Heb ik een ongeval/circuitmotor gekocht?

Nairua

MF veteraan
5 sep 2002
2.740
11
Heb het idee dat ik onbewust een ex-circuitmotor heb gekocht. En hoe meer ik sleutel hoe meer shit ik tegenkom. Veel valt wel te fixen maar het gaat me ook om het gevoel van veiligheid wat momenteel even ontbreekt.

Anyway, het gaat om een R1 van 2000 met 32.000km. Volgens de verkoper was er niets mis mee, goed onderhouden en ik kon ook niet direct afwijkingen constateren.

Had recent nog een onderhoud gehad want hij was niet van plan hem te verkopen. Maar, hij kon een motor van een vriend overkopen en twee motoren vond hij er teveel aan.

Banden zagen er nieuw uit, ketting leek ok, leuke hotbodies undertail, Micron slip-on, kevlar remleidingen, wp stuurdemper, donker ruitje, meegekleurde stuurgewichtjes... Alleen geen valdoppen, jammer maar ok. En natuurlijk twee sleutels, owners manual, onderhoudsboekje, ik dacht; liefhebber. Dat zit wel snor.

Dus geld overgemaakt, papieren geregeld, motor opgehaald, naar huis gereden in de regen, maar ok, alles nog goed.

Volgende dag; zonlicht en we willen even een rondje doen. Merk op dat nabij de rechter clipon iets afgebroken lijkt te zijn. Vrij subtiel, iets aan de bovenkant. Kon er niet direct een reden voor aanwijzen dus ik deed het af als een cosmetisch iets. Moet kunnen bij een beestje van 16.

Weer een dag later ga ik 's avond op de motor naar volley. Na 1km voelde het alsof m'n achterband wegschoof. Maar, tis nat, ik zal wel wat teveel gas gegeven hebben. Voelde wel niet zo stabiel. Klaar met volley en weer naar huis. Voel toch even aan de band. Merk dat ik hem kan indrukken met m'n vuist. Kut.

Dacht, ben vast in iets gereden, nieuwe band bestellen en klaar.

De volgende dag loop ik de band na maar kan niets ontdekken. Wat wel ineens opvalt is een schaafplek op de velg rand. Rare plaats voor zoiets dacht ik nog.

Meten is weten dus de band opgepompt naar 2.9 bar. 6 uur later is er nog 1.8bar over. Nog wat uren later: 1.2bar. Volgende dag 0.85bar.

Bij de laatste test van 0.85bar staat de motor inmiddels al in de woonkamer om te poetsen. Hij staat stil dus wat moet je anders.. En bij het schoonmaken merk ik ineens een kras/deukje in het subframe op. Aan dezelfde kant als de schade aan de velg. En aan het stuur. En wat ik denk ik niet wilde denken kwam ineens maar boven: Ze zijn ermee gevallen.

Ik besluit de schroevendraaier erin te zetten en bedenk me nog dat Yamaha hele handige schroeven gebruikt; je hoeft ze maar 1x te draaien! ( :( )

En jawel, we vinden meer. Nog een schram op het subframe, afgebroken spatbord van voren, uitlaat die met 1 van 8 veren van boven vasthangt, twee diepere krassen op een vermoedelijk bevestigingpunt waar ooit valblokken op zaten, afgeschuurde oliedop, twee scheurtjes in de carterpan en een luchtfilterbox die niet is vastgemaakt aan de carburateurs maar er gewoon los op ligt. Rubbers zaten vast met lijm aan de box(origineel Yamaha?) Wel een gloednieuw papieren luchtfilter van binnen, dat dan weer wel.

Samenvatting. TL;DR: Nairua koopt een incognito circuitmotor ipv een goed onderhouden straatfiets.

Aangezien ik 0 ervaring heb met circuit motoren... Hoe erg is dit allemaal?
- Kan zo'n frame een valpartij hebben en maak ik me druk om niets of kan de veiligheid toch in het geding zijn? Hoe check ik dit?
- Is het bij circuitrijden gebruikelijk de kilometerteller te verwijderen? Oftewel: heb ik gegronde redenen om te twijfelen aan de kilometerstand?
- Circuit motoren worden doorgaans aangeboden voor zo'n 60% van de prijs van een regulier model; heeft circuitgebruik invloed op de algemene levensduur van de motor?
- Kan ik huilie doen bij de verkoper vanwege deze verborgen gebreken?

En jullie advies? Houden/Fixen? Verkopen met een eerlijke omschrijving?

Dank.
 
Foto's in volgorde van ontdekkingen.

HykAIDL.jpg


xmukq2B.jpg


EveGRAo.jpg


L7kHW7R.jpg


y1O8OO7.jpg


JPASLiI.jpg


sdKYB1Q.jpg


3kQzR4u.jpg


3SHSuyV.jpg


IqtPETa.jpg


Wsq96hU.jpg


6BTmrDK.jpg


l1oQg2G.jpg


awQ7JaN.jpg


pTKH1j2.jpg


iV04WZW.jpg


LANCDyH.jpg


Y0TrLFM.jpg


1fbjECb.jpg


te8rZ4Q.jpg

Geen idee wat dit is eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Geen gaatjes te vinden van borgdraad of dergelijke ?
Of juist nieuwe boutjes waar de boutjes zaten die geborgd worden bij een circuitmotor ?
Of beschadigingen aan de velg van veelvuldig banden wisselen...dat soort dingen?

Als het verlies van lucht idd door de velg zou komen, dan is dat iets wat de verkoper geweten moet hebben.

Ik zou eerst maar eens proberen te achterhalen of het echt een circuitmotor is geweest, maar zeker nog even bij de verkoper aan de bel gaan.


CvKiWoTXEAE0IKe.jpg

CvKiWoPWEAEU2li.jpg

CvKiWoQXgAAjxqu.jpg


Ik heb drie foto's gevonden. Ik kan er niet direct aan afleiden wat er precies mee is, maar dat hij een keer goed over het asfalt is gegaan is wel duidelijk. Het zijn wel dingen die je 'had moeten' zien bij een bezichtiging.
 
Laatst bewerkt:
Tsja ik denk niet dat je heel veel gaat bereiken, je noemt alleen maar zaken op die je ook bij bezichtiging had kunnen zien.

Verkoper mag niet liegen en moet eerlijk antwoord geven op jouw vragen maar is niet verplicht jou ongevraagd het hele verleden van dat ding op te sommen. Jij hebt ook een vraagplicht, als de verkoper ook particulier is sta je niet zo heel sterk. Koop je bij een bedrijf dan ligt het iets anders.

Bij het kopen van een tweedehands motor zijn de emoties vaak hetzelfde: eerst enthousiasme omdat je een "nieuw" speeltje gaat halen maar dan bij het eerste rammeltje "hee hoor ik nou wat?", vervolgens merk je steeds meer en slaat de stemming om naar wat heb ik jezusnaam in mijn klauwen laten duwen???

Gewoon even niets doen, niet meteen gaan repareren want je weet niet wat je nog meer tegenkomt. Lijstje maken van alle mankementen die je tegenkomt en over een paar weken een keuze maken: weg dat ding of alles in 1 keer fiksen en plezier hebben.

Het is een fiets van 16 jaar oud dus verwacht niet dat hij probleemloos is.
 
Tsja ik denk niet dat je heel veel gaat bereiken, je noemt alleen maar zaken op die je ook bij bezichtiging had kunnen zien.

Verkoper mag niet liegen en moet eerlijk antwoord geven op jouw vragen maar is niet verplicht jou ongevraagd het hele verleden van dat ding op te sommen. Jij hebt ook een vraagplicht, als de verkoper ook particulier is sta je niet zo heel sterk. Koop je bij een bedrijf dan ligt het iets anders.

Bij het kopen van een tweedehands motor zijn de emoties vaak hetzelfde: eerst enthousiasme omdat je een "nieuw" speeltje gaat halen maar dan bij het eerste rammeltje "hee hoor ik nou wat?", vervolgens merk je steeds meer en slaat de stemming om naar wat heb ik jezusnaam in mijn klauwen laten duwen???

Gewoon even niets doen, niet meteen gaan repareren want je weet niet wat je nog meer tegenkomt. Lijstje maken van alle mankementen die je tegenkomt en over een paar weken een keuze maken: weg dat ding of alles in 1 keer fiksen en plezier hebben.

Het is een fiets van 16 jaar oud dus verwacht niet dat hij probleemloos is.


Helemaal mee eens Rene.
 
Laatst bewerkt:
Haha ja zo gaat het altijd, heb dat traject van emoties al tientallen keren afgelopen, en ik denk dat dat voor iedereen hier geldt.

Waarschijnlijk is je financiele beleving hetzelfde gegaan: eerst was het een geweldige fiets voor een schijtprijs, echt een mega buitenkans wat je hebt gekocht. Vervolgens komen de mankementen en daalt de waarde in je hoofd naar: "het is een leuke fiets voor een net bedrag" en als je nog meer ellende tegenkomt wenste je dat je dat had geweten want je hebt er eigenlijk toch wel iets te veel voor betaald....

Dat is het spel, been there done that

En als je helemaal geen goed gevoel meer hebt verkoop hem dan, de fun is dan toch al weg.

Ik neem hem wel over van je, ik denk zelf aan 500 euro want volgens mij is het een opgelapte circuit kreukelaar, dus wacht niet te lang met akkoord gaan....

:-)

Succes er mee, Rene
 
Duidelijk een gevalletje van liefde maakt blind. Heb hetzelfde meegemaakt bij aanschaf van mijn eerste moto. Je gaat er zo in op dat je bepaalde zaken gewoon over het hoofd ziet. Dingen die je normaal gewoon had moeten zien zoals de schuifschade bij je rechterclipon, dodemansknop, velg. Niets wijst nog echter in de richting van een circuitmotor maar gewoon naar een moto die al eens een schuiver heeft meegemaakt, openbare weg of circuit. Hoeft allemaal zo erg niet te zijn maar het doet wat pijn omdat je het nu pas opmerkt en het gevoel krijgt teveel te hebben betaald. Zelfs al was het een circuitmoto, dan nog betekent dit niet dat de moto slecht is.
 
Daarom ook altijd iemand meenemen tijdens bezichtiging die niet meteen een plaatselijke staande ovatie in de liezen krijgt bij het zien van de nieuwe aanwinst.

Ik sleutel al heel mijn leven aan motoren en wordt dus regelmatig meegevraagd om te gaan kijken als 1 van mijn maten weer eens wat nieuws wil.

En aangezien die gasten allemaal twee linkerpoten hebben weet ik wel wie alle ellende mag gaan fiksen na aankoop.....dus reken maar dat ik niks over het hoofd zie.....
 
Je had hem toch niet zo goed bekeken bij aankoop? Hij heeft ook niet zoveel gekost hoop ik voor je.

Zo goed als mogelijk. Hij kon pas om 19h afspreken en toen schemerde het al een beetje. Aan de kappen was niets te zien, reden van verkoop stond er naast, verkoper leek betrouwbaar, motor leek goed onderhouden.

Prijs leek mij redelijk, niet goedkoop of duur.

Ja, ik weet hoe hopeloos naïef dit allemaal klinkt.
 
Met de meeste gebruikte motoren is wel een keertje gevallen.
Veel mensen repareren daarna de schade slechts gedeeltelijk. Ik heb eens een motor ingeruild die 100% gerepareerd was (met verzekeringsgeld) en daar kreeg ik dan ook het normale bedrag voor.
 
Of juist nieuwe boutjes waar de boutjes zaten die geborgd worden bij een circuitmotor ?
Blijkbaar zijn het van die schroefjes met een snelsluiting. Dacht eerst dat het originele waren en Yamaha gewoon een slim product had maar toen ik ze na wilde bestellen bij Yamaha kreeg ik iets anders te horen.

Als het verlies van lucht idd door de velg zou komen, dan is dat iets wat de verkoper geweten moet hebben.
Aan de band valt echt niets op te merken. Enkel die rand.

Ik zou eerst maar eens proberen te achterhalen of het echt een circuitmotor is geweest, maar zeker nog even bij de verkoper aan de bel gaan.
Ok.

Ik heb drie foto's gevonden
Uhu.... :)
 
Geen gaatjes te vinden van borgdraad of dergelijke ?
Of juist nieuwe boutjes waar de boutjes zaten die geborgd worden bij een circuitmotor ?
Of beschadigingen aan de velg van veelvuldig banden wisselen...dat soort dingen?

Als het verlies van lucht idd door de velg zou komen, dan is dat iets wat de verkoper geweten moet hebben.

Ik zou eerst maar eens proberen te achterhalen of het echt een circuitmotor is geweest, maar zeker nog even bij de verkoper aan de bel gaan.


[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb drie foto's gevonden. Ik kan er niet direct aan afleiden wat er precies mee is, maar dat hij een keer goed over het asfalt is gegaan is wel duidelijk. Het zijn wel dingen die je 'had moeten' zien bij een bezichtiging.


Dat hoeft ook niet perse natuurlijk, er zijn ook zat mensen die met een circuitmotor gewoon wat vrij rijden en daar is het borgen van bouten niet nodig.
 
Die heeft gewoon een licht schuivertje gehad, dat hoeft geen probleem te zijn.

En de lekkage van de velg denk ik eerder aan een kapot ventieltje, dan dat de band lek is door dat schaafplekje.

Gewoon alles zo goed mogelijk repareren, en lekker genieten van je nieuwe aankoop.

Ik zou overigens zeker nog even de verkoper aanspreken, maar meer als dat kan je niet doen. Tenzij hij opbiecht dat hij wist van alle gebreken, en dat doelbewust heeft verzwegen.
 
Lekke achterband is niet vanwege de velg, dus dat scheelt weer. Maar ik zal toch moeten kijken naar iemand die een paraplutje kan schieten plakken.
iIc8T2b.jpg
 
Laatst bewerkt:
weet natuurlijk niet hoe de prijs was, maar zowiezo een ex schadefiets. Hoeft niet erg te zijn als het verder goed werkt en je de beschadigingen kan accepteren. als de lekke band op dit moment het enige manco is wat de pret bederft qua rijden valt het nog mee.
 
Lijkt me verder ook hoor, niet te veel paniek meteen.

Hij heeft ooit een keer op straat gelegen, jammer dan. Alle onderdelen van die modellen worden veelvuldig aangeboden en zijn voor een prikkie schadevrij te koop, ook zo'n stuurschakelunit. (Tip: www.ebay.de)

Bij deze modellen R1 is het subframe nogal zwak omdat het van vier dunne kokertjes aluminium is gemaakt en dat wil nog wel eens krom raken bij een valpartij.

Kijk gewoon even van achteren over de motor heen maar als de kont, zadel en tank netjes in 1 lijn staan zou ik me niet druk maken
 
Laatst bewerkt:
Vind hem er best netjes uitzien,

neem aan dat je er geen 3k voor betaald hebt?

Dit is ook het model dat een slokje olie lust he? Paar jongens gekend met een r1 van dat bouwjaar, af en toe drupje erbij en rijden maar :)
Voor de rest snelle fietsen met een bak vermogen voor dat bouwjaar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan