Banden / Velgen Honda CB350f

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.823
1.333
Malden
Dag mede-brikkers.

Ik ben al een jaar of 5 (6-7?) bezig met het knutselen aan mijn oude vertrouwde Honda CB350f (1973 frame, met 400 blokje).
Het is mijn eerste motor (inmiddels 13 jr in bezit) en tijdens het knutselen heb ik wat dingen op smaak gebracht. Het is geen café-racer, maar ik laat me wel door de café stijl beinvloeden zeg maar.

Het knutselproject (begonnen met frame poedercoaten en daarna opbouwen) loopt inmiddels naar het "einde" toe, en nu ben ik aan het nadenken over bandjes en velgen.

Standaard heeft een CB 350f de volgende bandenmaten:
Voor: 90/90 18 (= 3.25-18) op een 1.60-36 velg.
Achter 100/90 18 (= 3.50-18) op een 1.85-36 velg.

Nu ben ik benieuwd naar de mogelijkheden van een wat "vettere" bandenset, zeker vóór.
Welke mogelijkheden zijn er?
En stel dat ik voor een gelijke bandenmaat voor en achter zou gaan, is het dan nodig om de voorvelg te verbreden (ik heb nog donorwielen, dus zou volgens mij de voornaaf in een achtervelg kunnen spaken (?). Of lukt het ook om een wat bredere band op een smalle velg te drukken?

En.. welke banden (merk / type) zijn aan te raden? Beetje vintage looks met redelijke rijeigenschappen (op droog).

Ik hoor graag de ervaringen en opties die er zijn.
Dank!
 
Dag mede-brikkers.

Ik ben al een jaar of 5 (6-7?) bezig met het knutselen aan mijn oude vertrouwde Honda CB350f (1973 frame, met 400 blokje).
Het is mijn eerste motor (inmiddels 13 jr in bezit) en tijdens het knutselen heb ik wat dingen op smaak gebracht. Het is geen café-racer, maar ik laat me wel door de café stijl beinvloeden zeg maar.

Het knutselproject (begonnen met frame poedercoaten en daarna opbouwen) loopt inmiddels naar het "einde" toe, en nu ben ik aan het nadenken over bandjes en velgen.

Standaard heeft een CB 350f de volgende bandenmaten:
Voor: 90/90 18 (= 3.25-18) op een 1.60-36 velg.
Achter 100/90 18 (= 3.50-18) op een 1.85-36 velg.

Nu ben ik benieuwd naar de mogelijkheden van een wat "vettere" bandenset, zeker vóór.
Welke mogelijkheden zijn er?
En stel dat ik voor een gelijke bandenmaat voor en achter zou gaan, is het dan nodig om de voorvelg te verbreden (ik heb nog donorwielen, dus zou volgens mij de voornaaf in een achtervelg kunnen spaken (?). Of lukt het ook om een wat bredere band op een smalle velg te drukken?

En.. welke banden (merk / type) zijn aan te raden? Beetje vintage looks met redelijke rijeigenschappen (op droog).

Ik hoor graag de ervaringen en opties die er zijn.
Dank!

Zonder foto's wordt het niks hier hè! ;)

Honda4 heeft voor achter een 110/90 in de webshop staan, dat zal dus moeten passen.
 
Zonder foto's wordt het niks hier hè! ;)

Honda4 heeft voor achter een 110/90 in de webshop staan, dat zal dus moeten passen.

Was me niet opgevallen, maar dat is wel een goeie dan.
Dan is de volgende vraag: wat moet ik doen om een 110/90 (3.75-18?) aan de voorkant te kunnen gebruiken? Of 100/90 als dat meer aan te raden is.
Visueel vind ik namelijk vooral de voorband te klein. De achterkant wordt door mijn dubbele uitlaat toch al wel redelijk breed.


:9 Sorry, momenteel staat ze er nog niet fotogeniek bij op een lekke voortiet en de hele spaghetti uit de koplamp bungelend. Dus die houd je tegoed.
Voor de fantasie:
- Origineel (voor zover ik weet) zwarte 350f.
- had een 4-4 uitlaat, maar die was uiteindelijk echt tè rot, beyond repair. Nu heb ik met de bochten van de 4-4 een 4-2 gemaakt met red-tip uitlaten.
- spatborden gechopt en zwart gemaakt. Kleiner rechthoekig achterlichtje.
- Sportzitje origineel.
- M-stuur (had ik al).
- Frame zwart gecoat.
De bedoeling is om de velgen ook zwart te spuiten/coaten, voordat de nieuwe banden erop komen.

