Electra perikelen

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.512
603
Mokum
Afgelopen jaren gaan de accu's in mijn motorfiets niet lang mee.
Heb dus weer een nieuwe gemonteerd en het valt me op dat de verlichting minder fel gaat branden bij verhogen toerental, stationair brand de koplamp dus feller dan bij gasgeven.

Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
 
Heb geen voltmeter in het dashboard, tips voor een multimeter met klemmen zijn welkom (heb maar 2 handen). Lijkt alsof de spanning inzakt bij hoger toerental dan stationair.
 
Laatst bewerkt:
Heb geen voltmeter in het dashboard, tips voor een multimeter met klemmen zijn welkom (heb maar 2 handen). Lijkt alsof de spanning inzakt bij hoger toerental dan stationair.
Met een standaard multimeter kun je al heel veel. Daar zijn geen klemmen voor nodig.
 
Met een standaard multimeter kun je al heel veel. Daar zijn geen klemmen voor nodig.

Mis dan een handje om gas te geven, om de pennetjes op de accupolen te houden heb ik er 2 nodig. Goedkope multimeter is reeds gevonden: VOLTCRAFT VC130-1 Multimeter Digitaal Kalibratie conform: Fabrieksstandaard (zonder certificaat) CAT III 250 V Weergave | Conrad.nl

Klemmen ipv pennen nog niet gevonden.

Blijf het apart vinden dat het motorblok minder spanning levert bij meer toeren..
 
Mis dan een handje om gas te geven, om de pennetjes op de accupolen te houden heb ik er 2 nodig. Goedkope multimeter is reeds gevonden: VOLTCRAFT VC130-1 Multimeter Digitaal Kalibratie conform: Fabrieksstandaard (zonder certificaat) CAT III 250 V Weergave | Conrad.nl

Klemmen ipv pennen nog niet gevonden.

Blijf het apart vinden dat het motorblok minder spanning levert bij meer toeren..
Nee, is niet nodig. Niet oordelen over iets waar je geen verstand van hebt :)
Lukt prima met de standaard pennen, echt waar :Y

En ook stoppen met gokken.
Lees de how to over accu en laadsysteem. Volg de instructies.

Daarna weet je meer :)
 
Met stokjes eten bij de Chinees of Japanner lukt me al niet. Multimeter met 1 hand bedienen gaat het dus ook niet worden.

Zonder multimeter zie ik aan de felheid van de koplamp dat de spanning minder wordt bij verhogen toerental. Zou juist hoger moeten worden bij kapotte spanningsregelaar.

Afijn, ga me er verder niet druk over maken.
Motorfiets start prima zonder burenhulp, trap er over 3 jaar wel weer een nieuwe accu in :+
 
Met stokjes eten bij de Chinees of Japanner lukt me al niet. Multimeter met 1 hand bedienen gaat het dus ook niet worden.

Zonder multimeter zie ik aan de felheid van de koplamp dat de spanning minder wordt bij verhogen toerental. Zou juist hoger moeten worden bij kapotte spanningsregelaar.

Afijn, ga me er verder niet druk over maken.
Motorfiets start prima zonder burenhulp, trap er over 3 jaar wel weer een nieuwe accu in :+

Doet mijn Kawa ook. Denk dat het normaal is.
De motorzaak heeft er nooit een opmerking over gemaakt terwijl ze het zaakje wel eens doorgemeten hebben.


Edit: vreet trouwens ook jouw gemiddelde aan accu's.
 
Laatst bewerkt:
hoe moeilijk kan het zijn om het min-pennetje op 1 of andere manier vast te maken aan frame/ander massa punt ?

als dit al je pet te boven gaat, kan je maar beter de economie blijven steunen door regelmatig nieuwe accu's te kopen :Y
 
Mis dan een handje om gas te geven, om de pennetjes op de accupolen te houden heb ik er 2 nodig. Goedkope multimeter is reeds gevonden: VOLTCRAFT VC130-1 Multimeter Digitaal Kalibratie conform: Fabrieksstandaard (zonder certificaat) CAT III 250 V Weergave | Conrad.nl

Klemmen ipv pennen nog niet gevonden.

Blijf het apart vinden dat het motorblok minder spanning levert bij meer toeren..

krokodillenbekjes......................? (heb ik zelfs in de vakantie mee)

Meetsnoerenset [Krokodilklem - Krokodilklem] 0.63 m Zwart, Rood, Geel, Groen, Wit VOLTCRAFT KS-630/0.1 | Conrad.nl
 
Laatst bewerkt:
Met stokjes eten bij de Chinees of Japanner lukt me al niet. Multimeter met 1 hand bedienen gaat het dus ook niet worden.

Zonder multimeter zie ik aan de felheid van de koplamp dat de spanning minder wordt bij verhogen toerental. Zou juist hoger moeten worden bij kapotte spanningsregelaar.

Afijn, ga me er verder niet druk over maken.
Motorfiets start prima zonder burenhulp, trap er over 3 jaar wel weer een nieuwe accu in :+
Kan ook inzakken bij n defect.
 
Vind het vervelend dat ik burenaanduwhulp nodig heb. Economische boost valt wel mee, nieuwe accu kost €40 inclusief garantie.

Dagelijks/regelmatig te laat op je werk arriveren doordat je "brommer" wéér niet wilde starten kost je (waarschijnlijk) al vrij snel véél meer?
 
Laatst bewerkt:
~
Met stokjes eten bij de Chinees of Japanner lukt me al niet. Multimeter met 1 hand bedienen gaat het dus ook niet worden.

Zonder multimeter zie ik aan de felheid van de koplamp dat de spanning minder wordt bij verhogen toerental. Zou juist hoger moeten worden bij kapotte spanningsregelaar.

Afijn, ga me er verder niet druk over maken.
Motorfiets start prima zonder burenhulp, trap er over 3 jaar wel weer een nieuwe accu in :+[~


Nou open dan ook geen topic
 
Laatst bewerkt:
\
Met stokjes eten bij de Chinees of Japanner lukt me al niet. Multimeter met 1 hand bedienen gaat het dus ook niet worden.

Zonder multimeter zie ik aan de felheid van de koplamp dat de spanning minder wordt bij verhogen toerental. Zou juist hoger moeten worden bij kapotte spanningsregelaar.

Afijn, ga me er verder niet druk over maken.
Motorfiets start prima zonder burenhulp, trap er over 3 jaar wel weer een nieuwe accu in :+[\


Nou open dan ook geen topic


TS krijgt niet het gewenste antwoord :X

Juist met oplopend toerental is de regelaar vaak de boosdoener.
En garantie koop je niet maar die krijg je er gewoon bij, niet meer dan normaal.
 
De accu meet onbelast rond 12.5 volt. Met verhoogd toerental meet je meer dan 13 volt en minder dan 15 volt als het goed is.

En de twee pennen van de multimeter kan ik met één hand op de accuklemmen houden en ik heet geen Hans Klok of Kazan.

Edit: ik heb een multimeter van 250 euro voor mijn werk en een Action metertje van 4 euro. Op de onbelaste (niet volle) accu meet de dure meter 12.44 volt en de goedkope Action meter meet 12.47 volt. De vraag is welke het juiste voltage meet, maar met drie honderdste volt lijkt me dat niet belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een multimeter van 250 euro voor mijn werk en een Action metertje van 4 euro. Op de onbelaste (niet volle) accu meet de dure meter 12.44 volt en de goedkope Action meter meet 12.47 volt

Het verschil tussen een dure en goedkope meter zit'm niet in het meten van spanning, maar in het meten van kleine weerstanden.
 
Vandaag een multimeter bij de Action gehaald, wat een gekkenhuis deze winkel. 25 personen voor je in de kassarij en dan wachten tot kassa 2 wordt omgeroepen als je aan de beurt bent om af te rekenen.

Apparaat werkt prima, even geprobeerd op een oude accu en geeft netjes de spanning aan die de lader ook aan geeft. Klemmetjes niet nodig, pennetjes maken prima contact door ze in de bovenkant van de kubussen op de polen te steken. Extra handjes dus niet nodig.

Komend weekend maar even meten om te weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan