vervangen van moeren, mag dat?

14 aug 2016
40
0
Rijsbergen
Ik denk dat ik het gehele blok uit ga nemen om deze op te frissen. Ik kan dan ook gelijk het frame laten stralen en spuiten.
In het blok zitten behoorlijk wat inbus bouten en moeren die ik vanwege de roestvorming wil vervangen. Kan ik dit doen zonder dat er problemen ontstaan?
Voor de duidelijkheid heb ik een foto bijgevoegd van de moeren die ik onder andere zou willen vervangen.

Alvast bedankt weer voor de adviezen!
full
 
Nee, het blok gaat niet volledig uit elkaar. Ik wil hem in zijn geheel uit het frame nemen en dan gaan poetsen. Veel pakkingen heb ik al vervangen, maar bv bij de cilinders nog niet. Ik ben nog onervaren en weet niet of dit voor problemen kan zorgen, hetzelfde met de moeren,

Bedankt voor de 'RVS tip', dat wist ik nog niet.
 
als het zo roestig is is de kans dat het vastgerot is zeer groot. en aangezien je aangeeft nog niet heel ervaren te zijn ga ik er even van uit dat je dus ook niet veel ervaring hebt met het uitboren van afgebroken bouten of tapeinden. en daar moet je wel op rekenen dat je daar een aantal van gaat krijgen. ook heb je een speciale sleutel nodig om de uitlaten los te halen en als die uitlaatmoeren de vorige keer niet zijn vastgezet met kopervet moet je ze waarschijnlijk doorslijpen en vernieuwen om het alu schroefdraad van de cilinderkop niet te vernaggelen en de uitlaat überhaupt nog vast te kunnen zetten.
mijn advies is bezint eer ge begint. of verdiep je er anders eerst heel goed in want je sloopt het een stuk makkelijker als dat je het mooier maakt.
 
Laatst bewerkt:
Klopt Too, dat zou balen zijn. De sleutel voor de uitlaten heb ik. Ik vrees echter dat ik de pakkingen toch moet gaan vervangen. Hij staat al bijna vanaf 82 stil. Hij is nu weer rijdend, maar je ziet de bellen langs de pakkingen als je de cilinder nat maakt.
Ik vrees dus dat ik wel zal moeten, of er moeten andere oplossingen zijn..
 
normaal zit daar geen pakking het is een klempassing (conische passing die door de moer wordt dicht gedrukt). als die moer niet makkelijk loskomt voorzichtig doorslijpen (pas op dat je niet te diep gaat) en vervangen. als je hem los probeert te forceren sloop je gegarandeerd het schoefdraad op de kop en dat betekend op zoek naar een andere kop. er is geen ruimte om daar nieuwe schroefdraad te maken. als die al bellen blaast zit de moer niet goed vast en meestal is dat omdat de schroefdraad de vorige keer al vernaggeld is.
 
Ik vrees echter dat ik de pakkingen toch moet gaan vervangen. Hij staat al bijna vanaf 82 stil. Hij is nu weer rijdend, maar je ziet de bellen langs de pakkingen als je de cilinder nat maakt.
Ik vrees dus dat ik wel zal moeten, of er moeten andere oplossingen zijn..
Verwijder de klepdeksels en probeer de 4 moeren die je dan ziet nog eens op moment aan te trekken. De twee moeren in het midden kan je nu ook stuk voor stuk vervangen, deze trekken de cilinderkop vast op de cilinder. Zie ook mijn opmerking in je andere topic.
 
Laatst bewerkt:
als het blok niet uit elkaar gaat, alles stuk voor stuk vervangen.
Zodat je vloeistoffen enzo niet verwijderd hoeven worden.
Let wel op dat als je vervangt voor RVS bouten je aluminium aangetast kan worden. Daarom deze insmeren met kopervet.
Dat is nog eens een wereld advies. Heb je enig idee wat koper met aluminium doet?

Nu serieus, die roestige moer is van de kopbout. Als je hem loshaalt geef je de koppakking een beetje ruimte, dat is een risico, hoewel het meestal goed gaat.
Je kunt de moer zonder problemen vervangen door een RVS moer. De gewone stalen ring die er onder zit werkt als isolator. Die moet je dus niet vervangen door RVS.
 
normaal zit daar geen pakking het is een klempassing (conische passing die door de moer wordt dicht gedrukt). als die moer niet makkelijk loskomt voorzichtig doorslijpen (pas op dat je niet te diep gaat) en vervangen. als je hem los probeert te forceren sloop je gegarandeerd het schoefdraad op de kop en dat betekend op zoek naar een andere kop. er is geen ruimte om daar nieuwe schroefdraad te maken. als die al bellen blaast zit de moer niet goed vast en meestal is dat omdat de schroefdraad de vorige keer al vernaggeld is.
De bellen komen ziet hij bij de pakking, de TS heeft de uitlaat niet ter sprake gebracht, je maakt het topic vuil.

Tel de gaten eens in de koppakking:

47068.jpg


De moer van de TS krijg je er zo af, zonder slijpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan