Te grote inlaat klepspeling yamaha fz1

24 dec 2012
43
0
Leiden
Beste MF'er,

Even een vraagje zit namelijk in een dilemma..

M'n FZ1-N bj 2009 staat bij de dealer voor kleppen stellen.
Nu blijkt 1 inlaatklep ver buiten de toleranties te zitten (0,53mm) waar 0,11 t/m 0,2mm staat voorgeschreven volgens WPHB.

Na een beetje zoeken op internet las ik dat er een terugroep actie is geweest voor de R1 modellen uit 2006 en 2008.. vanwege de uit- & inlaatkleppen. [Zelfde blok op een paar mods na]
http://www.r1-forum.com/f...42-r1-valve-problems.html

Verder niets te vinden over FZ1 blokken..

De reparatie voor het vervangen van de inlaatklep is 1800 euro.
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..

Het lijkt me een issue wat al bij de fabricage heeft gespeeld ik heb inmiddels contact opgenomen met Yamaha Nederland. Even afwachten dus.

Zelf ben ik gaan kijken bij het blok op de bucket is geen slijtage (temp. vervorming) te zien evenals de nokas. Ik vind het erg vreemd voor een motorblok met 40k op te teller.

Misschien hebben jullie dit verhaal al eerder gehoord? Of zelf ervaring mee gehad?

Groeten, Pieter
 
maar serieus, als het mijn motor was zou ik gewoon stellen en daarna vaker controleren.

Blijft de speling oplopen, kan je altijd nog gaan opereren.
Dat is waar.
Het is gemakkelijk een uitgebreide actie voorstellen, als het niet uit eigen beurs hoeft te komen :X

Gezien de eerdere meetwaarden is dat klepstellen al n tijdje niet gedaan, of is die even klep erg snel gesleten op de steel.

Ik denk dat deze tip op zich wel de moeite waard is.
 
Het gaat niet om het inslaan aaan de schotel kant, dan wordt de speling alleen maar kleiner,
MasterTommy bedoeld dat de bovenzijde van de steel breder lijkt als de anderen,
Dat zou betekenen dat het materiaal te zacht is waardoor je eigenlijk bezig bent met een soort van klinken, van een klinnagel.
Daar door wordt de steel korter en de speling groter.

Mooi verwoord, zelfs ik snap het ;)

Heb het zelf ook gehad (klepspie verbrijzeld) en hierboven staan ook ervaringen en een voorbeeld dat dit type motorblok het wel eens kan hebben.
de link naar het us topic is een ander type motorblok.
de reparatie die ik moest doen kwam een 1 klep 1 zuiger (voor de zekerheid) en complete in en uitbouw v.h motorblok , opbouw van het motorblok en een revisie door een extern bedrijf van de klepgeleider twv 250 euro en dat was in het totaal 1800.

ben dan wel benieuwd wat gespecificeerd word in de opgaaf/offerte die aan jou gedaan is.

Als het niks mag kosten, stellen , in elkaar zetten en verkopen.
maar dan verdient je het als persoon zijnde wel dat je ook zonder dat je het weet, iemand anders zijn ellende koopt ;)

dus dat is meer in het algemeen :)
 
Dat is waar.
Het is gemakkelijk een uitgebreide actie voorstellen, als het niet uit eigen beurs hoeft te komen :X

Gezien de eerdere meetwaarden is dat klepstellen al n tijdje niet gedaan, of is die even klep erg snel gesleten op de steel.

Ik denk dat deze tip op zich wel de moeite waard is.

Hoi Martell, Dit is de eerste interval (40k) wanneer er voor het eerst naar de klepspeling gekeken wordt. Er was ook geen overduidelijke tik in het blok. Ga binnenkort een lektest doen.

Grt.
 
Hoi Martell, Dit is de eerste interval (40k) wanneer er voor het eerst naar de klepspeling gekeken wordt. Er was ook geen overduidelijke tik in het blok. Ga binnenkort een lektest doen.

Grt.
Ik begrijp dat de motor verder goed rijdt.
Men komt er nu achter, bij het stellen van de klepspeling. Een erg grote afwijking.
Goed dat dat wordt aangegeven.

We kunnen ook zien welke, en waarom.

De vraag is nu, wat is de meeste praktische en goede manier om hier wat mee te doen.

Even denkend dat de motor ok was, en voor periodiek onderhoud bij dealer staat, neig ik naar de tip van Zot.
 
Ik begrijp dat de motor verder goed rijdt.
Men komt er nu achter, bij het stellen van de klepspeling. Een erg grote afwijking.
Goed dat dat wordt aangegeven.

We kunnen ook zien welke, en waarom.

De vraag is nu, wat is de meeste praktische en goede manier om hier wat mee te doen.

Even denkend dat de motor ok was, en voor periodiek onderhoud bij dealer staat, neig ik naar de tip van Zot.

Klopt helemaal Martel! Niets van gemerkt deze zomer nog naar de Noordkaap gereden liep als een zonnetje! Bedankt voor de tips! Ps. de motor wordt niet verkocht (als je hem verkoopt moet die 100% in orde zijn). Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. :)
 
Speedy75 heeft het over alle inlaatkleppen dat is bij mij niet het geval. Het gaat om 1 inlaatklep
Al de andere kleppen zijn binnen de tolerantie.
Daarnaast is het blok van een fz1 wel wat anders opgebouwd en zijn er geen gevallen bekend zoals die van de R1!
Zie link -> R1 vs. FZ1 Engine Differences and compatibilities - FZ1OA Message Board

Op de foto is het de derde klep van links.

Groeten, Pieter

[afbeelding]

Ik had het er niet over dat alle inlaatkleppen tegelijk gevoelig zijn voor overmatige slijtage. Ik had het erover dat dit op al je inlaat kleppen kan voorkomen.

Als je even verder zoekt i.p.v. af te gaan op een paar opmerkingen op een FZ1 forum zal je er achter komen dat de FZ1 2009 en R1 2006 inlaatkleppen wel degelijk dezelfde zijn... Dat zelfs als je je oude p/n wil bestellen deze niet meer verkrijgbaar zijn en worden aangeboden onder een nieuw p/n. Zowel R1 als FZ1

Om dan nog maar even verder te gaan, ik heb hier van een FZ1 nederlands forum de bevindingen van de controle op zijn FZ1. Een FZ1 lot genoot van je die net op tijd was de shit te vervangen, omdat ook op zijn FZ1 overmatige slijtage was. Waar ook de nieuwe inlaat kleppen in zijn gegaan. Maar wel onder garantie ;)

Dus ga nu niet eigenwijs doen en selectief lezen. Ik heb 1.5 jaar lang alles verzameld van diverse forum leden over de wereld die allemaal dit type inlaatklep hadden. Aangezien mijn blok in puin lag bij 30.000km, wat godzijdank volledig vergoed is door Yamaha na een hoop getouw trek.
 
Ik ken de motor niet dus ik reageer op de plaatjes:
Hoever heeft de bucket een verhoging in het midden die op de klepsteel drukt? Of zitten de shims onder de bucket?
Als ik die platgeslagen klepsteel zie is het een kwestie van tijd voordat de bucket op de klepschotel draagt. Dan kun je er natuurlijk op wachten dat de spietjes er uit springen.
Ik zou stellen en komende winter op zoek gaan naar een kapot gedraaid blok. Dan op mijn gemakje van twee koppen één maken.
 
wat was er stuk gegaan?

Inlaat klep 1 van cilinder 4 was losgekomen (referentie: alles in de rij richting) en in de cilinder gevallen. Waarna inlaat klep 1 is vastgeslagen in de klep geleider, uiteinde van de klep is afgebroken en overdwars gestanst in de zuiger. De klepschotel vertoonde een glimmend oppervlak, wss veroorzaakt door de cup omdat de klep was losgekomen. Dit alles op een ritje terug van mijn werk naar huis. In eerste instantie denk je dat je met choke aan rijdt, beetje hol geluid en minder vermogen. Tot ik mijn koppeling inkneep en de zuiger met gebroken klepuiteinde zichzelf vast zette in de cilinderkop en motor viel uit. Vluchtstrook op en met autoambulance thuis gekomen. De bougie was overigens niet meer te herkennen :/

Yamaha en de dealer hebben nooit hun bevindingen op papier gezet. Er is in ieder geval heeeel veel vervangen. De motor + blok is door Yamaha Nederland op Schiphol volledig opnieuw opgebouwd en getest (er stond 800km meer op mijn teller). Daarna nog paar jaartjes gehad. Liep als een trein :Y en was blij na hoop gezeur dat de boel was opgelost.
 
Ik had het er niet over dat alle inlaatkleppen tegelijk gevoelig zijn voor overmatige slijtage. Ik had het erover dat dit op al je inlaat kleppen kan voorkomen.

Als je even verder zoekt i.p.v. af te gaan op een paar opmerkingen op een FZ1 forum zal je er achter komen dat de FZ1 2009 en R1 2006 inlaatkleppen wel degelijk dezelfde zijn... Dat zelfs als je je oude p/n wil bestellen deze niet meer verkrijgbaar zijn en worden aangeboden onder een nieuw p/n. Zowel R1 als FZ1

Om dan nog maar even verder te gaan, ik heb hier van een FZ1 nederlands forum de bevindingen van de controle op zijn FZ1. Een FZ1 lot genoot van je die net op tijd was de shit te vervangen, omdat ook op zijn FZ1 overmatige slijtage was. Waar ook de nieuwe inlaat kleppen in zijn gegaan. Maar wel onder garantie ;)

Dus ga nu niet eigenwijs doen en selectief lezen. Ik heb 1.5 jaar lang alles verzameld van diverse forum leden over de wereld die allemaal dit type inlaatklep hadden. Aangezien mijn blok in puin lag bij 30.000km, wat godzijdank volledig vergoed is door Yamaha na een hoop getouw trek.
Ik heb ook een Fz1 (SA) uit 2009. Hoe kan ik zien welke kleppen het blok heeft?
 
Snel geergerd? Vind ik eigenlijk wel meevallen, gezien de conclusies die je trok na zijn uitleg ;)
En ehhh...M-T staat wat mij betreft ergens bovenaan hier, wat betreft inzicht en uitleg.

Ik had een paar keer uitgelegd dat 1 + 1 = 2, vervolgens antwoord TS met 2 x 2 = 6,5. Dan lees je gewoon niet wat ik schrijf, 2 keer.

Dat geeft niet, het is jouw motor, en jij bent degene met een vraag waar ik en anderen hele nuttige antwoorden op gaven. Vervolgens gaat TS selectief lezen of iets totaal anders dan wat er staat, en dan vliegt de motivatie om heldere antwoorden te geven ook snel weg.

Ik snap dat een reparatie geld kost, maar 2 of 3 keer deze klus moeten doen kost nog veel meer. Als ik zeg dat de oplossing is om de kleppen te vervangen, en TS antwoord 'dus jij denkt dat ik die speling er gewoon uit moet stellen', dan vraag ik me af wat je hebt zitten roken. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een Fz1 (SA) uit 2009. Hoe kan ik zien welke kleppen het blok heeft?

wel een nuttige vraag opzich.

TS vind alle kleppen vervangen overbodig, MT raad dit aan, het blijft zijn motor en zijn portemonnee...
een antwoord omdraaien tot iets anders is weer een heel ander verhaal, maar misschien even laten zitten ?

hoe is het na te gaan of deze motor de 'slappe' kleppen heeft, kan dat zonder recall/terug roep actie waar er word gewerkt met frame nr's ?
 
Laatst bewerkt:
wel een nuttige vraag opzich.

TS vind alle kleppen vervangen overbodig, MT raad dit aan, het blijft zijn motor en zijn portemonnee...
een antwoord omdraaien tot iets anders is weer een heel ander verhaal, maar misschien even laten zitten ?

hoe is het na te gaan of deze motor de 'slappe' kleppen heeft, kan dat zonder recall/terug roep actie waar er word gewerkt met frame nr's ?

Dat zal lastig worden wij als buitenstaanders kunnen daar helaas niet achter komen ben ik bang. Behalve p/n veranderingen in de parts lists van Yamaha. Daarvan kun je ook niet achterhalen wanneer de nieuwe p/n zijn uitgegeven in relatie tot een bouwjaar van een motor.
 
Ik had een paar keer uitgelegd dat 1 + 1 = 2, vervolgens antwoord TS met 2 x 2 = 6,5. Dan lees je gewoon niet wat ik schrijf, 2 keer.

Dat geeft niet, het is jouw motor, en jij bent degene met een vraag waar ik en anderen hele nuttige antwoorden op gaven. Vervolgens gaat TS selectief lezen of iets totaal anders dan wat er staat, en dan vliegt de motivatie om heldere antwoorden te geven ook snel weg.

Ik snap dat een reparatie geld kost, maar 2 of 3 keer deze klus moeten doen kost nog veel meer. Als ik zeg dat de oplossing is om de kleppen te vervangen, en TS antwoord 'dus jij denkt dat ik die speling er gewoon uit moet stellen', dan vraag ik me af wat je hebt zitten roken. :Y

Volgens mij moet jij daar zelf wel redelijk antwoord op kunnen geven G :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan