daytona 675 schakelt koud zeer slecht

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand dit probleem (her)kent voor de Triumph daytona 675. Mijn motor is uit 2006 en heeft 40.000 km gelopen. Ik heb hem sinds eergisteren. Bij de proefrit schakelde hij prima, maar kwam dan ook uit een garage die netjes op kamertemperatuur was. Toen hij buitenstond gestart om te kijken of er koud geluidjes te horen waren. (Dus de olie al een klein beetje extra opgewarmd.)
Motor loopt prima, en toen schakelde hij dus gewoon goed. Nu staat hij bij mij in een onverwarmde garagebox. Vanochtend heb ik hem dus echt koud bereden. Van zijn vrij naar zijn 1 ging goed. Maar opschakelen ging heel moeilijk, moest echt kracht zetten om van versnelling te wisselen. Zowel van 1 naar 2, als hogere versnellingen. Terugschakelen ging wel gewoon goed. Mijn woon-werk ritje is erg kort, maar zelfs op dat ritje merkte ik wel dat het in de loop der rit iets minder slecht ging.
Het lijkt dus echt gerelateerd aan de bedrijfstemperatuur, dus ik vermoed olie? Herkennen mensen dit? Moet ik de Triumph gewoon 2 minuutjes warm laten draaien voor de deur?

Mvg Thijs Schetters
 
Als hij goed schakelt bij kamertemperatuur is het niet onlogisch om de motor gewoon op temperatuur te laten komen alvorens te gaan rijden.

nu zijn er allerlei meningen over warmdraaien, maar om nu olie te gaan wisselen om een probleem op te lossen terwijl het voor de rest van de onderdelen ook goed is om een beetje op temperatuur te zijn...

indien de financiën het toelaten is emigreren ook nog een optie wat meerdere voordelen kan hebben ;)
 
Als hij goed schakelt bij kamertemperatuur is het niet onlogisch om de motor gewoon op temperatuur te laten komen alvorens te gaan rijden.

nu zijn er allerlei meningen over warmdraaien, maar om nu olie te gaan wisselen om een probleem op te lossen terwijl het voor de rest van de onderdelen ook goed is om een beetje op temperatuur te zijn...

indien de financiën het toelaten is emigreren ook nog een optie wat meerdere voordelen kan hebben ;)

Haha, emigreren is zeker een wens, maar daar moet nog een tijdje voor gespaard worden. Enige nadeel aan warmdraaien is dat de buren daar denk ik niet zo blij mee zijn om half 8 's ochtends... Maar denk dat ik het er dan toch maar op ga wagen.
 
Haha, emigreren is zeker een wens, maar daar moet nog een tijdje voor gespaard worden. Enige nadeel aan warmdraaien is dat de buren daar denk ik niet zo blij mee zijn om half 8 's ochtends... Maar denk dat ik het er dan toch maar op ga wagen.
Half 8 dat uit is uitslapen.
Moet soms om 7 uur beginnen en moet ik 6 uur al weg.
Mijne draait dan ook een minuut of 3 stationair.
Zet hem aan en dan handschoenen helm aan.
En de poort open doen en weer dicht.
6 minuten max :)
 
Ik heb pas 5W40 volsynthestische olie (van half synthetisch 10W40) in mijn motorfiets en dat schakelt wel merkbaar beter.
De klak in de '1' bij de stoplichten is ook wat zachter. (ik parkeer hem vaak in de vrij bij het wachten) :)
Even kort warmdraaien doe ik trouwens altijd. :]
 
Begin komend seizoen krijgt hij een beurt. Zal dan volsyntheet in overweging nemen! bedankt voor de tip.
Half 8 is inderdaad niet heel vroeg, maar de daytona heeft een K&N filter en Bodis demper. Killers zitten er niet in. Vind het geluid niet bizar hard, maar toch best luid om stationair te laten lopen een tijdje.
Bij mijn 600rr zat er een g&g op, en deze klonk met db-killer ongeveer even hard, zonder was het gewoon asociaal. De 600rr reed ik dus ook alleen met killer.
De daytona twijfel ik nog wat ik doe. Met killers klinkt hij echt standaard, zonder is het stationair een twijfelgeval of het kan, maar rijdend is het zo'n verslavend mooi geluid!
 
Begin komend seizoen krijgt hij een beurt. Zal dan volsyntheet in overweging nemen! bedankt voor de tip.
Half 8 is inderdaad niet heel vroeg, maar de daytona heeft een K&N filter en Bodis demper. Killers zitten er niet in. Vind het geluid niet bizar hard, maar toch best luid om stationair te laten lopen een tijdje.
Bij mijn 600rr zat er een g&g op, en deze klonk met db-killer ongeveer even hard, zonder was het gewoon asociaal. De 600rr reed ik dus ook alleen met killer.
De daytona twijfel ik nog wat ik doe. Met killers klinkt hij echt standaard, zonder is het stationair een twijfelgeval of het kan, maar rijdend is het zo'n verslavend mooi geluid!

Alleen maar volsyntheet in die brommer :Y

Ze staan bekent dat ze wat hakerig zouden schakelen,ikzelf gebruik zowel voor mijn straat als circuit fiets 15W50 belray en kroon olie,geen/weinig problemen met schakelen :N
Ik experimenteer wel eens met 5W50,kroon ,maar dat is alleen voor de circuitfiets,omdat die dikwijls op een circuitdag niet veel tijd krijgt om goed warm te worden en je al snel wat hoger in de toeren moet/gaat.
 
Laatst bewerkt:
Heb hem particulier gekocht, dus zonder beurt. Het zou ook kunnen zijn dat er al volsyntheet in zit hoor. Kan de verkoper eens vragen wat er in zit. Overigens ziet hij er compleet uit alsof er heel zuinig op geweest is, dus uit kostenbesparing zal het niet geweest zijn.
 
tov mijn vtr vind ik een triumph daytona 675 ook ruk schakelen.
Zwaar is overdreven, maar de souplesse mis ik bij zo n fiets.
Dit moet zeker niet onderschat worden.
Ik heb vaker een Suzuki en een Kawasaki tegelijk gehad en wisselen leverde altijd tegenstellingen op qua versnellingsbak. :Y
Heb hem particulier gekocht, dus zonder beurt. Het zou ook kunnen zijn dat er al volsyntheet in zit hoor. Kan de verkoper eens vragen wat er in zit. Overigens ziet hij er compleet uit alsof er heel zuinig op geweest is, dus uit kostenbesparing zal het niet geweest zijn.
Dan zou ik toch eens een beurtje overwegen.
Eventueel kan je het voor vijf tientjes ook zelf. :)
 
Begin komend seizoen krijgt hij een beurt. Zal dan volsyntheet in overweging nemen! bedankt voor de tip.
Half 8 is inderdaad niet heel vroeg, maar de daytona heeft een K&N filter en Bodis demper. Killers zitten er niet in. Vind het geluid niet bizar hard, maar toch best luid om stationair te laten lopen een tijdje.
Bij mijn 600rr zat er een g&g op, en deze klonk met db-killer ongeveer even hard, zonder was het gewoon asociaal. De 600rr reed ik dus ook alleen met killer.
De daytona twijfel ik nog wat ik doe. Met killers klinkt hij echt standaard, zonder is het stationair een twijfelgeval of het kan, maar rijdend is het zo'n verslavend mooi geluid!

hoe is eigenlijk de spanning/speling op je koppelingskabel?
 
:^

Als er speling in zit even de kartel bij het handle steeds met ongeveer een kwartslag linksom uitdraaien.
Als deze al vrij ver is uitgedraaid moet je deze juist indraaien en die op het blok aanpassen.
WPH is wel handig voor de basiskennis. :Y

 
Ik zal eens naar de koppelingskabel kijken. Het lijkt me alleen sterk dat dit het is, omdat hij warm wel gewoon goed schakelt. Al kan het natuurlijk een combinatie van factoren zijn.

Beurtje ga ik zeker doen, maar probeer dat een beetje in januari ofzo te plannen, als het geen ramp is even zonder te zitten.
 
Ik zal eens naar de koppelingskabel kijken. Het lijkt me alleen sterk dat dit het is, omdat hij warm wel gewoon goed schakelt. Al kan het natuurlijk een combinatie van factoren zijn.

Beurtje ga ik zeker doen, maar probeer dat een beetje in januari ofzo te plannen, als het geen ramp is even zonder te zitten.

Houd het oliepeil in de gaten!!!!!
Zorg dat het peil ten aller tijden op de max streep staat :Y want de standaard peilstok is te lang...
full



En een klein kwaaltje : olieverbruik ligt wat hoger dan de gemiddelde jap (oude yamaha's : olieboten uitgezonderd :+ )
 
Laatst bewerkt:
Houd het oliepeil in de gaten!!!!!
Zorg dat het peil ten aller tijden op de max streep staat :Y want de standaard peilstok is te lang...
[afbeelding]


En een klein kwaaltje : olieverbruik ligt wat hoger dan de gemiddelde jap (oude yamaha's : olieboten uitgezonderd :+ )

Edit: heb nog even gezocht op internet. Ik heb de lange peilstok. Als je deze er helemaal indraait zou hij dus zo'n beetje tot de bovenste kruisjes moeten. Hij zit bij mij, helemaal ingedraaid, ruim halverwege tussen max en bovenste kruisje. Dit is dus richting max van de korte peilstok. Blijkbaar was ook vorige eigenaar op de hoogte van dit peilsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Nou, heb sowieso gemerkt dat een deel van het probleem te wijten is aan mijn werkschoenen. Pookje zit net achter de stalen neus, waardoor de kracht er niet helemaal lekker op komt te staan.
Los daarvan ga ik van het weekend de kettingspeling even controleren, en indien nodig stellen. Had al het idee dat hij wat slap stond. En gezien hij met voet tegen het pookje en dan pas koppeling intrekken veel makkelijker gaat, dan wanneer ik ontkoppel en dan schakel, heb ik het idee dat de kettingspeling mogelijk van invloed is.
Daarnaast heb ik 4 liter 10w50 belray exs (volsyntheet) besteld, en een k&n oliefilter. Daarna gaan we eens kijken hoe het gaat!
 
Laatst bewerkt:
maar je werkschoenen gaan niet beter schakelen als ze warm zijn ;)

succes met sleutelen :)

Haha, dat klopt. Nu is het wel zo dat die conclusie als volgt tot stand is gekomen:

Proefrit en motor ophalen komt hij uit verwarmde garage en schakelt goed, niet zo soepel als een Honda, maar wel gewoon goed.
Bij woonwerk schakelt hij heel slecht. Eerste gedachte is verschil van temperatuur. Merk dat het na even rijden iets beter wordt.
Paar dagen later pak ik hem koud, maar met motorlaarzen. Nu schakelt hij beter dan bij woonwerk, wel minder goed dan bij proefrit en ophalen.

Daarom concludeer ik dus dat de werkschoenen een aandeel in het probleem hebben. Niet het volledige probleen. Daarom heb ik ook de olie en het filter besteld, en ga ik de ketting controleren.
 
Laatst bewerkt:
Iets meer dan halfvol op het korte, dus correcte, peilstokje. Dat is dus genoeg. Maargoed, zal kijken hoever ik hem vul met de nieuwe olie. Ik wil wel zeker weten dat ik de max hoe hij bij het korte peilstokje is niet overschrijdt.
 
Lange en korte peilstokken :?

Gooi gewoon in die Engelse frikandel het aantal liters wat de fabrikant voorschrijft.

En neem een echt merk synthetische-olie ( MOTUL of zo ) want niet elk merk olie maakt ook echte full synthetische-olie ook al beweert men vaak van wel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan