Verschil kopervet en lagervet

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Lang zoeken heeft helaas nog niets opgeleverd.
Niet op Google tot dusver, maar ook niet op MF.
Eigenlijk is de vraag heel simpel, wat is het grote verschil tussen kopervet en lagervet?
En wat zijn, op motorgebied, de meest voorkomende toepassingen van beiden?
Kopervet, zo heb ik gelezen, vooral op schroeven die je later nog los wilt krijgen?
Maar waarom bijvoorbeeld soms kopervet en soms lagervet gebruiken.
Ik ben benieuwd.
 
wou je het alleen tussen die 2 soorten weten of ook alle 1 miljoen andere soorten vet.
het is redelijk simpel vet wordt ontworpen voor en doel. goed smeren, niet vast gaan zitten, blijven werken bij een extreme belasting, water bestendig of juist niet zijn en noem maar op, en vaak voor meerdere doelen of omstandigheden en daar wordt dan een compromis tussen gesloten.
kopervet is niet gemaakt om te smeren in dingen die vaak bewegen maar om een materiaal toe te voegen dat eerder vergaat bij galvanische corrosie en daardoor zorgt dat een verbinding weer los wil zelfs als het in de tussentijd erg vaak heet is geweest. het valt dan ook onder de groep van anti-seize middelen en niet onder de smeermiddelen.
lagervet is daarentegen weer ontworpen voor de omstandigheden die in een lager voorkomen. en omdat galvanische corrosie niet echt voorkomt in een lager (gemaakt van 1 materiaal) is dat niet een van de ontwerpcriteria. maar een lager draait normaal wel veel dus moet het vet niet kapot gaan van de vele beweging maar het moet wel goed smeren en hoeft normaal weer niet tegen hoge temperaturen te kunnen.
 
Hee Millencolin,


In antwoord op je vraag is het zo dat het vet in een lager van zo'n samenstelling moet zijn dat het jarenlang bestendig moet zijn tegen het opwarmen en afkoelen dat een lager (bv een wiellager) met normaal gebruik ondergaat en tegelijk zijn smerende werking behoudt.
Hier heb je het in de meeste gevallen over EP2 vet,
Er zijn heus wel nog veel hoogwaardigere vetten maar dit type vet is voor bv industrieel gebruik de norm.
De eisen die gesteld worden aan een bout die voor een mechanische bevestiging zorgt zijn veel minder hoog.
Het enige waar dit type vet voor moet zorgen is dat de bout soepel in- en uitgedraaid kan worden en ervoor zorgt dat de bout niet roest.
Dat is een groot verschil in toepassing zal je begrijpem.
Ik zal je er gelijk bijvertellen dat in het werk dat ik doe (monteur industrie)het kopervet niet meer gebruikt wordt.
Ten eerste schijnt het zo te zijn dat kopervet slecht is voor de gezondheid.
Als tweede is het zo dat aluminiumvet van hogere kwaliteit is dan kopervet.
Dan gaat het voornamelijk over een hogere temperatuur bestendigheid.

Heb ik je vraag naar tevredenheid beantwoord?

Met vriendelijke groet
 
En dan heb je nog de veel voorkomende misvatting dat je kopervet moet gebruiken bij het monteren van remschoentjes en klauwen.
Bij een oudere motor of auto werkt dat idd prima, maar bij moderne motoren en of autos met ABS systemen zorgt kopervet voor storingen en kun je beter het (voor remmerij) superieure ceramische vet gebruiken.
 
Bedankt voor alle uitleg.
De reden dat ik er naar vraag en dan vooral deze type vetten is omdat deze bij motoren veel gebruikt worden.
Alhoewel ik begrijp dat ik kopervet het best kan vergeten.
Ik wilde dus weten welke je waar precies voor gebruikt.
Vandaag moet ik een as terugsteken en een lager terugkloppen. Vandaar.
 
En dan heb je nog de veel voorkomende misvatting dat je kopervet moet gebruiken bij het monteren van remschoentjes en klauwen.
Bij een oudere motor of auto werkt dat idd prima, maar bij moderne motoren en of autos met ABS systemen zorgt kopervet voor storingen en kun je beter het (voor remmerij) superieure ceramische vet gebruiken.

Helemaal correct! Maar in de praktijk wordt het nog altijd (zonder veel problemen) gebruikt.
 
En dan heb je nog de veel voorkomende misvatting dat je kopervet moet gebruiken bij het monteren van remschoentjes en klauwen.
Bij een oudere motor of auto werkt dat idd prima, maar bij moderne motoren en of autos met ABS systemen zorgt kopervet voor storingen en kun je beter het (voor remmerij) superieure ceramische vet gebruiken.

wat voor soort storingen komen er dan en hoe is het vet dan de oorzaak ?
 
:^

Je wielsnelheid wordt bepaald door inductieve sensoren. Keramisch vet bevat geen metaaldeeltjes.

Edit: kopervet wel en die metaaldeeltjes kunnen/gaan het signaal beinvloeden van die sensor.

are-you-a-wizard_fb_237198.jpg



het Master gedeelte is mij inmiddels wel duidelijk :}
 
Over lagervet gesproken:ik haalde laatst de balhoofdlagers los van een 32 jaar oude Honda,waarvan ik bijna zeker ben dat ze nog nooit los waren geweest.Ik zou willen dat ik zulk vet in mijn schuurtje had!Kleeft als een malle en lagers waren nog in zeer goede staat.

De man waar ik vaak lagers haal wist me te vertellen toen ik Chinese lagers op de toonbank zag liggen,dat het prijsverschil tussen een Gopart-lager of een SKF-lager puur komt door het vet wat erin zit.Mss een beetje erg kort door de bocht?
 
Koperslip is geen vet.
Lagervet is een vet.
Duidelijker kan ik het niet maken.
Koperslip gebruik(te) je tussen staal-staal verbindingen. Keramisch vet is moderner en in alle opzichten superieur aan koper.
 
Over lagervet gesproken:ik haalde laatst de balhoofdlagers los van een 32 jaar oude Honda,waarvan ik bijna zeker ben dat ze nog nooit los waren geweest.Ik zou willen dat ik zulk vet in mijn schuurtje had!Kleeft als een malle en lagers waren nog in zeer goede staat.

De man waar ik vaak lagers haal wist me te vertellen toen ik Chinese lagers op de toonbank zag liggen,dat het prijsverschil tussen een Gopart-lager of een SKF-lager puur komt door het vet wat erin zit.Mss een beetje erg kort door de bocht?


Dat is inderdaad te kort door de bocht, die Gopart lagers hebben een veel kortere standtijd dan SKF lagers, soms knappen ze gewoon in stukken.

Dat vet zal vast van mindere kwliteit zijn maar ik denk dat het grootste verschil in de nauwkeurigheid van de afwerking en de kwaliteit van het materiaal zit.
 
Je wielsnelheid wordt bepaald door inductieve sensoren. Keramisch vet bevat geen metaaldeeltjes.

Edit: kopervet wel en die metaaldeeltjes kunnen/gaan het signaal beinvloeden van die sensor.


Helemaal mee eens, alleen vergeet je te vermelden dat bovenstaand voor KAN komen als er een overmaat van koperslip gebruikt word.

Want daar gaat het 99 van de 100 keer fout, bij hoe het toegepast word.
Als je koperslip alleen zou smeren waar het moet zitten, en in de juiste hoeveelheid, zou er niets aan de hand hoeven zijn. Hetzelfde geldt overigens voor Loctite.

Koperslip bevat koper, maar dat mag natuurlijk duidelijk zijn.
Dat koper(deeltjes) werkt op een smerende manier, en houd daarbij de materialen van bout en moer (of ander materiaal waar de draad in grijpt) gescheiden. Daarbij hoort officieel ook het aantal Nm's gereduceerd te worden. Koper heeft namelijk ook een smerende werking.

Dus koperslip; voor statische onderdelen
Lagervet; voor dynamische delen
 
Hoeveel verschillende soorten vetten/smeerproducten hebben jullie in huis?
Ik heb laatst even geteld en kwam tot over de 20 verschillende potjes/tubes/flesjes/spuitbussen etc.

Wie wil er eens een overzichtstopic van maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan