Koppeling grijpt

mccolin

MF'er
30 okt 2016
52
0
Beste allen,

Sinds kort heb ik een ktm 530 uit 2010 gekocht.
Hiervoor altijd schakelbrommers gehad etc. Dus nu een 530.
Vanochtend blokolie, oliefilter en versnellingsbakolie vervangen, allebij 10w50 nano tech...van putoline gebruikt. Nu is het zo dat hij gelijk afslaat wanneer ik hem in de eerste versnelling doe( met ingetrokken koppelingshendel uiteraard). Alleen wanneer de motor warm is gedraaid en een paar keer proberen slaat hij niet af. Daarna rijdt hij goed, wel moeilijk om hem in z'n vrij te krijgen. Nu heb ik niks geks gedaan behalve de olie wissel. Ik weet niet wat hiervoor in de blok heeft gezeten, maar de olie wat eruit kwam was erg vies en donker.
Weet iemand waardoor hij kan afslaan en hoe ik dit kan verhelpen?

Groeten,
Colin
 
Beste allen,

Sinds kort heb ik een ktm 530 uit 2010 gekocht.
Hiervoor altijd schakelbrommers gehad etc. Dus nu een 530.
Vanochtend blokolie, oliefilter en versnellingsbakolie vervangen, allebij 10w50 nano tech...van putoline gebruikt. Nu is het zo dat hij gelijk afslaat wanneer ik hem in de eerste versnelling doe( met ingetrokken koppelingshendel uiteraard). Alleen wanneer de motor warm is gedraaid en een paar keer proberen slaat hij niet af. Daarna rijdt hij goed, wel moeilijk om hem in z'n vrij te krijgen. Nu heb ik niks geks gedaan behalve de olie wissel. Ik weet niet wat hiervoor in de blok heeft gezeten, maar de olie wat eruit kwam was erg vies en donker.
Weet iemand waardoor hij kan afslaan en hoe ik dit kan verhelpen?

Groeten,
Colin


Heb je wel olie van de juiste dikte(viscositeit) in de versnellingsbak gedaan?
Kan zijn dat de olie zo dik is dat, bij koude motor, de platen wel vrij zijn maar door de dikte mee blijven slepen.
 
Ja dat heb ik al gedaan, er kwam vies donker rotzooi uit. Net zo lang doorgegaan tot dat er helder olie uitkwam. Alleen helaas nog niet de tijd gehad om het uittetesten aangezien ik in Delft studeer. Ik zal vrijdag kijken of dit het probleem verholpen heeft. Maar iig bedankt voor het meedenken. Ik laat het jullie weten!
 
Gewoon eens mee rijden en zien wat die na een aantal km doet bij een koude start?
XT 600 van 2003 had dat vroeger ook, vooral na de winter..

Wat betreft de olie gaat het vooral om de specificaties die overeen moeten komen. Zelf gebruik ik enkel motorex voor mijn KTM.
En wat betreft dot4 > Dot 5.1 mag ook erin, hogere kooktemp.
 
Ik heb een 450 uit 2008, in principe hetzelfe motorblok (XC4). Mijn probleem is veel minder groot geworden met Putoline gearoil light in de bak. Het is echter niet geheel weg. Met koude start moet ik nog steeds wat meer toeren maken met het in de versnelling schakelen. Met Motul 5100 (wat nu alleen nog in het cartergedeelte zit) had ik er veel meer last van. Nadat de motor op temperatuur is is het afslaan geheel voorbij en kan de motor ook wat makkelijker in neutraal krijgen tov de Motul 5100.

Het is of de vern.bakolie of de koppelingsslave (lek) of lucht in het systeem.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde probleem ook eens gehad na een wissel.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een anders soort olie gebruikt (mineraal, half of full syntheet) De olie die je niet gebruikt mengt daar niet zo lekker mee en doet wat vreemde dingen met je platen.

Ik hem toen uiteindelijk m'n platen eruit gehaald en gewassen met benzine, terug erin met de nieuwe olie en nooit meer last van gehad.
 
Aangezien de olie donker en smerig eruit kwam, heb ik wel 5w40 van de action die ik nog had liggen, gebruikt om de versnellingsbak ermee door te spoelen. Natuurlijk wel alles eruit laten lopen voorzover dat kon. Maar dat zou het idd wel kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan