek de slagmoersleutel een niveautje beter dan een basismodel +/- 350Nm pin-clutch sleutel gaan, al zal die vast wél werken.

Twin hammer sleutel, vanaf +/- €50,- geeft al een veel hoger rendement.
 
Wat je ook kunt doen is de ketel op 10 bar zetten, en vlak voor je verbruikers nieuwe reduceers, dan beperk je de drukval al behoorlijk, betekend wel dat je compressor meer werk moet leveren, en bij gebruik continue staat te pompen...keuzes, keuzes...
Ik heb dan wel 3fase, en een flinke compressor, maar mijn hele systeem staat gewoon op 10 bar, en gebruik dat ook op mijn gereedschap, ook al wordt daar 6 baar voor aangeraden.
Wel doen wat Mechanism zegt, een goede twin hammer kopen, en spaar dan even door voor een 1200 Nm of iets in die richting, ga je veel plezier van beleven
 
thanks voor het meedenken.

Ik ga voor 8 mm omdat die snelkoppelingen standaard te koop zijn.
6 mm diameter of 8 mm diameter scheelt al bijna een factor 2 in oppervlak van de doorsnede (pi*r^2).

77% ongeveer :). Ik neem aan dat je de koppeling wilt houden zodat eea verrijdbaar blijft? Anders had je ook gewoon een 10mm slangpilaar op je compressor kunnen schroeven ;). Die zijn niet zo duur.
 
Wat je ook kunt doen is de ketel op 10 bar zetten, en vlak voor je verbruikers nieuwe reduceers, dan beperk je de drukval al behoorlijk, betekend wel dat je compressor meer werk moet leveren, en bij gebruik continue staat te pompen...keuzes, keuzes...
Ik heb dan wel 3fase, en een flinke compressor, maar mijn hele systeem staat gewoon op 10 bar, en gebruik dat ook op mijn gereedschap, ook al wordt daar 6 baar voor aangeraden.
Wel doen wat Mechanism zegt, een goede twin hammer kopen, en spaar dan even door voor een 1200 Nm of iets in die richting, ga je veel plezier van beleven

Dat "overklokken" heeft een maatje van me ook gedaan bij zijn 24L keteltje. Daarmee heeft 'ie net genoeg puf om wielbouten onder handen te nemen, maar als het tegenzit kan je het vergeten.
Lijkt me vooral iets om later nog te overwegen mocht mijn huidige set-up echt niet goed werken.

Ik ga even een budget slagmoersleutel lenen vanavond en dan probeer ik eens een wielwissel uit. Kijken wat er gebeurt (met de 6mm toevoerslang er nog op).

Op basis daarvan ga ik ergens een keer bepalen wat ik koop. Nu danwel later.
 
Met de geleende budgetsleutel (Mannesman) lukte het wel om wielbouten los te krijgen (zelfs met de huidige installatie waar ik nog te dunne slangen in heb zitten). 3 stuks los en weer vast. Compressor sloeg niet aan ondertussen, nog lang niet eigenlijk, druk was teruggelopen naar 7 bar in de ketel, dus was pas op de helft van de voorraad voordat er weer bijgeladen zou worden.
Dat biedt perspectief.

Besloten dat ik voor de twin hammer en een los setje slagdoppen ga, en een losse luchtbeitel. Dan ben ik voorlopig wel voorzien.

En dan de slangen nog upgraden naar 8mm binnendiameter zodat al die lucht ook echt het gereedschap in gaat.

Dank voor de tips allemaal. Zo komen we er wel.
 
Update (en afsluiter wat mij betreft).

Kerst kwam vroeg dit jaar:
1k0.jpg


Aanvoer is nu 8mm binnendiameter op advies van de mensen hier.
Dit haspel is 7mm binnendiameter, dus als het goed is meer dan voldoende om deze twin hammer van lucht te voorzien.

Als het goed is heb ik (op een vochtopnemer na) alles nu mooi op orde.
Dit weekend op een beetje een droog moment zal ik eens een pitstop doen aan de auto om alles te testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan