Yamaha FJR 1300 Part 5

FJR Manuals - FJR Manuals

Daar kan je handboeken vinden, het bakje zou alleen open mogen gaan als je contact aanstaat, tenzij hier natuurlijk ook aan het elektra van het slotje geknoeid is.....of het slotje kapot is.

Thanks, inmiddels ben ik weer een stuk verder. De knippers doen het weer. Ik kwam nog meer scotchlocks tegen en zelfs een kroonsteentje |(
Nog een paar draden opnieuw trekken en dan is het weer solide.

Op de foto alle "meuk" die ik eraf gehaald heb.



full
 
Volgens mij wel. Maar ik noem het gewoon licht groen.
Techno jade is bij ons geen kleur. Groen wel.
 
Laatst bewerkt:
Kan er iemand al de vergelijking maken tussen het 2013-en het 2016-model ?

Is het de moeite om te gaan voor het recentste model of richt ik mijn pijlen beter op een jong (euro 3-) model ?

Thanks
 
Misschien even op de site van de FJR-club kijken. Krijg je snel de (technische) verschillen tussen beiden te zien.
 
Kan er iemand al de vergelijking maken tussen het 2013-en het 2016-model ?

Is het de moeite om te gaan voor het recentste model of richt ik mijn pijlen beter op een jong (euro 3-) model ?

Thanks
Ik heb in augustus een 2016 exemplaar in gebruik genomen, na o.a. een 2013 (A) en 2015 (AE) exemplaar te hebben gehad. Daarbij heb ik bewust de AE links laten liggen: voor het prijsverschil tussen een AE en een A kun je een betere vering-upgrade kopen dan die de AE brengt, en dan hou je nog geld over. Bovendien biedt de A aanzienlijk meer bergruimte onder het zadel.

Bochtenverlichting - zoals aanwezig op de AE en AS - vind ik persoonlijk niet de moeite waard, en mijn ervaring met een soortgelijk systeem op de KTM (extra lampjes die aangaan als je overhelt) is dat dit voor verwarring kan zorgen bij overig verkeer, vooral bij het oprijden van rotondes: het zijn dan net richtingaanwijzers die bij driekwart rond heel even precies richting aangeven naar de kant die je niet op wilt...

Mijn mening na (bijna) 10000 km met de 2016: tenzij je erg aan led-lampen en een zesde versnelling hecht, of een slipper-clutch waarvan je de aanwezigheid eigenlijk niet merkt (of gewoon een jonger exemplaar wilt) is er geen objectieve reden te bedenken om voor de 2016 te gaan: er is verder niets van betekenis verandert.

De zesbak is eigenlijk de meest merkbare verandering: iets lager brandstofverbruik (laatste ca. 10k km scoorde ik 1 op 18, waar dat voorheen 1 op 16.5 was), maar je levert er hier en daar wat trekkracht voor in. Je zou ermee moeten proefrijden om te beoordelen wat je ervan vindt.

1e en 2e versnelling zijn marginaal langer, merk je niets van. 4 en 5 zijn korter, en daar merk je meer van: gevoelsmatig schakel je je een ongeluk, in vergelijking met de oude vijfbak, waarvan ik de grote stappen juist erg kon waarderen. 6e verzet is een overdrive waar de ijver ver te zoeken is, en ondanks de fors lagere toerentallen dan voorheen klinkt het ding nog steeds als een druktemaker (4-in-lijn immers). Als je sportief wilt rijden moet je terugschakelen, naar 2 of 3 (secundair) resp. 3 of 4 (snelweg). Maar dat zijn precies de versnellingen die ik vroeger ook de hele tijd gebruikte, dus eigenlijk is er niets nieuws onder de zon ;)

Verder natuurlijk een dijk van een fiets, FJR immers...
 
Laatst bewerkt:
Dat is het antwoord dat ik wou horen :)

En nu maar zoeken naar als 2ehands ingeschreven nieuwe Euro3-modellen ...

Voor 15500 kon je een 2015 AE-versie aanschaffen in Belgie (tot eind 2016) , een nieuwe 2017 AE moet iets van een 4000 meer kosten...

Die 6e versnelling en slipperclutch hoef ik niet zonodig...

Valt dat matgrijs mee ?
 
Matgrijs (mat silver) is een makkelijke kleur: wordt mooi vies als het ware (valt niet heel erg op). Wel opletten waarmee je poetst als het weer eens zover is: er is speciale was voor matte lakken, die de zijdeglans in stand houdt. Of je het mooi vind, tja, kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik het lijnenspel van de FJR mooier uitkomen in een lichte kleur.

Maar goed, dat matgrijs is er niet voor de Euro-3 modellen, dus dat is een zorg minder als je je pijlen richt op een 2015 exemplaar :P
Tech grey was er wel in 2015: op zich wel een mooie kleur, niet mat, en hoewel vuil minder opvalt dan op een zwart exemplaar is en blijft het een donkere kleur (meer poetsen dus, of schouders ophalen).

Overigens kocht ik mijn 2016 met nabij Eur 3000 korting, dus er valt sowieso wel wat te onderhandelen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Matgrijs (mat silver) is een makkelijke kleur: wordt mooi vies als het ware (valt niet heel erg op). Wel opletten waarmee je poetst als het weer eens zover is: er is speciale was voor matte lakken, die de zijdeglans in stand houdt. Of je het mooi vind, tja, kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik het lijnenspel van de FJR mooier uitkomen in een lichte kleur.

Maar goed, dat matgrijs is er niet voor de Euro-3 modellen, dus dat is een zorg minder als je je pijlen richt op een 2015 exemplaar :P
Tech grey was er wel in 2015: op zich wel een mooie kleur, niet mat, en hoewel vuil minder opvalt dan op een zwart exemplaar is en blijft het een donkere kleur (meer poetsen dus, of schouders ophalen).

Overigens kocht ik mijn 2016 met nabij Eur 3000 korting, dus er valt sowieso wel wat te onderhandelen denk ik.


Thanks ! :}
 
Hmm tja, begrijpelijk, want met de huidige temperaturen is het 's ochtends krabben... :N

[afbeelding]
pf krabben :Y

[afbeelding]
Die laatste is minder werk, dus ook deze FJR hobbelt nog vrolijk in de rondte, 500+ km/week :]
Deken over je scherm leggen om 's morgens sneller te kunnen vertrekken?
1000 - 1500 km/week en gestald in een garage. :} (het ziet er naar uit dat het aantal km's vanaf dit jaar een stuk minder zal zijn)
En aangezien met z'n allen zo lang mogelijk stilstaan op de A4-A10 zo ongeveer tot nationale sport lijkt te zijn uitgeroepen scheelt het nog flink wat tijd ook *O*
 
Deken over je scherm leggen om 's morgens sneller te kunnen vertrekken?
1000 - 1500 km/week en gestald in een garage. :} (het ziet er naar uit dat het aantal km's vanaf dit jaar een stuk minder zal zijn)
Och, scherm van de moto kijk ik wel overheen. Het is meer het zadel dat omwille van comfort eventjes ijsvrij gemaakt moet worden, maar vooral een excuus om gewoon de moto te blijven pakken.

1000-1500 km/week is trouwens wel een boel :} dat je dan nog tijd vind om de motor überhaupt waar dan ook te stallen vind ik knap, maar ik veronderstel dat je af en toe idd een hapje moet eten :+ ;)
 
En aangezien met z'n allen zo lang mogelijk stilstaan op de A4-A10 zo ongeveer tot nationale sport lijkt te zijn uitgeroepen scheelt het nog flink wat tijd ook *O*

Gisteren de nieuwe 4-wieler in gebruik genomen, file rijden op de A4 wordt weer wat aangenamer...

full
 
Ik heb mijn motor (xt660) verkocht en dus nu op zoek naar een vervanger.
Dat is toch eigenlijk wel het leukste, het zoeken naar.

Ook een FJR staat op de wenslijst, qua budget zit ik in de jaren 2004-2005

Zijn er onder de genoemde jaren typische mankementen, terug-roep-acties geweest?

En hoe breed is een fjr met de koffers eraan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motor (xt660) verkocht en dus nu op zoek naar een vervanger.
Dat is toch eigenlijk wel het leukste, het zoeken naar.

Ook een FJR staat op de wenslijst, qua budget zit ik in de jaren 2004-2005

Zijn er onder de genoemde jaren typische mankementen, terug-roep-acties geweest?

En hoe breed is een fjr met de koffers eraan?
Hoi en welkom. De gevraagde informatie m.b.t. de motor die je overweegt tref je hier: klik

Een FJR met koffers is op een paar centimeter na 1 meter breed: smal genoeg voor de meeste files, ik heb er althans nooit problemen mee.

En geloof me: rijden met de FJR is beslist leuker dan het zoeken ernaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan