Verschil kopervet en lagervet

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Lang zoeken heeft helaas nog niets opgeleverd.
Niet op Google tot dusver, maar ook niet op MF.
Eigenlijk is de vraag heel simpel, wat is het grote verschil tussen kopervet en lagervet?
En wat zijn, op motorgebied, de meest voorkomende toepassingen van beiden?
Kopervet, zo heb ik gelezen, vooral op schroeven die je later nog los wilt krijgen?
Maar waarom bijvoorbeeld soms kopervet en soms lagervet gebruiken.
Ik ben benieuwd.
 
@ texoot
Misschien is het vet welke in de lagers zit een Teflon based vet.

Is het wit?

Verder lees dit artikel eens door.
Opmerking kopervet is inderdaad anti seize. Bij reminstallaties ee HEEL klein beetje tussen remschoen en druk cilinder. voorkomt piepen. En een beetje binnen de cup om de zuiger gangbaar te houden.
TeVEEL vet is erger dan te weinig.
EEn lager mag ook maar voor de helft gevuld zijn. Niet meer is beter.

Schmierfett – Wikipedia
http://www.klueber.com/ecomaXL/files/Schmierung_von_Waelzlagern_Tipps_und_Tricks.pdf
 
Ik weet waarom ik wat waarin stop, maar ik ben geen chemicus. Ik zou gokken dat een lager met een redelijk toerental sowieso een ander soort vet nodig heeft omdat het heet wordt, normale vetten worden dan dun en lopen eruit. Daarnaast moet het ook een beetje kleven omdat een keramisch vet dat niet doet.

Ook worden keramische vetten (als ik het zo objectief mogelijk probeer te bekijken) alleen gebruikt voor ongelagerd metaal op metaal contact.

Hoge omtreksnelheid bepaalt in beperkte mate de warmte-ontwikkeling. Een langzamer draaiend lager met zware belasting is lastiger te smeren dan een sneldraaiend lager. Een keramische pasta kan heel kleverig zijn. Dit heeft met andere ingrediënten te maken en niet zozeer met de keramische bestanddelen
 
Het meest vloeibare bestanddeel, loopt er vrij snel uit.
In mijn potje zie ik dat al gebeuren, laat staan in n lager.

Lagervet blijft veel langer goed qua opbouw vd bestanddelen. En plakt idd ook veel beter :)

Dit betwist ik ten zeerste. Het zgn "bloeden" van een vet is een normaal verschijnel. Sterker nog, in een lager moet dit ook in beperkte mate gebeuren. De zgn "reversibility" van een vet of pasta is sterk afhankelijk van het type verdikker. Er zijn smeervetten die wel degelijk sneller bloeden dan een pasta.
 


Ook dit klopt niet. Een initiele lagervulling is tussen de 40% en 90%. Dit is sterk afhankelijk van de bouwvorm, type lager en bedrijfomstandigheden.

Sterker nog; een lager van hetzelfde type, met exact dezelfde afmetingen en geschikt voor dezelfde apllicatie kunnen bij 2 fabrikanten een verschillende vulling hebben. Zelfs daar verschillen ze van mening.
 
Dit betwist ik ten zeerste. Het zgn "bloeden" van een vet is een normaal verschijnel. Sterker nog, in een lager moet dit ook in beperkte mate gebeuren. De zgn "reversibility" van een vet of pasta is sterk afhankelijk van het type verdikker. Er zijn smeervetten die wel degelijk sneller bloeden dan een pasta.
Voor mij nieuw :)

Weet jij overigens de bestanddelen van het keramisch vet of pasta?

In mijn beleving is het ook meer een pasta, dan een vet. Maar daar ben ik ook niet zeker van.

Ik heb ff mijn potje er bij gepakt.
Fijne keramische deeltjes. In een onsmeltbaar bentone basisvet.

Er staat op dat het is voor lossing of montage. Staat ook op keramische pasta.

Maar goed, mijn potje is mijn potje. Geen idee of er nog meer varianten zijn.
Ik ben wel eens keramisch lager vet tegen gekomen. Maar daarbij had ik het idee dat het ging om keramische lagers (fietsen). :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij nieuw :)

Weet jij overigens de bestanddelen van het keramisch vet of pasta?

In mijn beleving is het ook meer een pasta, dan een vet. Maar daar ben ik ook niet zeker van.

Ik heb ff mijn potje er bij gepakt.
Fijne keramische deeltjes. In een onsmeltbaar bentone basisvet.

Er staat op dat het is voor lossing of montage. Staat ook op keramische pasta.

Maar goed, mijn potje is mijn potje. Geen idee of er nog meer varianten zijn.
Ik ben wel eens keramisch lager vet tegen gekomen. Maar daarbij had ik het idee dat het ging om keramische lagers (fietsen). :?


De bestanddelen van een keramische montagepasta bestaan voor een groot deel uit dezelfde stoffen die ook in een smeervet voorkomen. Maar bepaalde bestanddelen zoals bv een AW/EP additief zul je in een montagepaste niet tegenkomen. Als extra bestanddeel wordt er een vaste stof (zoals boron nitride) toegevoegd die juist als doel heeft om de loopvlakken (ook statisch) te scheiden. Omdat het hier niet om beweging gaat kunnen er ""harde" stoffen worden toegvoegd. Als je deze stoffen bijvoorbeeld zou toepassen in een smeervet voor wentellagers met een bepaalde omtreksnelheid zullen deze harde stoffen het lager beschadigen.

Uiteraard zijn er chemisch gezien veel verschillen tussen een montagepasta en smeervet, alleen zijn die met het blote oog niet waar te nemen voor de gebruiker.

Een bentonite verdikker is letterlijk een gemodificeerd soort klei. Dit is een verdikker die voornamelijk gebruikt wordt in smeervetten met een hoge temperatuurtoepassing. Een bentonite verdikker kent geen druppelpunt en wordt vaak gecombineerd met synthetische olie. Nadeel van een bentonite verdikker is dat als de smeerfrequentie niet gerespecteerd wordt het uiteindelijk een schurende werking kan veroorzaken.

Een een betonite verdikker is goedkoop om in te kopen voor smeermiddelenmakers
 
Voor mij nieuw :)

Weet jij overigens de bestanddelen van het keramisch vet of pasta?

In mijn beleving is het ook meer een pasta, dan een vet. Maar daar ben ik ook niet zeker van.

Ik heb ff mijn potje er bij gepakt.
Fijne keramische deeltjes. In een onsmeltbaar bentone basisvet.

Er staat op dat het is voor lossing of montage. Staat ook op keramische pasta.

Maar goed, mijn potje is mijn potje. Geen idee of er nog meer varianten zijn.
Ik ben wel eens keramisch lager vet tegen gekomen. Maar daarbij had ik het idee dat het ging om keramische lagers (fietsen). :?

Toevallig ben ik ook een fervent sportfietser en ken deze keramische lagers wel.

In theorie: Ja; hebben keramische lagers een langere levensduur. Maar in de praktijk niet.90% van de lagers haalt de levensduur niet door externe vervuiling. Externe vervuiling is bij (motor)fietsen bijna altijd het probleem voor wiellagers, trapaslagers e.d.

Uitzondering is het balhoofdlager. Deze gaan vroeg of laat altijd kapot. Er is simpelweg te weinig snelheid om een loopvlakscheiding te krijgen tussen de lagerringen en wentelelementen. Deze snelheid is cruciaal om loopvlakscheiding te realiseren.
 
De bestanddelen van een keramische montagepasta bestaan voor een groot deel uit dezelfde stoffen die ook in een smeervet voorkomen. Maar bepaalde bestanddelen zoals bv een AW/EP additief zul je in een montagepaste niet tegenkomen. Als extra bestanddeel wordt er een vaste stof (zoals boron nitride) toegevoegd die juist als doel heeft om de loopvlakken (ook statisch) te scheiden. Omdat het hier niet om beweging gaat kunnen er ""harde" stoffen worden toegvoegd. Als je deze stoffen bijvoorbeeld zou toepassen in een smeervet voor wentellagers met een bepaalde omtreksnelheid zullen deze harde stoffen het lager beschadigen.

Uiteraard zijn er chemisch gezien veel verschillen tussen een montagepasta en smeervet, alleen zijn die met het blote oog niet waar te nemen voor de gebruiker.

Een bentonite verdikker is letterlijk een gemodificeerd soort klei. Dit is een verdikker die voornamelijk gebruikt wordt in smeervetten met een hoge temperatuurtoepassing. Een bentonite verdikker kent geen druppelpunt en wordt vaak gecombineerd met synthetische olie. Nadeel van een bentonite verdikker is dat als de smeerfrequentie niet gerespecteerd wordt het uiteindelijk een schurende werking kan veroorzaken.

Een een betonite verdikker is goedkoop om in te kopen voor smeermiddelenmakers
Als ik dan kijk naar mijn montagepasta, keramisch, zou je dat in lagers doen?

Alleen al om reden te duur, zou ik het niet doen, maar technisch gezien. Ik maak me zorgen over de keramische deeltjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jongelui.
Sorry maar ik moet even reageren.

Lagers en wetenswaardigheden zoek de info aub bij FAG in de site
Voor vetten en smeermiddelen ook kettingvet toch eens voor info bij Klueber gaan kijken. Leveren ook aan Wuerth. Veelal zijn er maar een paar producenten van specifieke onderdelen en worden deze onder andere namen verkocht.
Ik heb ooit voor het werk lagers ingekocht bij SKF die bij FAG waren gemaakt. Hebben ieder hun eigen programma en types.

(Heineken, Amstel en Brands komt uit 1 verpakkingslijn). Helemaal te zwijgen over ABInbev en SabMiller. (Wat is het verschil tussen: Arcen, Jupiler, Stella Artois en nog wat anderen merken dan behalve het etiket)..

Even verder. Er zijn lagers en lagers dat is een feit. Beste vanuit de techniek gezien en dat is geen grap. FAG, Daarna SKF en dan Schaeffler (INA).

Voor kogellagers geldt: Hoe hoger het toerental hoe minder vet. Bij hoogtoerig lagers OLIE gebruiken.
Voor pendelsituaties liever geen kogellagers omdat de kogels gaan afplatten en vaak teveel herze (punt) belasting op de ringen zetten. Hier vaak beter glijlagers toepassen (achtervork) Oh en wat te denken van 99% van de krukas en nokkenas lageringen.

Het kan zelfs voorkomen dat men bij heel hoogtoerige situaties helemaal geen olie gebruikt maar hoe vreemd het ook klinkt water.
Denk hierbij eens aan de OLIE vrije compressoren van Atlas Copco en anderen.

Aan lagers en smeermiddelen word heel maar dan ook heel veel onderzoek gedaan. Wat ook nog vaak gedaan word is om op loopoppervlakken andere materialen te dampen of elektrolytisch of electroless neer te slaan.
Kijk hiervoor eens op de site van Parker Hannifin en wel de groep metal seals in Boom (B). heet advanced seal groep. Ook HTMS in Mechelen is een kennisbron.
 
Jongelui.
Sorry maar ik moet even reageren.

Lagers en wetenswaardigheden zoek de info aub bij FAG in de site
Voor vetten en smeermiddelen ook kettingvet toch eens voor info bij Klueber gaan kijken. Leveren ook aan Wuerth. Veelal zijn er maar een paar producenten van specifieke onderdelen en worden deze onder andere namen verkocht.
Ik heb ooit voor het werk lagers ingekocht bij SKF die bij FAG waren gemaakt. Hebben ieder hun eigen programma en types.
Klein wereldje...... :+
Ik heb 20 jaar geleden nog 100.000en merkloze kogellagers (6204) verkocht aan FAG toen ik nog vertegenwoordiger was in die branche. De snelste en makkelijkste winst die we ooit gemaakt hebben. Inkoop in China was iets van 40 cent, verkoop 1 gulden. Ok, alle kosten (transport, inklaring, belastingen etc.) gaan er nog vanaf, maar elke keer dat we deze orders binnenkregen was mijn jaarsalaris weer gedekt. Het zullen toch niet diezelfde lagers zijn geweest? O-)
 
(Heineken, Amstel en Brands komt uit 1 verpakkingslijn). Helemaal te zwijgen over ABInbev en SabMiller. (Wat is het verschil tussen: Arcen, Jupiler, Stella Artois en nog wat anderen merken dan behalve het etiket)..

in Leuven wordt geen Jupiler gebrouwen en in Jupile geen Stella. en het verschil tussen een Stella en een Jupiler is even groot als tussen een Stella en een Alken/Maes : ze zijn hetzelfde (een pils), maar toch zitten er smaakverschillen tussen.

waar gebeurt : X aantal jaren geleden heeft ABInbev de produktie van Witte Hoegaerden verhuisd van Hoegaerden naar Jupile. Het begon direkt klachten te regenen dat de "nieuwe " Witte op geen kl*ten trok kwa smaak. Nogtans was het produktieprocess identieketzelfde.
wat niet hetzelfde was, was het water en de bacterien in de lucht ... enig mgelijke oplossing bleek produkie terug in Hoegaerden te doen, en dus ging alles weer terug naar vn waar het kwam.
 
Toevallig ben ik ook een fervent sportfietser en ken deze keramische lagers wel.

In theorie: Ja; hebben keramische lagers een langere levensduur. Maar in de praktijk niet.90% van de lagers haalt de levensduur niet door externe vervuiling. Externe vervuiling is bij (motor)fietsen bijna altijd het probleem voor wiellagers, trapaslagers e.d.

Uitzondering is het balhoofdlager. Deze gaan vroeg of laat altijd kapot. Er is simpelweg te weinig snelheid om een loopvlakscheiding te krijgen tussen de lagerringen en wentelelementen. Deze snelheid is cruciaal om loopvlakscheiding te realiseren.
Waar smeer jij je (race)fietsketting mee?
 
Jongelui.
Sorry maar ik moet even reageren.

Lagers en wetenswaardigheden zoek de info aub bij FAG in de site
Voor vetten en smeermiddelen ook kettingvet toch eens voor info bij Klueber gaan kijken. Leveren ook aan Wuerth. Veelal zijn er maar een paar producenten van specifieke onderdelen en worden deze onder andere namen verkocht.
Ik heb ooit voor het werk lagers ingekocht bij SKF die bij FAG waren gemaakt. Hebben ieder hun eigen programma en types.

(Heineken, Amstel en Brands komt uit 1 verpakkingslijn). Helemaal te zwijgen over ABInbev en SabMiller. (Wat is het verschil tussen: Arcen, Jupiler, Stella Artois en nog wat anderen merken dan behalve het etiket)..

Even verder. Er zijn lagers en lagers dat is een feit. Beste vanuit de techniek gezien en dat is geen grap. FAG, Daarna SKF en dan Schaeffler (INA).

Voor kogellagers geldt: Hoe hoger het toerental hoe minder vet. Bij hoogtoerig lagers OLIE gebruiken.
Voor pendelsituaties liever geen kogellagers omdat de kogels gaan afplatten en vaak teveel herze (punt) belasting op de ringen zetten. Hier vaak beter glijlagers toepassen (achtervork) Oh en wat te denken van 99% van de krukas en nokkenas lageringen.

Het kan zelfs voorkomen dat men bij heel hoogtoerige situaties helemaal geen olie gebruikt maar hoe vreemd het ook klinkt water.
Denk hierbij eens aan de OLIE vrije compressoren van Atlas Copco en anderen.

Aan lagers en smeermiddelen word heel maar dan ook heel veel onderzoek gedaan. Wat ook nog vaak gedaan word is om op loopoppervlakken andere materialen te dampen of elektrolytisch of electroless neer te slaan.
Kijk hiervoor eens op de site van Parker Hannifin en wel de groep metal seals in Boom (B). heet advanced seal groep. Ook HTMS in Mechelen is een kennisbron.

Dit jonkie (alhoewel....mn tienerdochter en inmiddels motorrijdende zoon denken daar heel anders over O-) ) voelt zich nu ook genoodzaakt te reageren. Sorry, maar je hebt de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

'Bij hoogtoerig lager een olie gebruiken'. Ik weet niet onder welke steen jij hebt geleefd, maar tegenwoordig zijn Dn factoren van > 1.500.000 mogelijk met een vet. Dus motorrijders kunnen prima al hun lagers (buiten hun motorblok om) smeren met een vet. Wat jij bedoelt zijn circulatiesystemen in de industrie. Niet relevant voor een motorfiets lijkt me :X

Toerental is NIET de parameter voor bepaling of een vet of olie wordt gebruikt, maar de DN factor. Deze is een afgeleide van de omstreksnelheid, wat substantieel verschilt van een toerental.

Want een lager met een gemiddelde diameter van 20 mm en een lager van 100 mm met beide een TOERENTAL van 150 rpm, hebben beide een totaal verschillende OMTREKSNELHEID.

De glijlagers welke jij noemt (nokken- en krukas) zijn niet zozeer glijlagers vanwege de reden die jij noemt. Sterker nog, de puntbelasting zou het probleem niet zijn, er is namelijk voldoende snelheid om een smeerfilm op te bouwen. Het is een kwestie van economische haalbaarheid, ruimtegebrek en gewichtsproblemen. Daarbij wordt de olie hydrostatisch in het lager gebracht, wat bij uitstek geschikt is voor glijlagers.

Olievrije compressor....my ass! Ten eerste zijn de meeste olievrij compressoren helemaal niet olievrij. De compressieruimte (bv bij een schroefcompressor) waar de schroeven de lucht daadwerkelijk comprimeren is olievrij. Maar daarnaast zit er nog een tandwielkast/overbrenging in de compressor, guess what? Daar zit een smeerolie in! Leuke marketingterm 'olievrij', maar is niet altijd waar.

Ten tweede wordt er water gebruikt.........maar niet vanwege de hoge toerentallen. Dat is echt bullshit. Dat wordt gebruikt om te koelen en de 2 schroeven af te dichten. Wat is het voordeel? Indien er olie geinjecteerd wordt, moet dit weer worden opgevangen. In bv de voedingsmiddelenimdustrie is dit cruciaal, omdat perslucht systemen berucht zijn vanwege een bron van oliecontaminatie. Zeker met de recente discussies door foodwatch (MOSH/MOAH) liggen ook de compressoren weer onder een vergrootglas.
 
mijn bericht was als algemeen beschouwd.
ja je hebt gelijk wat betreft omloopsnelheden, diameters en kosten. Daarnaast spelen meerdere tribologische en technische factoren mee.
Voor hydrostatische en hydrodynamische lagers gelden weer heel andere criteria.
Luchtlagers lopen op lucht en helemaal droog. Kunnen statisch en dynamisch zijn. Maar hier zou dan weer een hele uitleg bij horen van drukken en drukbergen.
heb zelf luchtlagers ontworpen. dit al in de jaren 80 van de vorige eeuw. destijds toegepast in een generatie machines van destijds Philips. Oh geen huishoudelijke apparatuur. Heb een setje Pure luchtlagers thuis in mijn showroomkast liggen van allerlei vreemde en high tech ontwerpen. Ook van verschillende metaal en metaloide afdichtingen. Kan hier een boek over schrijven.

De compressoren lopen olievrij om te koelen en voor de spleetafdichting klopt. de tandwielkasten niet dat klopt ook. en toch draaien de schroeven in het compressor element olievrij.
Zeker de twee en drie assige van AC.
 
Ook dat gelul over dat of dat merk is beter is bullshit...

Ik hoor niet anders hier FAG is het beste, SKF is het beste....

Weet je hoe vaak FAG al grote kwaliteitsissues heeft gehad? Hoevaak FAG al failliet is gegaan? Bekend met het feit dat de wentellichamen van SKF jarenlang bij KOYO werden ingekocht omdat die nauwkeuriger waren en toch goedkoper? Je weet wel KOYO dat goedkope kutmerk wat hier zovaak verguist wordt omdat het chinees klinkt maar wel eerste fabrieksmontage is bij zo'n beetje alle grote japanse merken...

Wat maakt een lager "beter"? Sommige FAG lagerseries hebben hogere draaggetallen dan andere, zijn ze dan beter? Of komt het omdat ze er meer rollen indoen met een dunnere wanddikte als gevolg waardoor het lager alsnog kapot gaat vanwege te grote vervorming van de ringen.

Leuk al die internethelden hier maar ik heb meer aan mensen met praktijkkennis dan mensen die alleen maar kunnen vertellen waar ik het linkje kan vinden van de website waar ze het net zelf ook hebben opgezocht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan