Yamaha FJR 1300 Part 5

Pimmie

MF veteraan
9 mrt 2003
6.533
370
Zoetermeer
Tja, oude topic was aan vervanging toe... :)


13_Pirelli_AngelGT_Review_7.jpg

FJR1300, één van krachtigste en gevorderde tourders op de markt.

eBJN18019adjusment.jpg


s-l225.jpg


Terug lezen?
Yamaha FJR deel 1
Yamaha FJR deel 2
Yamaha FJR deel 3
Yamaha FJR 1300 deeltje 4

Onderstaand de posers van dit topic! :P

Neem je ook deel aan het forum en wil je dan in de OP, neem dan contact op met TS, of post het gewoon in het forum (als het kan formaat ong. 600x480).
Je verdwijnt vanzelf weer uit de OP als je niet actief deelneemt :j we houden het graag overzichtelijk....

Bandit1967

full



ducbmw

4c3670f09091c16f4d0fd875a35d516c


GranCandy

2356856851_ec7c74cff8_b.jpg



Mikoyan

full



Neanderthaler


Stevefiveo

full



Pim84

foto_zps8aad2e45.jpg


Cynix

FJR2014.jpg



Nicko

Fjr1_zps873c21f8.jpg



Wuppie

IMG-20140413-00005_zps46ce6cf6.jpg


Pimmie

full



Hobby&klus sites


FJRTech.com
FJR Tourer.de
FJR.info
Yamaha Service manual site
http://members.chello.nl/w.hompes/FJR1300_2001_Service_Manual.pdf (Werkplaatshandboek voor FJR's bj 2001)


Andere Fora



FJRforum.com
FJR Club Nederland


Aftermarket spulletjes

MDI
Laminar Lip
Corbin zadels
http://www.schurgersdesign.com/index.html (Schurgers Design windschermen&kuipvergroters)
Waypoint, navigatie&intercomsystemen
Throttle Tamer
Valdoppen
http://www.motolife.nl/contents/nl/d1978.html (Grotere windschermen)
http://www.touratech.com/shops/011/index.php?cPath=8_64&osCsid=8eccb6e5b95b3c658e6368e2efa109e2 (Touratech Aftermarket spullen)
http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/yamaha-motorcycle-fjr1300r-fjr1300-2003/o/m7159 (BikeBandit.com. Hier kun je zo ongeveer alle onderdelen voor je FJR vinden)
http://www.bikespareparts.nl/mww/index.php?action=page&group_id=10&lang=NL (Bike Parts&Things, Binnentassen voor een prikkie)
Remblokken
Crampbuster

Projects

2WF FJR Project
 
Laatst bewerkt:
Alweer veel nieuws in deel 5 ;)

Dan maar een vraag: wie gebruikt de verstelbare kuipdelen wel eens (vanaf bj 2006) en waarom wel of niet? Ik heb ze dicht staan; misschien de komende maanden open zetten voor meer warmte van het blok?
 
Alweer veel nieuws in deel 5 ;)

Dan maar een vraag: wie gebruikt de verstelbare kuipdelen wel eens (vanaf bj 2006) en waarom wel of niet? Ik heb ze dicht staan; misschien de komende maanden open zetten voor meer warmte van het blok?
Ik zou het gewoon eens proberen, het is snel in te stellen, maar verwacht er niet heel veel van. Ik heb een 05, nog zonder verstelbare delen. Die geven volgens zeggen altijd een berg hitte af. Met 20+ graden in de zon voor het stoplicht is de warmte zeker wel te voelen. Maar als de temperaturen rondom het vriespunt komen, is boven de 30km/h weinig van de motorwarmte te merken vind ik.

Ook meteen een vraag: Iemand nog een adresje voor goede binnentassen voor de zijkoffers voor een nette prijs? Bestemusa komt bij een zoektocht als goed & betaalbaar boven water, maar die komen met verzendkosten op ongeveer dezelfde prijs als de originele tassen. En dat is als de douane niet vervelend doet...
 
Ik zou het gewoon eens proberen, het is snel in te stellen, maar verwacht er niet heel veel van. Ik heb een 05, nog zonder verstelbare delen. Die geven volgens zeggen altijd een berg hitte af. Met 20+ graden in de zon voor het stoplicht is de warmte zeker wel te voelen. Maar als de temperaturen rondom het vriespunt komen, is boven de 30km/h weinig van de motorwarmte te merken vind ik.

Ook meteen een vraag: Iemand nog een adresje voor goede binnentassen voor de zijkoffers voor een nette prijs? Bestemusa komt bij een zoektocht als goed & betaalbaar boven water, maar die komen met verzendkosten op ongeveer dezelfde prijs als de originele tassen. En dat is als de douane niet vervelend doet...

Komen nog redelijk vaak voorbij op het FJR forum, heb ik ze ook vandaan.
 
Alweer veel nieuws in deel 5 ;)

Dan maar een vraag: wie gebruikt de verstelbare kuipdelen wel eens (vanaf bj 2006) en waarom wel of niet? Ik heb ze dicht staan; misschien de komende maanden open zetten voor meer warmte van het blok?
Ik zet ze bij temperaturen onder de 12 graden naar buiten. Scheelt iets voor de kou op de benen. Ik heb het ooit eens uitgeprobeerd met de ene kant open en de andere kant dicht. Toen voelde ik wat verschil, dus het werkt wel enigszins.
 
Komen nog redelijk vaak voorbij op het FJR forum, heb ik ze ook vandaan.
Dank je, ik zal eens kijken daar.

mlmparts? €32,- pst
Zijn die passend voor de FJR koffers dan? Ik had ze wel gezien en ze scoren aardig goed op kwaliteit in reviews, maar het lijkt erop dat dit binnentassen zijn die bedoeld zijn voor de eigen SHAD SH36 koffers en die lijken een wat andere vorm te hebben. Het zou zonde zijn als het net zo slecht past als de tanktas die ik tijdelijk voor het kleine spul in de rechterkoffer heb gedaan. :P
 
:W - ook weer van de partij - lees eigenlijk vooral..

wat betreft de verstelbare kuipdelen, als ze op haar zij eroverheen glijd slijten ze best hard :X maar dat terzijde, vind het vooral in de regen wel lekker dan wordt mn broek toch net iets minder nat. En je blijft er iets warmer mee, maar het verschil is niet zo groot.
 
Dank je, ik zal eens kijken daar.Zijn die passend voor de FJR koffers dan? Ik had ze wel gezien en ze scoren aardig goed op kwaliteit in reviews, maar het lijkt erop dat dit binnentassen zijn die bedoeld zijn voor de eigen SHAD SH36 koffers en die lijken een wat andere vorm te hebben. Het zou zonde zijn als het net zo slecht past als de tanktas die ik tijdelijk voor het kleine spul in de rechterkoffer heb gedaan. :P

Ja, dat weet ik verder niet, ze zagen er erg FJR achtig uit....dan kan je Japarts nog proberen, maar dat is even duurder, €102 voor twee stuks
 
Hallo
Ik zie op marktplaats de fjr s die van de marechaussee zijn geweest
Waar hebben ze die gekocht
Want volgens mij gaan ze voor een prik weg
 
Beste FJR fans, eerst even duidelijk zeggen dat ik hier nieuw ben, alles is nog wat zoeken, geregistreerd en zo meer, oké, ik weet niet of ik juist zit, maar ik waag het erop. Graag had ik me een Fjr aan geschaft, misschien 2dehands maar laatste model, dus max 3 a 4 jaar oud. Nu hoor ik veel zeggen dat ik te groot zou zijn voor deze motor? Heel graag jullie reacties hierop. Ik ben 1.91 meter groot, lange benen, lol. Momenteel rij ik al 9 jaar met een Suzuki Intruder M1800R, waar ik steeds heel content over ben en was. Maar ik nader de 50, en tis soms eens sleuren met die 350 kg wegende bike. En op reis gaan ermee, is ook een gezeul, geen koffers, niks. En ik wil ook wel eens wat meer luxe. Mijn vraag naar jullie, fjr fanaten, is... zit je mooi recht, heb je last van de rug, heb je last van de benen, bij lange afstand korte afstand, laat maar komen... hopelijk veel respons, want ik ga niet te lang meer wachten me er een aan te schaffen, idd, eens een testrit doen, maar als je 2dehands uitkijkt, ben ik nie de persoon een testrit te doen in de winkel en dan achter de rug dan maar snel een 2de hands te kopen... ik vraag jullie gewoon jullie mening, ... hi, groetjes en fijn weekend ... Spoetnik
 
Ik ben 1.93 lang en 56 jaar heb mijn FJR inmiddels 14 maanden en heb er 26000 km mee gereden zonder enig probleem of pijntjes..
Een zeer comfortabele motorfiets ook voor lange mensen.
GR
Paul
Beste FJR fans, eerst even duidelijk zeggen dat ik hier nieuw ben, alles is nog wat zoeken, geregistreerd en zo meer, oké, ik weet niet of ik juist zit, maar ik waag het erop. Graag had ik me een Fjr aan geschaft, misschien 2dehands maar laatste model, dus max 3 a 4 jaar oud. Nu hoor ik veel zeggen dat ik te groot zou zijn voor deze motor? Heel graag jullie reacties hierop. Ik ben 1.91 meter groot, lange benen, lol. Momenteel rij ik al 9 jaar met een Suzuki Intruder M1800R, waar ik steeds heel content over ben en was. Maar ik nader de 50, en tis soms eens sleuren met die 350 kg wegende bike. En op reis gaan ermee, is ook een gezeul, geen koffers, niks. En ik wil ook wel eens wat meer luxe. Mijn vraag naar jullie, fjr fanaten, is... zit je mooi recht, heb je last van de rug, heb je last van de benen, bij lange afstand korte afstand, laat maar komen... hopelijk veel respons, want ik ga niet te lang meer wachten me er een aan te schaffen, idd, eens een testrit doen, maar als je 2dehands uitkijkt, ben ik nie de persoon een testrit te doen in de winkel en dan achter de rug dan maar snel een 2de hands te kopen... ik vraag jullie gewoon jullie mening, ... hi, groetjes en fijn weekend ... Spoetnik
 
Spoetnik, een FJR is ook best zwaar bij het lopend manoevreren. Jouw Suzuki Intruder M1800R heeft vast een veel lager zwaartepunt, dan zul je aan de FJR ook nog best een kluif hebben is mijn ervaring. Op reis met de FJR gaat prima door de zijkoffers. Ik heb ook nog een topkoffer, dus ruimte zat. En luxe heeft de FJR ook als toermotor. Je zit op een FJR niet zo recht als op een BMW R1200RT, dus soms even met 1 hand aan het stuur en je rug even rechten. Over het algemeen is de houding iets voorovergebogen, dus iets sportief. Als je vaak lage rugklachten hebt, kun je het stuur in de achterste stand zetten of stuurverhogers aanschaffen. Motorisch is de FJR een genot, de 4-cilinder loopt turbine-achtig mooi en heeft een brede powerrange. Geeft mij steeds weer eem kick. De nieuwste modellen hebben nu een 6-bak, de oudere exemplaren hebben een 5-bak. Steeds weer even wennen aan het relatief hoge toerental in de 5e versnelling, maar dat is - voor mij tenminste - geen enkel probleem.
Succes met je zoektocht.
 
Op een ander forum, van de FJR Club, kun je heel infomatie opdoen. Daar zitten ook verschillende rijders bij van tegen de twee meter😁

FJR-club Nederland - Forumindex

Succes met je zoektocht!

Ik heb nu mijn derde FJR. In totaal toch zeker meer dan 50.000 km erop zitten.
Ik ben juist kleiner, 1.79 en heb met de FJR aan de hand wel wat moeite. Met het rijden echter nergens last van. Stuurt veel beter dan jouw Suzuki. (Ik heb met de knalgele van mijn maat een keer gereden)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit een Intruder gereden, wel een paar keer Kawa Vulcan 1600 en ik vind de FJR een stuk lichter aanvoelen, ondanks dat ik vermoed dat het zwaartepunt van de FJR wat hoger ligt. Ik vind het gewicht van de FJR niet echt merkbaar, behalve als je stilstaat op een gladdere ondergrond (olie bij een stoplicht, grind, klei/modder). Of als je omvalt en hem probeert op te vangen. Dan drukt het gewicht natuurlijk wel door. Maar het is alleszins te doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet alleen de lengte heb, maar zelf ook iets boven de 125kg aan 'balansgewicht' op de schaal zet. Zodra je rolt stuurt het gewoon licht en stabiel. Iets trager dan ik gewend was, maar afgaande op mijn ervaringen met de Vulcan een stuk soepeler dan de Intruder doet.

Een FJR is in ieder geval prima te doen voor langere mensen. De zitting van de modellen die jij op het oog hebt is ook nog iets in hoogte te verstellen (2 standen) en als ik het goed heb, de stuurhelften ook (3 standen). Ik rijd een oudere, zonder die verstelmogelijkheden, qua houding redelijk vergelijkbaar met de zitting in de laagste stand voor mijn gevoel en dat gaat prima. De enige keer dat ik echt pijntjes had bij het rijden was vorig weekend, een paar uur rijden nadat ik had geprobeerd de motor bij het straatje keren op te vangen toen het voorwiel weggleed. Niet echt de schuld van de zitpositie dus. :$ Je zit niet helemaal Goldwing-rechtop, maar de zitpositie is prima ontspannen. Zeker als je tussendoor je pauzes pakt kan je zonder moeite hele dagen doorrijden. Je knie buigt wel wat meer dan op een Intruder, maar oncomfortabel opgevouwen is het zeker niet. Zelf al een paar keer gehad dat ik na 5-6 uur pas dacht aan een pauze. Niet omdat de houding minder comfortabel werd, maar omdat ik dorst kreeg, of omdat een van mijn oordopjes verschoven was. :P Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik van een 600 supersport af kom. Dus mijn referentiekader ligt wel wat anders.

De beste tip blijft: Ervaar het zelf. Ga gewoon eens proefrijden op een FJR. :] Particulieren waarderen het in de regel niet als je een paar uur wegblijft met een proefrit, maar motorzaken verkopen ook 2e hands FJR's. Of huur er gewoon eentje voor een dag. Wel op eigen risico: voor je het weet ben je verk(n)ocht! 8-)
 
Beste FJR fans ...

Hoi spoetnik68, ik had destijds vernomen dat een FJR klein kan aanvoelen voor grote mensen, maar mijn maat van tegen de 1.90, die lange tijd ervoor een FJ heeft gereden, ontzenuwd dat gerucht, hij is zeer te spreken over de houding en zit, maar dat is natuurlijk wel iets wat puur eigen interpretatie en beleving is, en waar je natuurlijk vanaf komt.

Een andere maat van mij, heeft beide versies van Pan European gereden, en 2 jaar lang een schade FJR als sleutelobject gehad. Hij benoemde de FJR altijd als zijn speelfiets, omdat ie volgens hem altijd wat meer geneigd was om wat meer te gooien en te smijten tov de Pans. Hij rijdt nu een BMW 1200RT en ondanks dat ie een bloedhekel heeft om toe te geven dat ie een BMW rijdt, noemt ie zijn motor , de 'RT', en is ie super tevreden met zijn keuze. Het beperkte vermogen uit het blok, gecompenseerd met het lichtere gewicht, heeft hem begeerd.

Ik ben zelf net geen 1.80 en mede dankzij het Baehr comfort zadel op de FJR, kan ik net aan stabiel staan met het zadel in de lage stand, met het zadel in de hoge stand (die je in een piep en een zucht omzet) heb ik moeite om de motor te rangeren omdat het hoge zwaartepunt en het lopen op de tenen het dan moeilijk maken. Eénmaal in het zadel en rollend in de 1ste versnelling, vallen de kilo's er voor het gevoel weg.
Je kunt inderdaad het stuur een beetje naar je toe halen (3 standen), of door een riser je zit nog wat meer rechtop maken. Ik overweeg dat nog te doen.
Ruimte zat als je naast de zijkoffers nog een topkoffer plaatst. Als je een proefrit doet, pas je helm even in de zijkoffer, ik heb er een communicatie systeem op zitten, en daardoor past de helm er (drommels) net niet in! De zijkoffers zijn lastig als je ze een hotel in moet slepen, omdat je erg moet oppassen dat je niet met het deksel tegen een muur zit als je bijvoorbeeld een trap op loopt of zoiets. Binnentassen kunnen de oplossing bieden.
Motorisch ervaar ik de FJR als een super machine. Je kan er met veel te lage toeren (wat vast niet heel goed is om lang te doen) door een dorpje rollen, om aan het einde van het dorp gestaag weer de snelheid op te voeren. Duurt natuurlijk dan heel even voor de power zich ontplooit, maar hij doet het zonder morren. Naast zijn domein op de snelweg, doet ie het prima op secundaire wegen. En eigenlijk gaat het in de bebouwde kom ook best goed, maar bedenk dat er koffers aan zitten, dus krap insturen in een steegje is niet handig. En ja, met het hogere zwaartepunt (tov je Intruder) moet je bedacht zijn dat ie zwaar kan aanvoelen als je wat meer afschuint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan