Te grote inlaat klepspeling yamaha fz1

24 dec 2012
43
0
Leiden
Beste MF'er,

Even een vraagje zit namelijk in een dilemma..

M'n FZ1-N bj 2009 staat bij de dealer voor kleppen stellen.
Nu blijkt 1 inlaatklep ver buiten de toleranties te zitten (0,53mm) waar 0,11 t/m 0,2mm staat voorgeschreven volgens WPHB.

Na een beetje zoeken op internet las ik dat er een terugroep actie is geweest voor de R1 modellen uit 2006 en 2008.. vanwege de uit- & inlaatkleppen. [Zelfde blok op een paar mods na]
http://www.r1-forum.com/f...42-r1-valve-problems.html

Verder niets te vinden over FZ1 blokken..

De reparatie voor het vervangen van de inlaatklep is 1800 euro.
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..

Het lijkt me een issue wat al bij de fabricage heeft gespeeld ik heb inmiddels contact opgenomen met Yamaha Nederland. Even afwachten dus.

Zelf ben ik gaan kijken bij het blok op de bucket is geen slijtage (temp. vervorming) te zien evenals de nokas. Ik vind het erg vreemd voor een motorblok met 40k op te teller.

Misschien hebben jullie dit verhaal al eerder gehoord? Of zelf ervaring mee gehad?

Groeten, Pieter
 
Beste MF'er,

Even een vraagje zit namelijk in een dilemma..

M'n FZ1-N bj 2009 staat bij de dealer voor kleppen stellen.
Nu blijkt 1 inlaatklep ver buiten de toleranties te zitten (0,53mm) waar 0,11 t/m 0,2mm staat voorgeschreven volgens WPHB.

Na een beetje zoeken op internet las ik dat er een terugroep actie is geweest voor de R1 modellen uit 2006 en 2008.. vanwege de uit- & inlaatkleppen. [Zelfde blok op een paar mods na]
http://www.r1-forum.com/f...42-r1-valve-problems.html

Verder niets te vinden over FZ1 blokken..

De reparatie voor het vervangen van de inlaatklep is 1800 euro.
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..

Het lijkt me een issue wat al bij de fabricage heeft gespeeld ik heb inmiddels contact opgenomen met Yamaha Nederland. Even afwachten dus.

Zelf ben ik gaan kijken bij het blok op de bucket is geen slijtage (temp. vervorming) te zien evenals de nokas. Ik vind het erg vreemd voor een motorblok met 40k op te teller.

Misschien hebben jullie dit verhaal al eerder gehoord? Of zelf ervaring mee gehad?

Groeten, Pieter

Wel eens eerder gezien idd, bij de 20 kleps R1 zo rond 2004-2006 geloof ik. Inlaatklepsteel slaat in aan de bovenkant, dingen zijn van iets inferieurs gemaakt. Puntje van de klepsteel wordt een paddestoel.

Doe jezelf een plezier en vervang alle kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Sluit die klep wel goed?
Door een kromme klepsteel kan de klep steeds op hetzelfde punt blijven hangen.
Dat los je niet met een shimm op.

Laat ze eens een compressietest uitvoeren, dan heb je wat meer zekerheid.

1800 K vind ik trouwens veel geld: kop eraf, nieuwe klep inslijpen, kop erop, klaar.
€ 50 voor een koppakking, vooruit.

Laat me raden: We hebben toevalling ook nog een tweedehands blokje liggen voor 600 :Z
Of nee, je kunt hem beter inruilen tegen DIT model, nét binnen O-)
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja motorblok was ook een optie maar dit is wel erg rigoureus..

De compressietest ga ik laten uitvoeren.

Mocht de klep niet goed sluiten dan gaan de uitlaatgassen via deze inlaatklep. Je zou dan toch op zn minst kleurverandering op de bucket en daaronder moeten zien. Dit is niet het geval namelijk.

Groeten,

Pieter
 
Ja vreemd toch.. :/
Ik kan geen logische oorzaak verzinnen.
Het enige wat ik me kan bedenken is een fabricage fout of verkeerd afgesteld in de fabriek.
Voor de rest zijn alle kleppen goed.
Verkeerde klep.
Klep sluit niet goed.
Versleten steel.
Probleem op betreffende nok.
Meetfout.

Meer kan ik zo snel ff niet bedenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel eens eerder gezien idd, bij de 20 kleps R1 zo rond 2004-2006 geloof ik. Inlaatklepsteel slaat in aan de bovenkant, dingen zijn van iets inferieurs gemaakt. Puntje van de klepsteel wordt een paddestoel.

Doe jezelf een plezier en vervang alle kleppen.

:^

Doe jezelf een lol en vervang ze. Heb zelf een "dropped valve" gehad op mijn 2006 R1model. De kop is hetzelfde als de FZ1. Zoals mastertommy al zegt zijn de inlaatkleppen niet genoeg gehard. Yamaha is halverwege de productie overgestapt op een ander type, dit zie je terug in de exploded views van de R1 en FZ1, het p/n is veranderd ;)

Mijn blok was goed naar de klote, laat geen fotos zien, je gaat letterlijk over je nek :r Uiteraard, zal je altijd zien, 1.5 jaar uit de garantie. Lang verhaal kort makend: advocaat en juridische verzekering is Yamaha uiteindelijk overstag gegaan en heeft mijn hele blok gereviseerd *O* Het blok liep werkelijk weer als een naaimachine. Met uiteraard verbeterd type inlaaat kleppen. Oh was wel eerste eigenaar, had de motor nieuw gekocht en motor was nog niet toe aan kleppen stellen.
 
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..

Dit is geen optie, en ik mag hopen dat dit jou ook niet als optie voorgeschoteld is door een motorzaak. Met een inlaatklep op 0.53mm wéét je met zekerheid dat er iets aan het stuk gaan is.

Zijn de bucket en de shim überhaupt al verwijderd om de bovenkant van de klepsteel te bekijken?
 
Dit is geen optie, en ik mag hopen dat dit jou ook niet als optie voorgeschoteld is door een motorzaak. Met een inlaatklep op 0.53mm wéét je met zekerheid dat er iets aan het stuk gaan is.

Zijn de bucket en de shim überhaupt al verwijderd om de bovenkant van de klepsteel te bekijken?

Bedankt voor jullie reacties.
Bucket en shim zijn verwijderd hieraan was weinig te zien geen inslag te zien. Idd de speling is geen goed teken.

Speedy75 heeft het over alle inlaatkleppen dat is bij mij niet het geval. Het gaat om 1 inlaatklep
Al de andere kleppen zijn binnen de tolerantie.
Daarnaast is het blok van een fz1 wel wat anders opgebouwd en zijn er geen gevallen bekend zoals die van de R1!
Zie link -> R1 vs. FZ1 Engine Differences and compatibilities - FZ1OA Message Board

Op de foto is het de derde klep van links.

Groeten, Pieter

full
 
Bedankt voor jullie reacties.
Bucket en shim zijn verwijderd hieraan was weinig te zien geen inslag te zien. Idd de speling is geen goed teken.

Speedy75 heeft het over alle inlaatkleppen dat is bij mij niet het geval. Het gaat om 1 inlaatklep
Al de andere kleppen zijn binnen de tolerantie.
Daarnaast is het blok van een fz1 wel wat anders opgebouwd en zijn er geen gevallen bekend zoals die van de R1!
Zie link -> R1 vs. FZ1 Engine Differences and compatibilities - FZ1OA Message Board

Op de foto is het de derde klep van links.

Groeten, Pieter

[afbeelding]

Dat topic is van 2005 en gaat over de Fazer (FZS) 1000. Die droeg in amerika toen al de titel FZ1 en heeft niks van doen met de FZ1 zoals wij hier tegenwoordig kennen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Bucket en shim zijn verwijderd hieraan was weinig te zien geen inslag te zien. Idd de speling is geen goed teken.

Speedy75 heeft het over alle inlaatkleppen dat is bij mij niet het geval. Het gaat om 1 inlaatklep
Al de andere kleppen zijn binnen de tolerantie.
Daarnaast is het blok van een fz1 wel wat anders opgebouwd en zijn er geen gevallen bekend zoals die van de R1!
Zie link -> R1 vs. FZ1 Engine Differences and compatibilities - FZ1OA Message Board

Op de foto is het de derde klep van links.

Groeten, Pieter

[afbeelding]

Je ziet op die foto toch overduidelijk dat het gedeelte van de klepsteel waar de shim op ligt veel groter is dan bij de andere kleppen? Hoef je niet eens te meten. 2e van links is nog zgan (zegt niets) en de meest linker op de foto begint ook al overduidelijk in te slaan. De twee rechter kleppen op de foto zijn ook niet nieuw meer.

Daarnaast kan je best wel 1 klep vervangen hoor. Kost je een hoop uren, een koppakking etcetera. En dan kan ie over een paar duizend weer open voor een andere klep. Is maar net waar je zin in hebt, al je kleppen gaan dit doen op termijn namelijk.
 
Laatst bewerkt:

Ik begrijp je verhaal maar op de bovenstaande afbeelding komen nog buckets over de klepstoters hoe wil je überhaupt zien dat de klep is ingeslagen dit gaat over millimeters afwijking. Niet met het blote oog te zien laat staan op een foto. Ik maak mij eerlijk gezegd hierover geen zorgen. Mijn zorg gaat voornamelijk uit naar de inlaat klep met een te grote speling. Uit jouw verhaal begrijp ik gewoon de desbetreffende klep stellen en weer verder tuffen :] ?
 
Ik begrijp je verhaal maar op de bovenstaande afbeelding komen nog buckets over de klepstoters hoe wil je überhaupt zien dat de klep is ingeslagen dit gaat over millimeters afwijking.
Het is zichtbaar, dus hebben we het defacto niet meer over millimeters.
Niet met het blote oog te zien laat staan op een foto.
Wel dus.
Ik maak mij eerlijk gezegd hierover geen zorgen. Mijn zorg gaat voornamelijk uit naar de inlaat klep met een te grote speling.
Dus je maakt je wel zorgen, en terecht.
Uit jouw verhaal begrijp ik gewoon de desbetreffende klep stellen en weer verder tuffen :] ?

Wow, ik heb echt niet eens iets wat er op lijkt gezegd.

Je bent wel goed in creatief lezen... :+

Zot, doe eens effe zeiken. Ik heb geen zin meer.
 
Laatst bewerkt:
maar serieus, als het mijn motor was zou ik gewoon stellen en daarna vaker controleren.

Blijft de speling oplopen, kan je altijd nog gaan opereren.


lees verder in dit topic
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je verhaal maar op de bovenstaande afbeelding komen nog buckets over de klepstoters hoe wil je überhaupt zien dat de klep is ingeslagen dit gaat over millimeters afwijking. Niet met het blote oog te zien laat staan op een foto. Ik maak mij eerlijk gezegd hierover geen zorgen. Mijn zorg gaat voornamelijk uit naar de inlaat klep met een te grote speling. Uit jouw verhaal begrijp ik gewoon de desbetreffende klep stellen en weer verder tuffen :] ?

Het gaat niet om het inslaan aaan de schotel kant, dan wordt de speling alleen maar kleiner,
MasterTommy bedoeld dat de bovenzijde van de steel breder lijkt als de anderen,
Dat zou betekenen dat het materiaal te zacht is waardoor je eigenlijk bezig bent met een soort van klinken, van een klinnagel.
Daar door wordt de steel korter en de speling groter.
 
Het gaat niet om het inslaan aaan de schotel kant, dan wordt de speling alleen maar kleiner,
MasterTommy bedoeld dat de bovenzijde van de steel breder lijkt als de anderen,
Dat zou betekenen dat het materiaal te zacht is waardoor je eigenlijk bezig bent met een soort van klinken, van een klinnagel.
Daar door wordt de steel korter en de speling groter.
0,3 mm in 40.000 km en het inslaan wordt erger naarmate de speling groter wordt.

Maar ik kan makkelijk lullen, ik betaal geen arbeidsloon :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan