Motor ontkoppelt niet

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Beste,

Bij mijn Kawasaki ZZR600 uit '95 heb ik problemen met de koppeling. Het leek er al op dat de koppeling niet helemaal goed vrij kwam, want als ik tijdens het rijden wat hoger in de toeren doortrok en vervolgens wou opschakelen, leek het alsof ik door draaiende tandwielen doorschakelde naar de volgende versnelling. Verder geen problemen gehad met doorslippende koppeling, uit versnelling schieten e.d. Dus verder reed ie wel prima. Met rustig rijden en bij lagere toeren opschakelen leek ik ook geen problemen te hebben. Maar misschien wist ik ook niet beter en aangezien ik gelezen heb dat Kawasaki vaak wat rauwer is met draaiende motor, schakelen e.d. liet ik het maar zo.

Nu wou ik laatst in de ochtend van huis vertrekken en toen sloeg de motor niet aan... Dat is wellicht een ander verhaal, maar toen ik in de middag de motor wilde proberen te starten, sloeg ie wel aan en toen ik hem in zijn '1' zette, kroop de motor ondanks ingetrokken koppeling een beetje naar voren..

Wat heb ik gedaan:
- Vrije slag koppelingshendel afgesteld op voorgeschreven waarde > werkte niet

- Vervolgens drukte ik met mijn hand de koppelingshendel aan de blokzijde in (einde van de kabel dus) en terwijl ik dat deed probeerde ik het achterwiel naar voren te draaien terwijl de motor in zijn eerste versnelling stond, maar ook dat werkte niet. Dus dat de kabel zelf uitgerekt o.i.d. is, heb ik dan uitgesloten zover ik weet.

Wie kan mijn vertellen waar ik in moet zoeken? Denk koppelingsdeksel loshalen, maar waar moet ik dan precies naar kijken?

MVG
 
Maar als ik dan dat scharniertje bij de koppelingshendel handmatig indruk, dan zou de motor toch wel volledig moeten ontkoppelen?? Dat gebeurde nu ook niet namelijk.
 
Ik overbrug dan toch gewoon de kabel? Als ik anders die koppelingshendel intrek bij het stuur, dan zie je dat hendeltje bij het blok bewegen, maar nu drukte ik dat hendeltje bij het blok dus maximaal met de hand in..
 
Ik overbrug dan toch gewoon de kabel? Als ik anders die koppelingshendel intrek bij het stuur, dan zie je dat hendeltje bij het blok bewegen, maar nu drukte ik dat hendeltje bij het blok dus maximaal met de hand in..

wat K@W@ bedoelt is dat het hendeltje met de hand nogal zwaar zal gaan, als jij dat kunt ben je of beresterk of er zit iets niet goed daarbinnen.
 
wat K@W@ bedoelt is dat het hendeltje met de hand nogal zwaar zal gaan, als jij dat kunt ben je of beresterk of er zit iets niet goed daarbinnen.

Oh, haha xD
Ja, het is flink drukken, maar met beetje kracht lukt dat wel hoor ;) Handdoek tussen die hendel en mijn vingers zodat het geen pijn doet :P Maar betekent dat dan dat er iets binnen niet in orde is?


@Gassen
Bedoel je het vooruit kruipen in 1e versnelling met koppeling in? Toen ik voor het laatst gereden heb en al die ritjes daarvoor, had ik dat probleem nog niet..
 
Yep, dat kruipen.
Met warme olie zou de koppeling veel minder last van kleven moeten hebben. Buiten temperatuur zakt, olie is wat dikker.
 
Dus dat kruipen zou normaal kunnen zijn? Ik heb zover ik weet nog nooit last gehad van een kruipende motor in 1e versnelling.. ik moet nadat ik de garage uit ben gereden, altijd ff draaien en dat doe ik volgens mij altijd al terwijl de motor in 1e versnelling staat en met koppeling in loop ik de motor dan ff tijdens het draaien. Motorolie is wel net paar weken terug vervangen en de temperaturen zijn natuurlijk wel redelijk gezakt afgelopen periode (zeker de ochtend) ...

Maar na ophelderen van het indrukken van die hendel bij de koppelingsdeksel: kan het dan nog steeds aan de kabel liggen?
 
dat kruipen is niet normaal, en het is ook niet normaal dat je die hendel onderaan zelf kan induwen.
of jij denkt dat je hem helemaal induwt, maar dat is zeker niet het geval : je mist namelijk de hefboomwerking van het hendel.
 
Volgens mij druk ik die hendel maximaal in hoor, verder dan wanneer ik de koppelingshendel aan het stuur inknijp

Volgens mij toen ik een keertje bij mijn oude honda cbr125r bezig was, kon ik die hendel op het blok ook gewoon indrukken
 
Terug
Bovenaan Onderaan