Afdichting compressie meter

Thiez

Die hard MF'er
16 jun 2007
285
0
Oud Gastel
Ik heb recent een compressie meter gekocht om mijn motor te checken. Hier zitten adapters bij die je in het gat van de bougie kan schroeven, vervolgens schroef je daar weer je insteek koppeling op waar de slang in gaat naar de meter.

Beide schroefverbindingen worden afgedicht door een o-ring. Nu zit ik met het probleem dat hij lekt als ik hem niet strak genoeg aan draai, en als ik hem strakker aandraai wordt de O-ring naar buiten gedrukt waardoor hij ook niet meer afdicht...

Meter zelf werkt prima, en met de rubber pluggen (insteek en handmatig aandrukken) doet hij het ook gewoon.

Maar vind het toch wel raar, die adapters zouden ook moeten werken. Doe ik iets verkeerd?
 
Hallo,

Het kan wezen dat de o ringen iets te groot zijn waardoor deze te groot worden met vastzetten ( hand vast )
Ik heb het zelf ook weleens en gebruik dan van dat witte gas ( teflon ) tape waarmee je in huis de gas en water leidingen mee aansluit op de kraan.
 
Het koste niets, dus het is inderdaad waarschijnlijk chinese rotzooi. Maar dan nog, als dat op die manier ontworpen is zou je toch denken dat het ook moet werken... Een compressiemeter die niet afsluit heb je zeg maar echt niets aan.
Het probleem is dat je geen groefje hebt waar de O-ring in zit. Het is vlak op vlak, dus als je dit aandraait perst hij de O-ring er altijd tussenuit.

De teflontape had ik ook inderdaad al aan zitten denken. Alleen is het dan wel uitkijken dat er geen restjes in mijn cilinder komen bij het uitdraaien.
 
Het koste niets, dus het is inderdaad waarschijnlijk chinese rotzooi. Maar dan nog, als dat op die manier ontworpen is zou je toch denken dat het ook moet werken... Een compressiemeter die niet afsluit heb je zeg maar echt niets aan.
Het probleem is dat je geen groefje hebt waar de O-ring in zit. Het is vlak op vlak, dus als je dit aandraait perst hij de O-ring er altijd tussenuit.

De teflontape had ik ook inderdaad al aan zitten denken. Alleen is het dan wel uitkijken dat er geen restjes in mijn cilinder komen bij het uitdraaien.
Ergens wat steviger ringen scoren, in de juiste maat.
 
Kun je de 2 O-ringen niet vervangen door exemplaren die iets dikker zijn en met een iets geringere diameter. Ze klemmen dan iets strakker op de "tule" en worden minder snel platgedrukt.

Automaterialen zaken of mechanisatie bedrijven (trekkers) beschikken vaak over meerdere assorti-dozen O-ringen. Misschien kunnen zij je aan 2 beter passende O-ringen helpen.
(en los je daarmee de lekkage op)


Edit: Martell, same thought when I was typing. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als fanatiek verkoper van Chinese compressiemetertjes kan ik bevestigen dat het niet eens per se met de ring zelf te maken hoeft te hebben ;)

Verschillende motoren hebben verschillende pasvlakken waar de ring van de bougie op afsluit. Heb je er een die een beetje conisch loopt (zoals vrijwel alle oudere Honda's), dan komt de sluitring op de tester er sneller tussenuit omdat hij naar buiten geleid wordt. Oplossing is een dikke universele ring van een willekeurige automaterialenzaak. Telfontape werkt ook wel,maar dan dicht je hem af op de schroefdraad i.p.v pasvlak.

Kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon een 1 maat te grote ring om je adapter hebt zitten, dan heeft er een Chinees niet opgelet. De ring hoort strak om de schroefdraad heen te vallen.
 
Misschien topicvervuiling, maar wellicht ook interessant voor de meelezers;

@huisleverancier; ik las laatst in een ander topic dat voor een juiste compressiemeting bij kleine cilinderinhoud (het ging daar over een CB350F geloof ik) je een meter moet hebben met het ventiel dicht bij de cilinder en dus niet aan de kant van de meetklok.
Hoe zitten wat dat betreft de/jouw Chinese metertjes in elkaar?
 
Ik lees graag dat topic even mee, linkje?

Ik begrijp denk ik wel wat er bedoeld wordt, maar ik zie niet waarom dat van belang zou zijn tenzij het doel is om per sé na 1 compressieslag de juiste waarde te meten. Ik neem even aan dat het "probleem" de inhoud van de slang tot het ventiel is, waardoor de gemeten waarde theoretisch lager uit valt?
 
Laatst bewerkt:
In dit topic;

Speedphreax in "Mijn eerste project Honda cb350f"

Inderdaad die redenatie;

Wanneer het ventiel bij het bougiegat zit is na een aantal slagen is het volume in de slang tot dezelfde druk 'opgepompt' als in de cilinder. Eigenlijk een compressor met een heel klein drukvat...

Wanneer het ventiel bij de meetklok zit comprimeer je elke slag hetzelfde volume, nl; cilinderinhoud+slanginhoud. Zou dan toch niet veel uitmaken of je 1 of meerdere slagen maakt?
 
Ik begrijp de redenering, maar heb je het verschil in de praktijk gemeten?

Wij kwamen jaren geleden na een klacht van een klant die met tuning bezig was, niet verder dan <0.15 bar verschil op een 125cc (kan ook aan de accu / startmotor hebben gelegen). Komt mede omdat die slang van binnen niet zo'n grote diameter heeft (er zitten 3 lagen rubber + 1 laag gevlochten RVS mantel in, bij onze testers ten minste).

Maar goed, die metalen pijpjes met conus zijn in de basis bedoeld voor kleine motortjes en hebben daarom het terugslag ventiel direct in die conus zitten (dat hebben de Chinezen heel goed afgekeken van de Duitsers / MotoMeter). Maar er zijn in diezelfde setjes wel degelijk verschillen.

Als het om absolute nauwkeurigheid gaat kan je beter druk maken om de afwijking van de meetklok zelf, want de goedkoopste testers worden echt niet uitvoerig gekalibreerd voor dat geld.
 
Ik heb geen verschil gemeten, ik moet nog steeds es zo'n ding kopen bij je ;) O.a. omdat ik aan het twijfelen was gebracht door dit verhaal en ik ook graag de kleinere CB'tjes wil kunnen meten.

Misschien heeft Speedphreax wel negatieve ervaring, geen idee?

Maar 350cc/4 = 87,5cc. Dat is al weer een stuk minder dan 125cc natuurlijk.

Maar als ik het goed begrijp; een setje waarin ook zo'n conus zit is dan in principe OK? De afwijking van de klokken zelf daargelaten....
 
Ja, alleen weet ik alleen van onze setjes 100% zeker dat er een ventiel ín de conus zit. Hoe dat bij andere aanbieders zit weet ik niet.

Ik weet wel dat er ook zo'n set in omloop is waarbij de slang niet gepantserd is (daar hoort een RVS mantel in te zitten). Dat geeft wel een echte afwijking, want de slang zet dan gewoon uit tijdens het testen |(
 
Volgens mij is de absolute waarde ook niet zo interessant. Een indicatie van de waarde is voldoende, daarnaast reproduceerbaarheid zodat je bij een meercilinder in ieder geval de verschillen tussen de cilinders kunt aantonen.

groet,

Benno
 
Bonded Seals

Ik weet niet of toepasbaar in jouw situatie maar ik gebruik voor kopvlak afdichting altijd bonded seals, een stalen ringetje met daarin een rubber lip gevulcaniseerd, kosten een paar duppies en te koop bij iedere hydrauliekshop/landbouwmechanisatie bedrijf, ze zijn er in engelse maten maar metrisch bestaat ook en tegenwoordig hebben de meeste shops ook die wel op voorraad, de rubber lip is standaard buna-n (olie bestand) maar ook viton,kalrez,neopreen,silicone bestaat.
Handvast zijn ze dicht tot zeker 400 bar, vastzetten met een sleutel is eigenlijk alleen nodig tegen losrammelen.
Wat fotos van mijn eigen gemaakte setje, een stukje staf met daarop/in m10 fijn, een paar van de sealtjes, een opvul ringetje tbv verschillende bougie lengte, in de adapte zit op de kop een klein micro-ventieltje, een terugslag klepje waarvan ik het veertje heb afgeknipt zodat de openingsdruk 0.05 bar is en deze meetfout verwaarloosbaar word, de manometer is een standaard hydrauliek mano met rvs kast , klasse 1.6 (% afwijking), het slangetje is een zogeheten mini-mess.
Dit soort componenten kost niet de hele wereld en klasse 1.6 is meer dan genoeg, adapters voor m12-m14 moet ik nog maken evenals een klein drukknopje/ventieltje om de set te ontlasten.( ik draai nu gewoon even de mini-mess los om te ontlasten)
Bonded seals werken ook erg mooi en herbruikbaar onder carterpluggen,aftapbouten ed.

[docile=1275574,34bc5db322da884ffeee43c481c9d594,74500,0,0]
full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Als fanatiek verkoper van Chinese compressiemetertjes kan ik bevestigen dat het niet eens per se met de ring zelf te maken hoeft te hebben ;)

Verschillende motoren hebben verschillende pasvlakken waar de ring van de bougie op afsluit. Heb je er een die een beetje conisch loopt (zoals vrijwel alle oudere Honda's), dan komt de sluitring op de tester er sneller tussenuit omdat hij naar buiten geleid wordt. Oplossing is een dikke universele ring van een willekeurige automaterialenzaak. Telfontape werkt ook wel,maar dan dicht je hem af op de schroefdraad i.p.v pasvlak.

Kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon een 1 maat te grote ring om je adapter hebt zitten, dan heeft er een Chinees niet opgelet. De ring hoort strak om de schroefdraad heen te vallen.


Verkoop jij ook adapters voor de GSXR Suzuki ? Of heb jij een geschikt setje te koop ?
 
Hallo,

Het kan wezen dat de o ringen iets te groot zijn waardoor deze te groot worden met vastzetten ( hand vast )
Ik heb het zelf ook weleens en gebruik dan van dat witte gas ( teflon ) tape waarmee je in huis de gas en water leidingen mee aansluit op de kraan.

Wist je dat er 2 soorten zijn?
Voor gas of water.
Sencys teflon tape

Maakt voor de meter niet veel uit.
Ter info.
 
Ik heb recent een compressie meter gekocht om mijn motor te checken. Hier zitten adapters bij die je in het gat van de bougie kan schroeven, vervolgens schroef je daar weer je insteek koppeling op waar de slang in gaat naar de meter.

Beide schroefverbindingen worden afgedicht door een o-ring. Nu zit ik met het probleem dat hij lekt als ik hem niet strak genoeg aan draai, en als ik hem strakker aandraai wordt de O-ring naar buiten gedrukt waardoor hij ook niet meer afdicht...

Meter zelf werkt prima, en met de rubber pluggen (insteek en handmatig aandrukken) doet hij het ook gewoon.

Maar vind het toch wel raar, die adapters zouden ook moeten werken. Doe ik iets verkeerd?

Neem een bougiering
 
Terug
Bovenaan Onderaan