Dus geen hele extreme ombouw, maar een combi van wat ik al had, met een paar verbeteringen.
Het is ook geen ultieme restauratie. Het frame moest gewoon gebeuren ivm roest en daarna heb ik er maar mondjesmaat aandacht aan gegeven.
 
Ok, klinkt goed. Sowieso altijd leuk die CB350F'jes :Y (behalve dan wanneer voorzien van een USD voorkant :N )

Met de banden kan ik je verder niet helpen helaas...
 
Stuur en rijgedrag zal altijd slechter worden als je de standaard velgen blijft gebruiken. Op mijn 350 twin zat toen ik hem kocht achter ook een maatje groter. Daardoor werkte de middenbok ook niet goed meer
 
Een cb500 of 550 voorvork monteren, want anders krijg je die maat er niet tussen. Ik heb voor 100/90 op een 2.15 inch velg en voor de montage moet ik eerst het spatbord demonteren.
 
Voor het idee. Net de elektra "af" gemaakt, dus spaghetti op kunnen ruimen.

1k0.jpg


1k0.jpg
 
Een cb500 of 550 voorvork monteren, want anders krijg je die maat er niet tussen. Ik heb voor 100/90 op een 2.15 inch velg en voor de montage moet ik eerst het spatbord demonteren.

Ik wil geen andere vork, dus het zal met deze vork moeten.
Mijn spatbord is behoorlijk kleiner, dus ik denk dat dat geen rol zal spelen.

Achter blijk ik al een 110/90 te hebben. Heb nog een cm over tot de kettingbeschermer.
Dit lijkt me dus veiligheidshalve de breedste maat voor de achterkant.
De achtervelg is trouwens 70mm breed (buitenmaat).
Hoe verhoudt een 3.60-18 (Heidenau k44 bijv.) zich tot een 110/90?

Aan de voorkant is de velg 60mm breed, en daar zou een 70mm velg vrij makkelijk passen.
Ook de band kan wel een mm of 15 breder zonder in de buurt te komen van het eerste obstakel.

Welke mogelijkheden heb ik vóór?
Kan er op de huidige smalle voorvelg een 100/90? Of een 3.50-18?
 
Even wat zitten Googlen:

90/90 = 90 breed, 81 hoog
100/90 = 100 breed, 90 hoog
110/90 = 110 breed, 99 hoog

3,25-18 = 82,5 breed en hoog
3,50-18 = 89
3,60-18 = 91,5
4,00-18 = 101,5
4,50-18 = 114,3

Op basis hiervan zou ik denken dat ik een 4.00-18 wel op de voorvelg zou krijgen, en een 4,50-18 achter (edit: bestaat niet voor straat?)...
Dat geeft al wat meer rubber rondom.

Ik snap dat t een tellerafwijking geeft, maar wat zijn nog andere nadelen?
Of maak ik sowieso een denkfout?
 
Laatst bewerkt:
Je vorospatbord staat wel hoog ten opzichte van het wiel. Hoort dat spatbord wel bij deze wielmaat?
 
Je vorospatbord staat wel hoog ten opzichte van het wiel. Hoort dat spatbord wel bij deze wielmaat?

Ja. Is (was) het originele 18" spattertje.
het bandje is een 90/90 (dus al ietsje lager dan de originele 3.25-18) en hij is lek...
 
Laatst bewerkt:
Blij dat ik dan geen 90/90 heb genomen. Werd me wel als alternatief geadviseerd bij de motorzaak.
full
 
Leuk ding, die twin.

Voor het idee, dit vind ik een mooie stijl. En ja, het is een 750, en geen 350, hij heeft een 17" achterwiel en allerlei custom oplossingen (en die belachelijk dure Firestone banden), maar als ik deze uitstraling een klein beetje kan benaderen ben ik al heel blij.

Seoul Motion – CB750 Cafe Racer

Ik denk er nu sterk over om een achtervelg om de voornaaf te spaken en dan een 4.00-18 te proberen.
Achter zou dan een 120/90 moeten komen. Ik hoop dat dat kan met de standaard 1.85 velg..

Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen adviseren (is het wel of niet mogelijk en/of aan te raden, etc).
 
Stapje verder.
Gisteravond de band van een donor achterwiel afgehaald en eens naast mijn voorwiel gehouden.
Dat bandje is een Marelli (?) BT45 kloon in de maat 100/90-18. Oud en knoeperhard. Heb geen handen meer over na het geworstel om 'em eraf te krijgen.

Die band ziet er al zoveel groter uit dat ik denk dat alles breder dan 100 echt niet gaat lukken.
En qua hoogte is dit ook al een enorme stap (had even een foto moeten maken).

Ik krijg de indruk dat de 90/90 band die er nu opzit (Pirelli) gewoon heel smal uitvalt. Die band is op het breedste punt ook maar 85mm, terwijl de 100/90 gewoon de 100 benadert.
Dus ik denk dat een 3,50-18 eigenlijk wel vrij ideaal is. Die is ca. 90 breed en 90 hoog.

Achter komt er dan een 4.00-18 of een 110/90, net wat me mooier lijkt.

Wordt vervolgd.
 
Die banden rijden overigens "voor geen meter" heb ik me laten vertellen. Met dat profiel super gevoelig voor spoorvorming en dergelijke. Maar goed, als het voor de looks is ;)

Heb ik ook gelezen idd. Sommige webshops zetten het er zelfs als waarschuwing bij.

Ik wil best wat concessies doen qua rij-eigenschappen om het er tof uit te laten zien, maar het moet wel rijdbaar blijven.

Zit nu op:
- Heidenau K36 of K34+K44
- Metzeler ME77
- Shinko (niet goedkoop, maar klinkt wel zo :P
- Avon, maar had deze maten niet bij het juiste bandentype, dus valt af.
 
Voor het idee:

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Dit is een 100/90. Ziet er al heel anders uit.
Een 3,50-18 zal ietsje smaller, maar wel weer wat hoger zijn. Denk dat dat een mooie keuze is.

Inmiddels ook de knoop doorgehakt dat ik een achtervelgrand om de voornaaf ga spaken.
Spaken besteld en even overlegd met een ervaringsdeskundige waar ik op moet letten.

Wish me luck.
 
Dat gaat prima, als je het wiel maar spaakt gemonteerd in de voorvork. Dan kun je de velg mooi in het midden zetten als je weinig ruimte hebt.
 
Dat gaat prima, als je het wiel maar spaakt gemonteerd in de voorvork. Dan kun je de velg mooi in het midden zetten als je weinig ruimte hebt.


Ik ga een mooi steuntje bouwen van een donorvork, zodat ik makkelijk op de werkbank kan knutselen.

Er werd me wel geadviseerd om de gaten in de achtervelg iets uit te boren om de hoek van de spaken te compenseren. Immers, om de voornaaf staan de spaken onder een minder stijle hoek dan om de achternaaf door het verschil in naaf diameter.
Anders zouden de spaken krom gaan staan en wordt het spaken spannen lastig.
 
Laatst bewerkt:
Heidenau K36 besteld in 3.50-18 en 4.10-18.
Ondertussen knutsel ik hopelijk het voorwiel in elkaar.
Achterwiel ga ik ook nog opfrissen met een zwarte velgrand en nieuwe spaken voordat de band erop kan.
 
Het is me gelukt om de bredere achtervelgrand om de voornaaf te spaken:

1k0.jpg


Ging makkelijker dan verwacht, met een goede how-to. Helaas wel de verse lak wat beschadigd door een foutje met het omdraaien van het wiel met losse spaken...

Wel tevreden met het resultaat:
1k0.jpg


Klaar voor het bandje dus.
Ondertussen een achterwiel aan het opknappen voor dezelfde behandeling.
 
Nog even afrondend:

1k0.jpg


Voor een 3,50-18, velgrand is dus breder dan standaard.

1k0.jpg


Achter een 4,10-18
Achteraf was een 4,00-18 mooier geweest. Die is even breed maar iets hoger (meer ballon).
Kniesoor.
Breder kan eigenlijk niet ivm de reactiestang die de remtrommel op de plek houdt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan