Forté II: de oplossing of onzin

grumphy033

Rookie
1 jul 2016
24
0
Amsterdam
Binnenkort gaan er weer veel motoren in de winterstalling. Op diverse websites wordt aanbevolen om Forté II toe te voegen aan de brandstof. Anderzijds lees ik ook dat de kwaliteit van de huidige brandstof voldoende is en dat het niet nodig is.

Forté Moto Power II geeft aan de volgende voordelen te bieden:
• Verwijdert koolafzettingen op in- en uitlaatkleppen, in verbrandingsruimten en
in de bovenste zuigerveergroeven.
• Verbetert de opslagbestendigheid van de benzine en gaat veroudering tegen.
• Beschermt tegen corrosie en gaat vorming van teer, vernis en hars in het brandstofsysteem tegen.
• Voorkomt bevriezen van carburateurs.
• Verwijdert vocht uit de tank en carburateurs.
• Verzorgt bovensmering en verbetert de frictie in het brandstofsysteem (friction modifier).
• Stabiliseert brandstof welke vermengd is met alcohol (E10).
• Verbetert de verbranding en reduceert de schadelijke uitlaatgasemissies.
• Verlaagt het brandstofverbruik en verbetert de motorprestaties.

Is het nodig of onzin? Of zijn er alternatieven?
 
Waarvoor dient een winterstalling?
Hoe zijn de winters tegenwoordig?
Misschien is het wat minder vaak mooi weer, maar eer zijn zat mooie dagen waarop je een rit kan maken, zoals vandaag bijvoorbeeld.
 
Hier gooi ik gewoon de tank vol (standaard euro 95 van de Esso) tegen de tijd dat ik niet meer rij. 1 Keer per 3 a 4 weken zet ik een weekje de druppellader erop en verder niets.
Voorjaar starten en rijden. Zelfs met mn Italiaan is dat geen probleem.
Het is een motor, geen vrouw!
 
Laatst bewerkt:
Tjeemig, hoelang staat je motor nu eigenlijk stil? Vier maanden? Daar hoef je echt niets voor te doen hoor,
hooguit eens per maand een dagje aan de druppellader en als je die nog hebt de carburateurs aftappen, en dat is het dan.
Ik krijg wel eens het idee dat men hun motor voor de komende tien jaar willen conserveren in plaats van een paar maanden stil zetten
 
Heeft zeker zin, de huidige benzine is na 3 maand niet vers meer.
Het voorjaar is het hoogtij bij mij in het schoonmaken van injectoren en carburateurs, maar 4 maand stil staan geeft eigenlijk geen problemen, wel is het raadzaam om juist voor de winterstalling de motor de nodige onderhoud te geven en zeker filter en olie te verversen.
Accu ook onder lading te zetten, het liefst met een goede lader ipv prutspul bij de Lidll oid.
 
Ik rijd nog niet zo heel lang motor en in de 40 jaar ging ergens als de temperatuur naar de enkele digits , en dan was de auto toch wat prettiger als de motor.

En ondanks dat ik me elk jaar voor nam om de motor winterklaar te maken, zal ik wel 40 jaar mazzel hebben gehad, want buiten een druppellader ( nu, jaren terug gewoon om de week aan een ouderwetse acculader) heb ik nooit naar de motor omgekeken, en elk voorjaar was het gewoon trappen en starten, en tegenwoordig gewoon de choke open, en op de startknop duwen, en na 3-4-5 omwentelingen start ie en rijd ik vrolijk weg...

heb je wel eens echte koolafzetting gezien op kleppen en zuigers, denk je echt dat een beetje benzinedamp dit weg kan halen?
Bevriezen van carb's is gewoon een natuurkundige wet, ook dat houdt je niet weg met een beetje extra meuk in je benzine.

en voor de rest is het net of ik naar een telsell reclame zit te kijken...
bovensmering??
frictie modefier????
verwijdert vocht???
verbetert motorprestatie????

Ik heb ook nog een bankrekening voor je van een nigeriaanse prins die van zijn geld af moet
 
De meeste mensen komen wel weg met het simpelweg volgooien van de brandstoftank en periodiek bijladen. Als jij er wel behoefte aan hebt (gevoelig brandstofsysteem, of lang wegzetten) dan kun je het gewoon doen.

Het laten leeglopen van je vlotterbakken is in ieder geval wel een goed idee.
 
Enige reden voor forte die ik zou kunnen verzinnen, is de menging van ethanol en benzine.
Alcohol trekt 50x meer water aan dan pure benzine, maar er bestaat momenteel (AFAIK) geen stof die dit tegen kan gaan. Dus eigenlijk is forte waardeloos...

Officiële shelf-life van e-10 is 90 a 100 dagen, maar met een winterstop van 4 maanden zijn er zoals eerder gezegd geen problemen.
 
Heeft zeker zin, de huidige benzine is na 3 maand niet vers meer.
Het voorjaar is het hoogtij bij mij in het schoonmaken van injectoren en carburateurs, maar 4 maand stil staan geeft eigenlijk geen problemen, wel is het raadzaam om juist voor de winterstalling de motor de nodige onderhoud te geven en zeker filter en olie te verversen.
Accu ook onder lading te zetten, het liefst met een goede lader ipv prutspul bij de Lidll oid.
:^

Motor goed stallen scheelt zooooo veel.
 
Enige reden voor forte die ik zou kunnen verzinnen, is de menging van ethanol en benzine.
Alcohol trekt 50x meer water aan dan pure benzine, maar er bestaat momenteel (AFAIK) geen stof die dit tegen kan gaan. Dus eigenlijk is forte waardeloos...

Officiële shelf-life van e-10 is 90 a 100 dagen, maar met een winterstop van 4 maanden zijn er zoals eerder gezegd geen problemen.

Als je daar bang voor bent doe je er een scheutje A747 bij, da's hygroscopisch.. ;)
 
Gewoon water uit de benzine koken, en dan pas in de tank doen.

Mij kennende kan dat maar op 1 manier eindigen _O-
m1cz2lbavapt.jpg
 
destillatie.jpg


Ik heb op m'n opleiding toegang tot destillatie apparatuur, maar dat gaat met max 1 liter per run. Plus ze zullen niet erg blij zijn als ik met een jerrycan vol benzine aan kom lopen :)

Of je kwakt gewoon een kilo natriumsulfaat in je benzine en filtreert het af
 
Laatst bewerkt:
Paar weken terug m'n motorfiets uit een stalling gehaald na 9 maanden ivm met een reis van een half jaar. Vooraf de tank gevuld met 98 en het was echt starten en lopen.
Ik denk dat we vaak te bang zijn. Doet me een beetje denken hoe graag wij als Nederlanders voor alles verzekert willen zijn :P
 
Mijn ervaring met het leeg laten lopen van carbs is dat de sproeiers dan gaan roesten, toen kon ik na enkele maanden weer een grote motorcross (alle viertakten) verzameling gaan fixen.
Toen heb ik geëxperimenteerd met 2 takt olie door de benzine te mengen > stukje rijden > carbs aftappen.

Ik heb daarna nooit meer problemen gehad met geroeste sproeiers en meuk in de carbs na maanden stilstand, of er andere factoren in het spel zijn weet ik niet en het is dus ook geen hard bewijs.
Voor mij wel voldoende om het experiment een succes te verklaren, en doe dit voortaan als een motor lange tijd stil moet staan.

Die tweetakt olie is bovendien net als dat forte spul goed voor de bovensmering :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft zeker zin, de huidige benzine is na 3 maand niet vers meer.
Het voorjaar is het hoogtij bij mij in het schoonmaken van injectoren en carburateurs, maar 4 maand stil staan geeft eigenlijk geen problemen, wel is het raadzaam om juist voor de winterstalling de motor de nodige onderhoud te geven en zeker filter en olie te verversen.
Accu ook onder lading te zetten, het liefst met een goede lader ipv prutspul bij de Lidll oid.

Waarom voor de winterstalling de olie en het oliefilter vervangen?

Ik doe het nu juist na de winterstallingperiode met de gedachte in het nieuwe hoogseizoen weer met verse olie rond te rijden. Als voor de winter veel beter is dan wissel ik het komend jaar nog ff voor de winter.
 
Waarom voor de winterstalling de olie en het oliefilter vervangen?

Ik doe het nu juist na de winterstallingperiode met de gedachte in het nieuwe hoogseizoen weer met verse olie rond te rijden. Als voor de winter veel beter is dan wissel ik het komend jaar nog ff voor de winter.

Even wachten wat Kevinblade zegt hij heeft daar vast meer ervaring mee, maar wat ik me zo kan bedenken is dat de olie vocht opneemt en zuur wordt, en dat laat je dan heel de winter erin zitten.
Zelf denk ik dat de negatieve effecten daarvan niet significant zijn.
Heb zelf blokjes opengemaakt waar gerust 30 jaar lang dezelfde olie in zat, en die lagen op een vochtige zolder, zagen er perfect uit vanbinnen :)
 
Alle troep zakt naar beneden van je oude olie, dan ga je na de winter je fiets starten en zal de meuk mee rondgepompt worden voor jij je filter en olie vervangt (tenzij je het zelf in je garage doet zonder dat de motor gelopen heeft, dan is het weer wat anders natuurlijk).
Mogelijk heb je ook minder vocht in je nieuwe olie, omdat je daar geen 20 korte stukken mee hebt gereden. Ik kan niet meer bedenken waarom olie voor de winter wisselen wellicht zinvol is.
 
Kan me voorstellen dat als je ergens een 2-takt projectje jaren hebt staan, dat het dan moeilijker wordt naarmate je het langer laat staan zonder maatregelen. En dat als je er wel mee gaat beginnen dat je dan een grotere uitdaging hebt.

Maar sinds ik motor (4-takt) rijd, heb ik op accu problemen na, nog nooit gehad dat mijn motoren me na de winter in de steek lieten. En nog nooit Forte of vergelijkbare producten gebruikt. En voor accu's heb je idd druppelladers. Als je die gebruikt, weet je in ieder geval op tijd dat je accu aan vervanging toe is.
 
Heeft zeker zin, de huidige benzine is na 3 maand niet vers meer.
Het voorjaar is het hoogtij bij mij in het schoonmaken van injectoren en carburateurs, maar 4 maand stil staan geeft eigenlijk geen problemen, wel is het raadzaam om juist voor de winterstalling de motor de nodige onderhoud te geven en zeker filter en olie te verversen.
Accu ook onder lading te zetten, het liefst met een goede lader ipv prutspul bij de Lidll oid.


*O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan