Motor-Forum

Select Forum

Kwastert aan de TRX 850!

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
Vanavond was het weer eens tijd om te zagen....

Allereerst heb ik afgetekend hoe ik het hebben wil. Ik moet keuze's maken of de klep voorover of achterover gaat scharnieren. Ook over het slot heb ik al gedacht, en ik denk dat ik daar ook een oplossing voor heb.
tt6

Maar hoe ga je die 'deksel' er dan af zagen? Met een mm schijfje in de slijptol, da's wel duidelijk. En de rechte lijnen bovenop kunnen wel uit de hand. Maar voor die lijn achterlangs heb ik toch maar even een aanlegvlak gecreeerd waar ik de beschermkap van de slijper over heen kan laten lopen.

tt5

En na een beetje vonkelarij houd je dan dit over. Best goed gelukt, bijna overal recht. Ook de deksel is bijna vlak aan de zaagsnede

tt4

tt3
tt2

Volgende stap is het creeeren van een rand in de tank. Ik heb eerst maar eens een malletje gemaakt. De rand wordt uiteindelijk smaller, maar bij dit kartonnetje kan het wel even zo.
Ik ga die rand van 1 mm plaat maken, en ik denk dat ik 'm met een paar hechtlasjes vastzet. Daarna zet ik m'n aan de onderzijde vast met epoxyhars. Dat geeft minder spanningen en trek in het gehaal dan wanneer ik hem probeer rondom te lassen O-) . Bedoeling van deze rand is dat er een kantrubber mat afdichtings profiel aan komt om de boel waterdicht te maken.

tt1
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
En morgen of overmorgen krijg ik nog een tank, gekregen van SpondonTRX. Die tank schijnt strak te zijn, maar met een lekke bodem. Ik kan dus het hele zaagwerk nog een keer uitvoeren. En dan kan ik met de mooiste verder gaan.
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

trx 850 & gn400 projectje

Reg. datum:
15 mei. 2013
heel gaaf dit idee.

wil zoiets met mijn gr650 span ook gaan doen als elektro box.

ooit
GN-400-cafebrattracker-project/vulcan 1500 verbouwen,opfrissen, gr650zijspan

Reg. datum:
15 mei. 2015
Netjes gedaan, zelfs het houten hulpframe is heel crea

Reg. datum:
07 okt. 2011
Ergens in NL (boven rivieren en goede kant IJssel)
Ga je een hoop gemak van hebben. Gaaf idee en zoals gewoonlijk mooi uitgevoerd.

ragbakspan

Reg. datum:
15 aug. 2015
top werk!

GTS1000 / GT750

Reg. datum:
07 jul. 2003
Cool!!!

XJR 2600

Reg. datum:
30 jun. 2010
slim hoor!!

Reg. datum:
25 aug. 2007
dat houten aanlegvlak is geniaal,.....echt zo iets van dat had ik zelf ook kunnen bedenken, maar als je er mee bezig bent gebeurt dat toch niet zo snel.
eigenwijs is ook wijs

Reg. datum:
21 aug. 2016
Geweldig maar de TRX club houd je in de gaten

Reg. datum:
21 aug. 2016
:t

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
Vanavond weer een beetje aan de knutsel geweeest. Soms is dat nodig. Ik heb een hoeklijntje gemaakt en dat in de opening gelast. Dat is goed te doen.

trx tank 12

trx tank 13

Maar het kantrubber wat ik gebruikt heb werkt niet op deze manier. Ik kan niet de deksel zoveel druk op het rubber geven dat ook de zijkanten afsluiten.

trx tank 14

Wat was het leermomentje van vanavond O-) : Ik moet kantrubber gebruiken met de afsluiting aan de bovenkant. En dan een aanleg randje in de deksel maken. Dan komt het helemaal goed.
En nog een mooi bericht: ik heb een strakke tank gekregen van SpondonTRX. Deze tank is strak, dat scheelt een boel plamuur werk.

trx tank 15

Klein nadeeltje van deze tank: hij is een beetje lek.... Maar dat los ik wel op!

trx tank 16

Het hele grote voordeel is dat ik nu naar hartelust kan experimenteren voor het beste resultaat!
kwastert wijzigde dit bericht op woensdag 20 september 2017 23:41 (15%)

trx 850 & gn400 projectje

Reg. datum:
15 mei. 2013
beter :t
GN-400-cafebrattracker-project/vulcan 1500 verbouwen,opfrissen, gr650zijspan

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
Ik neem aan dat je deze site kent?

http://www.rubbermagazijn...-profielen/klemprofielen/
Two beer or not two beer

Reg. datum:
15 mei. 2015
Als ik dit zie en meerdere van je creaties denk ik weer; waarom is die man ooit schilder geworden????
toch niet omdat je daar rijk van wordt :N :X :?

Ik weet ook wel dat je van lassen ook niet rijk wordt

ervaring is iets wat je krijgt na het maken van veel fouten
subtoon wijzigde dit bericht op donderdag 21 september 2017 09:56 (29%)

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:

Ja, maar ik haal gewoon een metertje bij EZS van de rol.

Moto Guzzi 850GT, EML BMW R80

Reg. datum:
14 sep. 2009
Mooi en doordacht Kwastert, ga je vast plezier van krijgen.
Old racers never die, only their leathers get tighter. Je stopt niet met racen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met racen.

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
Tijd voor een update.

Allereerst het ik een stukkie rond 6 'op de knie' gebogen en aan de rand van de deksel gelast. Ik wil daar geen scherpe rand hebben, da's met wat te link in geval van een aanrijding. Ik zit er zelf achter he O-)

rond 6

Daarna is de afdichting aan de beurt

Ik heb twee soorten kantrubber geprobeerd. En met een flap aan de zijkant, die dicht af zonder dat je m'n aandrukt. Een n met de afdichting recht boven het profiel. Maar die met de flap valt af. Door de vorm van de deksel en de afmeting van het rubber werkt dat niet zoals ik het hebben wil.

Ik heb dus nu een kantrubber waar het zachte stuk recht boven het profiel komt. Maar dan moet er dus wel een aanlegvlak in het deksel komen.

dekslerand 2

Eerst heb ik een pasvlak uitgezaagd. dat heb ik met een plakbandje vastgezet op het afgeplakte kant rubber.

dekslerand 3

Daar heb ik flink wat polyesterplamuur (niet van da goeie spul :N ) op gesmeerd.
Daarna de deksel erop gelegd en een half uurtje gewacht.

dekslerand 4

Dan de in deksel een tweede aanlegvlak pasgemaakt. Dat vlak heb ik gemaakt in de rand van de deksel en al liggend op dat gepolyesterde aanlegvlak. Doordat er een aanlegvlak in gepolyestert zit weet ik nu waar ik het tweede vlak zitten moet. Die tweede vast lassen, en doordat ik even met de brander de buitenkant opgewarmd heb, laat die polyester los en kan dat eerste vlak er weer uit. Of het de handigste manier is weet ik niet, maar als ik het rubber insmeer met olie tekent dat zich rondom in de deksle af. Dus het rubber ligt goed aan.

dekslerand 5

Volgend hoofdstuk is het scharnier. Ik heb wel vier verschillende versie's gemaakt en geprobeerd.

Scharnier onder de deksel

Scharnier onder vaste deel

Uiteindelijk is het een onderliggend scharnier geworden, weggewerkt tussen tankbovenkant en luchtfilter bak. Als ik het scharnier onder het deksel laat zitten, zodat eerst mijn bedoeling was moet de naad veel te ruim zijn om de deksel vrij te laten draaien.

scharnier dicht

scharnier open

Voor deze tank is het goed genoeg, bij de 'echte' maak ik het allemaal nog wel wat netter.

Nu nog een avond bezig met het slot. Ook dat wordt nog een uitdaging, want ik wil dat slot eigenlijk net met de sleutel hoeven te bedienen...... 8-)

Reg. datum:
15 mei. 2015
Nou snap ik pas waarom alles er zo netjes uit ziet.

je hebt gewoon nog vier keer zoveel geduld als ik.

GTS1000 / GT750

Reg. datum:
07 jul. 2003
Heerlijk!

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
subtoon schreef op 26 september 2017 @ 08:23:
Nou snap ik pas waarom alles er zo netjes uit ziet.

je hebt gewoon nog vier keer zoveel geduld als ik.

Nou.....

Reg. datum:
07 okt. 2011
Ergens in NL (boven rivieren en goede kant IJssel)
Mooi. Ga je de tankdop nog uithalen en vlak lassen? Je kan er ook je slot van maken. Blind sluiten is wel erg gaaf.

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
JFJ schreef op 26 september 2017 @ 09:07:
Mooi. Ga je de tankdop nog uithalen en vlak lassen? Je kan er ook je slot van maken. Blind sluiten is wel erg gaaf.

Die blijft. En er komt een blinde sluiting. Hoe precies weet ik nog niet, maar blind wordt ie

Reg. datum:
28 feb. 2002
quote:
kwastert schreef op 26 september 2017 @ 09:17:

[...]

Die blijft. En er komt een blinde sluiting. Hoe precies weet ik nog niet, maar blind wordt ie

Met Bluetooth en een telefoon app.

:P

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
roestendoenze schreef op 26 september 2017 @ 09:37:

[...]

Met Bluetooth en een telefoon app.

:P

Je brengt me op een idee👍

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.