Motor tril behoorlijk

Hamburgert

Rookie
23 okt 2016
6
0
Hallo mede motor fans,

Mijn Versys 650 uit 2008 (wat een heerlijke motor is) heeft sinds kort een trilfunctie :-)

Als ik rijd trilt hij behoorlijk aan de voorkant. Het gekke is dat als ik gas loslaat of mijn koppeling inknijp is het trillen weg.

Ik heb onlangs mijn complete kettingset vervangen en een nieuwe achterband laten monteren (waren beide sowieso nodig) maar dat hielp niet om het trillen weg te nemen, wat ik eigenlijk wel had gehoopt,

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groet,
Anne
 
Dank voor de snelle reactie alvast :-)

Het trillen is bij alle snelheden alleen hoe harder (en meer toeren) hoe feller de trilling.
Maar zou de motorfiets bij gas loslaten/koppeling inknijpen dan ook niet moeten trillen, als het voorwiel in onbalans is?
 
Dank voor de snelle reactie alvast :-)

Het trillen is bij alle snelheden alleen hoe harder (en meer toeren) hoe feller de trilling.
Maar zou de motorfiets bij gas loslaten/koppeling inknijpen dan ook niet moeten trillen, als het voorwiel in onbalans is?

Heeft hij evenveel power als normaal? Loopt hij wel op 2 cylinders?
 
Als ik rijd trilt hij behoorlijk aan de voorkant. Het gekke is dat als ik gas loslaat of mijn koppeling inknijp is het trillen weg.

Dus als ik het zo goed lees trilt de motor ook niet met de koppeling in, maar wat als je met koppeling in wat gas geeft? Als er dan ook geen trillingen zijn, gaat mijn gedachte uit naar onbalans in de koppeling zelf. Of speling bij de uitgaande as.
 
Vandaag de motor gecontrolleerd op de punten die aangegeven zijn. De voorband is in orde, geen loodjes kwijt, nietr gecupt en draait prima. Het blok zit nog goed vast. Ook andere delen van het frame of kuipdelen gecheckt en daar lijkt ook alle goed.

Wat nog wel opvalt is dat ik bij ca. 120 (als er trilling is) het gas los laat er wel minder trilling is, maar nog wel aanwezig. Als ik de koppeling in knijp is het wel direct weg.

Tevens als de motor stationair draait in de Neutraal en de koppeling in knijp het geluid van de motor veranderd

Iemand nog ideeën ?
 
Vandaag de motor gecontrolleerd op de punten die aangegeven zijn. De voorband is in orde, geen loodjes kwijt, nietr gecupt en draait prima. Het blok zit nog goed vast. Ook andere delen van het frame of kuipdelen gecheckt en daar lijkt ook alle goed.

Wat nog wel opvalt is dat ik bij ca. 120 (als er trilling is) het gas los laat er wel minder trilling is, maar nog wel aanwezig. Als ik de koppeling in knijp is het wel direct weg.

Tevens als de motor stationair draait in de Neutraal en de koppeling in knijp het geluid van de motor veranderd

Iemand nog ideeën ?

Mijn "Honda mind" zegt dan nokkenaskettingspanner niet goed??

Wat dit nu weer met trillen van de hele motor te maken heeft kan ik niet zeggen.

Wel dat een slappe spanner een "trillend" (eigenlijk ratelend) geluid produceert wanneer je rijdt en dit geluid is weg wanneer je de koppeling inknijpt (ook stationair).

Ik heb zelf te weinig verstand om dit te kunnen linken aan de trilfunctie :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo mede motor fans,

Mijn Versys 650 uit 2008 (wat een heerlijke motor is) heeft sinds kort een trilfunctie :-)

Als ik rijd trilt hij behoorlijk aan de voorkant. Het gekke is dat als ik gas loslaat of mijn koppeling inknijp is het trillen weg.

Ik heb onlangs mijn complete kettingset vervangen en een nieuwe achterband laten monteren (waren beide sowieso nodig) maar dat hielp niet om het trillen weg te nemen, wat ik eigenlijk wel had gehoopt,

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groet,
Anne

Zoek het in de aandrijving, m.a.w. staat het achterwiel nog recht ofzo, zit hij nog wel vast
 
Zoek het in de aandrijving, m.a.w. staat het achterwiel nog recht ofzo, zit hij nog wel vast
Inderdaad, daar zou ik de oorzaak van het probleem ook zoeken.

Kettingspeling correct afgesteld? Zit het voorste kettingwiel nog vast? Staat het achterwiel in lijn? Ketting mss versleten (harde stukken)? Achterste kettingwiel ovaal? Of erger: speling op uitgaande as van de versnellingsbak (waar het voorste kettingwieltje op zit)?

Edit: kettingset had je zojuist vervangen, zal dus niet versleten zijn, sorry. Blijft over: voorste kettingwiel, uitlijning achterwiel, kettingspeling.

Als je met veranderend geluid bij stationair en koppeling intrekken bedoelt dat bij koppeling los er gerammel is dat verdwijnt als je de koppeling intrekt, dan duidt dat op een versleten druklager. Maar dat komt nooit zomaar ineens. Als het zich aandient kun je er nog best een poosje mee doorrijden, maar ik kan niet beoordelen hoelang je er al mee rondrijdt. Op zich veroorzaakt dit in mijn ervaring trouwens geen trillingen tijdens rijden, maar wellicht is dat bij jouw type motor anders. Sowieso de moeite waard om naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
...

Als ik rijd trilt hij behoorlijk aan de voorkant. Het gekke is dat als ik gas loslaat of mijn koppeling inknijp is het trillen weg.

...
Mogen we aannemen dat hij niet trilt als je gas geeft terwijl hij in zijn vrij staat?

Wat is de frequentie van de trilling, komt die overeen met het motor toerental, of met de snelheid van de motor of geen van beide?
 
Terug
Bovenaan Onderaan