Winterstalling motor, wat is verstandig?

Davidm636

Rookie
8 jul 2014
17
0
's-Heerenberg
Hallo mede MFers,

Mijn eerste motor wordt voor het eerst gestald voor de winter. Nu wil ik graag weten: zijn er bepaalde dingen aan te raden voordat je hem gaat stallen? Moet ik hem er af en toe uithalen om even een stukje te rijden zodat ie een keer warm is geweest, of is dit niet nodig?

Misschien verder nog wat handige tips? Dingen als een druppellader en het liefst van de grond af begrijp ik :)
 
En hoe lang duurt het voordat je carburatorproblemen krijgt als je de carburator niet aftapt.
Dus gelden deze vragen niet voor moderne motoren met injectie die ook geschikt zijn voor E10 benzine.
Het gaat over wat oudere carburator motoren die niet geschikt zijn voor E10.
Pakweg ouder dan 20 - 25 jaar.

Ik tap al 30 jaar de carbs niet af.
Rij 5 wintermaanden niet.
En nooit storing gehad.
 
Ik heb het al die jaren verkeerd gedaan:

Aftanken en in de garage zetten.

Winter afwachten (als het niet te slecht is stukje rijden)

Pekel / ijs weg - uit de garage en rijden. (soms een beetje schoonmaken, **nooit** een hogedrukspuit - daarom doen al mijn stekkers en schakelaars het nog gewoon :) )

Verkeerd natuurlijk, maar ik wist het niet. Mijn motor ook niet, dus die deed het gewoon.
 
Ik heb het al die jaren verkeerd gedaan:

Aftanken en in de garage zetten.

Winter afwachten (als het niet te slecht is stukje rijden)

Pekel / ijs weg - uit de garage en rijden. (soms een beetje schoonmaken, **nooit** een hogedrukspuit - daarom doen al mijn stekkers en schakelaars het nog gewoon :) )

Verkeerd natuurlijk, maar ik wist het niet. Mijn motor ook niet, dus die deed het gewoon.

Hogedruk spuit kan best, mits je hem maar goed gebruikt.
 
Door de oldtimerregeling verplicht ophokken van mijn BMW R65 tot 1 maart 2018. Wat ik doe:
- een behoorlijk lang rit maken zodat de motorolie goed warm is geweest
- tank volgooien met gewoon Euro95
- vlotterbakken loshalen en benzineslangen loshalen bij de kraantjes. Hele slang en filter lopen leeg.
- Vlotterbakken terug en slangen bij de kraantjes los laten.
- ééns per maand 24 uur aan de druppellader.

1 maart benzineslangen weer op de kraantjes schuiven, kranen open en kwartier wachten. Start al 4 jaar lang op deze manier in één keer.

Dan naar de doe het zelf werkplaats rijden en bandenspanning controleren, evt. oppompen.
 
Laatst bewerkt:
Kheb 1 motor in zuid frankrijk onder een hoes staan, komt 1x per jaar 3 weken tot leven, doe ik helemaal niets aan, gaat gewoon e10 in, en is gewoon accu er in, kraan op pri , en starten>>>lopen

Fietsen hier...soms als ik er aan denk aan de druppellader, soms niet, dan in het voorjaar kijken of de accu nog opgeladen kan/moet worden....heel soms lukt dat niet, dan staat er meestal wel een accu die ik bij een sloop voor een tientje heb meegenomen, en die al maanden of nog langer onder een norauto lader staat, die zijn in Fr relatief goedkoop, en daar kun je alles aan hangen
Lader NORAUTO ref. HF600 12 V : Auto5.be
 
De beste tip die ik hier ben tegengekomen is winterhandschoenen aanschaffen. Dat bespaard een hele hoop gedoe, dat kennelijk nodig is als je de motor stalt in de winter. Winter, dat is toch meestal in de tweede week van februari, als ik het me goed herinner? Nou ja, hoe dan ook, ik heb zelf nog nooit iets aan mijn motor gedaan (behalve af en toe wassen, bandenspanning op peil houden en 1x per jaar naar de dealer). Dat hoeft namelijk niet als je hem gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken genoeg mensen die hun (oldtimer)auto of motor een paar maande stilzetten en er niks aan voorbereiden. Alleen af en toe starten en kort laten lopen.
Ze hebben nooit problemen.
De wet van Murphy zegt:
Degene die nergens iets om geeft, heeft nooit problemen.
Degene die heel precies en zuinig is, kan s'nachts niet slapen door de problemen die hij/zij denkt dat er gaan gebeuren.

Kortom: maak je niet zo druk. dan heb je geen stress!
 
Ik ken genoeg mensen die hun (oldtimer)auto of motor een paar maande stilzetten en er niks aan voorbereiden. Alleen af en toe starten en kort laten lopen.
Ze hebben nooit problemen.
De wet van Murphy zegt:
Degene die nergens iets om geeft, heeft nooit problemen.
Degene die heel precies en zuinig is, kan s'nachts niet slapen door de problemen die hij/zij denkt dat er gaan gebeuren.

Kortom: maak je niet zo druk. dan heb je geen stress!

zo is het... :Y
 
Mijn Suzuki gsx 750 zet ik weg met volle tank Esso loodvrij daar zit geen benzinekraan op alleen vacuüm kraan tap niets af ,in het voorjaar probeer ik hem te starten is de accu te leeg dan een uurtje de accu lader er op en start dan zo ,,, voorvork poten in de vaseline vet omroestvorming te voorkomen ( moet wel zuurvrijvet zijn ) geen wd40 de motor staat wel indroge garage
 
Terug
Bovenaan Onderaan