Buggy project met kawasaki motor

2345678976543

Rookie
15 okt 2016
10
0
Minnertsga
Na vele projecten te hebben gevolgd, heb ik altijd in het hoofd gehad om zelf ook ooit eens een buggy te maken. Ik beschikte over alle benodigde middelen, lasapparatuur, draaibank, freesbank, spuitcabine en een werkplaats, maar ik wist niet precies wat ik wilde maken en hoe ik moest beginnen. Uiteindelijk ontstond er een idee en dit ben ik steeds verder uit gaan werken. Ik wilde een soort van eenpersoons racer met strakke veren en voorzien van differentieel. Verder had ik nog een oud Kawasaki blok met kabelboom liggen, welke ik hier wel voor gebruiken kon. Eerst ben ik begonnen met schetsen en dat idee verder uitgewerkt met Solidworks. De Buggy is nog niet af, maar ik ben er al redelijk ver mee. Wat het uiteindelijke doel met de buggy is; geen idee, eerst moet het ding maar eens gaan rijden.
full
 
Het ontwerp. Hiervoor ben ik eerst alle punten bij langsgegaan waar je aan moet voldoen, wil je een goed rijdende buggy krijgen, zoals: wiel uitlijning, sporing, wielvlucht/chamber, KPI, as kanteling, schuurstraal en het Ackermann principe.

Daarna beginnend bij het ontwerp heb ik eerst bedacht welke materialen ik wilde gebruiken. Ik heb gekozen om het hele frame van stalen 30x30x1,5mm kokers te maken. Dit omdat ik dit er veel strakker uit vind zien, het creëert een coole look en daarbij is buizen buigen ontzettend k werk. Ook moest de buggy worden voorzien van een differentieel, fusees, aandrijfassen en vering. Hierop heb ik een afgekeurde BMW E36 gekocht en daar alles afgesloopt. Door het oud ijzer weer in te leveren koste dit grapje mij €0,-.

Daarna ben ik begonnen te tekenen. Ik wilde een agressieve look, dus heb ik na vele schetsen voor deze neus gekozen. Daarna heb ik een achterkant bedacht waar de motor en het differentieel (zelf getekend) in pasten. Ook moest er een stoel in(zomaar een van GRABCAD geplukt) en ben ik gaan rekenen aan beenruimte, bewegingsruimte en een relaxte zithouding. En zo ben ik na lang tekenen bij het bijgevoegde ontwerp gekomen. Het idee was om de voor fusees deels van de sloop bmw te gebruiken en voor de achterophanging zelf iets te bedenken, waarbij de trommelrem en steekas wel bewaard bleven, zodat er BMW velgen onder de buggy zouden passen. Vering heb ik niet over nagedacht, omdat ik nog niks wist van het totaalgewicht. Wel had ik bedacht dat de onderste draagarm horizontaal in lijn moest staan met het frame. De veren zou ik later berekenen en daarbij het bovenste ophangpunt en de veerhoek. Ik weet dat ik bij de achterophanging flink mis zit met de bovenste veerarmen, maar dit ben ik nu aan het aanpassen.
 
Mooi intressant project! Hoop dat deze niet jaren vertraging oploopt zoals enkele andere van zulke projecten op mf })
Ben ook wel benieuwd naar het type blok..
Frame lijkt zo al redelijk wat te wegen in totaal namelijk..

Ik weet nog wel een 2004 zx10r blok, compleet met kabelboom, benz. pomp ecu etc. te koop, dat zou perfect zijn voor dit karretje :9~
 
Gaaf project, Ik ga je volgen :D


Wil je deze ook bij de RDW laten keuren zodat je er legaal de weg mee op mag..?
Dat zie ik namelijk nergens staan, Maar gezien je wel goed aan de regels wilt houden zo te lezen dan ga ik daar wel van uit.


Ik heb toevallig laatst op YouTube een soortgelijke project gezien, Die gast had er ook een wegracer blok in gelegd dat ding was geboren als driftbiggy erg gaaf om te zien. [En ik denk nog leuker om zelf al spelende mee te rijden.]
 
Gaaf project, Ik ga je volgen :D


Wil je deze ook bij de RDW laten keuren zodat je er legaal de weg mee op mag..?
Dat zie ik namelijk nergens staan, Maar gezien je wel goed aan de regels wilt houden zo te lezen dan ga ik daar wel van uit.


Ik heb toevallig laatst op YouTube een soortgelijke project gezien, Die gast had er ook een wegracer blok in gelegd dat ding was geboren als driftbiggy erg gaaf om te zien. [En ik denk nog leuker om zelf al spelende mee te rijden.]

Dat lijkt me moeilijk...
Ding moet dan aan de hedendaagse eisen voor voertuigen voldoen.
Dan heb ik t niet over spatborden maar bijvoorbeeld emissie eisen..

Was t maar zo makkelijk..
 
Ziet er leuk uit :)

Persoonlijk vind ik de plek van die brandstoftank minder dan ideaal, achter de stoel op de bodemplaat is een veel logischer plekje. Tevens zou het ook geen kwaad kunnen om ene firewall te zetten tussen jezelf en de motor/brandstoftank. Je hebt er al een vlak gemaakt met je rolbeugel, als je daar een aluminium plaat op schroeft heb je al een aantal seconden extra om uit te stappen als de boel in de fik gaat.

Hou er ook rekening mee dat de remmen van de BMW bedacht zijn dat de motor voorin ligt, er een aantal waterzakken tussen de wielen zit en de achterkant licht is.

Op dit moment kun je waarschijnlijk met de motor er in de voorkant nog net optillen van de grond.
Achter wil je dus ook in verhouding meer kunnen remmen dan voor (tegengesteld van wat de meeste auto's dus doen). Je gaat jezelf al een groot plezier doen door alleen al een "balance bar" te zetten tussen de voor en de achter remmen. (twee hoofdremcilinders, een voor de vooras en een voor de achteras) Hiermee kun je dan de remkracht tussen de voor en de achteras afstellen.

Misschien is het tzt zelfs wenselijk om achter over te zetten naar schijven om aan een mooi balans te komen.

Ik neem trouwens aan dat dat ook nog de banden van de donor zijn? Dan had die namelijk een uitlijning van een banaan ;)

Oja, als je er gele platen op wilt hebben, zorg dan dat al je donor onderdelen traceerbaar zijn. Aankoopbonnen en dergelijke dus bewaren of maken!

db
 
dit zijn de mooiere projecten, bouwen vanaf 0
wat de rem balans betreft kan je ook een remdrukregelaar gebruiken, volle remdruk achter en op de vooras reduceerbaar.
had iemad al gezegd dat we hier helemaal lijp zijn van foto's :P
 
Oja, ik zou nog wat meer doen aan de rolbeugel. Op dit moment is die voor krachten opzij zo slap als een vaatdoek. Dat is precies het type klap die je wilt opvangen met een rolbeugel. Als je er een kruis in last dan is die beugel veel sterker.

Tevens. Is er ergens een knik-, schuif- of een buig-punt in je stuurstok? Zoals ik het nu zie, als je ergens tegen aan rijdt heb je kans dat je vastgespeert wordt aan je motorblok gelijk een foto aan een muur.

db
 
Oja, ik zou nog wat meer doen aan de rolbeugel. Op dit moment is die voor krachten opzij zo slap als een vaatdoek. Dat is precies het type klap die je wilt opvangen met een rolbeugel. Als je er een kruis in last dan is die beugel veel sterker.

Tevens. Is er ergens een knik-, schuif- of een buig-punt in je stuurstok? Zoals ik het nu zie, als je ergens tegen aan rijdt heb je kans dat je vastgespeert wordt aan je motorblok gelijk een foto aan een muur.

db

Zo te horen heb jij al 10 buggy's gebouwd
 
Gaaf dat je zoiets from scratch bouwt :} ! Is en blijft denk ik een droom voor de meeste van ons.

Voor voertuigdynamica (inclusief ophanging e.d.) bestaat er een soort bijbel: "Tire and Vehicle Dynamics" van Pacejka. Kleine investering, maar hier ga je zeker wat aan hebben voor het verder ontwerpen van je buggy.
 
Laatst bewerkt:
Mooi projectje, ik vraag me alleen af waarom je het standaard differentieel (ongewijzigd) wil gebruiken/het blok er dwars op wilt zetten.

Heeft een hele hoop nadelen t.o.v. een ketting gedreven differentieel:
- veel extra gewicht (zeker voor een single seater)
- extra roterend gewicht
- extra weerstand in de aandrijflijn (de haakse overbrenging)
- slechtere gewichtsverdeling voor/achter (en allicht ook links/rechts)
- aansluiten van het schakelmechanisme is complexer
- kettingverstel mechanisme inbouwen is complexer
- en een hoger zwaartepunt

Terwijl als ik lees wat voor machinepark je tot je beschikking hebt je ook prima/betaalbaar een donor (auto)differentieel met LSD om zou kunnen bouwen tot ketting gedreven differentieel.

Chain Drive Differential - Chain Drive Differential
LocostUSA.com • View topic - Chain drive differential
 
Ik ben een eerste jaars HBO student en heb met de nieuwe regelingen weinig geld over voor coole dingen. Ik koop onderdelen pas wanneer ik er aan toe ben. Ook heb ik eerst wel bedacht om hem te voorzien van gele platen, maar met alle regels en wetten moet je hier tegenwoordig miljonair voor zijn. Ook is het vrijwel onmogelijk om een wagen met buizen frame op kenteken te krijgen. Om de vragen te beantwoorden:

Het frame is inderdaad al pittig zwaar, maar dit moet wel vooruit te krijgen zijn. Het blok wat er inkomt is een 4 cilinder Kawasaki Z550, lucht gekoeld. Ik wil hierbij geforceerde luchtkoeling toepassen. Het heeft 54pk en is in principe voldoende. Ik ben hem nu aan het reviseren. Ik kan me niet een ander blok, carbs, uitlaat en kabelboom veroorloven en bovendien heb ik hier 2 van. Over de benzine tank, deze heb ik in de tekening er zomaar opgegooid voor het idee. Het idee is om te wachten tot hij af is en dan een tankje lassen in een kleine ruimte die nog over is. Ik wil zelf een systeem gaan maken met een brandstof pomp. Maar dat is voor in de toekomst. Ik drijf het differentieel met een heel zwaar duplex ketting aan. Ik laat op foto's wel zien hoe ik dit gerealiseerd heb.

Die tip over de balance bar is echt een hele goede, daar wil ik wat mee gaan doen. Die over de rolbar snap ik niet helemaal, in het geheel is het een driehoek constructie die het volgens mijn berekening makkelijk houdt, met een kruis is het nog vele malen sterker natuurlijk. En de stuurstang is alleen bovenin heel zwaar geborgd en zal bij een frontale botsing alle richtingen uitbuigen, maar zal niet snel naar achteren komen. Wanneer je echt belachelijk hard een boompje mee pakt, zou het misschien wel kunnen, maar dan zit het dashboard ook om je oren.
full

full
 
Bij de bouw heb ik met het constructie werk hulp gehad van 2 klasgenoten van het MBO. We zijn begonnen met het maken van het middelste stuk van het frame en van hieruit zijn we verder gaan werken. Dit middelste stuk is het referentie punt van het hele frame. Achterin is de differentieel houder en de draagarm bevestigingsconstructie gemaakt. En tegelijkertijd is de neus gerealiseerd met de draagarm bevestigingspunten van de voorzijde. Dit is in een tijdsbestek van 3 weken gebeurd. De volgende stap zou de rolbeugel worden en het plaatsen van de stoel. Hiervoor had ik een mooie stoel nodig en de bijbehorende maten. Deze heb ik gevonden bij Frisian Motors. Toen ik ze vroeg naar de prijs van de stoel en mijn idee vertelde, mocht ik de stoel gratis hebben mits ik hun naam op een plekje op de buggy zette.

full

full

full

full
 
54pk luchtgekoeld is toch wel een beetje een anticlimax naar mijn mening. In een tijd dat je complete CBR1000F's voor <250 euro kan kopen moet er toch wel een beter (betaalbaar) blok te vinden zijn?!

Het is dat ik nu geen leuk blok heb liggen maar had er anders graag 1 gedoneerd in ruil voor een paar rondjes als hij af zou zijn.
 

Yuck, afdingen? Dat ding ziet er zo slecht uit dat gratis de eerste mogelijkheid is ;)

Betreffende rolkooi. Google maar eens op rolkooien, zolang je de roadster rol beugeltjes die in plaats van een dakje overslaat dan zal je vaak zien dat er minimaal 1 diagonaal in wordt gemaakt.
Zoals die nu staat kan die met een kracht in de richting van de bovenste horizontaal als een parallellogram weg buigen. Als je een enkele diagonaal er in maakt wordt het al aanzienlijk sterker, met een kruis kun je over de kop knallen en is dat stuk nog zo'n beetje het meeste rechte stuk ;)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan