Yamaha FJR 1300 Part 5

Hoi en welkom. De gevraagde informatie m.b.t. de motor die je overweegt tref je hier: klik

Een FJR met koffers is op een paar centimeter na 1 meter breed: smal genoeg voor de meeste files, ik heb er althans nooit problemen mee.

En geloof me: rijden met de FJR is beslist leuker dan het zoeken ernaar.

Die site had ik idd al gevonden en doorgenomen.
Zijn er ook nog specifieke dingetjes van die jaren?
Niet zo zeer mankementen, maar meer eigenaardigheden?
 
Voornaamste eigenaardigheid is dat als je er eenmaal op rijdt je er niet meer af wilt. En dat je helm wat gaat klemmen door die grijns die niet meer van je gezicht wil....
 
Mooie bak, gefeliciteerd. Het is de rechter neem ik aan ;)

Kan het zijn dat ik jou een klein uurtje geleden erin heb zien relaxen :+ op de A4?

Dat is heel goed mogelijk! Entertainment systeem in die Renaults (R-Link2) houd je wel effe zoet, dus file is mooie gelegenheid om een en ander door te krijgen...
 
Ik heb nog geen FJR maar wel bezig om er een bij de domeinen weg te halen.
In de tussentijd ben ik wel op zoek gegaan naar ee werkplaatsboek.
Al zoekend op het interweb kwam ik deze site tegen met allemaal werkplaatsboeken en tips voor de FJR.
Alle boeken zijn origineel van Yamaha en in PDF. :]
 
Heb mij er vorige week terug eentje aangeschaft ;-)
Foto's heb ik nog niet ...

En hier is hij dan , fietsje is van 2008 *O* *O*
full
 
Gister anderhalf uur op een fjr gereden. Snelweg, polderweg, dorpskernen, etc.... hij vreet het allemaal.
Ik moest wel erg wennen aan de andere positie (wat zeurderig tussen de schouderbladen) en het toch hard afgeveerd zijn in vergelijk met de xt.
Ik had verwacht meer rechtop te zitten, en was dit nog wel een motor waarbij het stuurverhogers gemonteerd zaten.
Verder was ik diverse malen op zoek naar de volgende versnelling, maar stond ik al in z'n 5, gas d'r op en dan opletten want met alle gemak ben je zo het rijbewijs kwijt.

Het belanrijkste: met het Grootste gemak rij ik hem de tuin en het tuinhuis binnen, dus da's super.
Het was wel een exemplaar zonder koffers.
Het verstelbare ruitje is wel een uitkomst. Op de snelweg naar beneden, omdat ik anders teveel turbulentie en gebulder rond m'n helm had, alle andere wegen aangenaam omhoog en helm open.

Het exemplaar waar ik op gereden heb daar was de vraagprijs naar mijn idee te hoog van (4750) voor een 2003 met 67770km's op de teller, zonder koffers en zonder garantie. Ook optisch niet de mooiste: (pekel-)aanslag op de vorkpoten, linker kuipdeel zat niet helemaal meer vast aan het frame, hier en daar bouten en moeren die (roest?) aanslag vertoonden.
 
Thanks ;-)

Ik ben 1.83 maar in de hogere stand kan ik mijn voeten niet helemaal plat zetten en dat geeft geen aangenaam gevoel met zo'n zware fits tussen de benen ...
Kwestie van wennen. Ik ben maar 1:79 en heb het zadel in de hogere stand staan. Tijdens het rijden vind ik dit een stuk fijner. Je hebt hierdoor meer beenruimte doordat de afstand van het zadel en voetsteunen groter is.
 
Ik heb ook even geprobeerd in de laagste stand, maar vond dit niet prettig zitten met mijn 1.87m. Klein beetje scheef gaan zitten bij het stilstaan en de voet kan plat op de grond staan. :t
 
Thanks ;-)

Ik ben 1.83 maar in de hogere stand kan ik mijn voeten niet helemaal plat zetten en dat geeft geen aangenaam gevoel met zo'n zware fits tussen de benen ...
Eveneens 1.83m hier, en zadel in de hoogste stand. Ik kan overigens gewoon met beide voeten plat aan de grond, als dat moet, maar ik zal wel lange benen hebben. Wss om die reden vind ik - met het zadel laag - de zit veel te "opgepropt".

Voordeel van een hoger zadel vind ik juist dat het - min of meer - reeds gestrekt zijn van been/benen bij stilstand, waardoor het (in mijn ervaring) juist minder kracht kost om de motor op te vangen als-ie onverhoopt uit balans zou raken, of gewoon als je het ding even voor- of achteruit wilt duwen zonder eerst af te stappen. Daarnaast idd iets meer beenruimte onderweg, en een fractie beter overzicht.

Bovendien vraagt de fiets bij gelijke bochtensnelheid en -straal iets minder hellingshoek, waardoor je meer reserve hebt (en/of nog harder kunt). Heeft te maken met gezamenlijk zwaartepunt motor + rijder, ingewikkeld verhaal, maar daar heb ik jaren geleden al eens iets over geroepen geloof ik.

Niet te vergeten: mooie fiets, kleur vind ik prachtig, gefeliciteerd en een boel plezier ermee! Vrees niet: massa wen je vanzelf aan: het ding valt niet zomaar om, daar moet je eerst iets "onhandigs" voor doen... ;)
 
Hiero ook 1.83 en beide voeten plat op de grond met een 'non-adjustable seat' op een 2001.

Weer een mooie aanwinst voor het forum, gefeliciteerd!
 
Vanochtend besloten dat ik vond dat de pekel weg was en met de FJR naar het werk gegaan. Pas mijn derde rit op deze vanwege de sneeuw en pekel.
Maar vanochtend mocht ie eindelijk mee. Zoveel lekkerder dan met de auto. En ook beter voor de lijn want in de auto staat altijd een pak drop en op de motor niet. :+
Vanmiddag wat eerder weg en een mooie route terug kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook voor de eerste keer vandaag terug met de motor naar het werk , zalig !!!!
Ivm zadelhoogte , op de hoogste stand steekt m'n hoofd net boven de ruit wat dan ook weer niet zo aangenaam is ;-)
 
Hoi en welkom. De gevraagde informatie m.b.t. de motor die je overweegt tref je hier: klik

Een FJR met koffers is op een paar centimeter na 1 meter breed: smal genoeg voor de meeste files, ik heb er althans nooit problemen mee.
:^
Hangt vooral van de snelweg af, sommige linkse rijstroken worden blijkbaar wat smaller uitgevoerd dan andere.
Het is inderdaad niet zo heel moeilijk om door de files te filteren met beide koffers gemonteerd, uiteraard zullen er altijd koekblikkers zijn die het je wat extra moeilijk maken, maar dat geldt dan voor gelijk welke moto die je op dat moment rijdt.
En geloof me: rijden met de FJR is beslist leuker dan het zoeken ernaar.
 
vraagje?

Iemand ervaring met het op nieuw spuiten / schilderen van de cardanklok, de mijne laat de verf los

Ik hoor het graag.

bvd
Paul
 
Mijn claxon blijkt niet te werken. Op zich niet zo erg dat krijg ik wel gefixt. Maar de FJR is (vind ik) niet echt een sleutelvriendelijke motor. Als die kuipkapjes zitten toch een stuk beroerder in elkaar dan ik bij de Honda gewend was. En die rare plek voor de accu begrijp ik ook nog niet echt. De kabels van mijn verwarmde handschoenen zijn in ieder geval ook niet gebouwd (lees: te kort) voor een accu op die plek.
 
Thanks ;-)

Ik ben 1.83 maar in de hogere stand kan ik mijn voeten niet helemaal plat zetten en dat geeft geen aangenaam gevoel met zo'n zware fits tussen de benen ...

Zou nog kunnen dat je FJR verhoogd is? Was bij mij wel het geval. Verhoogd, in combi met een wat breder zittend comfortzadel was de FJR niet te keren in mijn garage, waar langs de andere muur de brommert van vrouwlief staat. Helpt mijn beperkte lengte van 1.79m ook niet mee natuurlijk.

Nu op normale hoogte, maar nog steeds zadel in lage stand, toch nog te weinig 'grip' met de voeten tijdens het steken in de garage als het zadel in de hoge stand staat. Moet wel bekennen dat het lekkerder rijdt, dus hoop ik dat ik mijn garage probleem op een andere manier kan oplossen.
 
Nu op normale hoogte, maar nog steeds zadel in lage stand, toch nog te weinig 'grip' met de voeten tijdens het steken in de garage als het zadel in de hoge stand staat. Moet wel bekennen dat het lekkerder rijdt, dus hoop ik dat ik mijn garage probleem op een andere manier kan oplossen.

Herken dit probleem. Ik zet de FJR op de zijstandaard en duw hem vervolgens achteruit de garage in. Als ik erop blijf zitten, lukt het me bijna niet de motor achteruit te duwen. Mijn pootjes zijn gewoon te kort🙁
 
We wonen op veengrond, en blijft zakken, inclusief de vloer van de garage, de muren en garagedeur uiteraard niet, die staan gefundeerd. Staat op het programma om zowel bestrating voor de garage opnieuw te leggen alsmede de vloer van de garage. Maar ja, prioriteiten hè?
Als dat allemaal OK is, denk ik dat het zadel permanent op de hoge stand kan.
 
Zou nog kunnen dat je FJR verhoogd is? Was bij mij wel het geval. Verhoogd, in combi met een wat breder zittend comfortzadel was de FJR niet te keren in mijn garage, waar langs de andere muur de brommert van vrouwlief staat. Helpt mijn beperkte lengte van 1.79m ook niet mee natuurlijk.

Nu op normale hoogte, maar nog steeds zadel in lage stand, toch nog te weinig 'grip' met de voeten tijdens het steken in de garage als het zadel in de hoge stand staat. Moet wel bekennen dat het lekkerder rijdt, dus hoop ik dat ik mijn garage probleem op een andere manier kan oplossen.

Of hij verhoogd is weet ik niet :o maar bij mij zit het probleem ook vooral in het parkeren van de moto . Ik moet steeds over kiezels reiden om mijn garage in en uit te gaan en met het zadel in de hoogste stand geeft dat geen goed gevoel .De garagevloer is ook wat hoger dan de oprit. Op de baan heb ik er geen last van en met een beetje schuin hangen kan de voet plat op de grond :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan