Synchroniseren Throttle bodies

2 aug 2012
176
7
Roermond
Dag techneuten,

Na het doen van onderhoud aan mijn GSXR 1000 K6 kon het synchroniseren van de throttle bodies niet achterblijven. Eigenlijk wou ik dit laten doen, echter heb ik voor een goede prijs een synchroniseer tool op de kop kunnen tikken.

Na het aansluiten van het apparaat bleek dat de bodies niet allemaal synchroon stonden(zie foto). Met deze info ben ik aan de hand van de workshop manual gaan synchroniseren. Alle vacuüm stelschroeven dicht draaien en cilinder 1 & 2 gelijk zetten met de laagste waarde, zo ook cilinder 3 & 4. Vervolgens kun je dan met de ''balance'' stelschroef 1 & 2 gelijk stellen met 3 & 4.

Naar mijn mening is dit allemaal netjes gegaan , alleen rookt de motor nu erg zwart en loopt niet mooi stationair. Heeft iemand advies voor mij ?

Het synchroniseren heb ik overigens gedaan met de airbox eraf maar IAP sensor aangesloten.

Greets Rob
 
Laatst bewerkt:
Vóór het synchroniseren.
full
 
Als dat volgens werkplaatshand boek is, moet het kloppen. Weet je zeker dat de luchtstelschroeven niet x,x slag open moeten na het checken van de dicht stand?
 
Hm.. de waarde maakt normaal gesproken niet uit, zolang ze maar gelijk zijn. Alleen dit is wel erg laag... bijna geen vacuum, en gaskleppen dus bijna dicht? (of er lekt iets)

Heb je wel bij de juiste RPM gedaan? Weet niet of dit bij jouw motor in het WPHB staat.
 
Laatst bewerkt:
Alle schroeven op 2,5 slag open en dan synchronen lijkt me een betere manier. Ik kan me niet voorstellen dat het boek zegt dat je moet beginnen met alle schroeven dicht.

edit: En dat staat er dus ook niet. Er staat dat je gewoon moet synchroniseren en pas als dat niet werkt ga je andere kunstgrepen doen. Niet goed gelezen dus.

Step 2
• Remove the air cleaner box. (5-13)
• Connect a tachometer and start up the engine.
• Bring the engine rpm to 1 150 r/min by the throttle stop screw.
• Check the vacuum of the four cylinders and balance the four
throttle valves with the balance screw 4.

* If the above procedures cannot still synchronize the valves,
proceed to the next step.


Step 3
• Turn in all the idle air screws to the complete close position.
• Check for difference of vacuum between #1 and #2.
• Equalize these two by gradually turning back the air screw on
the higher vacuum side until the vacuum comes down to the lower. Similarly perform the same procedures between #3 and #4.
• Check for the synchronization adjustment. If the adjustment is not yet correct, remove each idle air screw and clean them with a spray-type carburetor cleaner and blow dry with a com- pressed air.
• Also, clean the idle air screw passageways.
NOTE:
* Slowly turn the idle air screw in clockwise and count the num-
ber of turns until the screw is lightly seated.

* Make a note of how many turns were made so the screw can
be reset correctly
after cleaning.
Step 4
Repeat the procedures of Step 2 and Step 3.

Dus lang verhaal kort, alle schroeven helemaal indraaien, dan 2,5 slag uit, en dan lekker synchroniseren. Na elke draai aan een stelschroef een keertje gasgeven en het stationair toerental corrigeren indien nodig. Pas als je hiermee niet uitkomt ga je stap 3 uit het boek volgen, eerder niet.
 
Laatst bewerkt:
Alle schroeven op 2,5 slag open en dan synchronen lijkt me een betere manier. Ik kan me niet voorstellen dat het boek zegt dat je moet beginnen met alle schroeven dicht.

edit: En dat staat er dus ook niet. Er staat dat je gewoon moet synchroniseren en pas als dat niet werkt ga je andere kunstgrepen doen. Niet goed gelezen dus.Dus lang verhaal kort, alle schroeven helemaal indraaien, dan 2,5 slag uit, en dan lekker synchroniseren. Na elke draai aan een stelschroef een keertje gasgeven en het stationair toerental corrigeren indien nodig. Pas als je hiermee niet uitkomt ga je stap 3 uit het boek volgen, eerder niet.

Was ook mijn eerste gedachte, maar kon de rest niet zo goed verwoorden als geciteerde.
 
De truc was om de vacuüm sensor los te koppelen waardoor het mengsel stabiel blijft en dus correct af te stellen. Ook zaten bij de vacuüm meter een soort van reduceerbuisjes wat ik in de slangen gemonteerd had, met deze eruit krijgt men een veel vriendelijkere waarden om te synchen. Thanks voor de adviezen :]
full
 
Laatst bewerkt:
Alle schroeven op 2,5 slag open en dan synchronen lijkt me een betere manier. Ik kan me niet voorstellen dat het boek zegt dat je moet beginnen met alle schroeven dicht.

edit: En dat staat er dus ook niet. Er staat dat je gewoon moet synchroniseren en pas als dat niet werkt ga je andere kunstgrepen doen. Niet goed gelezen dus.Dus lang verhaal kort, alle schroeven helemaal indraaien, dan 2,5 slag uit, en dan lekker synchroniseren. Na elke draai aan een stelschroef een keertje gasgeven en het stationair toerental corrigeren indien nodig. Pas als je hiermee niet uitkomt ga je stap 3 uit het boek volgen, eerder niet.

Waarom zouden de schroeven niet dicht mogen? Deze motor heeft gewoon een ouderwetse stationairschroef dus er is geen enkele reden om ze allemaal los te moeten hebben. Er staat er normaal gesproken minimaal 1 helemaal dicht.
 
Waarom zouden de schroeven niet dicht mogen? Deze motor heeft gewoon een ouderwetse stationairschroef dus er is geen enkele reden om ze allemaal los te moeten hebben. Er staat er normaal gesproken minimaal 1 helemaal dicht.

Raar verhaal, waarom heeft ie een stationairschroef als elk gasklephuis een luchtomloopschroef heeft? Beetje dubbelop denk ik?

Maargoed ik ken deze fietsen verder niet dus zou best kunnen.
 
Raar verhaal, waarom heeft ie een stationairschroef als elk gasklephuis een luchtomloopschroef heeft? Beetje dubbelop denk ik?

Maargoed ik ken deze fietsen verder niet dus zou best kunnen.

Dat is toch niet zo raar? Bij een motor die geen automatische stationairregeling heeft is het toch normaal dat je als rijder het stationair toerental kan stellen zonder te sleutelen en er een synchroonmeter op aan te sluiten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan