voorvork verbouwen

trailist

Rookie
1 feb 2013
3
0
hallo mfers, ik wil een gewone vork combineren met een upside down omdat ie er dan lekker vet uitziet. helaas is de binnenmaat van de upsidedown die ik in de kroonplaten heb zitten groter dan de buitenmaat van de binnenpoten van de gewone voorvork......
iemand een tip hoe ik dit toch deugdelijk in elkaar kan krijgen??
bvd bas
 
Inderdaad.

Dus naast de vorkpoten ook het T stuk en de kroonplaat. Uiteraard voor exemplaren waar de poten in passen en goed opletten dat het T stuk en kroonplaat dezelfde offset hebben als de originele, want anders staat je wiel meer naar voren of juist meer naar achteren. Als die iets meer van voren staat kan je nog de poten door de kroonplaat steken om het een beetje te corrigeren.

Je hebt waarschijnlijk ook het voorwiel nodig welke bij deze vorkpoten hoort. Afhankelijk van welke vorkpoten je gebruikt kan je wellicht jouw originele wiel behouden en enkel de wiellagers vervangen. Je zal ook het wielas moeten vervangen voor de as welke bij het (nieuwe) wiel\poten hoort en ook het voorspatbord.

Ook opletten dat je jouw remklauwen nog kan blijven gebruiken, want anders zal je ook de klauwen moeten halen welke bij de poten horen. Tevens ook opletten dat de remschijven bruikbaar zijn.

Als jouw huidige bijvoorbeeld 310mm zijn, maar de motor waarvan jij de poten gebruikt heeft schijven van 320mm dan zal je deze ook moeten nemen, want anders sluit de klauw niet goed aan en rem je dus met een half remblokje (bij wijze van spreken).

Als jouw motor clip ons heeft zal je deze ook moeten vervangen, omdat ze niet meer passen.

Meteen een nieuw balhoofdlager e.d. spreekt voor zich denk ik. Als toch alles los gaat.

Vorkpoten
Kroonplaat
T stuk
clip ons
remklauwen
remschijven
voorwiel
wielas
voorspatbord

Het kan een prijzig geintje worden. :)

Ik had het voor mijzelf niet goed uitgezocht toen ik mijn voorkant ging vervangen en dat heeft uiteindelijk veel (extra) geld gekost, omdat ik niet de juiste onderdelen had gekocht. Daarnaast heeft het veel tijd gekost, omdat de motor slecht reed. Die voorkant is er dus een aantal keer weer onder vandaan gehaald, omdat ik het niet begreep.

Ik wilde het er snel op hebben en vond dus dat ik het wel meteen kon monteren zonder de poten van verse olie te voorzien. Dit is achteraf een heel slecht idee gebleken, daar 1 poot schijnbaar onderhoud nodig had aan de kleur van de zwarte olie te zien en dat was de reden waarom mijn motor zo slecht reed.

Dus ook meteen de poten van versie olie en keerringen voorzien alvorens je deze monteert! :Y
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reacties, maar ik denk niet dat jullie mijn rare idee helemaal begrijpen .ik wil het balhoofd met de buiten poten van de upsidedown combineren met de complete poten vd standaard vork. dus de binnen poten vd standaardvork op de een of andere manier vast krijgen in de buitenpoten van de upsidedown in t kroonstuk. dan krijg ik dus een enorm dikke vork en dat leek me wel stoer staan, maar hij moet natuurlijk nog wel een beetje blijven sturen.en ook niet na bijv een wheelie 35 cm korter zijn
 
bedankt voor de snelle reacties, maar ik denk niet dat jullie mijn rare idee helemaal begrijpen .ik wil het balhoofd met de buiten poten van de upsidedown combineren met de complete poten vd standaard vork. dus de binnen poten vd standaardvork op de een of andere manier vast krijgen in de buitenpoten van de upsidedown in t kroonstuk. dan krijg ik dus een enorm dikke vork en dat leek me wel stoer staan, maar hij moet natuurlijk nog wel een beetje blijven sturen.en ook niet na bijv een wheelie 35 cm korter zijn
Ik snap er echt helemaal niks van. Wil je up side down poten in de originele kroonplaat zetten?
 
bedankt voor de snelle reacties, maar ik denk niet dat jullie mijn rare idee helemaal begrijpen .ik wil het balhoofd met de buiten poten van de upsidedown combineren met de complete poten vd standaard vork. dus de binnen poten vd standaardvork op de een of andere manier vast krijgen in de buitenpoten van de upsidedown in t kroonstuk. dan krijg ik dus een enorm dikke vork en dat leek me wel stoer staan, maar hij moet natuurlijk nog wel een beetje blijven sturen.en ook niet na bijv een wheelie 35 cm korter zijn

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
:') :') :')
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-


e045.gif
 
Dan krijg je dus een hardfront ipv hardtail? De originele voorvork kan dan toch niet meer veren, want die buitenpoot komt omhoog met inveren en klapt dan tegen de buitenpoot van de USD aan. Als ik je plan goed begrijp tenminste.
 
TS heeft gebruikersnummer 150051, dus upside-down, voorste-achter, binnenstebuiten, hij is er wel de gebruiker bij uitstek voor _O-

Van boven naar beneden:
gewone vork: dun - dik
usd vork: dik - dun
ts vork: dik - dun - dik

Als ik het goed begrijp. Namelijk de bovenkant van de binnenpoten van een conventionele vork vastzet in de buitenpoten van een usd. Dat is nog wel te doen op één of andere manier. Zolang minimaal de veerweg uitsteekt moet dat kunnen. Krijg je wel een hele lange voorvork, of je moet de usd buitenpoten inkorten. Maar ja, het deel dat overblijft zit in de kroonplaten en voor een groot deel uit het zicht. Hoe groot is dan nog het verschil met een gewone vork?
 
Ik denk dat hij enkel de buitenpoten van een usd wilt, en daarin een conventionele vork. Dus als de vork inveert, dat de buitenpoten van de conventionele vork, in de buitenpoten van de usd gaan.
 
in de chopper scene worden vaker gewoon hulzen gemaakt om je vork dikker te laten lijken.
dat is denk ik een beetje wat je wilt bereiken?

veel meer dan dat kan ik niet bedenken of je moet inderdaad een complete swap uitvoeren.
 
bedankt voor de serieuze reacties, toen ik in mn jeugd eens een exemplaar van het britse blad streetfighter in keek en zag dat 13 van de 12 ombouwsels een mono ophanging van de VFR gebruikten leek me het woord SPECIAL wel erg misplaatst en nam ik mij voor om nooit een ombouw te maken waar er al 1012 van rondrijden. zodoende dit in jullie "inside the box brains" misschien wat overspannen idee.
als je de ruimte tussen de 2 buitenpoten groter laat dan de maximale veerweg is er geen enkel probleem afgezien van de vraag hoe je de binnen poten deugdelijk in de buitenpoten vast krijgt. ik kan wel boven en onder (beide) kroonplaten clampen zetten maar dan win ik nooit de schoonheidsprijs..... eventueel kan ik pasbussen draaien en die weer met een paar koploze inbussen aan elkaar zetten maar denk dat t dan langer gaat duren als alleen komende winter....
 
Waarschijnlijk is het toch het makkelijkste die buitenpoten van de USD te laten voor wat ze zijn en twee buizen te laten draaien met de binnen- en buitenmaat en lengte die jij voor jouw project voor ogen hebt.

De buitenpoten van de USD ga je ook niet zomaar kunnen gebruiken, ze zullen ingekort moeten worden en van binnen dusdanig leeggemaakt dat de binnenpoten van de conventionele vork erin passen. En dan weer opgevuld zodat de binnenpoten vastgezet kunnen worden.
 
je moet kijken hoeveel ruimte je hebt vanaf de bovenkant van de buitenpoot tot aan het t-stuk.
Dat zal maar een paar cm zijn, Wat wil je daar dan nog tussen zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan