Achterlicht werkt niet helemaal naar behoren

bullitownzyou

Rookie
12 jun 2010
25
0
De Rijp
Beste mede motorrijder,

Sinds een paar weken zit ik met een probleem. Onlangs kwam er iemand achter mij aan gereden, waarbij ik dacht die is boos over mijn inhaalactie, maar nee deze vriendelijke meneer vertelde dat mijn achterlicht het niet deed.

Om een lang verhaal kort te maken;
Ik ben er achter gekomen, 98/100 keer werkt mijn achterlicht niet als ik contact omdraai, maarrrrr zodra ik mijn parkeerlicht aan en weer uitzet, dan poef! hallo achterlicht.

Ik heb al een paar keer wat WD-40 in mijn contact gespoten, maar dit heeft niet geholpen. Ik hoor graag wat tips/ideeen van mensen die mij met dit probleem verder kunnen/willen helpen. Alvast bedankt!

Wouter
 
Uw oplossing voor al uw problemen WD 40!!!! Helpt altijd.

Klinkt als een massa die niet goed is.
Contacten schoonmaken met een schuurpapiertje en de WD40 voor al uw problemen in de container gooien.
 
Excuses vergeten te vermelden, Kawasaki Z1000 2008.

WD40 heb ik gewoon in het contact gespoten waar de sleutel in gaat voor het starten van de motor.

Waarom WD40? Vocht verdrijvend, reinigt en beschermd en functioneerd ook als contactspray las ik op de verpakking. En sowiso WD40 is de bom, doe het zelfs i.p.v. een gezichtscremetje.

Maargoed ik ben kwa elektronica echt een leek. Welke contacten moet ik dan precies schuren en schoonmaken? die ergens recht onder het contactslot zitten? of die van de massa, en waar zit die massa dan en wat is dat😂
 
Spuiten? ...............Iets te kort door de bocht!

Ik zou het elek. schema maar eens goed bestuderen.
Parkeerlicht wordt via andere bedrading aangezet dan gewoon licht. Het laatste stuk naar het lampje, dat zal hetzelfde zijn. Dus daar hoef je niet te gaan zoeken.
Er zal dan best ergens een verbinding zijn die slecht/ geen contact maakt. Of ergens een draadbreuk, ook dat kan nog.

Maar om dan zo maar ergens WD40 in te spuiten gaat natuurlijk niet de oplossing brengen.
Mss idd het lot uit de loterij dat je net op de goede plek spuit. Maar dat is dan echt geluk hebben. Daarnaast kan je je natuurlijk afvragen, zelfs als je wel op de goede plek zit, of dat beetje spuiten het probleem werkelijk verhelpt. Of er gebeurt helemaal niks, of probleem lijkt verholpen voor slechts enkele uurtjes.
 
Laatst bewerkt:
Excuses vergeten te vermelden, Kawasaki Z1000 2008.

WD40 heb ik gewoon in het contact gespoten waar de sleutel in gaat voor het starten van de motor.

Waarom WD40? Vocht verdrijvend, reinigt en beschermd en functioneerd ook als contactspray las ik op de verpakking. En sowiso WD40 is de bom, doe het zelfs i.p.v. een gezichtscremetje.

Maargoed ik ben kwa elektronica echt een leek. Welke contacten moet ik dan precies schuren en schoonmaken? die ergens recht onder het contactslot zitten? of die van de massa, en waar zit die massa dan en wat is dat😂
WD40 is troep.

Daarnaast mag je nooit iets in je contactslot spuiten.

Ook helpt het spuiten in het contactslot niet voor het probleem dat je hebt.

Probeer eens de schakelaar van je lichten schoon te maken (zonder WD40).
Controleer ook stekkers en verbindingen. Ook die van bijv lampje in fitting.
 
WD 40 in het mechanische deel van het contactslot heeft geen effect op de electra. Ook niet negatief. Ik spuit het regelmatig in contact- en andere sloten en heb nog nooit last gehad van versleten sloten, ook niet bij diverse Yamaha's die daar bekend om staan.
Voor jouw probleem zul je gewoon naar de storing moeten (laten) zoeken. Een goede monteur heeft dat zo gevonden.
 
De WD40 droogt in tot een plakkerige zooi en vuil blijft er aan plakken.
Toen het knipperlicht van mijn oude Blade van slag was heb ik de schakelaar uit elkaar gehaald schoon gemaakt in wasbenzine, afgedroogd en weer in elkaar gezet. Probleem opgelost.

Edit: er zat plakkerige vieze zooi in.
 
Laatst bewerkt:
WD-40 kan, als het opdroogd ook een geleidende laag houden op het contactslot, met sluiting tot gevolg, zo heb ik ens 5V gemeten over het contactslothuis/min accu van een motor van iemand die dezelfde 'logica' had..
 
WD-40 kan, als het opdroogd ook een geleidende laag houden op het contactslot, met sluiting tot gevolg, zo heb ik ens 5V gemeten over het contactslothuis/min accu van een motor van iemand die dezelfde 'logica' had..
Je word met de dag ongeloofwaardiger. Wd 40 zelf zal geen geleidende laag achter laten.
Misschien dat er wat slijpsel o.i.d. is losgekomen dat de geleiding veroorzaakt maar ik denk eerder dat dit verhaal ook weer uit de duim gezogen is.
 
Gezien het feit dat als hij zijn contactslot terug draait naar parkeerlicht en het achterlicht het wel doet denk ik dat de fout ligt in de contacten van het contactslot. Vervuilde contacten.

Dat denk ik dus niet!
Zet je het licht aan met het contactslot? Lijkt me raar? Als je de verlichting aan zet, met aparte schakelaar op het stuur, doet de koplamp het wel goed maar het achterlicht niet. Die worden door de dezelfde schakelaar bediend. Voor mij dan de conclusie dat het probleem wrs niet DAAR zit.

Maar we kunnen hier wel gaan gissen.
Bekijk het elektrisch schema en doe een paar metingen en alles wordt duidelijk!
 
Dat denk ik dus niet!
Zet je het licht aan met het contactslot? Lijkt me raar? Als je de verlichting aan zet, met aparte schakelaar op het stuur, doet de koplamp het wel goed maar het achterlicht niet. Die worden door de dezelfde schakelaar bediend. Voor mij dan de conclusie dat het probleem wrs niet DAAR zit.
Heeft de motor waar het om gaat wel een aparte lichtschakelaar? Een hoop motoren hebben dat tegenwoordig niet meer en brandt het licht altijd als het contact aangezet wordt.
 
Dat denk ik dus niet!
Zet je het licht aan met het contactslot? Lijkt me raar? Als je de verlichting aan zet, met aparte schakelaar op het stuur, doet de koplamp het wel goed maar het achterlicht niet. Die worden door de dezelfde schakelaar bediend. Voor mij dan de conclusie dat het probleem wrs niet DAAR zit.
Ik ben misschien verwend met een amerikaanse uitvoering van de BMW maar bij mij is de eerste stand van het contacslot parkeren en gaat het stadslicht voor en achterlicht branden. In de stand ignition gaat bij mij het grote licht aan.
 
Bij mijn motor (kwasaki z1000 2008) is er geen aparte schakelaar op het stuur. De lichten gaan automatisch aan zodra ik het contactslot op ign. zet, voor het parkeerlicht moet ik de sleutel indrukken en 1 standje verder naar rechts draaien.
Dus ign. en parkeerlicht zitten naast elkaar en bij beide is geen aparte schakelaar op het stuur.
 
Zodra ik het contactslot op parkeerstand zet dan doet mijn achterlicht het, en dan draai ik de sleutel weer 1 standje terug naar ign. en dan blijft hij branden.
Valt dan ook niet halverwege ineens uit.
Ik gok er op dat de contacten onderin het contactslot niet meer goed werken.
Ipv dat er twee contacten op elkaar komen in de gebruikelijke stand van de sleutel, gebeurt dat nu pas bij nog één tikje verder.
Als je t dan terug zet, blijven die contact wel weer op de plek.

Kan gebeuren, is en blijft een mechanische schakeling, plastic en metaal. Slijtage, vuil....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achteraf had ik niet zoveel zin om alles open te halen vandaag, dus tegen alle adviezen in, wat wasbenzine in me contact gegoten en goed erin geblazen met hoge druk. En toen werkte me achterlicht weer normaal. Zal even aankijken of hij het blijft doen en anders moet ik toch wel echt aan het sleutelen gaan.
 
Je word met de dag ongeloofwaardiger. Wd 40 zelf zal geen geleidende laag achter laten.
Misschien dat er wat slijpsel o.i.d. is losgekomen dat de geleiding veroorzaakt maar ik denk eerder dat dit verhaal ook weer uit de duim gezogen is.

Het gaat nog steeds niet zo goed met je geloof ik..
Sterkte i.i.g. ;)
 
Ik gok er op dat de contacten onderin het contactslot niet meer goed werken.
Ipv dat er twee contacten op elkaar komen in de gebruikelijke stand van de sleutel, gebeurt dat nu pas bij nog één tikje verder.
Als je t dan terug zet, blijven die contact wel weer op de plek.

Kan gebeuren, is en blijft een mechanische schakeling, plastic en metaal. Slijtage, vuil....

Als dit het probleem zou kunnen zijn dan kwestie van die draden even overbruggen. Dan ben je zeker dat betreffende contacten niet werken. Daarna pas alles uit elkaar slopen!
 
Excuses vergeten te vermelden, Kawasaki Z1000 2008.

WD40 heb ik gewoon in het contact gespoten waar de sleutel in gaat voor het starten van de motor.

Waarom WD40? Vocht verdrijvend, reinigt en beschermd en functioneerd ook als contactspray las ik op de verpakking. En sowiso WD40 is de bom, doe het zelfs i.p.v. een gezichtscremetje.

Maargoed ik ben kwa elektronica echt een leek. Welke contacten moet ik dan precies schuren en schoonmaken? die ergens recht onder het contactslot zitten? of die van de massa, en waar zit die massa dan en wat is dat😂


Werkt goed he, die verkoopkwats. Is precies gemaakt voor types zoals jij. Nietwetend.

Heb je al eens een keer aan de ultieme, eerste en meest voor de hand liggende oplossing gedacht; een nieuw lampje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan