Yamaha FJR 1300 Part 5

Hallo,

Ik ben op zoek naar een FJR en heb er nu eentje gevonden met ruim een ton op de teller. Ik ben niet bang voor hoge km. standen zolang het onderhoud maar uitgevoerd is. Maar in de boekjes bij deze motor staan alleen stempels. Er staat niet wat er allemaal gedaan is.
Nu lees ik dat bij ongeveer 80 k de distributieketting vervangen moet worden en dat dat vrij duur is.

Ik weet nu dus niet of dat gebeurd is. Kan ik er van uitgaan dat bij 100 k deze sowieso vervangen is? En zo niet, kan ik dat horen of ergens anders aan merken?

Groeten, Erik
 
ton hoeft geen probleem te zijn.
ik heb een FJR uit 2003 gekocht met 90.000 en nu staat er inmiddels 130.000 km op.
de ketting heb ik bij 122.000 laten vervangen omdat er een storend tikje steeds duidelijker werd.
moest wel een set nieuwe remschijven op en die zijn niet echt goedkoop.

succes Erik
 
Hij rammeld dan ook niet, hij gaat dan slechter lopen, heb dit zelf ook meegemaakt, slaat snel af loopt een beetje vreemd, nieuwe spanner erop , alles weg.
Daar zijn ze heel gevoelig voor aan de hand van diverse sensoren bepaalt hij het inspuitmoment, vandaar rare klachten.
Ketting echt vervangen, deze rekt en dan krijg je ook een steeds slechter lopende motor, zie het bovenstaande verhaal.
Als je een goed adresje zoekt dan roep je maar.
 
Bij iets van 105.000 ketting en spanner laten vervangen, klepjes gesteld, nieuwe vonkertjes en de TPS vervangen, resultaat? Weg geratel, motor loopt weer mooi en zuiniger!
 
pfff, keuzes keuzes. Zal ik een 2001-2002 exemplaar kopen met voll. onderhoudshistorie erbij of toch voor een 2004 model gaan. wel duurder maar met ABS. Gelukkig ligt de verkoop aardig stil en hoef ik niet heel snel te beslissen.
 
of toch voor een 2004 model gaan. wel duurder maar met ABS..


Ik zou altijd voor die met ABS gaan.

Deze zomer bergaf klapt de motor voor me op een auto. Reed gelukkig niet hard maar van schrik knijp ik toch mijn remhandle vol in. Voelde de ABS ingrijpen, stond binnen een paar meter stil.

Er zijn natuurlijk mensen die zeggen, ja maar ik heb 23 VRO cursussen gedaan blablabla, maar in een schrikreactie denk je daar echt niet aan.

Als ik met een hamer op een stuk staal sla, knipper ik met mijn ogen. Kun je nog zo hard proberen niet te knipperen maar dat lukt je niet.
Zelfde met een schrikreactie op de motor.
 
Alweer veel nieuws in deel 5 ;)

Dan maar een vraag: wie gebruikt de verstelbare kuipdelen wel eens (vanaf bj 2006) en waarom wel of niet? Ik heb ze dicht staan; misschien de komende maanden open zetten voor meer warmte van het blok?

In het begin al opengezet (ik vond het gewoon wat stoerder en mooier) en daarna nooit meer aangezeten. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou altijd voor die met ABS gaan.

Er zijn natuurlijk mensen die zeggen, ja maar ik heb 23 VRO cursussen gedaan blablabla, maar in een schrikreactie denk je daar echt niet aan.

Juist vanwege die VRO cursussen ben ik het nut van ABS gaan zien.
Vandaag bij een FJR gaan kijken uit 2001 maar met een blok uit 2015 erin. Klinkt mooi maar ik heb daar nooit zo'n lekker gevoel bij. Die gaat het toch maar niet worden denk ik. Staat bij Motoport Echt. Maar zij hebben de blokwissel niet gedaan. Dus hun verhaal erbij is ook niet echt te controleren.
Zaterdag ga ik er 3 bekijken in Tilburg. Samen met een vriend om te voorkomen dat ik "verliefd" wordt en te snel beslis. En twee zien meer dan een.

MotorPort Echt sowieso geen hele goede eerste indruk van gekregen. Ik was de enige klant in de winkel maar dat werd niet vertaald in aandacht. Geen koffie, de FJR werd niet even uit de rij gereden. Marginale info over de blokwissel. "ja ja, dat is allemaal echt wel aantoonbaar, hoor". Ik werd wel meteen naar een ander FJR geleid die bijna 2000 duurder was.
Ik heb erg wisselende ervaringen met Motoport. Den Bosch en Venray altijd prima geholpen. Zelhem kom ik nooit meer zelf al was het de enige motorzaak van Nederland. En nu Echt ook niet zo jofel.
Anyway, maar kijken wat het zaterdag wordt.
 
Laatst bewerkt:
Kan wel even in de club vragen of dat die is dat ik denk dat het is, maar dan is het uitgevoerd door een zeer profi monteur die precies weet wat hij doet, vaak komt dit door of de kleppentrein van een 2001 heeft het begeven (dit is een kwaal bij sommige 2001) of de versnellings bak springt eruit, dit wil nog wel eens voor komen bij mensen die heel erg veel bergen rijden en dan de hele tijd op de max, of als het een kmar fiets is geweest.
 
Abs wel of niet?
Ik heb het niet , ook nooit gemist , maar ook ik heb wel oeps momenten gehad en ook wel wegglijders voor , maar rem iets los en je bent er weer.
Abs is zeker een mooi hulpmiddel maar je kunt ook prima zonder
 
Kan wel even in de club vragen of dat die is dat ik denk dat het is, maar dan is het uitgevoerd door een zeer profi monteur die precies weet wat hij doet, vaak komt dit door of de kleppentrein van een 2001 heeft het begeven (dit is een kwaal bij sommige 2001) of de versnellings bak springt eruit, dit wil nog wel eens voor komen bij mensen die heel erg veel bergen rijden en dan de hele tijd op de max, of als het een kmar fiets is geweest.

Als je het binnen de club kunt vragen graag. want als het allemaal goed gedaan is dan zou het best een goede aanschaf kunnen zijn. Alleen heb ik dan geen flauw idee hoeveel dat nieuwere blok gelopen heeft. Kenteken is 23-md-rx. De motor heeft in ieder geval in Zuid Limburg rondgereden. Dat zeiden ze bij Motorport maar er zit ook een kentekenplaathouder van Rosa motoren uit Eijsden op. Ik zal Rosa motoren ook eens bellen.
 
Het is niet door diegene uitgevoerd, en het is volgens hem ook geen 2015 blok.........

Bedankt voor het navragen.
Deze blijft staan. Gewoon geen goed gevoel bij en te hoog geprijsd vind ik ook. Voor hetzelfde geld of een tikkie meer kan ik exemplaar met ABS kopen. Dat heeft dan toch mijn voorkeur.
 
Hmmm, dat is vandaag toch gebeurd vrees ik. Een mooie uit 2002 van eerste eigenaar. Ik heb mij ernstig moeten beheersen om mezelf te dwingen er nog een nachtje over te slapen.

Een andere was net onder mijn neus weggekocht en de derde die ik vandaag bekeken heb was eens schademotor die geadverteerd stond als "nette" motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan