Remvloeistof vervangen

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Ik wil deze winter de remvloeistof van mijn R6 (2007) vervangen. Wat gebruiken jullie om dit te vervangen? Er zijn zoveel soorten kits voor te koop dat ik een keuze maken lastig vind.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van dit:
Speed Bleeder Bag and Hose Kit

Bijbehorend filmpje:
 
rempotje open en leegzuigen, inspecteren
klauw los.
blokken er uit of los.
blokken inspecteren
zuigers inspecteren
zuigers terugstellen
potje weer leegzuigen
klauw met nippel omhoog kantelen
potje vullen
doorspoelen
potje vullen
blokken terug
klauw monteren
blokken aanzetten
potje blijven vullen
remfunctie controleren
na controle dmv ontluchten
potje afvullen en dicht
dopje op nippel
alles afmonteren en controleren
remfunctie controleren
beschermingsdoeken weg, ev eea afpoetsen
nog een keer rem controleren

Kan zijn dat ik wat vergeten ben..
 
...heel verhaal.......

Kan zijn dat ik wat vergeten ben..
Jawel, het afrekenen met de klant. :+

Zoals je het doet hoort het. Mijn probleem is dat veel klanten dat te duur vinden (" mijn buurman doet het vervangen van 3 sets remblokken in 20 minuten en jij rekent een uur"-argumentatie).
Dus vooraf (of tijdens) het werk goed met de klant doorspreken wat er waarom moet gebeuren, dat scheelt veel gezeur of slechte publiciteit achteraf.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij wil zeggen dat als je de slang op de nippel zet en vrolijk van boven nieuwe vloeistof bijvult tot het onder uit de nippel komt, er in de klauw zelf niets gebeurt. Daar blijft de oude vloeistof zitten, juist op de plek waar de temperatuur het hoogste kan worden ...
Zeker als de nippel op de banjobout zit.

Precies.

Kan per remklauw verschillen, maar remleiding en nippel aan de bovenkant van de klauw is geen uitzondering. Bij het pompen kiest de remvloeistof de kortste route en blijft veel oude remvloeistof achter. Uiteindelijk als drap tussen zuiger en klauw.

Zoals RoyalClub aangeeft, gebruik schone remzuigers. Hiermee kun je behoorlijk wat vloeistof verpompen en is intern spoelen wel mogelijk. Ongetwijfeld is het niet zo makkelijk als de remklauw al vol zit met drap, zo niet onmogelijk.

Als alle remvloeistof schoon is, maar het ontluchten lukt niet, zijn de remzuigers weer heel handig. Met het druk gedeelte gesloten kun je vloeistof naar de klauwen pompen met de rempomp, en weer terug met de remzuigers. Vanaf de klauw kun je wat langer en meer vloeistof verplaatsen, de kans op een luchtvrij systeem groter. Lukt dat nog niet dan is het een kwestie van onderdelen anders oriënteren, zodat de lucht niet langer in een dood hoogste punt zit.
 
Precies.

Kan per remklauw verschillen, maar remleiding en nippel aan de bovenkant van de klauw is geen uitzondering. Bij het pompen kiest de remvloeistof de kortste route en blijft veel oude remvloeistof achter. Uiteindelijk als drap tussen zuiger en klauw.

Zoals RoyalClub aangeeft, gebruik schone remzuigers. Hiermee kun je behoorlijk wat vloeistof verpompen en is intern spoelen wel mogelijk. Ongetwijfeld is het niet zo makkelijk als de remklauw al vol zit met drap, zo niet onmogelijk.

Als alle remvloeistof schoon is, maar het ontluchten lukt niet, zijn de remzuigers weer heel handig. Met het druk gedeelte gesloten kun je vloeistof naar de klauwen pompen met de rempomp, en weer terug met de remzuigers. Vanaf de klauw kun je wat langer en meer vloeistof verplaatsen, de kans op een luchtvrij systeem groter. Lukt dat nog niet dan is het een kwestie van onderdelen anders oriënteren, zodat de lucht niet langer in een dood hoogste punt zit.
Klauw er af, nippeltje er af, en ff met de luchtspuit er op :+
 
Lukt dat nog niet dan is het een kwestie van onderdelen anders oriënteren, zodat de lucht niet langer in een dood hoogste punt zit.

Anders orienteren?? snap er niks meer van... :N


Dat is een moeilijke omschrijving voor: klauw loshalen en zorgen dat de ontluchtingsnippel op het hoogste punt staat, en of de hoofdremcilinder zo verdraaien dat de uitgang of indien aanwezig de onluchtingsnippel op het hoogste punt staat.
 
Laatst bewerkt:
Bij sommige klauwen is de verbinding tussen de twee helften zo gemaakt dat daar lucht in kan blijven hangen. Deze verbindingen zijn horizontaal..draai de klauw 90 graden en de lucht kan weg.
 
Precies.

Kan per remklauw verschillen, maar remleiding en nippel aan de bovenkant van de klauw is geen uitzondering. Bij het pompen kiest de remvloeistof de kortste route en blijft veel oude remvloeistof achter. Uiteindelijk als drap tussen zuiger en klauw.

Zoals RoyalClub aangeeft, gebruik schone remzuigers. Hiermee kun je behoorlijk wat vloeistof verpompen en is intern spoelen wel mogelijk. Ongetwijfeld is het niet zo makkelijk als de remklauw al vol zit met drap, zo niet onmogelijk.

Als alle remvloeistof schoon is, maar het ontluchten lukt niet, zijn de remzuigers weer heel handig. Met het druk gedeelte gesloten kun je vloeistof naar de klauwen pompen met de rempomp, en weer terug met de remzuigers. Vanaf de klauw kun je wat langer en meer vloeistof verplaatsen, de kans op een luchtvrij systeem groter. Lukt dat nog niet dan is het een kwestie van onderdelen anders oriënteren, zodat de lucht niet langer in een dood hoogste punt zit.

Zoals eerder hier gezegd is dat niet bepaald noodzakelijk als je de zuigers in de remklauwen eerst terugstelt want dan is er niet veel ruimte meer om oude vloeistof te laten zitten.
 
Laat mij vooral niet jouw, of een ander zijn idee van noodzaak bepalen. Maar ik doe het liever grondig. Het is een kleine moeite en het kan je verbazen na hoeveel keer pompen met de remzuigers de remvloeistof nog troebel eruit komt.

Bij sommige remklauwen is er nog een tweede verbinding, onder in de klauw en ver van de aansluiting en nippel. Door alleen terug te stellen weet je zeker dat die remvloeistof niet ververst wordt.
 
Ik doe gewoon een potje en daarop een omgekeerd fietsventiel(lucht kan eruit maar niet erin) daar het slangetje aan, die op de ontluchtingsnippel zetten. Losdraaien en pompen maa. Nippel hoeft pas weer dicht als je klaar bent.
 
Voordat er hier dadelijk allerlei verwijzingen komen: Hoe zijn de klauwen aangesloten op de hoofdrem cilinder? Ik heb ieder type R6 nieuw aangschaft en gereden en heb daarbij alle keren de enkele leiding aan de rempomp (voorzijde) vervangen door een dubbele (oftewel: per klauw een eigen leiding vanaf de pomp).

Maakt behoorlijk wat uit met "ontluchten"....

Als je het zonder gereedschap doet; ja.

Het heeft ook nadelen. Een originele leiding loopt vaak keurig door een aantal klemmen/ogen heen, met een andere layout loopt het een beetje los langs je kuipframe, wel vaker staalflex leidingen vervangen vanwege schuurplekken. Ook komt die langere banjo vaak niet uit icm de vorkpoot in het geval van een radiale pomp. En qua werking is er geen verschil. Daarom monteer ik altijd de originele layout, met een vacuumontluchter heb ik nog nooit gehad dat er lucht in de leiding tussen de klauwen bleef hangen. Daar is de binnendiameter van een remleiding ook veel te klein voor.
 
Spuit elf ook nog even: bij vuile remklauwcilinders, dus vooral dat deel wat uitsteekt tegen de remblokken aan, deze beetje eruit drukken als je niet van plan bent de ringen te vervangen bijvoorbeeld, en dan goed schoonmaken voordat je de boel terugdrukt.
Vaak heb ik dat ze helemaal terug de klauw in floepen. Dat is makkelijk bij het opnieuw over de remschijf hangen, maar als ze dan niet schoon zijn krijgt dat bovenste rubber ringetje er wel van langs en blijft er ook meer remstof hangen bij dat keerringetje, zodat je sneller nieuwe kunt gaan bestellen.
 
Laat mij vooral niet jouw, of een ander zijn idee van noodzaak bepalen. Maar ik doe het liever grondig. Het is een kleine moeite en het kan je verbazen na hoeveel keer pompen met de remzuigers de remvloeistof nog troebel eruit komt.

Bij sommige remklauwen is er nog een tweede verbinding, onder in de klauw en ver van de aansluiting en nippel. Door alleen terug te stellen weet je zeker dat die remvloeistof niet ververst wordt.
Dan haal je dus alles uit elkaar. Poets/vervang je de zuigers en vervang je alle rubbertjes en keerringen.

Maar dat is niet wat je zegt. Je levert commentaar op hoe anderen het doen zonder het zelf echt heel veel beter te doen. Nuttig!
 
Dan haal je dus alles uit elkaar. Poets/vervang je de zuigers en vervang je alle rubbertjes en keerringen.

Maar dat is niet wat je zegt. Je levert commentaar op hoe anderen het doen zonder het zelf echt heel veel beter te doen. Nuttig!

De remzuigers van m'n remklauwen zijn schoon en glad. Met wat handigheid zijn die te poetsen zonder ze te demonteren. Al is het wel een gepiel. De staat van de keerringen beoordeel ik door de afstand die de zuigers terug komen bij het loslaten van de hendel. De remvloeistof door de helderheid of leeftijd. En proberen te begrijpen hoe ik dingen correct beoordeel vind ik interessanter dan rücksichtlos dingen vervangen.

Waarom je vorige posts als commentaar ziet begrijp ik niet, zo bedoel ik ze in elk geval niet. Enkel om inzichten te delen. De noodzaak ervan moet iedereen voor zichzelf maar inschatten, beetje rijstijl afhankelijk denk ik dan maar.
 
De remzuigers van m'n remklauwen zijn schoon en glad. Met wat handigheid zijn die te poetsen zonder ze te demonteren. Al is het wel een gepiel. De staat van de keerringen beoordeel ik door de afstand die de zuigers terug komen bij het loslaten van de hendel. De remvloeistof door de helderheid of leeftijd. En proberen te begrijpen hoe ik dingen correct beoordeel vind ik interessanter dan rücksichtlos dingen vervangen.

Waarom je vorige posts als commentaar ziet begrijp ik niet, zo bedoel ik ze in elk geval niet. Enkel om inzichten te delen. De noodzaak ervan moet iedereen voor zichzelf maar inschatten, beetje rijstijl afhankelijk denk ik dan maar.

Je hoeft de staat van de keerringen niet te weten, ik heb nog nooit een remzuiger zien lekken (verkeerde montage uitgezonderd). Als de zuigers niet soepel bewegen moet je oxidatie verwijderen. Of je daarna de seals vervangt of de zuiger poets zijn secundair aan het probleem. Het stroef lopen van de remzuigers wordt veroorzaakt door de oxidatie achter de seals, niet door oppervlakkig vuil op de zuiger. Een remzuiger gaan poetsen heeft dan ook weinig zin en is geen oplossing, slechts symptoombestrijding.
 
Je hoeft de staat van de keerringen niet te weten, ik heb nog nooit een remzuiger zien lekken (verkeerde montage uitgezonderd). Als de zuigers niet soepel bewegen moet je oxidatie verwijderen. Of je daarna de seals vervangt of de zuiger poets zijn secundair aan het probleem. Het stroef lopen van de remzuigers wordt veroorzaakt door de oxidatie achter de seals, niet door oppervlakkig vuil op de zuiger. Een remzuiger gaan poetsen heeft dan ook weinig zin en is geen oplossing, slechts symptoombestrijding.

Jammer dat je alleen maar gare remmen in je handen hebt gehad. En dat je m'n vorige post niet wat beter hebt gelezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan