Verschil kopervet en lagervet

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Lang zoeken heeft helaas nog niets opgeleverd.
Niet op Google tot dusver, maar ook niet op MF.
Eigenlijk is de vraag heel simpel, wat is het grote verschil tussen kopervet en lagervet?
En wat zijn, op motorgebied, de meest voorkomende toepassingen van beiden?
Kopervet, zo heb ik gelezen, vooral op schroeven die je later nog los wilt krijgen?
Maar waarom bijvoorbeeld soms kopervet en soms lagervet gebruiken.
Ik ben benieuwd.
 
Alleen WD40 toch? :+

daar sluit je niet alles mee uit :

WD40.png


;)
 
Gebruik je ze ook alle 20 of staan er 18 voor de sier die je in de loop der jaren hebt opgebouwd?

Er zullen er altijd een paar zijn die je zelden gebruikt, maar ook die heb je soms nodig.

Meeste wat ik gebruik is keramisch vet, voor op bouten, zwaarbelaste schanierpunten (zijstandaard/middenbok) en remblokken. Dan hebben we nog;

Siliconenvet voor glijpennen.
Een speciaal vet voor rubber, gebruikt bij de montage van keerringen en o-ringen.
Lagervet voor het smeren van open kogellagers, naaldlagers, balhoofdlagers.
Een speciaalvet voor in de vetspuit, mocht er ooit nog eens wat langskomen met een smeernippel.
Remcilindervet voor de seals en zuigers van een remklauw of remcilinder.
Teflonspray voor het smeren van gas/choke/koppelingskabels, binnenkant gashendel en gaskleppen. Werkt ook uitstekend met sloten trouwens.
Uitlaatpasta, voor die zeldzame momenten dat ook keramisch vet het laat afweten omdat het te heet wordt.
Speciaalvet voor spiebaanvertandingen.
Chroommolybdeenvet voor het smeren van glijlagers bij eerste montage.
Een contactspray voor het zuiveren van gecorrodeerde contacten.
Een contactbeschermer voor het beschermen van contacten die niet gecorrodeerd zijn.
Cockpitspray voor kunststof delen.
3 soorten schroefdraadborgmiddel.
Een schroefdraaddichtmiddel.
Kruipolie.

Vergeet er nog wel een paar....
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je het in de meeste gevallen over EP2 vet,
Er zijn heus wel nog veel hoogwaardigere vetten maar dit type vet is voor bv industrieel gebruik de norm.

Ten eerste schijnt het zo te zijn dat kopervet slecht is voor de gezondheid.

Als tweede is het zo dat aluminiumvet van hogere kwaliteit is dan kopervet.

Dan gaat het voornamelijk over een hogere temperatuur bestendigheid.

De term EP vet heeft geen enkele juridische basis. Wordt te pas en te onpas gebruikt. Ik test regelmatig "EP" vetten welke een ronduit waardeloze prestatie hebben. EP zegt niks, nada, noppes en is al helemaal GEEN norm.

Kopervet is inderdaad slecht(er) voor je gezondheid dan de keramische varianten.

Je haalt 2 zaken door elkaar. Kopervet (feitelijk montagepasta met koper als vast bestanddeel) kan in theorie een veel hogere temperatuur aan dan een aluminiumvet. Ik denk dat je een montagepasta bedoelt op basis van alu bestanddelen.

Een smeervet met een aluminium(complex) verdikker is namelijk wel degelijk een smeervet en geen montagepasta. Dit zijn de zgn metaalzeep verdikte smeervetten. Dit heeft echter niet met montagepasta's te maken.
 
Smeervet: Is een smeerolie en een verdikker. Verdikkers zijn veelal metaalzepen. Deze metaalzepen hebben niets te maken de vaste bestanddelen die in een montagepasts zijn te vinden. In 99% van de gevallen smeert de olie. Bij sommige smeervetten, smeert de verdikker ook enigzins of treedt deze op als AW/EP additief.

Montagepasta: Olie verdampt meestal restloos (is de bedoeling, afh. van temp), vaste stof blijft achter. Deze vaste stof scheidt de 2 materialen. Idee is dat na lange(re) tijd de onderdelen nog steeds gedemonteerd kunnen worden. Ook nodig bij combi van verschillende materialen. Monteer maar eens een rvs bout in een alu behuizing en stel dit maar bloot aan een zoute lucht. Succes verzekerd :+

Bij beweging (dynamische omstandigheden) zal een montagepasta niet of nauwelijks smerend werken.
 
Mag ik vragen waardoor dat veroorzaakt wordt? Een beetje uitleg zou prettig zijn ;-)

Ik weet waarom ik wat waarin stop, maar ik ben geen chemicus. Ik zou gokken dat een lager met een redelijk toerental sowieso een ander soort vet nodig heeft omdat het heet wordt, normale vetten worden dan dun en lopen eruit. Daarnaast moet het ook een beetje kleven omdat een keramisch vet dat niet doet.

Ook worden keramische vetten (als ik het zo objectief mogelijk probeer te bekijken) alleen gebruikt voor ongelagerd metaal op metaal contact.
 
Mag ik vragen waardoor dat veroorzaakt wordt? Een beetje uitleg zou prettig zijn ;-)
Het meest vloeibare bestanddeel, loopt er vrij snel uit.
In mijn potje zie ik dat al gebeuren, laat staan in n lager.

Lagervet blijft veel langer goed qua opbouw vd bestanddelen. En plakt idd ook veel beter :)
 
Hoeveel verschillende soorten vetten/smeerproducten hebben jullie in huis?
Ik heb laatst even geteld en kwam tot over de 20 verschillende potjes/tubes/flesjes/spuitbussen etc.

Wie wil er eens een overzichtstopic van maken?

Ga ik vanavond wel even doen.

wel een mooi overzicht, maar geen topic.

er zijn wel eerder en ook recent vragen en opmerkingen omtrent (koper) vet gesteld :

Kopervet of iets anders.

Ik zal een topic maken met geschikte zoekwoorden voor de zoekfuntie :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan