KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

een feit plaatsen over iets waar Verpalen ook geen ervaring mee heeft.

Bijna. Verpalen heeft diverse gewone Superdukes in onderhoud waar een volledige Akra onder zit en waar ze idd ook de SAS op geplaatst hebben en meuk verwijderd. Op verzoek van de klant. Alleen zien ze het voordeel niet als je alleen de einddemper vervangt. De GT hangt rondom het blok vol met Tupperware. Daar is het een GT voor. Dus wat zou je je druk maken over een zwik slangen die je toch niet ziet?
 
Vandaag op de SDGT gereden. Hij heeft mij nog niet kunnen overtuigen tov mijn eigen 1190 adv. Dus voorlopig maar gewoon doorrijden
 
@puttiron Het is meer dan wat slangen, en een stuk meer dan bij de gewone Superduke, die heeft niet eens dat filter.

Het hoort sowieso bij het officiële Akra EVO pakket, dus niks op verzoek van de klant. En nogmaals ook ik heb geen cat meer. Lees je aub even in op de diverse 1290 KTM fora....
 
Heren, hij valt me eerlijk gezegd 'n beetje tegen. Na alle positieve ervaringen hier, bij de plaatselijke dealer ´n korte rit gemaakt. Maar snel weer terug gebracht. Zitpositie/ergonomie past helaas niet. Zit steeds met de knieën tegen de hoeken van de tank en de zithoek is verre van plezierig. Vond het verrassend omdat de meeste modellen van KTM met wel "passen".
 
Zitpositie/ergonomie past helaas niet. Zit steeds met de knieën tegen de hoeken van de tank en de zithoek is verre van plezierig. Vond het verrassend omdat de meeste modellen van KTM met wel "passen".

Oh? Ik heb nergens last van. Maar ik ben ook maar 1,85 meter lang. Mogelijk scheelt dat. En ik rijd vaak met de tenen op de steppies. Scheelt misschien ook.
 
Laatst bewerkt:
Oh? Ik heb nergens last van. Maar ik ben ook maar 1,85 meter lang. Mogelijk scheelt dat. En ik rijd vaak met de tenen op de steppies. Scheelt misschien ook.


Ik ben 1.83, en ik kan het redelijk voorstellen. De knieën pasten nog wel, maar had niks over.
Tov de adv natuurlijk veel krapper maar dat is logisch.
Maar de GT die ik mee had vond ik niet fijn sturen. Niet strak en voelde zoekachtig aan.
 
Maar de GT die ik mee had vond ik niet fijn sturen. Niet strak en voelde zoekachtig aan.

Klinkt bekend. Wat voor banden zaten eronder? Standaard zijn het Pirelli Angel GT's. Als er Dunlops onder zitten...da's niks. Om onduidelijke redenen kan de Duke daar niet mee overweg. Ik had er 2500 km een Dunlop Roadsmart III onder en die heb ik eraf laten halen en weer laten vervangen door een frisse set Pirelli's. Dan is er de bandenspanning. Zit die lager dan 2,5 bar voor en 2,9 achter dan gaat het ding zoeken. En dat snap ik dus ook niet. Ik vermoed dat het komt door het enorme koppel van het apparaat. Dat stelt enorme eisen aan de band (stijfheid karkas) en de spanning, blijkbaar.

Vrienden van mij hebben goede ervaringen met Conti SportAttacks.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt bekend. Wat voor banden zaten eronder? Standaard zijn het Pirelli Angel GT's. Als er Dunlops onder zitten...da's niks. Om onduidelijke redenen kan de Duke daar niet mee overweg. Ik had er 2500 km een Dunlop Roadsmart III onder en die heb ik eraf laten halen en weer laten vervangen door een frisse set Pirelli's. Dan is er de bandenspanning. Zit die lager dan 2,5 bar voor en 2,9 achter dan gaat het ding zoeken. En dat snap ik dus ook niet. Ik vermoed dat het komt door het enorme koppel van het apparaat. Dat stelt enorme eisen aan de band (stijfheid karkas) en de spanning, blijkbaar.

Vrienden van mij hebben goede ervaringen met Conti SportAttacks.

De angel gt zaten er onder.
Voor 2,7 en achter 2,9 warm
 
Laatst bewerkt:
De angel gt zaten er onder.
Voor 2,7 en achter 2,9 warm

Exact. Dan was de spanning achter dus te laag. Want een koude 2,9 loopt op naar pakweg 3,2. Afhankelijk van de weersomstandigheden. Een warme 2,9 zal koud circa 2,6 zijn geweest.
 
Ik ben 1.83, en ik kan het redelijk voorstellen. De knieën pasten nog wel, maar had niks over.
Tov de adv natuurlijk veel krapper maar dat is logisch.
Maar de GT die ik mee had vond ik niet fijn sturen. Niet strak en voelde zoekachtig aan.
ga het allemaal meemaken.
Ben 1.82 en zat er goed op.
Standaard banden moeten goed zijn.
Dacht dat pi angel opzit.
 
Ik ben 1.86 meter lang, heb op zich geen moeite met de zit op de SDGT, maar moest er wel ernstig aan wennen. De motor erg compact, en dat maakt dat het even zoeken is naar de juiste steunpunten.

Daarbij, omdat het ruitje vrij smal is heeft rijwind vrij spel op de schouders, en ook dat kan onbedoeld wat beweging in de fiets brengen als je niet nadrukkelijk je armen ontspant.

In algemene zin wil deze motor nadrukkelijk met gas de bocht door: je voelt het ding zich onmiddellijk stabiliseren als je gas geeft. Bij neutraal of met gas dicht de bocht door, zeker als je niet keihard naar apexen toe remt, kan het ding soms wat wiebelig aanvoelen, zeker als het wegdek wat slechter is. Dit ding wil met veel inspiratie bereden worden, en komt dan het beste uit de verf. In die zin is het meer supersport dan GT, maar dat GT betekent wss dat je iets meer dan een tandenborstel mee kunt nemen :+

Bandenspanning: ik rij (met Pirelli Angel GT's) juist bewust met een 0.3 bar lagere dan voorgeschreven bandenspanning: ik vind de motor daardoor veel meer feedback geven, zonder dat aan precisie wordt ingeleverd. Het ding weegt tenslotte "niks", en om nou dezelfde bandenspanning te hanteren als die voor een 70 tot 90 kg zwaardere FJR wordt voorgeschreven... :N

Overigens zit er ook nogal een verschil in rijgedrag tussen de diverse vering- en demping-instellingen. Heb je daar al mee gespeeld?

De mijne staat standaard op solo-met-bagage (vering) omdat de motor dan iets meer op z'n neus staat, en dat komt de instuurprecisie ten goede; de achterzijde komt dan een centimeter of 2 omhoog t.o.v. "solo". Demping staat bij mij in "street" of "sport". Met die afstellingen heb ik over stabiliteit niets te klagen. In standje "comfort" is het imo een dweil om mee te rijden, maar dat staat in iets andere bewoordingen ook in het instructieboekje...
 
Laatst bewerkt:
De mijne staat standaard op solo-met-bagage (vering) omdat de motor dan iets meer op z'n neus staat, en dat komt de instuurprecisie ten goede; de achterzijde komt dan een centimeter of 2 omhoog t.o.v. "solo". Demping staat bij mij in "street" of "sport". Met die afstellingen heb ik over stabiliteit niets te klagen. In standje "comfort" is het imo een dweil om mee te rijden, maar dat staat in iets andere bewoordingen ook in het instructieboekje...


Ik herken precies wat je bedoelt qua insturen en vering, dat is mijn ervaring ook.

Met deze dongle krijg je er een extra veerinstelling bij ("RACE"). Deze instelling is m.i. veruit de beste, ook voor op straat. Ik vind nl COMFORT te zacht idd en SPORT te hard.

DONGLE 1290 SUPER DUKE R 14-17/ 1290 SUPER DUKE GT 16-17 | KTM shop.nl, de meest uitgebreide online shop voor KTM onderdelen

Verder heb ik de Pirelli Angel banden ingeruild voor Metzeler M7RR. Je levert wat in qua levensduur maar krijgt er een beter sturende SuperDuke voor terug. Just my 2 cents, het is niet mijn bedoeling de zoveelste banden discussie te starten :]
 
Met deze dongle krijg je er een extra veerinstelling bij ("RACE"). Deze instelling is m.i. veruit de beste, ook voor op straat. Ik vind nl COMFORT te zacht idd en SPORT te hard.

Tikfoutje? Want ik neem aan dat een stand RACE de demping nog strakker zet dan de standaard SPORT. Lijkt mij logisch. Wat mij betreft mag die stand SPORT best harder. Ik rijd nu standaard altijd in SPORT.

Wel vreemd: de KTM-shop vermeldt bij de dongle uitsluitend het aanpassen van ABS. Over demping wordt niks geschreven. Als het idd alleen ABS regelt houd ik mijn geld liever in mijn zak. Mijn behoefte aan extra instellingen hier is nul.
 
Laatst bewerkt:
Tikfoutje? Want ik neem aan dat een stand RACE de demping nog strakker zet dan de standaard SPORT. Lijkt mij logisch. Wat mij betreft mag die stand SPORT best harder. Ik rijd nu standaard altijd in SPORT.

Wel vreemd: de KTM-shop vermeldt bij de dongle uitsluitend het aanpassen van ABS. Over demping wordt niks geschreven. Als het idd alleen ABS regelt houd ik mijn geld liever in mijn zak. Mijn behoefte aan extra instellingen hier is nul.

Nee geen tikfoutje..de RACE stand vind ik niet strakker dan SPORT. Wel beter/fijner.

Dongle past wel degelijk je mogelijke veerinstellingen aan. Voor de ABS settings hoef je deze inderdaad niet aan te schaffen.

bzcxMz1.jpg
 
Laatst bewerkt:
De dongle zorgt er trouwens ook voor dat al je instellingen bewaard blijven als je de motor uitzet.
 
Laatst bewerkt:
Nee geen tikfoutje..de RACE stand vind ik niet strakker dan SPORT. Wel beter/fijner.

Dongle past wel degelijk je mogelijke veerinstellingen aan. Voor de ABS settings hoef je deze inderdaad niet aan te schaffen.

Juist. Nu wordt het interessant!
 
Ik herken precies wat je bedoelt qua insturen en vering, dat is mijn ervaring ook.

Met deze dongle krijg je er een extra veerinstelling bij ("RACE"). Deze instelling is m.i. veruit de beste, ook voor op straat. Ik vind nl COMFORT te zacht idd en SPORT te hard.

DONGLE 1290 SUPER DUKE R 14-17/ 1290 SUPER DUKE GT 16-17 | KTM shop.nl, de meest uitgebreide online shop voor KTM onderdelen

Verder heb ik de Pirelli Angel banden ingeruild voor Metzeler M7RR. Je levert wat in qua levensduur maar krijgt er een beter sturende SuperDuke voor terug. Just my 2 cents, het is niet mijn bedoeling de zoveelste banden discussie te starten :]
de métzler had ik op de gewone superduke maar op hoge snelheid werd hij instabiel wat ik ook probeerde.
Praat wel over 200+
Idd grip was super.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de gt opgehaald en de eerste 250 km erop gezet.
Moeten nog veel accessoires binnenkomen maar dat komt met de 1000 beurt wel.
Morgen als het droog is ff rondje noordholland en er nog ff 250 km bij zetten zodat hij op de 500 staat.
Al ff zitten spelen met de demping en hou hem tijdens het inrijden op street.
Foto's zal ik eerdaags ff maken.
Ben er zeer content mee :+
 
Na veel zoek werk is mijn oog op deze motor gevallen als vervanger van mijn huidige woon werk beest, een diavel strada. Qua vermogen en tractie komt deze overeen. Ik wil nog gaan proefrijden. Het doel is om er het jaar mee door te rijden. Is er een 12 volt aansluiting voor verwarmde handschoenen? Vooral voor de koude wintermaanden.
 
Is er een 12 volt aansluiting voor verwarmde handschoenen? Vooral voor de koude wintermaanden.

Waarom? De SDGT heeft verwarmde handvaten. Heb je de specs op de site van KTM niet gelezen?

En de SDGT heeft wat meer vermogen en koppel dan de Strada, trouwens. Alhoewel de Strada in de buurt komt.
 
Laatst bewerkt:
Na veel zoek werk is mijn oog op deze motor gevallen als vervanger van mijn huidige woon werk beest, een diavel strada. Qua vermogen en tractie komt deze overeen. Ik wil nog gaan proefrijden. Het doel is om er het jaar mee door te rijden. Is er een 12 volt aansluiting voor verwarmde handschoenen? Vooral voor de koude wintermaanden.
Behalve een plug (links naast dashboard) bevinden zich onder het dashboard nog 2 voedingsdraden: eentje via contact, eentje continue. handvatverwarming is standaard aanwezig, inclusief standje "grillen", maar...

Waarom? De SDGT heeft verwarmde handvaten. Heb je de specs op de site van KTM niet gelezen?
... er is geen bescherming tegen koude rijwind, en als je daar gevoelig voor bent dan zou je verwarmde handschoenen kunnen prefereren. Voor mij volstaan gevoerde goretex winterhandschoentjes, iig tot minus 15 graden Celsius buientemperatuur, maar dat is heel persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een toertje Zeeland met drie andere GT's gedaan. Da's best leuk, met zo'n zwikkie GT's onderweg. En dan vergelijken natuurlijk. Want iedereen heeft wel wat anders gemodificeerd. Het is hobby tenslotte.
IMG_20170716_132724.jpg

IMG-20170716-WA0004.jpg

IMG-20170716-WA0009.jpg
 
Ah, ik ben zaterdag meegereden met de SuperDuke-R meeting
vanuit Breda. Met 'n GT weliswaar.
Was relaxed kickuh.


Mooi die GT's met met die grijze tank-schildjes.
.... nog steeds niemand die wil ruilen voor oranje tank-kappen???
 
Terug
Bovenaan Onderaan