Buggy project met kawasaki motor

2345678976543

Rookie
15 okt 2016
10
0
Minnertsga
Na vele projecten te hebben gevolgd, heb ik altijd in het hoofd gehad om zelf ook ooit eens een buggy te maken. Ik beschikte over alle benodigde middelen, lasapparatuur, draaibank, freesbank, spuitcabine en een werkplaats, maar ik wist niet precies wat ik wilde maken en hoe ik moest beginnen. Uiteindelijk ontstond er een idee en dit ben ik steeds verder uit gaan werken. Ik wilde een soort van eenpersoons racer met strakke veren en voorzien van differentieel. Verder had ik nog een oud Kawasaki blok met kabelboom liggen, welke ik hier wel voor gebruiken kon. Eerst ben ik begonnen met schetsen en dat idee verder uitgewerkt met Solidworks. De Buggy is nog niet af, maar ik ben er al redelijk ver mee. Wat het uiteindelijke doel met de buggy is; geen idee, eerst moet het ding maar eens gaan rijden.
full
 
Waarom kokerframe en geen buizenframe?
Buizenframe is sterker

Allereerst een koker en buis zijn binnen framebouw beide een buis, enkel is de een rond en de ander rechthoekig. In de volksmond is een koker vierkant en een buis rond. Een buizenframe kan dus bestaan uit zowel ronde als vierkante profielen en heet nog steeds een buizenframe.

Sterker is nou niet echt juiste benaming. De belasting bepaald wat voor een constructie je toepast. Titanium is sterker dan gewoon staal maar een soort constructie is niet per definitie sterker dan een ander.

Het voordeel van een buizenframe (ronde profielen) is dat de sterkte over de gehele ronding geld en dus vanuit alle richting een gelijke sterkte bied.

Een koker(frame) (vierkante profielen) heeft wel een hoger oppervlaktetraagheidsmoment bij dezelfde afmetingen dus een koker 40x40x3mm is beter bestand tegen doorbuiging op de loodrechte richting dan een buis ø40x3mm.

Verder heeft een koker 40 een grotere oppervlakte en kan dus ook meer trek of druk aan.

Nadeel, een koker weegt meer dan een buis bij dezelfde afmeting

On-topic:

Erg leuk project, ga ik ook even volgen, altijd mooi om te zien :)
 
Laatst bewerkt:
~
Allereerst een koker en buis zijn binnen framebouw beide een buis, enkel is de een rond en de ander rechthoekig. In de volksmond is een koker vierkant en een buis rond. Een buizenframe kan dus bestaan uit zowel ronde als vierkante profielen en heet nog steeds een buizenframe.

Sterker is nou niet echt juiste benaming. De belasting bepaald wat voor een constructie je toepast. Titanium is sterker dan gewoon staal maar een soort constructie is niet per definitie sterker dan een ander.

Het voordeel van een buizenframe (ronde profielen) is dat de sterkte over de gehele ronding geld en dus vanuit alle richting een gelijke sterkte bied.

Een koker(frame) (vierkante profielen) heeft wel een hoger oppervlaktetraagheidsmoment bij dezelfde afmetingen dus een koker 40x40x3mm is beter bestand tegen doorbuiging op de loodrechte richting dan een buis ø40x3mm.

Verder heeft een koker 40 een grotere oppervlakte en kan dus ook meer trek of druk aan.

Nadeel, een koker weegt meer dan een buis bij dezelfde afmeting

Mee eens.
Maar voor rolkooien en buizenframes in buggy's e.d gebruiken ze ook niet voor niks buizen.
Zal echt wel een reden achter zitten.
 
Een kokerframe is gewoon veel makklijker qua fabricage, je kan de profielen gewoon doorslijpen/-zagen en hebt geen speciale "tube notcher" nodig om profielen op elkaar aan te sluiten.

Monagepunten voor het blok, de stoel, gordels, draagaren en alles zijn allemaal veel makkelijker te maken met een koker chassis.

Evt. beplating is nadien veel makkelijker aan te brengen.
 
\
...

Mee eens.
Maar voor rolkooien en buizenframes in buggy's e.d gebruiken ze ook niet voor niks buizen.
Zal echt wel een reden achter zitten.

De reden daarvoor is makkelijk officiele rolkooien zijn verplicht uit 1 stuk (de hoofdbeugels dan)

Doordat buizen makkelijk te vormen (buigen) zijn en daarom gemakkelijker een complexer werkstuk te maken zonder te lassen. Elke verbinding is kans op een breuk (falen) en daarom wordt gekozen voor ronde buis.

Een koker kan je namelijk enorm last buigen als dit niet op het XY/XZ vlak is, buizen kan je heel goed in elke gewenste richting opzetten.
 
Laatst bewerkt:
Neuh, gewoon zonder kennis van zaken hier beweringen plaatsen, bij voorkeur zonder argumenten, theorieën of anderszins onderbouwd.
En zo doe je (mikey dus) óók mee in dit topic. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik kom dit project nu pas tegen. Erg leuk om te volgen :)
Ik zat echter wel direct met een zelfde opmerking.
Zo'n Z550 is inderdaad niet sterk genoeg. Als ik alleen al kijk naar het frame dat je hebt gebouwd ( :} )... Dat gaat dat Kawa-blokje niet lekker vinden. Het totaal zal toch al snel inclusief bestuurder richting 500 Kg gaan?
Misschien dat iemand hier op t forum een oud maar goed en sterker blok heeft liggen en dat wil doneren? Denk dat je daar veel meer aan hebt als je een strakker racer wilt bouwen.
Er zijn hier ook zat mensen die las en draaiwerk willen laten uitvoeren. Misschien dat soort (ruil)diensten aanbieden...?
Hoe dan ook... Succes. Ik volg :)
 
Laatst bewerkt:
\
Allereerst een koker en buis zijn binnen framebouw beide een buis, enkel is de een rond en de ander rechthoekig. In de volksmond is een koker vierkant en een buis rond. Een buizenframe kan dus bestaan uit zowel ronde als vierkante profielen en heet nog steeds een buizenframe.

:? :?
lees nou eens, voor je wat roept.

(micky dus)
 
Laatst bewerkt:
Akkoord. En toch zou ik voor een buizenframe gekozen hebben.
Maarja ieder voorzich

Ik ga er van uit dat Thom ook liever een frame uit chroom molybdeen staal op maat gebogen wilde hebben met twee Hayabusa motorblokken die aangepast zijn met turbo's. Of misschien toch een V10 uit een M5 bijvoorbeeld. Echter ronde buis goed aan elkaar lassen zonder dat je hele stukken tussen de buizen op vult met lasdraad is ook een vak apart.

Vierkante koker is gewoon veel makkelijker, goedkoper en met de vormgeving van deze buggy ziet het er eigenlijk gewoon bruut uit. :P

Ik vraag me dan wel weer af. Waar kun je rijden met zo'n buggy? Ik zie mijzelf niet zo'n ding voor mijn huis aan de straat staan om plezant naar het werk te rijden. (zolang je geen gele platen hebt althans).
Kun je met een zelfbouw buggy terecht op (grotere) kartbanen en circuitdagen?

db
 
Laatst bewerkt:
gewoon je eigen ding/idee doen. Er zijn toch wel altijd mensen die wel wat te 'mekkeren' [eigen mening] hebben.

Ik zou zeggen doe gewoon lekker je eigen ding, Degene die het zoveel beter weten moeten dan maar mooi zelf zoiets maken. ;) Langs de zijlijn is altijd alles makkelijk. ook financieel is het langs de zijlijn erg makkelijk.

kortom gewoon je eigen ding doen dan komt alles goed.4
 
Het had inderdaad buis kunnen zijn.. Maar het is vierkante koker :) Leuke reacties, bedankt!

Jullie hebben gelijk, misschien is het toch handiger om er een zwaarder motorblok in te gooien. En aangezien de motorsteunen niet goed waren en ik deze er af heb gehaald, kan ik alle kanten op. Ik zal langzaam eens opzoek gaan naar een zwaarder blok, het heeft toch niet verschrikkelijke haast, er valt ondertussen nog genoeg te doen. Als iemand iets leuks en betaalbaars heeft liggen, ik hoor het graag!
 
Zoals ik het nu heb is het differentieel achterin gemonteerd. Hij kan er met wat moeite nog uitgehaald worden. Ik heb de arm achterop het differentieel er af gehaald en op die manier de achterkant vlak gekregen zodat ik de 4 bouten achterin het differentieel kon verlengen zo op de steun achterin kon monteren. Aan de voorkant van het diff was al een bevestigingspunt aanwezig, deze wilde ik ook gaan gebruiken en hiervoor heb ik op de voorste koker een bevestigingspunt gemaakt. Echter, dit vond ik niet stevig genoeg, dus heb ik aan de andere kant ook een steunpunt op het differentieel gelast. Ik weet het Gietijzer lassen is lang niet zo stevig(en mooi..), maar wanneer je voor het lassen deze goed warm stookt en je met een hoog ampèrage last, is het echt prima te doen.

Ik wilde een ketting aandrijving en het blok er scheef boven hebben, dit omdat het ruimte scheelt en makkelijk realiseerbaar is. Hiervoor moest ik echter wel een tandwiel op het differentieel krijgen en een matchende op het motorblok. Normaal heeft deze motor een vertraging van 1 op 2,5 met een band omtrek van ongeveer gelijk formaat. Dit differentieel heeft al een vertraging van 1 op 3. Om het geheel nog meer kracht te geven, heb ik gekozen voor extra vertraging op de tandwiel overbrenging. Op het diff 30 tanden en op het blok 20. De motor zal het differentieel omhoog willen trekken bij de aandrijving, dit is mede waarom ik een extra steunpunt wilde. Ik heb standaard halfduims duplex tandwielen besteld, waarbij alleen de tanden gehard zijn. Ik heb het oude motortandwiel afgedraaid en de nieuwe uitgedraaid met een hele strakke passing en dit in elkaar geperst. Het geheel heb ik afgelast zonder er al te veel warmte in te drukken. Voor het tandwiel op het differentieel heb ik het centrische gat met daarin de moer gebruikt als centrering en de 4 bevestigingsgaten voor de aandrijf as hergebruikt.
full

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan