Remvloeistof vervangen

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Ik wil deze winter de remvloeistof van mijn R6 (2007) vervangen. Wat gebruiken jullie om dit te vervangen? Er zijn zoveel soorten kits voor te koop dat ik een keuze maken lastig vind.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van dit:
Speed Bleeder Bag and Hose Kit

Bijbehorend filmpje:
 
Dat soort dingetjes maakt het wel eenvoudiger en minder kans om te knoeien. Maar ik doet het gewoon met een lange slang + opvangfles/container en schenk bovenaan gewoon bij tot er schone vloeistof in de slang verschijnt.

Anderen maken een constructie met een vacuum dmv een stofzuiger etc.

Het is niet noodzakelijk, maar helpt allemaal wel.
 
Eigenlijk wil ik ook mijn remreservoir aan de voorkant vervangen door een originele. Momenteel zit er een aftermarket reservoir op en daar kan ik de kleur en hoeveelheid niet zien.

Als ik deze ga vervangen lijkt mij dat het een beetje droog komt te staan... En dan is het geloof ik erg lastig om weer knap te krijgen.

EDIT:

of bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/Free..._6&btsid=314e5d7a-e201-4b84-a7b4-b68a78a81d53
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wil ik ook mijn remreservoir aan de voorkant vervangen door een originele. Momenteel zit er een aftermarket reservoir op en daar kan ik de kleur en hoeveelheid niet zien.

Als ik deze ga vervangen lijkt mij dat het een beetje droog komt te staan... En dan is het geloof ik erg lastig om weer knap te krijgen.

EDIT:

of bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/Free..._6&btsid=314e5d7a-e201-4b84-a7b4-b68a78a81d53

Ik kan me vergissen, maar volgens mij kan je het reservoir gewoon demonteren.
Als je de hendel dan niet gebruikt waardoor er lucht wordt aangezogen zou dit geen probleem moeten geven. Gewoon het reservoir uitwisselen en vullen met vloeistof.

Ik doe zelf het verversen van de remvloeistof altijd met een stukje transparante slang en dit gaat eigenlijk prima, zelfs ook toen ik laatst mijn remklauwen uit elkaar gehaald had om alles weer lekker fris en gangbaar te maken.
 
full



Flesje koste me 30 cent bij de apotheek slangetje had ik nog,werkt perfect
 
De remvloeistof tussen de pomp en ontluchtingsnippel vervangen is een goed idee. Maar vergeet de remvloeistof in de rest van de remklauwen niet.
 
Voordat er hier dadelijk allerlei verwijzingen komen: Hoe zijn de klauwen aangesloten op de hoofdrem cilinder? Ik heb ieder type R6 nieuw aangschaft en gereden en heb daarbij alle keren de enkele leiding aan de rempomp (voorzijde) vervangen door een dubbele (oftewel: per klauw een eigen leiding vanaf de pomp).

Maakt behoorlijk wat uit met "ontluchten"....
 
Laatst bewerkt:
Dit soort setjes werken perfect:
HBM 21 Delige Vacuum Pomp voor Remvloeistof - Remontluchter

Binnen 15 minuten het volledige systeem (voorkant motor) voorzien van verse remvloeistof.
Hiermee is "ontluchten" ook niet meer van toepassing. Beneden bij de remklauw de pomp aansluiten, boven bij de rempomp het vloeistofpotje open, beneden pompen (zuigen) en boven aanvullen.

:^

Wel zorgen dat je het reservoir niet leeg zuigt bij het pompen zodat die lucht gaat aanzuigen!

Met z'n tooltje ververs je ook makkelijker elk jaar de vloeistof omdat het niet "zo'n gedoe" is, maar gewoon ff snel.
 
Eigenlijk wil ik ook mijn remreservoir aan de voorkant vervangen door een originele. Momenteel zit er een aftermarket reservoir op en daar kan ik de kleur en hoeveelheid niet zien.

Als ik deze ga vervangen lijkt mij dat het een beetje droog komt te staan... En dan is het geloof ik erg lastig om weer knap te krijgen.

EDIT:

of bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/Free..._6&btsid=314e5d7a-e201-4b84-a7b4-b68a78a81d53
Hah! die heb ik, maar dan voor het dubbele van het geld via Datona.

Ik raad het je aan om in ieder geval zo'n remontluchter te gebruiken omdat het je leven een stuk makkelijker maakt.
De voordelen:
-Ontluchten gaat makkelijker
-Je zuigt ipv perst dmv pompen van je remhendel waardoor er kans is op spetteren. Komt een redelijke druk vanaf je rempomp. Tevens wanneer je lucht in je remcilinder hebt kan je dat er moeilijk uitpompen. Zie alle topics over het ontluchten wat niet lukt.
-Je kan met 1 hand pompen en de andere hand bijvullen. Lukt je ook zonder maar dan heb je de kans dat hij lucht aanzuigt van beneden.
-Minder kans dat je gaat knoeien. 1x op je lak = lakschade.

Enne niet vergeten. Je hoeft geen 200nm kracht te zetten om het ontluchtingsnippel vast te draaien. Je zal niet de eerste zijn die hem dol draait of afbreekt.
 
Als je het gewoon meteen van je lak afveegt heb je helemaal geen schade. Het is geen zoutzuur.

Het moet er niet op blijven liggen....
Heb een keer op mn vorig motor een druppel op de achtervelg gehad. Hierdoor had ik na meerdere malen reinigen toch nog een wit streepje aan overgehouden. Ging pas weg na polijsten.
 
ts heeft een radiale pomp met daar een ontluchter op
een simpel slangetje en flesje en de bekende ontlucht/pomp methode is voldoende om de leidingen door te pompen

reservoir vervangen is geen probleem, voor de zekerheid ff op de pomp ontluchten en rijden maar!
 
Ik heb jarenlang gewerkt met gewoon een opvangfles/bak en een transparante slang.
verder een passende sleutel (liefst ring) en je kunt aan de slag.
En ik heb een maand of twee geleden een ontluchtsetje aangeschaft voor op de compressor is wel makkelijker maar is zeker niet noodzakelijk.
 
Wat wil je met deze post zeggen?

Ik denk dat hij wil zeggen dat als je de slang op de nippel zet en vrolijk van boven nieuwe vloeistof bijvult tot het onder uit de nippel komt, er in de klauw zelf niets gebeurt. Daar blijft de oude vloeistof zitten, juist op de plek waar de temperatuur het hoogste kan worden ...
Zeker als de nippel op de banjobout zit.
 
Ik denk dat hij wil zeggen dat als je de slang op de nippel zet en vrolijk van boven nieuwe vloeistof bijvult tot het onder uit de nippel komt, er in de klauw zelf niets gebeurt. Daar blijft de oude vloeistof zitten, juist op de plek waar de temperatuur het hoogste kan worden ...
Zeker als de nippel op de banjobout zit.

Dat snap ik, maar is dat wel zo?

Ook vraag ik me af of je dit ook zou hebben als je dit bijvoorbeeld met een ontluchter doet welke je op een compressor aansluit?

Nou ben ik geen monteur, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij het vervangen van de remvloeistof bij een goede motorzaak de remklauwen uit elkaar worden gehaald om daarna het hele systeem opnieuw te kunnen vullen met verse vloeistof.
 
Bij doorpompen wordt het meeste in de klauw vanzelf ververst, nooit 100% maar wel bijna.
De vloeistof komt nu eenmaal net op een andere plek de klauw binnen als waar ie er via de nippel weer uitkomt, dus je krijgt vanzelf wat wervelingen waardoor ook de oude vloeistof meespoelt.
Met een set op de compressor is dat precies hetzelfde effect alleen gaat het wat sneller en makkelijker is mijn ervaring.
Wil je echt alles op orde hebben dan moet alles uit elkaar en kun je de zuigers en cilinder polijsten en van nieuwe keerringen voorzien. Na deze behandeling is het net of ie zo uit de fabriek is gerold ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan