Honda FT 500 start niet

tip

MF'er
10 apr 2012
138
7
Ik heb sinds een paar weken een honda ft500 gekocht. Deze had een poos stilgestaan en startte niet.

In eerste instantie ging ik uit van de carburateur. Ik heb wel vaker een opknappertje gehad en normaal kost het niet veel tijd en inspanning om een oudere motor aan de praat te krijgen.

Nu komt het volgende:
De motor heeft dus lang stilgestaan, echter is er wél onderhoud aan gepleegd voor stilstand.

De motorolie is helder en lijkt me nieuw, de carburateur lijkt mij ultrasoon gereinigd want deze was volledig schoon, er zat een ongebruikte bougie in en het luchtfilter lijkt me nieuw.

De motor krijgt benzine, ik heb de klepjes gesteld en hij vonkt goed. Met de bougie op +- 1 cm afstand van het blok krijg ik nog een vonk (welliswaar iets gelig).

Nu is het aparte dat hij geen plofje, niks, geeft. Als ik mijn hand op de inlaatkant van de carburateur hou, wil hij één knal backfire geven door de carburateur en is mijn hand gelijk zeiknat van de benzine. Ook met remmenreiniger wil hij niks doen.

Conclusie, ontsteking? Ik heb drie verschillende (nieuwe) bougies geprobeerd, maar het maakt geen enkel verschil. Het is net alsof de timing grandioos verkeerd is of dat hij stopt met vonken zodra de bougie in de motor zit.

Iemand die me kan helpen?
 
Nee, ik weet eigenlijk niet hoe. Ik neem aan dat de ontsteking zelf niet te verstellen is en als de cdi stuk is, vonkt hij ook niet, lijkt me.
 
Back2basics:
om een benzine motor te laten draaien heb je nodig:
lucht, compressie, de juiste hoeveelheid brandstof, een correct getimede gaswisseling (= nokkenas timing) en een correct getimede vonk.

lucht heb je, brandstof heb je ook, vonk heb je ook maar komt die vonk wel op tijd?
openen en sluiten de kleppen zich wel op de juiste tijden?
en heb je wel (genoeg) compressie?
Bij een blok dat lang niet gedraaid heeft kan het voor komen dat een klep blijft hangen in z'n klepgeleider na te zijn open gedrukt. Meestal door roest of ander aankoeksel op de klepsteel of op de klepzitting.
Dat blijven hangen van de klep heeft dan als gevolg dat er geen compressie kan plaats vinden.

De kans dat een afstelling van de ontsteking verloopt is niet zo groot tenzij er iemand aan heeft zitten kloten.
Dus ik zou verder gaan met het testen van de compressie en jezelf er van verzekeren dat de kleppen wel degelijk volledig sluiten.
Je eigen opmerking over back firing door de carb lijkt ook al in die richting te wijzen.

NB: een goeie aanwijzing dat er inderdaad een klep 'hangt' is als je bij het eerdere kleppen stellen een klep hebt gevonden met een te grote/ruime klepspeling...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een compressiemeter besteld. Klinkt nog best aannemelijk.
Hij zuigt nog behoorlijk wat aan, maar dat komt natuurlijk ook door de 500cc 1 cilinder.
 
Geen compressie. 0.0 blijkbaar.

Ik dacht eerst dat de tester kapot is, maar op mijn cb400n geeft hij 11 bar aan.

Ik zal de kop er maar eens afhalen.
 
Kleppendeksel gedemonteerd.

Blijkt dat de nokkenas niet op de juiste timing staat. Morgen even verstellen en hopen dat dit de oorzaak is.
 
Nokkenas op tijd gezet. Nog steeds niks...


Geen compressie, nada.
Ook niet met olie in de cilinder

Waarschijnlijk lekkende kleppen dus?
 
Nou nee, ik vervang liever de kleppen.

Dr heeft wat huisgehouden in de verbrandingsruimte want zowel de zuigerkop als cilinderkop hebben putjes dus ik moet op zoek naar wat nieuwe delen.
 
Plaatjes:

Zoek de lekkende klep
iyltvn.jpg


Het schraapsel op de bovenkant van de zuiger
33lp7p3.jpg


Ik heb echt geen enkel idee waar het gruis vandaan heeft moeten komen.

De zuiger valt nog mee qua putjes, de kop is een ander verhaal. Gelukkig is de cilinder onbeschadigd.
 
jammer...
misschien kan je deze redneck methode gebruiken om het te fixen?
https://www.youtube.com/watch?v=mIHTT3JZZdU
het wordt interessant vanaf 2:08

Heeft iemand van ons (MF) hier ervaring mee?
Zit toch wel een beetje met gefronste wenkbrauwen naar de aanpak te kijken.
(het is natuurlijk ook een redneck methode, maar toch!)
Zou een op deze manier gerepareerde klep(steel) 0,0 afwijking hebben als je hem uitklokt op de draaibank?

TS: Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt. (is goed te repareren) Kun je straks weer :]
 
Heeft iemand van ons (MF) hier ervaring mee?
Zit toch wel een beetje met gefronste wenkbrauwen naar de aanpak te kijken.
(het is natuurlijk ook een redneck methode, maar toch!)
Zou een op deze manier gerepareerde klep(steel) 0,0 afwijking hebben als je hem uitklokt op de draaibank?

TS: Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt. (is goed te repareren) Kun je straks weer :]

geen ervaring, maar voor mijn grasmachien zou ik het ook proberen :Y
 
Plaatjes:

Zoek de lekkende klep
[afbeelding]

Het schraapsel op de bovenkant van de zuiger
[afbeelding]

Ik heb echt geen enkel idee waar het gruis vandaan heeft moeten komen.

De zuiger valt nog mee qua putjes, de kop is een ander verhaal. Gelukkig is de cilinder onbeschadigd.
Er is natuurlijk een reden dat de klep krom is geraakt.
En dat gruis komt natuurlijk ook ergens vandaan.

Je komt bij mij wat positiever over, dan ik zou zijn, als ik dit zou aantreffen.
 
Plaatjes:

Zoek de lekkende klep
[afbeelding]

Het schraapsel op de bovenkant van de zuiger
[afbeelding]

Ik heb echt geen enkel idee waar het gruis vandaan heeft moeten komen.

De zuiger valt nog mee qua putjes, de kop is een ander verhaal. Gelukkig is de cilinder onbeschadigd.
Goed bezig, en blijf foto's maken van je vorderingen. Mooi als we het topic afsluiten met weer een tot leven gewekte FT500. :t

De vorige eigenaar kreeg hem vast niet aan de praat.
.. heldere olie.. ongebruikte bougie.
:?
 
Laatst bewerkt:
Er is natuurlijk een reden dat de klep krom is geraakt.
En dat gruis komt natuurlijk ook ergens vandaan.

Je komt bij mij wat positiever over, dan ik zou zijn, als ik dit zou aantreffen.

Vanzelfsprekend!

Ik ben al lang blij dat tussen de zuiger en de cilinderkop heeft plaats gevonden en dat de zuiger geen markering van de kleppen heeft, daarom ben ik er niet zo bang voor. Ik word minder positief van een losgeschoten borgveertje oid dat de hele cilinder, zuiger en krukas naar de Kl*ten helpt. Vanavond wil ik alles eens goed schoonmaken, speling opmeten en kijken wat er nog bruikbaar is.
 
Vanzelfsprekend!

Ik ben al lang blij dat tussen de zuiger en de cilinderkop heeft plaats gevonden en dat de zuiger geen markering van de kleppen heeft, daarom ben ik er niet zo bang voor. Ik word minder positief van een losgeschoten borgveertje oid dat de hele cilinder, zuiger en krukas naar de Kl*ten helpt. Vanavond wil ik alles eens goed schoonmaken, speling opmeten en kijken wat er nog bruikbaar is.
Je zal toch de zuiger en cilinder los moeten halen.

Kun je meteen drijfstang en krukas controleren en zuigerveren.

En onderblok ook checken op metaalresten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die heb ik er al af.

De hoonsporen zijn nog zichtbaar in de cilinder en de zuiger op zich ziet er ook niet verkeerd uit.

Ik zal vanavond weer een partij foto's maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan