KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Dat had je toch eerder ervaren? :? In mijn ervaring kun je in standje "Sport" leuek dingen doen, maar ik heb geen idee wat-ie doet als je een wereldrecord-poging wheeliën gaat proberen, want persoonlijk heb ik die behoefte niet zo.
Nou ja uhhh dat niet, maar ik dacht dat het vrijwel onmogelijk was om überhaupt het voorwiel flink de lucht in te krijgen. Blijkbaar valt dat wel mee (in standje Sport iig)
 
Nou ja uhhh dat niet, maar ik dacht dat het vrijwel onmogelijk was om überhaupt het voorwiel flink de lucht in te krijgen. Blijkbaar valt dat wel mee (in standje Sport iig)
Tja, daarom zei ik eerder al eens dat je best een beetje op wilt letten met accelereren als er hobbels in de weg zitten: heb hier in de buurt (N11) het ding al een keer onbedoeld op z'n staart gezet terwijl ik normaal vertrok bij een verkeerslicht, hooguit wat vroeger dan anders opschakelde m.g.v. quickshifter. Je schrikt je de tandjes als je het er niet om deed (maar daarna is het niet onaardig, hahaha).

Overigens met een S1000RR in het verleden hetzelfde ervaren: bij gedoseerd gas opbouwen kon je akelig lang het voorwiel in de lucht houden, en daarbij zelfs opschakelen. Maar als je het gas in 1 keer opendraaide plakte het ding aan de grond. Fascinerend, die electronica, tenzij je accu kapot is _O-
 
Nou ja uhhh dat niet, maar ik dacht dat het vrijwel onmogelijk was om überhaupt het voorwiel flink de lucht in te krijgen. Blijkbaar valt dat wel mee (in standje Sport iig)
dat is idd geen probleem.
gisteren lekker ff rondje noordHolland gedaan.
ff 300 km erbij gezet .
was heerlijk.
 
Was idd de accu, althans, we gaan vanavond beleven of dat idd zo is :]

Daar snap ik dus geen hout van. Al die storingen door een accu? Zo'n geeft toch alleen maar stroom? Of niet, en dan is ie stuk. En als de motor draait, dan doet een accu toch niks anders meer dan alleen opladen? Want dan zorgt de dynamo voor de stroom. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Iemand trouwens ervaring met de stroomtoevoer van de 12 volt aansluiting bij het stuur?
Als ik op m'n OnePlus 3 Google Maps als navi aanzet en op de achtergrond Flitsnav, dan raakt de batterij toch leger.
Doe ik datzelfde met dezelfde lader (max 3 Amp) in de auto dan laadt ie m'n telefoon gewoon op naar 100%.
 
Daar snap ik dus geen hout van. Al die storingen door een accu? Zo'n geeft toch alleen maar stroom? Of niet, en dan is ie stuk. En als de motor draait, dan doet een accu toch niks anders meer dan alleen opladen? Want dan zorgt de dynamo voor de stroom. Of zie ik iets over het hoofd?
Motor reed als vanouds goed vandaag, en uitgaande van de boordmeter houdt-ie nu ook de spanning vast. Eerder ging-ie van 12.8 naar 12.1 Volt in circa 400 km rijden: per saldo is dat van vol naar leeg, terwijl de laadspanning (dynamo) in orde was.

Zonder accu loopt een moderne motor sowieso niet: het is allang niet meer zoals in de jaren '70, toen je een motor zonder accu kon rijden (althans, sommige).

Kennelijk - zo werd mij uitgelegd - begint de motor bij spanningsval met het uitschakelen van accessoires en hulpsystemen, om uiteindelijk in noodloop terug te vallen (beperkt vermogen). Dat laatste heb ik niet meegemaakt, dus schijnbaar vind KTM het belangrijker dat je met 170-180 pk rondrijdt, dan dat zaken als ABS/TCS/DTC het doen. Is ook wel weer wat voor te zeggen... _O-
 
Laatst bewerkt:
We zijn allemaal lekker aan het rijden lees ik en ook ik moet snel een afspraak maken voor de eerste beurt. Iemand van hier vandaag aan het eten bij "De Krokodil" ?

Vind hem wel rommelig rijden tussen 20-35 km/u en lastig om rustig door een dorpje te tokkelen, herkennen jullie dat en is daar misschien nog wat aan te doen bij de 1000 beurt ?

Achterrem doet ook niets trouwens, moet denk ik ontlucht worden.

Verder een super ding.

@ DucBMW accuspanning bij mij constant 13,9- 14 Volt
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder verhaal, ja. Het had ook de spanningsregelaar nog kunnen zijn trouwens.
Tja, ben allang blij dat het met een nieuwe accu opgelost is: lekker makkelijk.

Nou precies, we gaan elkaar toch geen mietje noemen of wel? :+
_O-

We zijn allemaal lekker aan het rijden lees ik en ook ik moet snel een afspraak maken voor de eerste beurt. Iemand van hier vandaag aan het eten bij "De Krokodil" ?

Vind hem wel rommelig rijden tussen 20-35 km/u en lastig om rustig door een dorpje te tokkelen, herkennen jullie dat en is daar misschien nog wat aan te doen bij de 1000 beurt ?

Achterrem doet ook niets trouwens, moet denk ik ontlucht worden.

Verder een super ding.

@ DucBMW accuspanning bij mij constant 13,9- 14 Volt
Klopt, maar dat is de laadspanning... zou niet best zijn als dat het voltage van de accu was ;)

Motor wordt sowieso soepeler met het toenemen van de km stand, maar de ideale motor om er 20-35 km/u mee te tokkelen wordt het niet.

Achterrem doet weinig idd, maar het is dan ook een klein schijfje, en er rust weinig massa op het achterwiel. Ontluchten - als nodig - kan iets verbetering brengen, anders even kijken naar de afstelling (stand) van je rempedaal: mij valt op dat de slag vrij groot is, en de bruikbaarheid laat zich iets verbeteren door het pedaal een tandje hoger te plaatsen.
 
Je hebt gelijk laadspanning bedoel ik maar was die met een gare accu dan wel nog steeds 14V ?

Rempedaal iets hoger was idd ook mijn idee moet ik maar eens doen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk laadspanning bedoel ik maar was die met een gare accu dan wel nog steeds 14V ?

Rempedaal iets hoger was idd ook mijn idee moet ik maar eens doen.
Ja, tijdens het rijden idd 13.9-14V. Maar stilstaand, met motor uit en contact aan geeft diezelfde meter de accuspanning weer (want als motor uit, dan wordt er niet geladen immers) - weliswaar met ingeschakelde stroomverbruikers (verlichting, ECU, brandstofpomp) - en die ging van 12.8 naar 12.1 V tijdens een ritje. Overigens toen ook met een multimeter over de polen gemeten, en dat gaf hetzelfde beeld. Nu, met de nieuwe accu, blijft die accuspanning vooralsnog mooi constant.
 
Laatst bewerkt:
Er worden tegenwoordig gewoon geen fatsoenlijke accu's meer gemaakt lijkt het wel.
 
We zijn allemaal lekker aan het rijden lees ik en ook ik moet snel een afspraak maken voor de eerste beurt. Iemand van hier vandaag aan het eten bij "De Krokodil" ?

Vind hem wel rommelig rijden tussen 20-35 km/u en lastig om rustig door een dorpje te tokkelen, herkennen jullie dat en is daar misschien nog wat aan te doen bij de 1000 beurt ?

Achterrem doet ook niets trouwens, moet denk ik ontlucht worden.

Verder een super ding.

@ DucBMW accuspanning bij mij constant 13,9- 14 Volt

Laagtoerig door een dorpje rijden vereist een verfijnd gashandje en een beetje spelen met de koppeling. Dan lukt het wel, maar je merkt dat de motor dan niet in z'n ideale werkgebied zit zeg maar.

De achterrem voldoet prima bij mij, als hulpremmetje. Meer is het niet en dat hoeft ook niet.
 
Laagtoerig door een dorpje rijden vereist een verfijnd gashandje en een beetje spelen met de koppeling. Dan lukt het wel, maar je merkt dat de motor dan niet in z'n ideale werkgebied zit zeg maar.

De achterrem voldoet prima bij mij, als hulpremmetje. Meer is het niet en dat hoeft ook niet.
Beetje hobbelpaard :+
 
Ik heb daar hoegenaamd geen problemen mee. Ook niet met de achterrem...

Wel altijd twins gewend geweest. Misschien maakt dat verschil?
 
Misschien wel. Had tot voor kort ook een 1-cil 650 cc (halve LC8 :)) maar die bokte minder. De SD heeft veel meer kracht, is meer een wild (hobbel)paard. Karaktervol denk ik dan maar ;-)

Je leest het ook in testen van de Ducati Panigale 1290 bijvoorbeeld. Laat zich ook niet het makkelijkst rijden bij lage toeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daar hoegenaamd geen problemen mee. Ook niet met de achterrem...

Wel altijd twins gewend geweest. Misschien maakt dat verschil?

Rij ook al 15 jaar Twin en wil ook niet anders maar is niet te vergelijken met mijn vorige motor (Tuono) kwa souplesse onderin, ik denk dat het een Euro4 gevalletje is van extreem arm mengsel en drive-bywire, wennen dus.

Achterrem gebruik ik eigenlijk alleen met manoeuvreren/ hairpins met een beetje gas en slepende achterrem, kan er nu op staan maar weinig tot geen vertraging.
 
Laatst bewerkt:
SDGT heeft een erg licht vliegwiel, mede daarom bokt-ie bij lage toeren wat meer en komt-ie beter tot z'n recht als-ie wat hoger in de toeren wordt gereden. Een (Super) Adventure loopt bijvoorbeeld al een stuk(je) soepeler onderin, want iets meer vliegwielmassa. Een Panigale 1290 heeft eenzelfde probleem, en daarbij ook nog eens een ellenlange 1e versnelling.
 
Waarom wil iedereen nou ineens laagtoerig zachtjes rondtokkelen? Op een SDGT met 170 pk? Het is toch geen Harley? :X

Maar toegegeven, soms is dat nodig. En dat lukt best vind ik. Met een beetje spelen. Nee, soepel is dat niet. Hoeft toch ook niet? O-)
 
Waarom wil iedereen nou ineens laagtoerig zachtjes rondtokkelen? Op een SDGT met 170 pk? Het is toch geen Harley? :X

Maar toegegeven, soms is dat nodig. En dat lukt best vind ik. Met een beetje spelen. Nee, soepel is dat niet. Hoeft toch ook niet? O-)
Iedereen? volgens mij stelde slechts 1 de vraag. En een Harley is ook niet per se soepel: recentelijk mogen ervaren dat je ermee kunt stilstaan, óf 60 km/u rijden, óf 80 km/u, óf 110 km/u. Al het andere is niet te doen :X karakter noemen we dat

of gewoon slecht afgestelde carburateurs in dit geval :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan