Kwastert aan de TRX 850!

Voor de slimmeriken onder ons: De leuke tekst op de voorplaat is de beschermfolie die er nog op zit ;-)[afbeelding]
Oh, ik vind het wel mooi bij de rest passen.

Maar waar ik nu al een tijdje tegenaan zit te kijken. Je zou dat natuurlijk heel negatief van mij vinden. Ik maak me zorgen over het zwaartepunt. Idealiter zou dat midden tussen de driehoek tussen de wielen liggen. Ben je niet bang dat met een volwassene in de bak het voorwiel erg licht zal worden?
 
Oh, ik vind het wel mooi bij de rest passen.

Maar waar ik nu al een tijdje tegenaan zit te kijken. Je zou dat natuurlijk heel negatief van mij vinden. Ik maak me zorgen over het zwaartepunt. Idealiter zou dat midden tussen de driehoek tussen de wielen liggen. Ben je niet bang dat met een volwassene in de bak het voorwiel erg licht zal worden?

Nee. Want er komt geen volwassene in de bak. Hooguit op de knietjes zonder stoel.
 
ik weet dat ik al niet als eerste op de knietje in de bak mag, maar mag ik dan wel als tweede *D
 
Even een puntje wat wel een discussie waard is:
Op m'n XJ heb ik geen brandstofrelais. Ik zit er over te denken om dat op de TRX wel te maken. Ook daar ga ik de carburateurs voeden met een elektrische membraampomp. In tegenstelling tot de XJ is de TRX nu al wel voorzien van een benzinepomp, maar dat is een vacuumpompje dat werkt op de onderdruk in het inlaatkanaal.

Hoe werkt een brandstofrelais eigenlijk? Kan ik iets maken wat (relais met een timertje??) wat er voor zorg dat bij het op contact zetten de pomp even loopt om de vlotterbakken vol te pompen. En dat bij het lopen van de motor stroom krijgt van de dynamo na de spanningsregelaar ofzo?

Nu heb ik de pomp 'gewoon' op een geschakelde 12volt aangesloten. Als ik contact aanzet loopt de pomp. Maar bij een eventuele crash met een kapotte carburater of benzineleiding blijft nu de pomp ook gewoon lopen. Nooit eerder over nagedacht.............

Lief Zijspanforum: wie weet raad?
 
vlg mij werkt dat altijd zo en ik neem aan dat de pomp stopt als de vlotters gesloten worden. bij mijn bmw loopt de pomp ook als ik het contact aanzet totdat de druk is opgebouwd. leiding kapot en contact aan spuit de benzine er ook uit.
 
Bij een auto heb je een crash-sensor (bots knop) die alles uit schakelt. Voor zover ik weet blijft de pomp normaal gezien ook lopen als de motor uit is maar wel op contact. Bij mij k100 in ieder geval wel.

Als je het echt wil dan lijkt mij een schakelaar die doorverbind als er motorvaccuum is het simpelst. Ik weet niet zeker of zo'n schakelaar bestaat.
Een nadeel is dat je na stilstand even door moet starten om de carburateurs vol te krijgen. Dat zou je weer kunnen omzeilen met een timer. Of een aparte schakelaar
 
Ik denk dat jullie de complexiteit van de K computer onderschatten.
Bij een K100 draait de brandstof pomp pas als de computer ziet dat de motor draait.als de motor stopt met draaien, stopt ook de brandstof pomp.
Bij een K100 16v of K1100 bouwt de pomp druk op vanaf het moment dat je het contact aan zet. Daarna werkt het het zelfde als bij de K100.

Een pomp die blijft draaien terwijl de motor uit staat is op een K niet mogelijk.
 
Het hoeft bij mij niet zo te worden als op een K.
Ik wil graag dat de pomp stopt als de motor stopt. Voor de safety enzo......
 
Ik heb een LPG installatie in mijn Landrover gebouwd.
Daarbij werd een inductierelais voorgeschreven, deze maakt enkele seconden contact zodra er spanning op komt en houdt deze alleen vast als er bougievonken zijn.
Dat 'ziet' het relais doordat je een draadje 10 x om een bougikabel wikkelt en dat aansluit op het relais.
De inductie pulsen zorgen er dan voor dat het relais geretriggerd wordt.
Ze kosten ong 40-45 euro bij b.v. LPG onderdelen shop.nl
Kun je denk ik hier ook prima gebruiken
 
Dan wordt het stiekem toch zoals op een K, daar wordt ook het ontstekingssignaal gebruikt als indicatie of de motor draait of niet.
:P
 
Ik heb een LPG installatie in mijn Landrover gebouwd.
Daarbij werd een inductierelais voorgeschreven, deze maakt enkele seconden contact zodra er spanning op komt en houdt deze alleen vast als er bougievonken zijn.
Dat 'ziet' het relais doordat je een draadje 10 x om een bougikabel wikkelt en dat aansluit op het relais.
De inductie pulsen zorgen er dan voor dat het relais geretriggerd wordt.
Ze kosten ong 40-45 euro bij b.v. LPG onderdelen shop.nl
Kun je denk ik hier ook prima gebruiken

Kemo M113A Tijdrelais Module 2 s - 23 min. | Conrad.nl

Ik denk dat ik zoiets ga gebruiken. Werkt eigenlijk hetzelfde als een inductierelais, meer kost een kwart. Ik sluit dan de 'start' aan op het contactslot. Stel het relais in op max 10 seconden (ofzo) en sluit de 'stop' aan op een draad vanaf de spanningsregelaar. En diezelfde draad sluit ik ook aan op de plus van de pomp. (eventueel via een extra relais). Dan moet het werken volgens mij, of maak ik een denkfout?
 
Het werkt met drukknoppen dus geen constante spanning als je het contact aanzet blijft er spanning op staan
https://www.conrad.nl/nl/kemo-m113a-tijdrelais-module-2-s-23-min-190407.html

Ik denk dat ik zoiets ga gebruiken. Werkt eigenlijk hetzelfde als een inductierelais, meer kost een kwart. Ik sluit dan de 'start' aan op het contactslot. Stel het relais in op max 10 seconden (ofzo) en sluit de 'stop' aan op een draad vanaf de spanningsregelaar. En diezelfde draad sluit ik ook aan op de plus van de pomp. (eventueel via een extra relais). Dan moet het werken volgens mij, of maak ik een denkfout?
 
ik denk dat die start en stop knop aansluitingen zo niet werken

Ik gok dat je per knop een digitale input met een pull-up weerstand eraan gaat doorverbinden met een aarde pin. En dat de software vervolgens reageert op de neergaande flank, oftewel direkt als de knop kontakt maakt.

Oftewel het kastje zet wat spanning over die punten richting knop en kan terug meten wanneer er kortsluiting is.
 
Met wat extra componenten moet het weer wel kunnen trouwens. :Y

Op mijn werk hebben we daar mensen voor die dat uitvogelen. Daar hoor ik niet bij. O-)
 
Ik kan natuurlijk een drukknopje naast de choke knop zetten. Dan werkt het wel. Maar ik kan er ook nog even over denken, ik rijd er nog niet mee rond ;) :+
+
 
als je nu een tijdschakelaartje gebruikt om de pomp in te schakelen als je het contact aanzet. en na het starten van de motor via een relais dat geschakeld wordt door de oliedrukschakelaar de pomp de druk laat onderhouden. motor uit stopt de pomp ondanks dat er spanning op staat. wat niet te voorkomen is dat als er een leiding kapot is de pomp ook stopt. dan zou je een drukschakelaar in het benzine circuit moeten zetten. ik geloof dat de alle eerste serie van de diversion 600 er een had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan