Bij hoeveel bar klapt een band?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi allemaal,

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Bij mn vorige topic kreeg ik mn band er niet goed op. De oplossing was er meer druk op zetten. Bij ongeveer 6 bar plopte ie goed op de velg.
De vraag die toen in me op kwam was hoever ik kon gaan. Bij welke druk klapt een band eigenlijk?
En klapt dan eerst de band of de aluminium velg?

Ervaringsfeiten verdienen uiteraard de voorkeur :-).


Hoi,
Aad.
 
Laatst bewerkt:
Voor Tubeless klopt dat.
Voor Tubetype hangt dat van meer factoren af. Ik heb ooit eens (per ongeluk) een binnenband in mijn gezicht laten klappen. Die zat gedraaid in de velg, en de band zat half op de velg.
Er zat dus niet veel lucht in, maar de klap was genoeg om mij even groggy te maken......

Het probleem komt omdat er bij het monteren te weinig lucht in de binnenband zat. Als je hem een beetje met lucht vult kruipt hij niet tussen de velg en de band. Als de buitenband er dan om zit moet je ook even controleren of het overal goed zit.
 
Het probleem komt omdat er bij het monteren te weinig lucht in de binnenband zat. Als je hem een beetje met lucht vult kruipt hij niet tussen de velg en de band. Als de buitenband er dan om zit moet je ook even controleren of het overal goed zit.
Dat weet ik, ik doe het dagelijks.
Het probleem hier was een ander probleem, een slag in de band. Juist bij iets opblazen klapte hij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan