TDM 850 - 3VD - vonkt niet meer!!

14 okt 2016
22
0
Amsterdam
Mijn TDM had ik vorig jaar rijdend weggezet. Toen ik hem dit voorjaar weer wilde starten, gebeurde er niets.
Nieuwe bougietjes, nog steeds niets. Hierna de bedrading doorgemeten en alles leek in orde.
Via Marktplaats een andere bobine besteld en erop gezet......nog steeds niets!!

Als je hem start, geeft hij een klein vonkje en daarna niets meer.
Dus heb ik maar via Marktplaats een nieuwe CDI unit besteld met kabelboom.
Helaas blijft het probleem hetzelfde: hij geeft een vonkje en daarna niets meer.
Op de bobine komt +12Volt op de rode draad en de andere doorgemeten naar de CDI, perfect.

Vervolgens hebben we de veiligheidsschakelaar op de standaard doorgemeten, deze werkt perfect.
Ook buitengesloten, maar mocht ook niet baten.

De Hall sensor geeft spanning (gemeten met de multimeter op wisselstroom-stand), rond de 0.250 Volt.
Helaas hadden we geen frequentiemeter of oscilloscoop om het e.e.a. beter na te kijken.
Alle draden op continuïteit gecontroleerd en alles klopt.

Ook geprobeerd om de bobine rechtstreekse spanning van de accu te geven.
Ook de schakelaar op de standaard hebben we overbrugd, helaas ook zonder resultaat.

De oranje draad naar de bobine is ook niet onderbroken naar de CDI.

Toen zijn we gestopt om er eens even flink over na te denken.......wat kan het zijn??

Dit is de actuele stand van zaken: bobine en CDI vervangen, alle bedrading gecontroleerd.
Onderbrekingsschakelaars uitgesloten en ook rechtstreekse stroom geprobeerd. *O*
 
Hij vonkt 1x als je de startknop indrukt, daarna dus niet meer. Wanneer doet die het dan wel weer? Als je de startknop weer loslaat en daarna weer indrukt? Of als je bijvoorbeeld een dag wacht oid?

Edit: en een opendeur, maar de startmotor enzo gaat wel gewoon rond?
 
Laatst bewerkt:
Dat van die accu's ken ik...... Heb ze voorheen ieder jaar (of 2 jaar) kunnen vervangen. Maar nu heb ik een druppellader erop staan, en een HELE DURE (65 euro), dus ik weet 100% zeker dat de accu prima is.
Morgen zal ik eens meten hoeveel volt hij geeft, maar aangezien ik hem vandaag in totaal bijna 10 minuten gestart heb, zonder dat hij langzamer begon te draaien denk ik dat de accu nog wel Ok is.
Maar desalniettemin zal ik morgen de spanning tijdens het starten meten.
Alvast bedankt voor je interesse en je hulp. Ik peins me rot wat het nou zou kunnen zijn!!
 
Ik heb ook ooit een nieuwe accu met een kapotte cel gehad maar dat merk je meteen(iets van 11 volt).
Bij de CBBR600RR van mijn neefje draaide de startmotor als een tierelier in de rondte, ook meerdere malen, maar bij onderzoek(door een motorzaak) bleek toch echt de accu naar de filistijnen.

De accu was nog geen 6 maanden oud, en stond bol.

"Maar aan de accu kon het niet liggen, die is nieuw".
 
Laatst bewerkt:
Goed, vandaag dus gecontroleerd....
Tijdens het starten is de spanning op de bobine nog 10.8-11.3 Volt, dus eigenlijk zou het niet de accu kunnen zijn! Let op: ik heb dus eerst gemeten op de accu en daarna direct op de bobine. De waarden waren nooit lager als 10.5 Volt, dus dat zou nooit het probleem kunnen veroorzaken.
Enig idee???
 
Nou word het een beetje moeilijker, of niet? De accu is dus nog in orde want hij geeft nog minimaal 10.8 Volt tijdens het starten, maar nog steeds geen vonk.
Andere bobine, andere CDI, alle bedrading doorgemeten........ ik weet het niet meer!
 
Alle massapunten schoongemaakt en ook de bekabeling (ook van de startknop) gecontroleerd. Alles lijkt in orde, weinig weerstand over de draden en ook alle massapunten hebben minder als 0.4 Ohm naar de min pool van de accu. Zoals al eerder gezegd heeft ook de bobine 11 Volt tijdens het starten. maar ik zie geen vonk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan