Bij hoeveel bar klapt een band?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi allemaal,

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Bij mn vorige topic kreeg ik mn band er niet goed op. De oplossing was er meer druk op zetten. Bij ongeveer 6 bar plopte ie goed op de velg.
De vraag die toen in me op kwam was hoever ik kon gaan. Bij welke druk klapt een band eigenlijk?
En klapt dan eerst de band of de aluminium velg?

Ervaringsfeiten verdienen uiteraard de voorkeur :-).


Hoi,
Aad.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Bij mn vorige topic kreeg ik mn band er niet goed op. De oplossing was er meer druk op zetten. Bij ongeveer 6 bar plopte ie goed op de velg.
De vraag die toen in me op kwam was hoever ik kon gaan. Bij welke druk klapt een band eigenlijk?
En klapt dan eerst de band of de aluminium velg?

Ervaringsfeiten verdienen uiteraard de voorkeur :-).


Hoi,
Aad.


.Wil je het zelf ervaren/ testen doe,het dan met water en niet met lucht..... met lucht creer je een bom.
 
Ach dat valt wel mee. Als je de band niet in je hand vasthoudt, is er weinig aan de hand.
Bijv. bij 10atm druk, zal na de klap, 9x de inhoud van de band in de ruimte verdwijnen. Nou en!

In het verleden toen ik nog in de garage werkte, hadden we soms oude shovel-binnenbanden. Tijdens de middagpauze gingen wij naar huis lunchen en plaatsten de luchtslag op het ventiel van de losse binnenband.
Uiteindelijk kon die band wel zo groot worden als een opblaas-zwembad. Totdat die klapte!
Je snapt dat ze bij de receptie 20cm van hun stoel omhoog kwamen. Maar dat was niet van de luchtdruk, maar vooral van de schrik. Verder kon je de halve middag niks meer zien door het opgewaaide stof. Teruggekomen van de lunch-pauze was de vraag wie de dader was??? Geintje!
 
Ach dat valt wel mee. Als je de band niet in je hand vasthoudt, is er weinig aan de hand.
Bijv. bij 10atm druk, zal na de klap, 9x de inhoud van de band in de ruimte verdwijnen. Nou en!

In het verleden toen ik nog in de garage werkte, hadden we soms oude shovel-binnenbanden. Tijdens de middagpauze gingen wij naar huis lunchen en plaatsten de luchtslag op het ventiel van de losse binnenband.
Uiteindelijk kon die band wel zo groot worden als een opblaas-zwembad. Totdat die klapte!
Je snapt dat ze bij de receptie 20cm van hun stoel omhoog kwamen. Maar dat was niet van de luchtdruk, maar vooral van de schrik. Verder kon je de halve middag niks meer zien door het opgewaaide stof. Teruggekomen van de lunch-pauze was de vraag wie de dader was??? Geintje!

In een fractie van een seconde 9x het volume van een band (incl. wat dat volume lucht met zich meetrekt) in je gezicht krijgen kan je je oog kosten.

Maar zoals altijd..... de meeste bedrijfsongevallen worden veroorzaakt door onverlaten die denken dat ze wel weten wat wel en niet kan. Totdat die ongevallen gebeuren, er gewonden vallen en de arbeidsinspectie op de stoep staat....
 
Heb geen antwoord op de vraag van TS, weet wel dat 6 Bar van een diepladerband (die niet groot is) al behoorlijk schade aan kan richten. De blouse van mijn werkplaats shef zat geen knoop meer in, en zijn bril kon hij 15 meter verderop op rapen. Nadat hij zelf van de grond was opgekrabbeld.
Zou het niet met 10 bar mee willen maken (met minder ook niet) maar er gebeurt echt wel wat! :Y
 
Hier een foto van de schade die een klapband van een vrachtwagen aanricht. Die hebben doorgaans zo'n 8,5 bar.
Let vooral op de constructie boven het wiel...

ongevallen_a32_door_klapband_vrachtwagen_1.jpg
 
Waarom zouden die bandenboeren allemaal een kooi hebben waar ze de grotere banden in oppompen?
Als een band in je gezicht klapt mag je blij zijn als je het nog na kan vertellen.
 
Waarom zouden die bandenboeren allemaal een kooi hebben waar ze de grotere banden in oppompen?
Als een band in je gezicht klapt mag je blij zijn als je het nog na kan vertellen.

Het allergevaarlijkste was/is bij een vrachtwagenband altijd de stalen ring die eraf kan springen. Deze ring weegt een paar kilo en die kan bij verkeerd gemonteerd als een raket voorbij vliegen. Sta je met je hoofd in de baan, dan kunnen ze wel een kist voor je bestellen.

Ook berucht zijn kruiwagenbandjes. Vaak bestaat de velg uit 2 helften samengehouden door 6 draadeindjes M6 die ook nog vaak verroest zijn. Verder wil het wel gebeuren dat bandje niet goed aanligt in de rand, zodat meer druk wordt gebruikt om dat toch te laten gebeuren.
Ik kan het me nog herinneren dat een keer zo'n halve velg langs me heen vloog. Dat had idd veel erger kunnen zijn. Geluk gehad en een les geleerd!
 
Ik denk dat het gevaarlijkst zijn de stukjes rubber die in het rond vliegen.


Nee, ik heb al heel wat gescheurde en opengeklapte banden gezien.
Het is nooit dat er stukken rubber missen.

Edit: Wel bijv bij vrachtwagenbanden, als er na een scheur nog een tijd is doorgereden. Vaak bij de de traylor gaat dan de band volledig aan flarden en dan vliegen er wel hele stukken af.
 
Laatst bewerkt:
Ach dat valt wel mee. Als je de band niet in je hand vasthoudt, is er weinig aan de hand.
Bijv. bij 10atm druk, zal na de klap, 9x de inhoud van de band in de ruimte verdwijnen. Nou en!

In het verleden toen ik nog in de garage werkte, hadden we soms oude shovel-binnenbanden. Tijdens de middagpauze gingen wij naar huis lunchen en plaatsten de luchtslag op het ventiel van de losse binnenband.
Uiteindelijk kon die band wel zo groot worden als een opblaas-zwembad. Totdat die klapte!
Je snapt dat ze bij de receptie 20cm van hun stoel omhoog kwamen. Maar dat was niet van de luchtdruk, maar vooral van de schrik. Verder kon je de halve middag niks meer zien door het opgewaaide stof. Teruggekomen van de lunch-pauze was de vraag wie de dader was??? Geintje!

Klant van mijn zwager was een paar jaar geleden op slag dood door een exploderende trekker band. En mijn broer miste ooit een vierkante meter aluminium uit zijn vrachtwagen trailer. Vervolgens konden agenten op varkenjacht, want die verkozen de vrijheid boven het slachthuis. Dus roep alsjeblieft niet het valt wel mee. Het kerkhof ligt er vol mee.
 
Nee, ik heb al heel wat gescheurde en opengeklapte banden gezien.
Het is nooit dat er stukken rubber missen.

Edit: Wel bijv bij vrachtwagenbanden, als er na een scheur nog een tijd is doorgereden. Vaak bij de de traylor gaat dan de band volledig aan flarden en dan vliegen er wel hele stukken af.

Meestal is dat het loopvlak wat is los geslagen , en die als een klepel de hele
teringzooi kort en klein slaat voor het helemaal los laat.

* geeft een hoop schade *

Dit gebeurt vaker als er te weinig lucht in zit, worden ze warm.. kunnen die goedkope coverbanden
niet tegen.

( dat zijn de brokken die je langs de weg ziet liggen )

Meestal zie je er ook wel een stuk spatbord, of ander beter , of minder beter te herkennen
onderdelen van een vrachtwagen.
 
Nee, ik heb al heel wat gescheurde en opengeklapte banden gezien.
Het is nooit dat er stukken rubber missen.

Edit: Wel bijv bij vrachtwagenbanden, als er na een scheur nog een tijd is doorgereden. Vaak bij de de traylor gaat dan de band volledig aan flarden en dan vliegen er wel hele stukken af.


Ik heb meerdere keren een vrachtwagen band zien klappen op de snelweg. De stukken rubber en delen van de vrachtwagen spatten alle kanten op.
 
In de jaren zeventig organiseerde men van Continental het zg. Conti-treffen bij hun testcentrum. Bezoeken stond open voor alle motorrijders. Zelf ben ik er nooit geweest, maar uit verslagen heb ik wel eens gelezen dat men ook demonstratie gaf hoeveel druk een motorband kon hebben. Uit veiligheidsredenen deed men deze demonstratie met water. Als de band begon te scheuren, dan was de druk direkt weg en werden de delen niet weggeslingerd. Een stukje veiligheid voor de bezoekers. De band barstte pas bij een druk van rond de 30 bar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan