Gat in blok CBR600FS

DarkFire

Rookie
12 jun 2011
16
0
Zojuist liep ik naar de garage om wat te pakken en viel mij op dat er een behoorlijk plas olie onder motor lag. Eenmaal wat verder gekeken bleek er zelfs een gat geslagen te zijn, tijdens het rijden omdat mijn motorlaars blijkbaar ook olie heeft opgevangen.

Weten jullie welk onderdeel van de CBR600FS dit is en of dit nog economisch rendabel is om te repareren? Ik ken waarschijnlijk wel iemand die dat zonder uurloon wilt doen dus dan is het vooral de kosten van de onderdelen.

Het gat zit overigens aan de rechterzijde van de motor, te zien in de open ruimte in de kap.

full
 
Laatst bewerkt:
voordat je gaat repareren ( geen idee of het rendabel is) is het misschien interessant om eerst te weten wat dit heeft veroorzaakt? het lijkt me geen voor de hand liggende plek voor een steenslag of zo?
 
Nee, steenslag lijkt mij onmogelijk gezien de hoek hoe deze dan erin zou moeten zijn gekomen.
Mogelijk dat iemand een oorzaak kan bedenken als men weet wat dit voor onderdeel is, zover gaat mijn kennis helaas niet.
 
Ik weet niet hoe de rest van de motor is onderhouden (ivm enige (rest)waarde tbv reparatie) maar aan de staat van de ketting te zien is dit niet al te hoopgevend.
 
Ja ik denk wel iets gehoord te hebben, achteraf gedacht.

Ik heb hem overigens niet meer gestart, durf dat nog niet aan :-)

Ketting stond inderdaad op de planning om te vervangen maar dit was mijn laatste rit dit jaar dus daar had ik nu mooi de tijd voor ...
 
Laatst bewerkt:
Zojuist liep ik naar de garage om wat te pakken en viel mij op dat er een behoorlijk plas olie onder motor lag. Eenmaal wat verder gekeken bleek er zelfs een gat geslagen te zijn, tijdens het rijden omdat mijn motorlaars blijkbaar ook olie heeft opgevangen.

Weten jullie welk onderdeel van de CBR600FS dit is en of dit nog economisch rendabel is om te repareren? Ik ken waarschijnlijk wel iemand die dat zonder uurloon wilt doen dus dan is het vooral de kosten van de onderdelen.

Het gat zit overigens aan de rechterzijde van de motor, te zien in de open ruimte in de kap.

[afbeelding]

dan is het een goed idee om eerst het kleppendeksel te demonteren en te kijken wat er daar mis gegaan is.
aan de hand daarvan kan je een financieel optelsommetje gaan maken.
misschien was het niet de ketting van je voor en achter kettingwielen die het hardst aan vervanging toe waren..
 
Laatst bewerkt:
Als ik de kettingspanning van je aandrijfketting bekijk, dan is onderhoud niet echt jouw ding, of wel?

Dat heb ik inderdaad teveel laten versloffen in combinatie met de vele KM die ik nog reed. Echter doordat ik midden in een verhuizing zit en daardoor mijn auto heb weg moeten doen, heb ik hiervoor de tijd niet meer genomen. Daarnaast wilde ik de ketting en tandwielen deze winter sowieso al vervangen.
Stom natuurlijk, daar ben ik mij bewust van, zeker omdat een ketting spannen een paar minuten tijd is maar daar heb ik nu niets meer aan.
 
Dat begrijp ik ook niet, dat ik rijdende eigenlijk niets gemerkt heb.
Het is dat ik nu een plas olie zie liggen.

Ik hoop dat ik deze week tijd zie om hem eens echt open te schroeven.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het rijden helemaal niks gemerkt ?! :?
Is er niet toevallig iemand anders stiekum met je fiets aan de haal gegaan ? }) [(vrouw/vriendin/zoon/dochter/vader/moeder) :X
 
Nee serieus niet. Toen ik thuis was draaide de motor nog prima.
Alleen als ik erover nadenk, kan ik mij wellicht een knalletje herinneren waarvan ik dacht, wat is dat? Ik rijd echter wel met oordopjes van 3M, die dempen erg goed dus mogelijk dat ik wat heb gemist.
 
Nu weet ik niet bijster veel van deze specifieke blokken, maar zitten die nokkenasmarkeringen niet erg vreemd tov elkaar? (meestal is het toch streepje parallel aan t pakkingvlak zetten?)

Verder lijkt het alsof er een beugeltje oid is afgescheurd wat vast zit samen met de lagerkapbouten. (ook foto 2)
 
Terug
Bovenaan Onderaan