Winterstalling motor, wat is verstandig?

Davidm636

Rookie
8 jul 2014
17
0
's-Heerenberg
Hallo mede MFers,

Mijn eerste motor wordt voor het eerst gestald voor de winter. Nu wil ik graag weten: zijn er bepaalde dingen aan te raden voordat je hem gaat stallen? Moet ik hem er af en toe uithalen om even een stukje te rijden zodat ie een keer warm is geweest, of is dit niet nodig?

Misschien verder nog wat handige tips? Dingen als een druppellader en het liefst van de grond af begrijp ik :)
 
Omdat mijn beroep bestaat uit het maken van zeereizen van 3 maanden, heb ik veel ervaring met het begrip "winterstalling". Ook met zomerstalling trouwens.
Ik doe eigenlijk helemaal niets, afgezien van het losmaken van de accupolen. Uiteraard zet ik mijn motor niet vies weg, want ik maak hem na bijna iedere rit schoon.
 
Verleden jaar mijn Kawasaki Z300 6 maanden stil laten staan onder een afdak.
Geen hoes erover en de accu laten zitten in de motorfiets maar wel constant aan de Optimate druppellader gehangen.
Om de paar weken even het voorwiel een slag gedraaid, want deze raakte de grond.
Achterwiel stond los ivm de paddockstand dus die liet ik ongemoeid.
Tank alleen maar Shell V-power 98, en daar de tank van de motor vol mee weggezet.
Na 6 volle maanden stilstaan, sleutel erin, contact aan: starten en lopen in ene keer.
Was lichtelijk verrast.
Maar het kan dus makkelijk.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me nu afvraag is, waarom hebben auto's blijkbaar geen last van roest in de cilinders en motorfietsen wel.

Ik denk niet dat auto's er meer of minder last van hebben dan motoren, alleen omdat het bij veel motorrijders gebruikelijk is om de motor voor langere tijd weg te zetten staat het daarbij specifiek beschreven. Denk niet dat veel mensen hun auto in de winterstalling zetten. Volgens mij is het advies van olie in de cilinders bij motoren ook alleen bij echt lange stalling van meer dan een half jaar, niet voor een winterstop.
 
Laatst bewerkt:
Ik verkoop mijn motor altijd einde zomer en ga in het voorjaar naar een andere kijken.

Koop er 1 met wat krassen/schade voor een prikkie, knap dat netjes op, rij heel de zomer en verkoop hem eind van het jaar met een beetje winst.

Rij zo vrijwel gratis motor, heb ieder jaar wat anders en heb in de winter de schuur vrij voor de tuinmeubelen.

Zo kan het ook..... *O*
 
niets doen werkt voor mij al 18 jaar. onee wacht ik ontlaad de accu altijd ergens in januari en laad hem dan weer op. verder niets.

Accu ontladen ?
Waarom, dat is wel het slechtste wat je kunt doen voor een accu.
Ook een druppellader af en toe aan de accu, waarom ?
Iedere keer dat je de accu opnieuw aansluit begint de lader zijn cyclus opnieuw.
Gewoon er aan laten, lader verbruikt dan nauwelijks stroom.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon er aan laten, lader verbruikt dan nauwelijks stroom.

Inderdaad.
Hier ben ik volmondig mee eens.
Ik lees zoveel verhalen over andere tactieken, maar ook ik houdt altijd de druppellader aan de accu.
Mijn Optimate druppellader onderhoudt dan toch de accu, dus beter dan dat kan het niet.
Ik doe het al tientallen jaren op deze manier met vele verschillende motorfietsen en tot op heden geen centje pijn.
Mijn accu's gaan doorgaans tussen de 5 en 7 jaar mee.
Dus ik begrijp vaak niet waarom men het anders doet.
Of je haalt de accu uit de motor en zet die accu dan binnen permanent aan de druppellader, of je laat de accu lekker zitten in de motor en zet dan de druppellader erop aan.
Klaar is Klara.
Vr gr
 
Hang de accu aan de lader.
Ga effe wandelen met de hond. Wasje draaien en ophangen/in de droger.
Motor meuk bij elkaar rapen.
Bakkie koffie en bammetjes voor onderweg.
Bandjes oppompen. (Kan met een fietsenpomp mits je een verloop nippel hebt)
Lapje over zadel en schermpje halen tegen stof.
Vloeistof niveau controleren/ketting smeren/verlichting nalopen.
Motormeuk aantrekken.
Lader eraf, motor starten en wegrijden.

Ow, je bedoeld voor de winter stalling?! :+

Schoonspuiten. (Hogedruk reiniger/wasbox) Stukkie rijden om het ergste vocht weer weg te krijgen.
Op de middenbok wegzetten in een hoekje. Of buiten zeiltje erover.
;)

Zit in dezelfde situatie als RR.

Maar ook in de "winter" kun je nog prima rijden hoor! Na 21dec worden de dagen weer langer en op de kou kun je je kleden. :]
 
Heb toch nog wat vragen over de winterstalling van een motorfiets.
Er wordt ook aangeraden (ook zelfs in de owners manual/handleiding)om de carburators af te tappen/leeg laten lopen.
En er wordt vaak aangeraden om door het bougiegat wat olie te doen omdat anders de cilinderwanden en zuigerveren gaan roesten.
Als je de tips leest voor oldtimer/youngtimer auto's wordt daar geen woord over gerept.
Het is natuurlijk ook wel veel lastiger om dat bij een auto te doen.
Zeker bij een diesel.
Wat ik me nu afvraag is, waarom hebben auto's blijkbaar geen last van roest in de cilinders en motorfietsen wel.
Graag zou ik ervaringen horen van MF-ers die hun motor in de winter stilzetten en wat ze wel of niet doen en de ervaringen daarmee.

Ik heb meerdere motoren en auto's die wisselend langere tijd stil staan. Afhankelijk van waar ik zin heb om mee te rijden en of ik er aan toekom.
Omdat ik op voorhand meestal niet weet wanneer ik opnieuw rijd (en omdat ik daar te laks in ben) doe ik niks om de voertuigen voor te bereiden op de stilstand.
Het enige is dat ik op de meeste voertuigen een massaschakelaar heb. Dus de accu loopt niet leeg t.g.v lekstroom.
Ik heb nooit problemen met opnieuw starten. Alleen een oude benzineauto moet een paar keer rond om benzine
te halen dus het starten duurt dan iets langer.
Dingen die ik hier lees vind ík wat te ver gaan. Cilinderwanden beginnen echt niet te roesten in een paar maanden. En waarom olie en filter vervangen moeten worden dat snap ik niet. Wat zou daar mee moeten gebeuren wanneer het stil staat? Kruipen daar beesten in ofzo?
En banden worden ook niet vierkant in een paar maanden, tenminste bij mij niet.
Ieder moet zelf natuurlijk doen waar hij zich goed bij voelt :)
 
Accu ontladen ?
Waarom, dat is wel het slechtste wat je kunt doen voor een accu.
Ook een druppellader af en toe aan de accu, waarom ?
Iedere keer dat je de accu opnieuw aansluit begint de lader zijn cyclus opnieuw.
Gewoon er aan laten, lader verbruikt dan nauwelijks stroom.

Is juist goed. En dan bedoel ik niet tot je lampen niet meer aan gaan. Accu's moet je af en toe belasten. Meeste accu's in mijn motoren zitten er zeker 6 jaar in. Vrijwel al mijn vrienden met druppel laders komen niet voorbij de 3 a 4 jaar

Beter zou nog zijn om niet tot 100% op te laden en niet tot 0% te gaan. Word alleen lastig zonder regelaar in je motor. Temperatuur regeling maakt et dan nog beter. Tesla doet dat oa met zijn accu's.
 
Is juist goed. En dan bedoel ik niet tot je lampen niet meer aan gaan. Accu's moet je af en toe belasten. Meeste accu's in mijn motoren zitten er zeker 6 jaar in. Vrijwel al mijn vrienden met druppel laders komen niet voorbij de 3 a 4 jaar

Beter zou nog zijn om niet tot 100% op te laden en niet tot 0% te gaan. Word alleen lastig zonder regelaar in je motor. Temperatuur regeling maakt et dan nog beter. Tesla doet dat oa met zijn accu's.

Bij mijn ZX10R uit 2004 zit de originele accu er nog in.Wordt sinds 2011 niet meer mee gereden alleen wat bijgehouden af en toe en 1x per jaar op testbank en accu af en toe op druppellader.Na een jaar is het nog steeds starten en lopen ook met oude benzine erin,die haal ik er echt niet uit .Levert op de bank nog steeds vol vermogen en loopt perfect.
 
Dus je hebt een motor die je alleen gebruikt op de testbank?

Ik ben heel erg benieuwd waarom dat is. :)

Omdat rijden mij niet meer intereseert en verkopen doe ik hem niet want om die centen zit ik niet te springen en ding is mega verbouwd maar hou hem wel beetje bij.
Heb er wel nog eentje bij gekocht uit 2005 om weer te verbouwen, sleutelen vind ik wel weer leuk.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wilde ik met mijn vraag weten hoe lang het duurt bij stilstand van een motor dat de cilinderwanden gaan roesten (bij geen voorbereiding).
Maar er wordt nu eigenlijk meer gesproken over de accu.
En hoe lang duurt het voordat je carburatorproblemen krijgt als je de carburator niet aftapt.
Dus gelden deze vragen niet voor moderne motoren met injectie die ook geschikt zijn voor E10 benzine.
Het gaat over wat oudere carburator motoren die niet geschikt zijn voor E10.
Pakweg ouder dan 20 - 25 jaar.
 
Omdat rijden mij niet meer intereseert en verkopen doe ik hem niet want om die centen zit ik niet te springen en ding is mega verbouwd maar hou hem wel beetje bij.
Heb er wel nog eentje bij gekocht uit 2005 om weer te verbouwen, sleutelen vind ik wel weer leuk.


:t

Zijn wel mooie fietsen die oudere ZX10R. :Y
 
Eigenlijk wilde ik met mijn vraag weten hoe lang het duurt bij stilstand van een motor dat de cilinderwanden gaan roesten (bij geen voorbereiding).
Maar er wordt nu eigenlijk meer gesproken over de accu.
En hoe lang duurt het voordat je carburatorproblemen krijgt als je de carburator niet aftapt.
Dus gelden deze vragen niet voor moderne motoren met injectie die ook geschikt zijn voor E10 benzine.
Het gaat over wat oudere carburator motoren die niet geschikt zijn voor E10.
Pakweg ouder dan 20 - 25 jaar.

Ik heb meerdere motoren waaronder twee guzzies uit de 80’s

Daar rij ik natuurlijk in de winter niet op. Op die andere trouwens ook niet, veel te koud. Al die dingen staan gewoon bij mij in de garage en het enige wat ik doe is alles voltanken voor de winter. Vroeger gebruikte ik nog wel eens een druppellader maar dat doe ik al een paar jaar niet meer. Begin maart is het gewoon starten en lopen.
 
Kiek......zoals het hoort.
Dat zal een prettig gevoel geven.
Ik kan niet wachten om mijn R1200RT weer leven in te blazen, maar helaas zal dat pas ergens rond de maand april van 2018 zijn.
Eerst maar eens die knake winter door zien te komen.
Wat een bagger periode zeg.
Vr gr
 
Ik heb meerdere motoren waaronder twee guzzies uit de 80’s

Daar rij ik natuurlijk in de winter niet op. Op die andere trouwens ook niet, veel te koud. Al die dingen staan gewoon bij mij in de garage en het enige wat ik doe is alles voltanken voor de winter. Vroeger gebruikte ik nog wel eens een druppellader maar dat doe ik al een paar jaar niet meer. Begin maart is het gewoon starten en lopen.


Met recentere motoren gaat dit verhaal niet op. Tenminste dat is mijn ervaring.
Moderne motoren hebben verbruikers zoals startonderbreker, Het zou dan nog niet uit mogen maken omdat het verbruik minimaal is, toch is het dan vaak weer ruk aan het begin van het seizoen. Zonder druppellader is de accu dan toch weer leeg.

Eigenlijk zou ik de accu eruit moeten halen in de winter maar dat komt er nooit van.
 
Winterstalling.....voltanken en aan de druppellader...en vh voorjaar afpluggen, starten en rijden; mits de accu niet stuk gegaan die je ook weleens meemaakt

Jaren ook zonder gedaan, accu loskoppelen en verder ook geen problemen meegemaakt, wel een beetje slome startmotor in het begin maar de motoren kreeg ik wel aan de gang. Soms met hulp van een flinke acculader maar dat lag meer aan de ouderdom vd accu....

Met druppelladers is het stuk gemakkelijker, geen omkijken cq sleutelen..

full
 
Laatst bewerkt:
We hebben het toch weer over accu's en acculaders.
Hoor niets over de cilinder-roest en carburators en E10 benzine?
Mag ik daaruit concluderen dat deze problemen niet bestaan?
Of enkel bij hele lange stilstand van pakweg meer dan een jaar of zo?
 
Cilinderwanden roesten pas na jaren stilstand.

Carburateurs bij voorkeur aftappen voor de winter, of de motor laten draaien en de benzinekraan dicht zetten, dan trekt de motor de carburateurs zelf leeg.

Laatste paar keer voor de winterstop v-power of BP ultimate o.i.d. tanken, daar zit bijna geen ethanol in.
 
Laatst bewerkt:
We hebben het toch weer over accu's en acculaders.
Hoor niets over de cilinder-roest en carburators en E10 benzine?
Mag ik daaruit concluderen dat deze problemen niet bestaan?
Of enkel bij hele lange stilstand van pakweg meer dan een jaar of zo?
Het hangt ook af van hoeveel vocht er bij kan, en weg kan.
En de gebruikte materialen.

Beide zijn in de loop vd tijd veranderd.
 
Eigenlijk wilde ik met mijn vraag weten hoe lang het duurt bij stilstand van een motor dat de cilinderwanden gaan roesten (bij geen voorbereiding).
Maar er wordt nu eigenlijk meer gesproken over de accu.
En hoe lang duurt het voordat je carburatorproblemen krijgt als je de carburator niet aftapt.
Dus gelden deze vragen niet voor moderne motoren met injectie die ook geschikt zijn voor E10 benzine.
Het gaat over wat oudere carburator motoren die niet geschikt zijn voor E10.
Pakweg ouder dan 20 - 25 jaar.

Zoals ik al zei, roesten na een paar maanden zeker niet.
Ik denk dat dat na jaren pas gebeurd.

Sommige motoren zijn gevoeliger voor carburateur problemen dan anderen. Dat is bijna niet te voorspellen
 
Ik heb in 2007 een tweedehands motorblok gekocht die 17 jaar in een volgens mij onverwarmde opslag had gestaan. Olie en koelvloeistof was niet afgetapt.
De buitenkant was in vrij slechte staat, vrij zware roest op stalen onderdelen.
Onder de kleppendeksels was geen noemenswaardige roest te bekennen, het zag er clean uit.
Olie afgetapt en zijkappen eraf, lichte roestvorming op stalen onderdelen boven het oliepeil.

De cilinderwanden kon ik natuurlijk niet controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de motor eigenlijk niet een maand of 5 in de winterstalling doen.
Als het een keer mooi droog zonnig winterweer is begint het toch te kriebelen en wil ik een stuk rijden.
Nu weet ik dat als ik de motor in de winter een paar weken (4-7) niet zou gebruiken, dat ik dan niet allerlei voorzorg maatregelen hoef te nemen.
(Afgezien van de druppellader natuurlijk.)
Ik tank zo wie zo altijd V-Power omdat daar geen ethanol inzit.
Allemaal hartelijk bedankt voor de adviezen.

Grt. Kees
 
Terug
Bovenaan Onderaan