Verschil in breedte op andere velg??

Knutselsmurf2

MF veteraan
13 jun 2008
1.776
608
Midden van het Land
Ben bezig met een verbredingsproject voor een Wildstar xv1600.
Nu heb ik maar een beperkte ruimte en de klant wil een 240 achterband, die komt op een 8jx18 velg.
Nu rijd er bij ons in de club een Wildstar, 240 achterband en de belt niet versneden.
Ik meet tussen de framebuizen nu 280 mm, met een belt van 39mm breed. Opgeteld zou dit dan 279mm worden, voor mij te krap.
Maar als ik naar de andere motor kijk heeft hij tussen de belt en frame zo,n 3mm zitten en tussen de band en de belt ook een streep of twee. Daar kan ik voorlopig niet bij om te meten.
Vraag komt dan bij mij op, als een 240 band opeen 8j velg zit, is hij dan nog 240 breed. Of wordt hij door de projectie op de velg mogelijk iets smaller.?
Dit wil ik graag weten voor ik de flex ergens in zet.
 
Als een band op een te smalle velg zit wordt hij smaller (en hoger)
Het zal de rijeigenschappen niet ten gunste komen, maar ik vermoed dat dat niet echt een criterium is hier...
correct me if I'm wrong, maar hoger kan de band niet worden lijkt mij. Want dan zou de buitenomtrek van de band toenemen en waar wil je die extra centimeters vandaan halen? je kunt 'm echt niet oprekken.
De band zal wel (veel?) boller komen staan en wellicht toch breder, omdat je de wangen naar buiten gaat duwen? Het materiaal moet ergens blijven toch?
 
Laatst bewerkt:
Ben bezig met een verbredingsproject voor een Wildstar xv1600.
Nu heb ik maar een beperkte ruimte en de klant wil een 240 achterband, die komt op een 8jx18 velg.
Nu rijd er bij ons in de club een Wildstar, 240 achterband en de belt niet versneden.
Ik meet tussen de framebuizen nu 280 mm, met een belt van 39mm breed. Opgeteld zou dit dan 279mm worden, voor mij te krap.
Maar als ik naar de andere motor kijk heeft hij tussen de belt en frame zo,n 3mm zitten en tussen de band en de belt ook een streep of twee. Daar kan ik voorlopig niet bij om te meten.
Vraag komt dan bij mij op, als een 240 band opeen 8j velg zit, is hij dan nog 240 breed. Of wordt hij door de projectie op de velg mogelijk iets smaller.?
Dit wil ik graag weten voor ik de flex ergens in zet.
Verschillende merken in deze maat, hebben verschillende max breedte.

Zo steekt de Avon het meeste uit.
 
correct me if I'm wrong, maar hoger kan de band niet worden lijkt mij. Want dan zou de buitenomtrek van de band toenemen en waar wil je die extra centimeters vandaan halen? je kunt 'm echt niet oprekken.


Neem een band en trek de wangen van elkaar af. de omtrek wordt minder. Duw de wangen naar elkaar toe en de omtrek wordt groter.
Je rekt niets op, het gaat er om waar je het materiaal naar toe duwt.
Daarnaast is het idd zo dat dezelfde maat band per merk verschillende afmetingen heeft. Zo kan het per merk wel een maat (10 breedte) verschillen !
Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken. Heb ik wel eens op een tegeltje ergens gelezen
 
@ huls; idd als je de band los hebt dan gaat dat op 1 punt wel groter en kleiner worden, maar over de omtrek van de banden zit canvas wat zorg dat te buitendiameter zo goed als gelijk blijft.

de wangen zullen schuiner staan en de band wat boller op en te smalle velg.

inderdaad zit er ooit mer dan 1cm verschil in de breedte van verschillende types in dezelfde maat. :X B|

TS: ik zou zeggen monteer de band op de velg en ga passen dan kan je ook meteen meten hoeveel er af zou moeten als het niet past.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan